Geld & Recht alle pijlers

Bijstand en WIA

01-02-2019 23:23 10 berichten
Ik heb een WIA aanvraag ingediend, maar ik heb nog geen oproep gekregen van UWV. Ik vraag me nu af: als de WIA aanvraag wordt afgewezen, kom ik dan meteen terecht in de bijstand? Of ga je dan eerst terug naar de WW?

En ik heb een chronische progressieve ziekte, de verwachting is dat ik t.z.t. een rolstoel nodig heb. Ik ben daarom nu al aan het sparen voor een elektrische rolstoel van een paar duizend euro en ik heb bijna het geld bij elkaar.

Ik heb al een scootmobiel via de WMO in bruikleen van de gemeente. En in mijn gemeente krijg je niet én een scootmobiel én een elektrische rolstoel (wat ik wel begrijp).

Daarom mijn vraag: Wordt een elektrische rolstoel van een paar duizend euro ook als vermogen gezien voor de bijstand zoals een auto?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij heel moeilijk om een restbedrag vast te stellen voor een elektrische rolstoel. Het is niet zo makkelijk als bij een auto/motor.

Maar ik heb geen idee of dit door de gemeente gezien wordt als bezit. Ik ken 1 persoon met een bijstandsuitkering die ook een scootmobiel heeft (WMO) en een elektrische rolstoel. Die laatste heeft hij gekregen van familie toen hij al in de bijstand zat. Die is destijds door de gemeente niet als ‘eigen vermogen’ of schenking/gift verrekend. Dit is wel van tevoren nagevraagd.

Ik hoop dat je snel iets hoort over jouw aanvraag en dus meer duidelijkheid krijgt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Als het UWV oordeelt dat je (deels) arbeidsgeschikt bent, en je hebt geen werk, dan kom je (deels) in de WW als je daar op basis van je arbeidsverleden recht op hebt, of (deels) in de bijstand als je op basis van je arbeidsverleden niet in aanmerking komt voor WW.

Als je een arbeidsongeschiktheidsuitkering of WW ontvangt, dan is eigen vermogen niet van belang. Als je in de bijstand komt, dan wordt dat wel van belang. Maar elke gemeente mag daar op zijn eigen manier mee omgaan, dus wij kunnen jou op die vraag helaas geen antwoord opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nog ww rechten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
als je nog recht heb op WW moet je dat eerst "opmaken", je krijgt ook pas bijstand als je niet meer dan rond de 6000 euro spaargeld hebt (voor een 1 persoons huishouden) en niet een koop woning hebt. Zou even goed rond kijken op de site van je gemeente hoe het geregeld is, maar zou eerst het uwv even afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Als je wel recht hebt op een gedeeltelijke WIA dan vervallen je WW rechten. Die worden nl meegenomen in de WIA zodat je 1 betaling krijgt ipv zoals vroeger dat je samenloop had. Man dat was altijd een gedoe. Word je gedeeltelijk afgekeurd dan moet je voor de overige uren (net als bij de WW) solliciteren.

Na een x aantal jaar verwacht het UWV dan dat je weer gedeeltelijk een eigen inkomen hebt. Heb je dat niet dan zakt je uitkering terug naar het percentage dat bij je arbeidsongeschiktheidsklasse hoort. Dan kun je bij het UWV nog een toeslag aanvragen of gedeeltelijk in de bijstand.

Word je WIA aanvraag afgewezen dan word je terugverwezen naar je werkgever. Kun je daar echt niet meer aan de slag dan kan deze je na 2 jaar (of de werkgever moet een loonsanctie krijgen wegens niet voldoende reintegratie-inspanningen) ontslaan. Je komt dan in de WW terecht. Ook vanuit de WW kun je je ziek melden wanneer je klachten toenemen.

Heb je je WW opgebruikt en geen werk gevonden dan ga je naar de bijstand.

Hoe het et je electrische rolstoel zit dat weet ik niet.
De gemeente waarvoor ik werk zou je elektrische rolstoel niet als vermogen zien, omdat het in dit geval een noodzakelijk medisch instrument is. Maar inderdaad gaat elke gemeente daar anders mee om. Informeer dus bij je gemeente, afdeling Sociale Zaken.
*
anoniem_361174 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 21:18
0.00% gewijzigd
Navillera schreef:
02-02-2019 09:21
als je nog recht heb op WW moet je dat eerst "opmaken", je krijgt ook pas bijstand als je niet meer dan rond de 6000 euro spaargeld hebt (voor een 1 persoons huishouden) en niet een koop woning hebt. Zou even goed rond kijken op de site van je gemeente hoe het geregeld is, maar zou eerst het uwv even afwachten.
Als je zelf meent arbeidsongeschikt te zijn en je om die reden niet beschikbaar stelt voor arbeid(terwijl het UWV de wia heeft afgewezen) zal het UWV ook de ww afwijzen. Voor ww moet je beschikbaar zijn voor arbeid. Uw -keuring is niet heilig, al enkele malen meegemaakt dat iemand die terminaal was door het UWV arbeidsgeschikt werd bevonden. Als je dan bijstand aanvraagt kan er een maatregel opgelegd worden en moet je in bezwaar tegen de afwijzing WIA.

Ook met een koopwoning kun je bijstand krijgen. Eerste circa €50.000 van de overwaarde wordt vrijgelaten. Probleem is vaak de hoogte van de woonlasten maar bijstand is gewoon mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Een electrische rolstoel is peperduur en maatwerk. Vaak moeten er nog allerlei aanpassingen aan worden gedaan zodra die eenmaal in gebruik is . Terwijl een scootmobiel meer standaard is, dus goedkoper en vaak zelfs tweedehands nog te koop. Ter zijner tijd de scootmobiel inleveren bij de WMO en een electrische rolstoel aanvragen. Scootmobiel voor een paar honderd euro op marktplaats kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven