Geld & Recht alle pijlers

Geldzaken binnen relatie

05-02-2019 12:22 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik vraag me af of jullie tips hebben over hoe ik binnen mijn relatie de financiën kan bespreken/bepalen. We hebben 5 jaar een relatie, ik ben een stukje ouder. We wonen samen in mijn koopappartement. Dat heb ik alleen gekocht toen we al samen waren. Omdat we samen iets groter wilden wonen. Hij studeerde toen nog dus hij had geen vast inkomen.

Nu zijn we op een punt waar we beide een vast inkomen hebben. We verdienden in eerste instantie gelijk, en besloten vanaf dat moment de gezamelijke vaste laste 50/50 te delen. Tegenwoordig verdient hij iets meer, we delen alles nog steeds 50/50.

Wat het lastig maakt is dat hij het moeilijk vindt dat dit 'mijn' appartement is en ik dus vermogen opbouw terwijl dat voor hem niet geldt. Klopt wel, maar ik zou de winst zeker delen mocht het zover komen of het in iets nieuws steken dat van ons samen is. Natuurlijk, stel ik maak het uit dan heeft hij niets. Echter denk ik zo, dat hij anders ergens ook huur had moeten betalen waar hij niets van terugziet.

Ook al verdiend hij nu meer, hij wil de verdeling 50/50 laten. Dat vind ik op zich prima maar ik merk dat als we het hierover hebben het lastig is. Inkopen is geen optie omdat je dan duizende euro's kwijt bent aan kosten koper: zonde! We willen hier ook eeuwig blijven wonen. We kunnen (voorlopig) niet samen iets nieuws kopen: de huizenmarkt is oververhit en met onze studieschulden kunnen we ons geen normale hypotheek veroorloven in onze woonplaats. Huren vinden we beide kapitaalvernietiging.

We hebben verder ook niets geregeld op papier; geen samenlevingscontract of iets. Dat wil hij niet, hij vindt het onnodig. Ik merk dat ik het wel fijn zou vinden iets te regelen. Al is het maar omdat als mij iets overkomt er wel iets geregeld is. Hij is wat jonger dan ik, vindt het nog niet nodig daarover na te denken. Ik kan hem er niet toe dwingen natuurlijk dus het is niet anders.

Hoe kunnen we normaal het gesprek aangaan samen en op zoek gaan naar optie en/of regeling waarin we beide tevreden zijn?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er verder geen verstand van, weet dat er al veel soortgelijke topics lopen en iedereen z'n eigen ideeën hierover heeft (zo hebben wij alles op 1 hoop) maar ik zou hem op 1 ding wijzen: Hij wil geen samenlevingscontract. Weet hij dan dat hij in geval van jouw overlijden z'n huis kwijt is? Leeftijd heeft daar echt niets mee te maken hoor.
Later is nu
“Klopt wel, maar ik zou de winst zeker delen mocht het zover komen“

Dat weet je niet. Wedden dat de winst niet samsam gaat als blijkt dat hij je bijvoorbeeld al maanden besodemietert?

Vastleggen dus. Of samen iets nieuws kopen waarbij de verdeling eerlijker is. Ik zou hem nooit 50% laten betalen. Dit omdat hij investeert in iets wat nu nooit van hem zou worden. Ook hebben jullie geen testament. Bij jouw overlijden heeft hij dus nergens recht op. Ga naar de notaris
Als hij netjes de helft aan alles meebetaald en vooral ook aan de rente, hypotheek en onderhoud van het huis. ...heeft hij een punt. Dus dat hij nu iets meer geld voor zichzelf heeft en houdt vind ik meer dan terecht.

Dan kan hij wat sparen, mocht het over gaan heb jij je huis en hij wat geld. Waarom vind je dat niet oke?

Ik vind het zelf erg raar als je nu wil dat hij meer dan jij bijdraagt maar het huis van jou is. Zeer onredelijk.
En een samenlevingscontract als huis al op jouw naam staat gaat daar niets aan veranderen. Jij hoeft hem na breuk/verkoop helemaal niks te geven van eventuele winst.
Ook al verdiend hij nu meer, hij wil de verdeling 50/50 laten. Dat vind ik op zich prima maar ik merk dat als we het hierover hebben het lastig is.

Wat is, behalve die d, nou het probleem dan? Wil je nog meer van hem?
Alle reacties Link kopieren
Wat zien jullie als vaste lasten? Ik neem aan dat hij niet meebetaald aan jouw huis? Dat kan hij mooi sparen.

Een ieder regelt de geldzaken anders, je zult diverse visies krijgen. Geen samenlevingscontract is een keuze, als hij zich maar realiseert dat hij op straat staat bij jouw overlijden.

Een normaal gesprek hierover lukt dus niet? waar gaat het mis in dat gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Heb je hem weleens vertelt dat wanneer er iets met jou gebeurt waardoor je opeens handelingsonbekwaam bent, een ongeluk krijgt, bewustzijn verliest, op de ic terecht komt, dat jou ouders dan voor jou bepalen wat de beste behandeling is? En dat als jij overlijdt, je ouders het appartement moeten verkopen omdat ze dan opeens eigenaar zijn van het appartement en daar belasting over moeten betalen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Star² schreef:
05-02-2019 12:32
Ook al verdiend hij nu meer, hij wil de verdeling 50/50 laten. Dat vind ik op zich prima maar ik merk dat als we het hierover hebben het lastig is.

Wat is, behalve die d, nou het probleem dan? Wil je nog meer van hem?
Ze wil toch meer geld van hem?

Of een testament? Ik vind het een beetje vaag verhaal. TO, wat wil je precies geregeld hebben en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
05-02-2019 12:29
“Klopt wel, maar ik zou de winst zeker delen mocht het zover komen“

Dat weet je niet. Wedden dat de winst niet samsam gaat als blijkt dat hij je bijvoorbeeld al maanden besodemietert?

Vastleggen dus. Of samen iets nieuws kopen waarbij de verdeling eerlijker is. Ik zou hem nooit 50% laten betalen. Dit omdat hij investeert in iets wat nu nooit van hem zou worden. Ook hebben jullie geen testament. Bij jouw overlijden heeft hij dus nergens recht op. Ga naar de notaris
Daar heb je zeker gelijk in. Echter, omdat hij zo weinig wil toegeven, vind ik niet dat ik alleen een testament moet aanmaken. Dat kost een hoop geld en alleen om hem een plezier te doen? Hij hoeft geen testament en vind dat ik het maar moet regelen als ik dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Wat is 50/50? Alleen de lasten van het huishouden en onkosten of ook de aflossing?
En zo moeilijk is het toch niet als jullie allebei eigenaar willen zijn? Gewoon berekenen wat het jou heeft gekost totdat hij mee ging betalen, aftrekken en optellen enz en hij moet dat bedrag dat hij nog niet heeft betaald en jij wel dus aan jou betalen. Hij komt op het contract er bij enz enz.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
05-02-2019 12:29
Als hij netjes de helft aan alles meebetaald en vooral ook aan de rente, hypotheek en onderhoud van het huis. ...heeft hij een punt. Dus dat hij nu iets meer geld voor zichzelf heeft en houdt vind ik meer dan terecht.

Dan kan hij wat sparen, mocht het over gaan heb jij je huis en hij wat geld. Waarom vind je dat niet oke?

Ik vind het zelf erg raar als je nu wil dat hij meer dan jij bijdraagt maar het huis van jou is. Zeer onredelijk.
Ik wil zeker niet dat hij meer bijdraagt. Ik wil gewoon het gesprek aangaan over hoe we dingen kunnen regelen. Omdat we dat nu niet doen. Hij houdt zich vast aan; dit hebben we afgesproken en daar blijft het bij. In perspectief: hij heeft zeker twee jaar gratis bij mij gewoond ten tijde van zijn studie. Daarom hebben we de 50/50 afgesproken toen het eenmaal kon.
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:36
Daar heb je zeker gelijk in. Echter, omdat hij zo weinig wil toegeven, vind ik niet dat ik alleen een testament moet aanmaken. Dat kost een hoop geld en alleen om hem een plezier te doen? Hij hoeft geen testament en vind dat ik het maar moet regelen als ik dat wil.

Klinkt als een ontzettend liefdevolle relatie.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
05-02-2019 12:34
Heb je hem weleens vertelt dat wanneer er iets met jou gebeurt waardoor je opeens handelingsonbekwaam bent, een ongeluk krijgt, bewustzijn verliest, op de ic terecht komt, dat jou ouders dan voor jou bepalen wat de beste behandeling is? En dat als jij overlijdt, je ouders het appartement moeten verkopen omdat ze dan opeens eigenaar zijn van het appartement en daar belasting over moeten betalen?
Ja dat heb ik verteld en maakt geen indruk. Hij denkt dat het niet zal gebeuren of dat hij tegen die tijd dan zelf wel even iets anders regelt.
Alle reacties Link kopieren
Betaalt hij mee aan de hypotheek en bijkomende kosten van eigen woningbezit?
dahlia74 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 12:38
1.99% gewijzigd
nina1966 schreef:
05-02-2019 12:36
Wat is 50/50? Alleen de lasten van het huishouden en onkosten of ook de aflossing?
En zo moeilijk is het toch niet als jullie allebei eigenaar willen zijn? Gewoon berekenen wat het jou heeft gekost totdat hij mee ging betalen, aftrekken en optellen enz en hij moet dat bedrag dat hij nog niet heeft betaald en jij wel dus aan jou betalen. Hij komt op het contract er bij enz enz.
Contract?

Je bedoelt koopakte en hypotheekakte. Dat moet via de notaris en kost een bulk geld. Naast de bankkosten, notariskosten ook de overdrachtsbelasting.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-02-2019 12:32
Ook al verdiend hij nu meer, hij wil de verdeling 50/50 laten. Dat vind ik op zich prima maar ik merk dat als we het hierover hebben het lastig is.

Wat is, behalve die d, nou het probleem dan? Wil je nog meer van hem?
Normaal het gesprek aan kunnen gaan over hoe we dingen regelen en er in de toekomst mee om kunnen gaan. En niet we hebben het zo we het ooit eens afgesproken, daar houden we het bij.
Hij wil wel veel niet. Wat is er mis met een samenlevingscontract? Dat lijkt mij alleen maar verstandig.
Alles 50/50 betalen muv aflossing aan de hypotheek en waardevermeerderende investeringen lijkt me reëel. Testament alleen als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:38
Ja dat heb ik verteld en maakt geen indruk. Hij denkt dat het niet zal gebeuren of dat hij tegen die tijd dan zelf wel even iets anders regelt.
Zijn keuze toch? Hij heeft meer voordeel bij een samenlevingscontract dan jij. Je hebt hem erop gewezen wat de risico's zijn.
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:22
Tegenwoordig verdient hij iets meer, we delen alles nog steeds 50/50.

Ik zou hem niet laten meebetalen aan de aflossing (wel aan de rente!) van de hypotheek. Dan houdt hij nóg meer geld over dan jij. Dat kan hij dan sparen en zo zelf ook kapitaal opbouwen. Verder zou ik zeker wel een samenlevingscontract en testamenten afsluiten als het de bedoeling is dat hij in het huis blijft wonen als jij zou overlijden.
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:37
Ik wil zeker niet dat hij meer bijdraagt. Ik wil gewoon het gesprek aangaan over hoe we dingen kunnen regelen. Omdat we dat nu niet doen. Hij houdt zich vast aan; dit hebben we afgesproken en daar blijft het bij. In perspectief: hij heeft zeker twee jaar gratis bij mij gewoond ten tijde van zijn studie. Daarom hebben we de 50/50 afgesproken toen het eenmaal kon.

In perspectief.. hij hoeft helemaal niks mee te betalen aan jouw huis.

Ik snap dat je bepaalde zaken geregeld wil hebben, zorg voor elkaar later vooral. Of als er wat mis gaat.

Maar zoals het nu is is het voor hem al negatiever dan voor jou. Hij betaald mee aan iets wat nooit van hem gaat worden.

En als er wat met jou gebeurt is dat ook zijn probleem.
Dus je als hij niet wil. Lekker zo laten.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 12:41
0.06% gewijzigd
Ik zou er als vriend voor passen om iedere maand geld over te maken naar de spaarrekening van vriendin, want dat is in feite wat er gebeurt: vriendin bouwt fijn vermogen op via aflossing van de hypotheek, waar haar vriend dus aan meebetaalt (als ik het goed begrijp).
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-02-2019 12:38
Klinkt als een ontzettend liefdevolle relatie.
Dat is het zeker alleen dit is een lastige situatie. Hij wil niets regelen, vindt het mijn pakkie an. Een relatie ga je samen aan, dan vind ik ook dat je samen dingen mag bespreken en regelen. Makkelijk om te zeggen: als jij wil dat ik nog een dak boven me hoofd heb als jij doodgaat ga je naar de notaris en betaal je de rekening.
CherryBlossom2 schreef:
05-02-2019 12:42
Dat is het zeker alleen dit is een lastige situatie. Hij wil niets regelen, vindt het mijn pakkie an. Een relatie ga je samen aan, dan vind ik ook dat je samen dingen mag bespreken en regelen. Makkelijk om te zeggen: als jij wil dat ik nog een dak boven me hoofd heb als jij doodgaat ga je naar de notaris en betaal je de rekening.

Hij heeft alleen zichzelf ermee. Jij bent niet degene die er nu slechter van word.

Ik zou beetje afknappen op die houding. En er zeker geen kinderen mee maken voor dat hij dat samen wil bekijken en wel dingen anders ziet.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
05-02-2019 12:41
Ik zou er als vriend voor passen om iedere maand geld over te maken naar de spaarrekening van vriendin, want dat is in feite wat er gebeurt: vriendin bouwt fijn vermogen op via aflossing van de hypotheek, waar haar vriend dus aan meebetaalt (als ik het goed begrijp).
Klopt, maar daar hebben we beide voor gekozen omdat we samen meer ruimte wilde hebben. We wilden samen liever niet in mijn piepkleine huurflatje samenwonen en kozen door mijn aankoop voor meer ruimte. En in perspectief: hij heeft twee jaar 'gratis' bij mij gewoond toen hij nog studeerde. Vandaar dat we op deze regeling zijn uitgekomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven