Geld & Recht alle pijlers

Tweede huis voor verhuur - ervaringen?

01-02-2019 16:06 28 berichten
Wie heeft ervaring met het verhuren van een tweede huis? Het klinkt aantrekkelijk om spaargeld in een tweede huis te stoppen in plaats van op een spaarrekening te laten staan. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Schakel je een bemiddelingsbureau/verhuurmakelaar in, en wat doe je als de huur niet betaald wordt, of als je huurders vernielingen aanrichten? Hoeveel tijd/moeite ben je daarmee kwijt? Het voordeel van een spaarrekening is dat je er geen omkijken naar hebt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zeg je in je laatste zin alles. En het is in Nederland volgens mij ook niet zo dat je veel boven een redelijke huurprijs kunt vragen.
die ik wilde bestaat al...
Ik heb verschillende vastgoed dat ik verhuur. Stuur me maar een PM, ik ga er hier verder niet op in.
Ik wil dus die afweging maken: het 'gemak' van een spaarrekening versus de opbrengst uit verhuur. Het financiële plaatje heb ik nog niet berekend, maar het is niet mijn doel om veel boven een redelijke huurprijs te zitten.

Edit: ik hoef er niet rijk van te worden. Het zou een investering zijn voor later.
Het is wel meer dan de opbrengst uit de verhuur.
Daarbij moet je vanuit de opbrengst vanuit de huur eventueel een hypotheek afbetalen, maar ook gebruiken voor onderhoud of als de cv-ketel kapot gaat.

Er komt toch best veel bij kijken als je het zelf wil doen en is meer dan gewoon huuropbrengst.
LAgirl82 schreef:
01-02-2019 16:17
Het is wel meer dan de opbrengst uit de verhuur.
Daarbij moet je vanuit de opbrengst vanuit de huur eventueel een hypotheek afbetalen, maar ook gebruiken voor onderhoud of als de cv-ketel kapot gaat.

Er komt toch best veel bij kijken als je het zelf wil doe
n en is meer dan gewoon huuropbrengst.
Daar was ik dus benieuwd naar. Wat het financiële gedeelte betreft: dat soort dingen zou ik nog moeten doorrekenen. Je hebt pm.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier op termijn ook wel interesse in. Mag je überhaupt een huis verhuren als we nog hypotheek op staat? Of zouden we dan een tweede hypotheek op ons huidige huis moeten nemen waarmee we het tweede huis in 1 keer hypotheekvrij kunnen kopen?
Verhuren via een makelaar of bemiddelingsbureau lijkt mij wel prettig omdat zij ook zorgen dat de huur gewoon betaald wordt en er geen halve gare in je huis komt die de boel kort en klein slaat en je huis gebruikt als drugspand. Dat laatste is een kennis van mij overkomen die zijn huis zonder tussenkomst van een bureau had verhuurd toen hij ging proef-samenwonen met zijn vriendin.
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
01-02-2019 16:39
Ik heb hier op termijn ook wel interesse in. Mag je überhaupt een huis verhuren als we nog hypotheek op staat? Of zouden we dan een tweede hypotheek op ons huidige huis moeten nemen waarmee we het tweede huis in 1 keer hypotheekvrij kunnen kopen?
Verhuren via een makelaar of bemiddelingsbureau lijkt mij wel prettig omdat zij ook zorgen dat de huur gewoon betaald wordt en er geen halve gare in je huis komt die de boel kort en klein slaat en je huis gebruikt als drugspand. Dat laatste is een kennis van mij overkomen die zijn huis zonder tussenkomst van een bureau had verhuurd toen hij ging proef-samenwonen met zijn vriendin.
Geen garanties hoor..... Mijn onderbuuv verhuurde via een bureau en die kon haar huurders (die al maanden niet hadden betaald) er toch echt zelf uitzetten, en daarna het huis schoonmaken....
Alle reacties Link kopieren
perzikboom6 schreef:
01-02-2019 16:39
Ik heb hier op termijn ook wel interesse in. Mag je überhaupt een huis verhuren als we nog hypotheek op staat? Of zouden we dan een tweede hypotheek op ons huidige huis moeten nemen waarmee we het tweede huis in 1 keer hypotheekvrij kunnen kopen?
Verhuren via een makelaar of bemiddelingsbureau lijkt mij wel prettig omdat zij ook zorgen dat de huur gewoon betaald wordt en er geen halve gare in je huis komt die de boel kort en klein slaat en je huis gebruikt als drugspand. Dat laatste is een kennis van mij overkomen die zijn huis zonder tussenkomst van een bureau had verhuurd toen hij ging proef-samenwonen met zijn vriendin.
Ik heb mijn bank onlangs gebeld of ik mijn huis mocht verhuren. Er zit nog een kleine hypotheek op. Dat mocht niet. Ik mocht het pas verhuren als het volledig afgelost is. Misschien zijn sommige banken coulanter maar kan me voorstellen dat ze er niet happig op zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ook als je nette huurders hebt die ook op tijd betalen kan er vanalles gebeuren dat je als eigenaar moet oplossen wat voorbeelden uit mijn praktijk: probleem met warm water, lekkage, slot voordeur, kookplaat, verwarming, electra.

Als je zelf handig bent en dichtbij woont kan dat minder belastend zijn.

Huurders via bemiddelingsbureau gevonden, maar zonder bureau huurbetalingen geregeld. Achteraf gelukkig maar, want dat bureau bleek niet alle huurinkomsten door te storten aan verhuurders en ging failliet.
LAgirl82 schreef:
01-02-2019 16:12
Ik heb verschillende vastgoed dat ik verhuur. Stuur me maar een PM, ik ga er hier verder niet op in.
Prins Bernhard, bent u het?
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om een recreatiewoning te kopen en die te verhuren. Er zijn best veel parken die een all-inn pakket hebben. Dus jij koopt het huis en je kan er voor kiezen om de rest uit te besteden zoals verhuur, schoonmaak en onderhoud. Maar je kan er ook voor kiezen om een deel zelf te doen oid. Als je iets koopt op een plek waar je zelf ook graag verblijft zoals de kust of juist zuidlimburg kan je zelf ook een paar weken gebruik maken van het huis. Ik woon in een toeristisch gebied, er zijn hier heel veel mensen die hun spaargeld hebben geinvesteerd in een recreatiewoning en daar een leuk rendement uit halen.
Een recreatiepark met een all-in pakket lijkt me dan weer niks. Dan ben je volgens mij best veel geld kwijt aan het park, en heb je je ook aan allerlei regels te houden die door dat park worden opgelegd. En dan moet je het ook nog maar verhuurd krijgen, dat lukt natuurlijk niet 365 dagen per jaar.
Je stapt op het verkeerde moment in. De huizen zijn duurder dan ooit.
Ik vond huisbaas zijn van een pand waar ik zelf ook nog in woonde al gezeur soms.

Moet er niet aan denken om een pand volledig te verhuren. Er kan zo veel misgaan. Ik had het pas voor 3 weken te leen gegeven en toen was er eigenlijk al gezeik.

Ik zou voor zo'n vakantiepark gaan. Als het aan zee is, krijg je het best wel goed verhuurd het hele jaar rond, denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
01-02-2019 21:48
Een recreatiepark met een all-in pakket lijkt me dan weer niks. Dan ben je volgens mij best veel geld kwijt aan het park, en heb je je ook aan allerlei regels te houden die door dat park worden opgelegd. En dan moet je het ook nog maar verhuurd krijgen, dat lukt natuurlijk niet 365 dagen per jaar.
Maar geen gezeur en als je het via zo'n park verhuurd heb je wel een zeker gegarandeerd rendement. Dit geven ze ook vaak aan bij een orienterend gesprek wanneer je zo'n aanschaf overweegt.

Kennis van ons heeft een huis op een groot park op Texel, verblijft in het voor- en najaar daar enkele weekenden en weken (in totaal gebruikt hij het zelf max 6 weken in het laagseizoen waar idd de verhuur maar minimaal is) en verhuurt ongeveer 75% van de resterende tijd. Hij heeft een heel mooi rendement zonder dat hij er veel omkijken naar heeft.
Alle reacties Link kopieren
En bedenk je ook dat een weekje hoogseizoen in een redelijk knap 6 persoonshuis je zo 1000 tot 1500 per week op kan leveren. Hoogseizoen is een week of 8, plus dan nog alle andere vakanties.
Maandhuur van een gewoon huis zal je misschien 1000 euro opleveren.
Dus 365 dagen per jaar verhuren is ook geen 'must'
SilverShadow schreef:
01-02-2019 18:33
Prins Bernhard, bent u het?

Oeps... :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Het rendement van recreatiewoning zal op sommige plekken wel goed zijn.
Maar ik vraag me dan af: als je het ooit weer wil verkopen en van je stenen weer geld wil maken, is dat niet risicovoller? Stel dat de economie weer inzakt. Volgens mij is een woonhuis waardevaster en is een recreatiewoning veel meer onderhevig aan de economische omstandigheden. Toch?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een woning in Amsterdam die we verhuren via een bureau en alleen aan Expats. Al jaren en soms is er wat kleins maar het valt mee. Meestal woont iemand er twee jaar.
.
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 20:16
Reden: privacy
99.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
threebee schreef:
02-02-2019 14:02
Wij hebben een woning in Amsterdam die we verhuren via een bureau en alleen aan Expats. Al jaren en soms is er wat kleins maar het valt mee. Meestal woont iemand er twee jaar.
Mag ik vragen via welk bureau je verhuurt? Ik zie door de bomen het bos niet meer en jij lijkt tevreden over het bureau.
Coerage schreef:
02-02-2019 12:57
Het rendement van recreatiewoning zal op sommige plekken wel goed zijn.
Maar ik vraag me dan af: als je het ooit weer wil verkopen en van je stenen weer geld wil maken, is dat niet risicovoller? Stel dat de economie weer inzakt. Volgens mij is een woonhuis waardevaster en is een recreatiewoning veel meer onderhevig aan de economische omstandigheden. Toch?
Ja, daar ben ik ook bang voor. Stel dat je voor 150.000 een vakantiehuisje koopt (ik noem maar wat) en dat levert je netto 5000 per jaar op. Dan heb je na 10 jaar 50.000 euro, maar als het huisje afgeschreven is, heb je uiteindelijk een ton verlies.

Ik ga ervan uit dat een woning waardevaster is.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
02-02-2019 20:15
Ja, daar ben ik ook bang voor. Stel dat je voor 150.000 een vakantiehuisje koopt (ik noem maar wat) en dat levert je netto 5000 per jaar op. Dan heb je na 10 jaar 50.000 euro, maar als het huisje afgeschreven is, heb je uiteindelijk een ton verlies.

Ik ga ervan uit dat een woning waardevaster is.
Mwa, de meeste 'vakantiehuisjes' bij Centerparc/Landal doen volgens mij niet veel onder t.o.v. normale woningen. In zowel constructie en levensduur.
Alle reacties Link kopieren
Nact schreef:
02-02-2019 21:50
Mwa, de meeste 'vakantiehuisjes' bij Centerparc/Landal doen volgens mij niet veel onder t.o.v. normale woningen. In zowel constructie en levensduur.

Dat klopt, sommige huisjes wel.
Maar los daarvan mag je er niet permanent wonen en zijn ze dus veel meer afhankelijk van de fluctuaties in de economie dan huizen waar je wel permanent mag wonen. Het zijn meer 'luxe-artikelen'.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven