Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen jullie dat ? Oudere kinderen en mee op vakantie

04-02-2019 14:32 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was met mijn vriendin aan het kletsen over de vakantie. Zij (en ik ) hebben oudere kinderen, vergelijkbaar qua leeftijd .

Mijn kinderen gaan ook dit jaar nog mee op vakantie (17 en 19) en of we dan naar de VS gaan of naar schubbekutteveen, ze gaan mee (willen zelf graag) en wij betalen. Ze dragen niet bij in de kosten (heb ik, moet ik zeggen de laatste 2 jaar niet over nagedacht omdat we in 2017 en 2018 andere vakanties dan normaal hebben gehad).

Haar kinderen moeten vanaf 18 jaar bijdragen. Bijvoorbeeld eigen ticket of (deel van) auto/verblijfskosten . Ze redeneert: 18 is volwassen en als je zelf op vakantie gaat kost het ook geld..

Nu heeft me dat uiteraard wel even aan het nadenken gezet..

Hoe doen jullie dat eigenlijk ? En wat is " normaal" of gangbaar .

Ik ging zelf al vanaf 17 niet meer mijn ouders mee en ik ging sowieso niet op vakantie in mijn jeugd, hadden ze geen geld voor..

Dus.. vandaar mijn vraag..
poldervrouw wijzigde dit bericht op 04-02-2019 14:36
1.17% gewijzigd
Ik vind dat een stompzinnige redenatie. Niet alleen voor vakanties, trouwens.
Ik zou, net als mijn ouders deden, voor mijn kinderen betalen.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 14:40
1.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je het kan betalen .., dan lekker met elkaar genieten op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
zolang ze mee willen, mogen ze mee.
En betaal ik, geen probleem
Alle reacties Link kopieren
24uurpwrdag schreef:
04-02-2019 14:35
Tja, als je het kan betalen .., dan lekker met elkaar genieten op vakantie.
Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze nog bezig zijn met studie wil ik wel betalen en kunnen ze mee.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-02-2019 14:37
zolang ze mee willen, mogen ze mee.
En betaal ik, geen probleem
Dit ja
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor mijn kinderen blijven betalen zo lang ik het kan missen.
Als ik met mijn ouders mee ging betaalden zij alles toen ik rond die leeftijd was.
En als ik als volwassene (lees 30+) door mijn ouders uitgenodigd werd een bepaalde reis samen te maken betaalden zij de reis en trakteerde ik hen hier en daar op 'n etentje.

Vind het raar dat iemand z'n 18-jarige die nog niet klaar is met studeren en dus nog geen serieuze baan heeft te laten meebetalen om met de ouders mee op reis te gaan.

Lijkt me dat dit onder gezinsqualitytime valt en dat de ouders het ook leuk vinden als hun kind nog met hen mee gaat ipv dat ie gaat zuipen op 'n Grieks eiland.
Als jullie het zo leuk vinden en jij kunt het missen, wat maakt het je dan uit wat andere mensen doen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb er zelf moeite mee om dat van ze te eisen . Ik vind het erg leuk en gezellig als ze meegaan en we kunnen het betalen. Nu trakteren ze uit zichzelf wel regelmatig tijdens vakantie op ijsje of terrasje dus vind ik dat al prima.

Maar ze was er zo stellig in, dat ik mij afvroeg of ik dan erg gemakkelijk ben ofzo ..

En dan een daaruit voortvloeiende vraag:

ik heb nog een kind (nou ja kind.. 21+) en zij gaat dit jaar niet meer mee op vakantie want gaat zelf met haar vriend eind van dit jaar naar een verre bestemming. Zij was best verbolgen over het feit dat wij , waarschijnlijk, alsnog ver weg gaan, want toen zij nog mee ging deden we dat niet. Dat liep toevallig zo in die tijd en had ook te maken met het feit dat de jongens het ivm autisme niet trokken toen..

Houden jullie daar ook nog rekening mee ?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-02-2019 14:37
zolang ze mee willen, mogen ze mee.
En betaal ik, geen probleem
Precies dit.

En met 18 volwassen ?? Meerderjarig dat wel, maar ik ken buitengewoon 18 jarigen die ik als volwassen beschouw
Hier willen ze geen van drieën nog met ons mee, ze zijn 18- 16 en 14.
Maar in het geval dat ze wel mee zouden gaan zou dat op onze kosten zijn, zolang ze nog op school zitten en een bijbaan hebben hoeven ze van ons niet bij te dragen.
Uiteraard moeten ze wel voor hun eigen zakgeld zorgen want we zijn geen wandelende flappentap.
Ligt eraan of jezelf heel graag wilt dat ze meegaan, hoe jouw financiële situatie is, de kinderen hun financiële situatie.
poldervrouw schreef:
04-02-2019 14:42
ik heb er zelf moeite mee om dat van ze te eisen . Ik vind het erg leuk en gezellig als ze meegaan en we kunnen het betalen. Nu trakteren ze uit zichzelf wel regelmatig tijdens vakantie op ijsje of terrasje dus vind ik dat al prima.

Maar ze was er zo stellig in, dat ik mij afvroeg of ik dan erg gemakkelijk ben ofzo ..

En dan een daaruit voortvloeiende vraag:

ik heb nog een kind (nou ja kind.. 21+) en zij gaat dit jaar niet meer mee op vakantie want gaat zelf met haar vriend eind van dit jaar naar een verre bestemming. Zij was best verbolgen over het feit dat wij , waarschijnlijk, alsnog ver weg gaan, want toen zij nog mee ging deden we dat niet. Dat liep toevallig zo in die tijd en had ook te maken met het feit dat de jongens het ivm autisme niet trokken toen..

Houden jullie daar ook nog rekening mee ?
Ik zou dan ook pissed zijn. Zij kreeg de kans niet op verre reis te gaan omdat haar broers autist zijn en het allemaal niet trekken en wie krijgt nu gratis die verre reis? Juistem! Denk dat je samen met je dochter ook 'n mooie verre reis moet maken om dit recht te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat nogal van de situatie afhangen. Als de 18-jarige full-time werkt en een aardig salaris verdient, zou ik een eigen bijdrage niet heel raar vinden (als er tekort geld is). Als de 18-jarige studeert vind ik dat niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
04-02-2019 14:41
Als jullie het zo leuk vinden en jij kunt het missen, wat maakt het je dan uit wat andere mensen doen?
Het maakt me niet uit wat een ander vind maar ik wilde even mijn eigen denkbeeld checken : studeren + geen echt inkomen = gewoon met ons mee en ik heb er eerlijk gezegd nog nooit over nagedacht. Want ze wonen nog thuis, zitten op school dus waarom zouden ze moeten betalen. Maar omdat vriendin het echt zo raar vond dat wij nog betaalden ging ik toch even denken of ik dan zo raar ben ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, jij bent niet erg makkelijk. In mijn omgeving verwacht niemand een bijdrage van oudere kinderen.
Jouw stellige vriendin is eerder de uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-02-2019 14:44
Ik zou dan ook pissed zijn. Zij kreeg de kans niet op verre reis te gaan omdat haar broers autist zijn en het allemaal niet trekken en wie krijgt nu gratis die verre reis? Juistem! Denk dat je samen met je dochter ook 'n mooie verre reis moet maken om dit recht te trekken.
Heeft ze ook gehad, ik ben met haar naar Thailand geweest waarbij ik haar hele reis betaalt heb, zij alleen maar privé uitgaven heeft hoeven betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de redenatie "je bent 18, dus volwassen, dus betaal maar mee" erg krom. De meeste 18jarigen gaan nog gewoon naar school of uni en hebben dus beperkt tijd om geld te verdienen. Daarnaast is er ook geen studiebeurs meer en zijn de kosten van studeren alleen maar hoger geworden. Het klinkt net alsof je bij de magische 18 jaar grens ineens geld hebt.

Ik zou het samen op vakantie gaan koesteren en wel betalen voor mijn kinderen, mocht ik die ooit krijgen en het geld hebben.

Enfin, ik ga sinds mij 18e niet meer mee ook al wil mijn moeder wel betalen. Dit hangt absoluut niet af van kosten of bestemming.
anoniem_193413 wijzigde dit bericht op 04-02-2019 14:49
4.35% gewijzigd
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen mee, wij betalen, maar wij bepalen ook. De tijd van kind-gerichte vakanties loopt op zijn eind
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
poldervrouw schreef:
04-02-2019 14:42
ik heb er zelf moeite mee om dat van ze te eisen . Ik vind het erg leuk en gezellig als ze meegaan en we kunnen het betalen. Nu trakteren ze uit zichzelf wel regelmatig tijdens vakantie op ijsje of terrasje dus vind ik dat al prima.

Maar ze was er zo stellig in, dat ik mij afvroeg of ik dan erg gemakkelijk ben ofzo ..

En dan een daaruit voortvloeiende vraag:

ik heb nog een kind (nou ja kind.. 21+) en zij gaat dit jaar niet meer mee op vakantie want gaat zelf met haar vriend eind van dit jaar naar een verre bestemming. Zij was best verbolgen over het feit dat wij , waarschijnlijk, alsnog ver weg gaan, want toen zij nog mee ging deden we dat niet. Dat liep toevallig zo in die tijd en had ook te maken met het feit dat de jongens het ivm autisme niet trokken toen..

Houden jullie daar ook nog rekening mee ?

Nee natuurlijk niet. Moeten jullie dan maar naar de camping in Lutjebroek gaan omdat het haar niet zint? Kom op zeg.
poldervrouw schreef:
04-02-2019 14:42
ik heb er zelf moeite mee om dat van ze te eisen . Ik vind het erg leuk en gezellig als ze meegaan en we kunnen het betalen. Nu trakteren ze uit zichzelf wel regelmatig tijdens vakantie op ijsje of terrasje dus vind ik dat al prima.

Maar ze was er zo stellig in, dat ik mij afvroeg of ik dan erg gemakkelijk ben ofzo ..

En dan een daaruit voortvloeiende vraag:

ik heb nog een kind (nou ja kind.. 21+) en zij gaat dit jaar niet meer mee op vakantie want gaat zelf met haar vriend eind van dit jaar naar een verre bestemming. Zij was best verbolgen over het feit dat wij , waarschijnlijk, alsnog ver weg gaan, want toen zij nog mee ging deden we dat niet. Dat liep toevallig zo in die tijd en had ook te maken met het feit dat de jongens het ivm autisme niet trokken toen..

Houden jullie daar ook nog rekening mee ?

Nee, waarom?
Het leven is niet eerlijk, wen er maar aan. Dat zeggen we hier dan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-02-2019 14:44
Ik zou dan ook pissed zijn. Zij kreeg de kans niet op verre reis te gaan omdat haar broers autist zijn en het allemaal niet trekken en wie krijgt nu gratis die verre reis? Juistem! Denk dat je samen met je dochter ook 'n mooie verre reis moet maken om dit recht te trekken.
Niemand van de kinderen krijgt toch een gratis verre reis? Alleen gaan ouders, nu er geen kind meer mee gaat naar een verre bestemming.
poldervrouw schreef:
04-02-2019 14:46
Heeft ze ook gehad, ik ben met haar naar Thailand geweest waarbij ik haar hele reis betaalt heb, zij alleen maar privé uitgaven heeft hoeven betalen.
Maar met je zoon(s) was je toch ook al naar Canada? Zou zorgen dat ieder kind evenveel krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven