Geld & Recht alle pijlers

Huis verkocht, is dit een vreemde gang van zaken?

02-02-2019 10:56 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Onlangs heb ik 2 weken nadat ik mijn huis te koop heb gezet het voor een mooie prijs verkocht. De koper heeft zonder ontbindende voorwaarden en dus ook zonder voorbehoud van financiering gekocht.

Vorige week heb ik na het ontvangen van het voorlopig koopcontract direct getekend en de koper deed dit 2 dagen later. Ondertussen werd er wel door een taxateur en notaris contact gezocht voor een taxatie afspraak en het maken van een afspraak voor het passeren van de akte. De taxateur is deze week langs geweest en de kopers hebben nog een week om de waarborgsom bij de notaris te storten.
Gisteren belde ik de notaris om te checken of deze al gestort was maar dit is niet het geval.

Ik kreeg er een beetje een vreemd gevoel bij.
Het leek alsof de kopers treuzelden om t voorlopig koopcontract te tekenen voordat de taxateur was geweest en nu hetzelfde doen met het storten van de waarborgsom in afwachting van het taxatierapport.

Ze hebben blijkbaar genoeg eigen geld anders kopen ze niet zonder voorbehoud van financiering dus imo vreemd dat het niet gestort is tot op heden.

Wat denken jullie van deze situatie?
Misschien moet het geld nog vrijgemaakt worden, dat je het hebt wil niet zeggen dat het ook direct beschikbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er niet druk om maken. Als ze zich niet aan het contract houden, heb jij recht op een percentage van de afgesproken verkoopsom EN kan je het huis vervolgens aan een ander verkopen.

Als ze nog een week hebben, kan het ook prima dat ze liever wel de waarborg door een eventuele hypotheekverstrekker willen laten betalen, en daarvoor zijn ze afhankelijk van het taxatierapport. Of het duurt even voordat hun tegoeden van een spaarrekening naar een betaalrekening zijn overgeschreven. Of ze trekken het liefst zo lang mogelijk rente van hun geld. Of welke reden dan ook...
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, wij tekenden de voorlopige koopakte ook pas nadat onze aankoopmakelaar het contract met ons doorgenomen had. Even twee dagen goed de tijd nemen om te kijken waar je voor tekent, zeker als je geen voorbehouden hebt opgenomen, lijkt me niet onverstandig
Alle reacties Link kopieren
Komen de kopers hun verplichtingen niet na, dan actie. Tot die tijd lekker een sudoku gaan maken i.p.v. je zinloos druk maken
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben toch nog een week? Ik moest toen wij een ander huis gingen kopen eerst ook geld vrijmaken uit een bv..dan moeten eerst de stukken kloppen (AVA, belastingaangifte) voordat je het geld vanuit privé kunt gaan overmaken naar een notaris. Dus ik vind het geen vreemde gang van zaken.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben een week de tijd, dus geduld.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ze tekenden twee dagen na jou, dat is toch geen treuzelen? En kopers hebben nog een week om de waarborgsom te storten, jij belt nu al of te checken of het geld er is (nee dus) en je maakt je zorgen?

En je neemt aan dat ze eigen geld hebben, maar wellicht is dat niet terecht. Misschien kunnen ze het wel makkelijk lenen en is daarom die taxatie nodig. Met eigen geld was die immers niet nodig.

Ik denk dat je je druk maakt om niks.
Ik zie het treuzelen ook niet. Twee dagen na jou tekenen is een heel normale tijdsspanne. En de waarborgsom wordt meestal pas in de laatste 2 dagen van de termijn gestort volgens mij. Geen stress.
Ik had destijds wel een bankgarantie nodig, maar het was allemaal zo krap dat ik die pas een week voor de overdracht rond kon krijgen. Ik wilde er dus liever van afzien, zonde van het geld, maar de verkoper stond op de bankgarantie. Wat dus in feite niet zoveel meerwaarde biedt omdat je toch recht hebt op 10% bij niet nakoming.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt je te druk.... De koopakte doorlezen met de bijbehorende documenten kan voor een leek veel tijd kosten. Wellicht nog bij iemand informatie inwinnen / uitleg krijgen en dan ook nog agendatechnisch de afspraak kunnen maken om te tekenen (of niet via een makelaar verkocht?) Binnen 2 dagen tekenen na ontvangst koopakte is echt snel.

Wellicht hebben ze toch een (kleine) hypotheek nodig, anders is het niet nodig om een woning te laten taxeren. De waarborgsom hoeft pas over een week bij de notaris gestort te worden of misschien maken ze gebruik van een bankgarantie en is de tussenpersoon deze aan het regelen, laat het los totdat de datum is aangebroken en neem dan contact op met de notaris. Mocht hij dan niet binnen zijn, dan kan je de koper in gebreke stellen en hebben zij nog 8 dagen om na te komen. Mochten ze dan nog steeds nalatig zijn, dan kan je de boete gaan opeisen of nakoming vorderen en 3 promille per dag opeisen voor de dagen dat ze te laat zijn.

Maar waarschijnlijk zal het binnen die week gewoon geregeld zijn, heb geduld!
Alle reacties Link kopieren
Thanks iedereen!
Voor mij is het heel spannend qua tijdsdruk dus wellicht maak ik me idd te druk :biggrin:
Als ze een taxateur nodig hebben, moeten ze dus wel een hypotheek regelen. Dat is niet zo snel geregeld allemaal, ook niet als je minder hypotheek nodig hebt dan je maximaal mag lenen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
02-02-2019 11:11
Ik had destijds wel een bankgarantie nodig, maar het was allemaal zo krap dat ik die pas een week voor de overdracht rond kon krijgen. Ik wilde er dus liever van afzien, zonde van het geld, maar de verkoper stond op de bankgarantie. Wat dus in feite niet zoveel meerwaarde biedt omdat je toch recht hebt op 10% bij niet nakoming.
Begrijpelijk dat een verkoper een waarborgsom/bankgarantie wil zien, stel je nu voor dat een koper niet komt opdagen bij de notaris en verkoper wil de waarborgsom gaan opeisen omdat hij op dat moment in zijn recht staat en die is er niet.... van een kale kip kun je niet plukken. Heeft een verkoper al die tijd gewacht op...... niets! Hij zit met de schade en kosten van dubbele lasten etc.
Wij hadden om een hypotheek nodig maar voldoende geld in de waarborgsom zelf te betalen. Omdat we voor de koop al bij de hypotheek verstrekker waren geest wisten we wat weet konden lenen. Wij hebben ons bod dus op dezelfde wijze uitgebracht. Ik had toen levert ook meet zekerheden voor mezelf ingebracht. Maar omdat hier de huizen wegvlogen was dit een tip om ze voor ons te laten kiezen. We konden die zekerheden bieden dus de kopers kozen voor ons.

Het geld heb ik trouwens ook niet meteen overgemaakt. Ik wilde eerst de taxatie afwachten voor de rest van de financiering.

Als ik jouw verhaal zo lees heb ik niet het idee dat ze er vandaag werken zien hoor.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
02-02-2019 11:11
Ik had destijds wel een bankgarantie nodig, maar het was allemaal zo krap dat ik die pas een week voor de overdracht rond kon krijgen. Ik wilde er dus liever van afzien, zonde van het geld, maar de verkoper stond op de bankgarantie. Wat dus in feite niet zoveel meerwaarde biedt omdat je toch recht hebt op 10% bij niet nakoming.
Maar de meeste kopers hebben gene 10% van het aankoopbedrag liggen. Dus ja, je hebt er recht op als verkoper, maar probeer het maar eens te krijgen. Dan is een bankgarantie een stuk makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Aan een voorlopig koopcontract is helemaal niets[ voorlopigs. Dit is gewoon een bindende overeenkomst. Wel kan de koper binnen 3 dagen na het ondertekenen ervan zonder opgaaf van redenen het contract weer ontbinden. Het is me uit je bericht niet duidelijk of die 3 dagen al voorbij zijn. Dit kan altijd, ook als er geen financieringsvoorbehoud is opgenomen.

En ja, kopen zonder financieringsvoorbehoud gebeurt regelmatig. Er zijn mensen die genoeg geld hebben, maar ook mensen die geen lening van de bank kunnen krijgen door b.v. ziekte, en die er vanuit gaan dat ze met de verkoop van hun huidige woning de nieuwe woning kunnen financieren. Dat kan ook een reden tot treuzelen zijn; als de huidige woning is verkocht onder financieringsvoorbehoud, zal jouw koper eerst die termijn willen afwachten voordat hij met jou een bindende overeenkomst aangaat.

Overigens vind ik in jouw geval niet dat er lang over zaken gedaan wordt en lijkt e.e.a. mij een volstrekt normale gang van zaken. Wanneer die 3 dagen voorbij zijn kan je niets meer gebeuren, behalve ontbinding door koper, maar dan vang jij 10% van de koopsom.
Je vermoed dat ze genoeg geld hebben en geen hypotheek nodig, waarom kwam er dan toch een taxateur langs?
Was het misschien een aankoopkeuring?
Alle reacties Link kopieren
de kopers hebben nog een week om de waarborgsom bij de notaris te storten

Lijkt me geen woord Spaans bij zitten.
Beter.Laat schreef:
02-02-2019 13:17
Je vermoed dat ze genoeg geld hebben en geen hypotheek nodig, waarom kwam er dan toch een taxateur langs?
Was het misschien een aankoopkeuring?
Het kan natuurlijk zijn dat ze een lage hypotheek nodig hebben en al zeker zijn dat ze die wel krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben toch een week om te storten?

Dit is in de categorie: ik stuur een factuur met twee weken betalingstermijn en heb na twee dagen nog niets ontvangen... misschien gaan ze wel niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
02-02-2019 11:24
Als ze een taxateur nodig hebben, moeten ze dus wel een hypotheek regelen. Dat is niet zo snel geregeld allemaal, ook niet als je minder hypotheek nodig hebt dan je maximaal mag lenen.
Je kunt ook een taxateur inhuren die rondom het tekenen taxeert en dan in je afkoelperiode van drie dagen na tekenen je nog terugtrekken als de taxatie niet bevalt.
Dat de koper geen financieringsvoorbehoud heeft betekent niet dat ze geen hypotheek nemen. Ik denk dat ze dat wel doen maar gewoon al precies weten hoeveel ze kunnen krijgen en alles al voorbereid hebben waardoor ze snel kunnen handelen.
Heel goed mogelijk dat ze er nog vanaf zien als het taxatierapport tegenvalt. Maar dat kan alleen binnen de bedenktijd en die is nu om? Zou me er geen zorgen over maken hoor. Je tekent echt niet als je niet serieus van plan bent om te kopen.
Zelf heb ik mijn huis ook laten taxeren voordat ik het koopcontract heb getekend. Dat was inderdaad een beetje rekken van mijn kant, maar jouw koper heeft wel getekend dus zou gewoon vertrouwen op een goede afloop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven