Geld & Recht alle pijlers

Afhandeling echtscheiding

05-02-2019 15:54 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva'ers,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn naam is Charlot en ik ben 32 jaar oud. Ik ben 4 jaar getrouwd geweest, en ga nu scheiden (op mijn initiatief). Ik heb alleen totaal geen idee hoe dit juridisch moet gaan verlopen.
Op internet lees ik allerlei verhalen over een echtscheidingsconvenant e.d.

Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie hier ervaring mee? En hoe verliep dit? Wie moet ik inschakelen, wie juist niet?

Alvast heel erg bedankt!!
Zijn er kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Het internet is best duidelijk, er zijn zelfs templates te vinden voor een convenant. Als de communicatie tussen jullie goed is, regel dan een mediator. Die denkt ook mee en aan dingen waar jullie waarschijnlijk nog niet aan denken.
- Kinderen?
- Koophuis/ vermogen?
- Grote inkomensverschillen?
- is hij klaar om te scheiden?
Bel een advocaat.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie handige en snelle reacties.

Er zijn geen kinderen, maar op het gebied van financiën is het complex. Hij is bijvoorbeeld de eigenaar van het huis. Ook is hij de kostwinnaar, en ik werk slechts 2 dagen per week. Daarom is het voor mij lastig om een dure advocaat aan te nemen, zeker omdat het initiatief bij mij vandaan komt en hij de financiën regelt. Ik voel me daarom een beetje klem zitten.

@Meaki Vanwege bovenstaande vraag ik mij ook af of een standaard convenant alles voldoende dekt.

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een mediator/(betaalbare) advocaat? Of hebben jullie nog nuttige tips 'uit de praktijk'?
Alle reacties Link kopieren
Als het zo complex is dan is een advocaat wel handig. Hoe zijn jullie getrouwd? Ben je 100% arbeidsgeschikt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet scheiden als ik jou was, kan je niet eens betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tja, wel een beetje lastig als je zelf niet zo veel inkomen hebt.

Maar goed zoek een advocaat, met weinig inkomen zal je wel in aanmerking komen voor gesubsidieerde rechtshulp. Deze advocaat zal je precies kunnen vertellen hoe het traject verder zal gaan en waar je eventueel aanspraak op kunt maken. Een mediator is een bemiddelaar en zal altijd naar de gulden middenweg zoeken, dit lijkt mij in jouw geval niet handig.
senseo wijzigde dit bericht op 05-02-2019 18:20
16.57% gewijzigd
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
zonder kinderen is het vrij simpel.
gewoon online, Teurlings & Ellens bijv.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Deze scheiding is helemaal niet zo complex. Stond het huis al op zijn naam en zijn jullie daarna getrouwd in gemeenschap van goederen dan ben jij mede eigenaar geworden van het huis en heb je recht op de helft van de waarde. Hij zal jou dan moeten uitkopen. Tenzij het huis onderwaarde heeft. Dan moet je een bedrag aan hem betalen.

Zijn jullie gehuwd op huwelijkse voorwaarden dan is en blijft het huis van hem. Krijg je daar geen geld van en zal je moeten verhuizen.

Je hebt recht op partner alimentatie over de periode net zo lang als het huwelijk heeft geduurd.

Als je nog even wacht en pas gaat scheiden wanneer je 5 jaar hebt vilgemaaky kan je 12 jaar partner alimentatie krijgen.
Als je niet voor een advocaat kan betalen is het misschien mogelijk om een advocaat obv toevoeging te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Op de site van de raad voor de rechtsbijstand kan je nagaan of je in aanmerking komt voor een ‘pro deo’*advocaat of mediator. Sterkte.

Convenant al of niet met hulp van mediator is de snelste (en meest harmonieuze) weg.

*(Wordt een ‘toevoeging’ genoemd)
sugarmiss schreef:
05-02-2019 18:18


Je hebt recht op partner alimentatie over de periode net zo lang als het huwelijk heeft geduurd.

Als je nog even wacht en pas gaat scheiden wanneer je 5 jaar hebt vilgemaaky kan je 12 jaar partner alimentatie krijgen.
:facepalm: tuurlijk, gratis geld is erg makkelijk! Wat dacht je van je eigen broek ophouden.
Alle reacties Link kopieren
Een nuttige tip? Ga fulltime werken.
Verder maakt het nogal uit of jullie in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Een convenant van internet afhalen, invullen met je aanstaande ex, samen advocaat inhuren, kosten daarvan delen, en dat was het wel dan. Als het huis op zijn naam staat en je bent niet in gemeenschap van goederen getrouwd, dan heb je geen recht op een deel van de waarde van het huis.
En waarom alimentatie? Moet je niet willen. Je kunt full time werk gaan doen toch?
Alle reacties Link kopieren
Charlot86 schreef:
05-02-2019 18:02
Er zijn geen kinderen, maar op het gebied van financiën is het complex. Hij is bijvoorbeeld de eigenaar van het huis. Ook is hij de kostwinnaar, en ik werk slechts 2 dagen per week. Daarom is het voor mij lastig om een dure advocaat aan te nemen, zeker omdat het initiatief bij mij vandaan komt en hij de financiën regelt. Ik voel me daarom een beetje klem zitten.

@Meaki Vanwege bovenstaande vraag ik mij ook af of een standaard convenant alles voldoende dekt.

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een mediator/(betaalbare) advocaat? Of hebben jullie nog nuttige tips 'uit de praktijk'?

Ben je in GvG getrouwd?
Werk je met een medische reden maar 2 dagen? Zo niet zou ik sowieso zorgen dat je inkomsten vergroot.

Als je onder bepaald bedrag verdient heb je recht op prodeo advocaat.
Alle reacties Link kopieren
Das niet zo moeilijk. Ga op zoek naar meer werk, zoek een huis en regel het gewoon online.
Waarom zou het financieel gecompliceerd zijn?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
05-02-2019 18:18
Zijn jullie gehuwd op huwelijkse voorwaarden dan is en blijft het huis van hem. Krijg je daar geen geld van en zal je moeten verhuizen.

Dat hangt er natuurlijk maar van af wat er in de huwelijkse voorwaarden staat... :idee:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
05-02-2019 21:19
Dat hangt er natuurlijk maar van af wat er in de huwelijkse voorwaarden staat... :idee:
Slim.... ;-) In onze HVH staat dat bij scheiding alles gedeeld wordt als ware we getrouwd in GVG.
Alle reacties Link kopieren
Charlot86 schreef:
05-02-2019 18:02
Dank voor jullie handige en snelle reacties.

Er zijn geen kinderen, maar op het gebied van financiën is het complex. Hij is bijvoorbeeld de eigenaar van het huis. Ook is hij de kostwinnaar, en ik werk slechts 2 dagen per week. Daarom is het voor mij lastig om een dure advocaat aan te nemen, zeker omdat het initiatief bij mij vandaan komt en hij de financiën regelt. Ik voel me daarom een beetje klem zitten.

@Meaki Vanwege bovenstaande vraag ik mij ook af of een standaard convenant alles voldoende dekt.

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een mediator/(betaalbare) advocaat? Of hebben jullie nog nuttige tips 'uit de praktijk'?
Nuttige tips zijn: urenuitbreiding bespreken op je werk of op zoek naar een andere baan, want van de kostwinner ga je afstand nemen en je wil natuurlijk wel een dak boven je hoofd.
Kringloopwinkels hebben voor leuke prijzen alles om een nieuwe woning in te richten.

De scheiding zelf zul je via een advocaat moeten regelen. Als jullie het samen eens zijn over het scheiden en de verdeling dan hoeft dat niet eens zo duur te zijn, en misschien kom je in aanmerking voor een toevoeging. Laat je verwijzen naar een advocaat via juridisch loket (dan krijg je een korting ook nog).

Scheiden kost geld, maar dat wist je toen je ging trouwen.
Pick your battles and bloom
Jij hebt jezelf aardig klem gezet door maar 2 dagen te werken. Hij heeft het huis ook betaald? Heb jij eenzelfde bedrag maandelijks opzij gezet voor jezelf, omdat je geen woonlasten had (als je op HV bent getrouwd)?
loisnvt schreef:
05-02-2019 19:07
:facepalm: tuurlijk, gratis geld is erg makkelijk! Wat dacht je van je eigen broek ophouden.
Bovendien klopt het ook niet. Er zal ook gekeken worden of de vrouw in dit geval in haar eigen behoefte kan voorzien door meer te werken. Als dit aangevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
05-02-2019 18:22
Op de site van de raad voor de rechtsbijstand kan je nagaan of je in aanmerking komt voor een ‘pro deo’*advocaat of mediator. Sterkte.

Convenant al of niet met hulp van mediator is de snelste (en meest harmonieuze) weg.

*(Wordt een ‘toevoeging’ genoemd)
Convenant op laten stellen met een mediator is inderdaad de goedkoopste manier (tenzij je er één van internet plukt).

@Charlot86, aangezien je aangeeft dat het meeste geld bij hem zit zou ik je convenant ook nog even laten controleren door een fiscalist, heb ik destijds ook gedaan. Dan weet je in ieder geval wat de consequenties zijn, en blijf je niet achter met een belastingschuld. Lees je nog ff goed in: https://www.taxfix.nl/echtscheidingsconvenant/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven