Geld & Recht alle pijlers

Goede budgetbeheerder gezocht!

06-02-2019 19:08 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oei...een vriendin heeft vanmiddag wat vervelend nieuws met me gedeeld. Zal geen details geven, ze is op zoek naar een budgetbeheerder. Schuldeisers willen met haar geen afspraken meer maken, het gaat niet om een WSPN maar door goede afspraken zou ze binnen 2 a 3 jaar van alle schulden af kunnen komen. En dat is wat ze wil. Hard werken en sober leven. Alleen nu een goede partij die haar hiermee wil helpen. Via de gemeente gaat niet, dan moet ze eerst alles verkopen waaronder haar huis. Ook het schuldhulpmaatje zit niet in de regio dus die valt ook af.
Op internet staat best veel maar ook best veel negatieve verhalen.
Dus wie heeft een advies?
Dat ze van de gemeente alles moet verkopen is echt onzin.
Humanitas thuisadministratie. En er zijn vaak zat andere instanties, dat kan je bij de gemeente navragen.
Alle reacties Link kopieren
Via BPI kijken, dat zijn bewindvoerders die in de regel gecheckt en 'goed gekeurd' zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor hulp heeft zij precies nodig?

Als ik het zo lees, is er geen (gelukkig) geen sprake van een oficieel traject via de schuldhulpverlening via de gemeente nodig. Eerder hulp in de vorm van een hele goede budgetplanning + inzicht/overzicht + discipline. Klopt dit?

Is het de bedoeling dat zij wel zelf haar financiën blijft beheren? Of wil zij dat iemand anders dit gaat doen (vanwege het woord 'beheerder')?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben budgetbeheerder geweest, zij hoeft helemaal niks te verkopen, zij mag gewoon in budgetbeheer zonder dat ze een shv traject in gaat.
Meestal wanneer er betalingsregelingen worden getroffen vanuit de Gemeente, dan zijn schuldeisers eerder geneigd om mee te werken.

Ik weet niet waar er allemaal schulden zijn maar de Belastingdienst en vve beheer daar valt slecht mee te onderhandelen.
Succes met je vriendin.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
06-02-2019 19:24
Ik ben budgetbeheerder geweest, zij hoeft helemaal niks te verkopen, zij mag gewoon in budgetbeheer zonder dat ze een shv traject in gaat.
Meestal wanneer er betalingsregelingen worden getroffen vanuit de Gemeente, dan zijn schuldeisers eerder geneigd om mee te werken.

Ik weet niet waar er allemaal schulden zijn maar de Belastingdienst en vve beheer daar valt slecht mee te onderhandelen.
Succes met je vriendin.
Oke, dus wel de gemeente. Dat riep ik Ook gelijk maar ze zei dat ze dan alles kwijt zou raken. Foute gedachte dus. Dank je voor de tip. Gaat ook over belasting....en nog veel meer 8-)
Alle reacties Link kopieren
Afspraak maken met maatschappelijk werk in de gemeente en zodoende in budgetbeheer gaan.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
06-02-2019 19:23
Wat voor hulp heeft zij precies nodig?

Als ik het zo lees, is er geen (gelukkig) geen sprake van een oficieel traject via de schuldhulpverlening via de gemeente nodig. Eerder hulp in de vorm van een hele goede budgetplanning + inzicht/overzicht + discipline. Klopt dit?

Is het de bedoeling dat zij wel zelf haar financiën blijft beheren? Of wil zij dat iemand anders dit gaat doen (vanwege het woord 'beheerder')?
Nee geen officieel traject maar vrijwillig. Ze kan met een paar schuldeisers niet meer verder, die willen geen nieuwe afspraken maken. Begreep dat een budgetbeheerder vaak wel die afspraken voor elkaar kan krijgen. Als het aan haar ligt legt ze alles in handen van zo'n beheerder zodat alles geregeld wordt en er goede haalbare afspraken gemaakt kunnen worden. Ze is echt het overzicht kwijt en de afspraken die ze heeft gemaakt zijn helemaal niet reeel. Ze zit echt helemaal er doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou zij aan de gemeente kunnen vragen of die een vrijwilliger hebben die bereid is haar een keer te helpen om alles goed op een rij te zetten en haar eventueel verder de weg te wijzen.

Veel gemeenten hebben vrijwilligers die mensen helpen in het traject naar de schuldhulpverlening en die overzicht en inzicht scheppen. Maar ook als je niet officieel in een SHV traject komt, zou zo'n vrijwilliger al goed werk kunnen doen (of goed verwijzen).

Daarnaast worden steeds meer gemeentenn ook actief m.b.t. preventie, bijv. door het aanbieden van cursus/workshops voor deze doelgroep.

Of de gemeente op zo'n vraag in gaat en/of een vrijwilliger komt helpen, is de vraag. Maar als je het niet vraagt, gebeurt het zéker niet.
Alle reacties Link kopieren
Humanitas enzo zou ik niet doen. Ze bedoelen het goed, maar het zijn niet altijd geschoolde vrijwilligers. Bovendien kun je beter een professionele organisatie achter je hebben staan, daar maken schuldeisers vaker afspraken mee.

In welke regio woont ze?
Alle reacties Link kopieren
mariska1974 schreef:
06-02-2019 19:35
Oke, dus wel de gemeente. Dat riep ik Ook gelijk maar ze zei dat ze dan alles kwijt zou raken. Foute gedachte dus. Dank je voor de tip. Gaat ook over belasting....en nog veel meer 8-)

Als zij het overzicht kwijt is dan moet zij stabiliseren, budgetbeheer neemt haar alles uit handen zodat ze even rust heeft in haar financien totdat ze financieel weer gezond is, haar inkomen ontvangt ze dan niet meer oo haar eigen rekening, en ze kan ervoor kiezen of ze weekgeld ontvangt, of 1x per maand het restant wat er overblijft nadat al haar vaste lasten zijn betaalt, ze kan ervoor kiezen om al haar vaste lasten te laten doorbetalen door de Gemeente, dus van huur tot uitvaartverzekering en alles ertussen in.

Let op !!!!! Jouw vriendin blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor de juiste en tijdige betalingen, van haar vaste lasten.
Bij de Gemeente kunnen ze ook voor haar sparen voor haar eigen risico, Gemeentelijke heffingen of voor onvoorziene uitgaven.


En als er eenmaal betalingsregelingen zijn getroffen die netjes worden nagekomen dan ontstaat er ruimte voor iets leuks, zeker als ze geen nieuwe schulden maakt.
Gewoon bjj de Gemeente aankloppen hoor, dat is gratis, bij anderen moet je vaak betalen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
@Miskotto: een een vraagje: ik dacht namelijk dat de gemeente alleen aan de slag gaat (stabiliseren, uit handen nemen) bij wijze van voortraject naar de officiele schuldhulpverlening. En dat is in dit geval toch niet aan de orde?

Of gaat het om een minnelijk traject (..."in plaats van WSNP...")?
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
06-02-2019 20:38
Als zij het overzicht kwijt is dan moet zij stabiliseren, budgetbeheer neemt haar alles uit handen zodat ze even rust heeft in haar financien totdat ze financieel weer gezond is, haar inkomen ontvangt ze dan niet meer oo haar eigen rekening, en ze kan ervoor kiezen of ze weekgeld ontvangt, of 1x per maand het restant wat er overblijft nadat al haar vaste lasten zijn betaalt, ze kan ervoor kiezen om al haar vaste lasten te laten doorbetalen door de Gemeente, dus van huur tot uitvaartverzekering en alles ertussen in.

Let op !!!!! Jouw vriendin blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor de juiste en tijdige betalingen, van haar vaste lasten.
Bij de Gemeente kunnen ze ook voor haar sparen voor haar eigen risico, Gemeentelijke heffingen of voor onvoorziene uitgaven.


En als er eenmaal betalingsregelingen zijn getroffen die netjes worden nagekomen dan ontstaat er ruimte voor iets leuks, zeker als ze geen nieuwe schulden maakt.
Gewoon bjj de Gemeente aankloppen hoor, dat is gratis, bij anderen moet je vaak betalen.
Dit is precies wat ze nodig heeft denk ik! Maar ze moet dus wel bij de gemeente zijn. Ik heb haar net al geappt maar het blijft erg stil aan de overkant. Ik denk dat dit haar zoveel rust gaat geven als ze dit traject ingaat.
Ze had zelf al iets op internet gevonden maar dat wss al iets van 400 euro opstartkosten. Maarja die 400 euries heeft ze niet!
Alle reacties Link kopieren
mariska1974 schreef:
06-02-2019 20:51
Dit is precies wat ze nodig heeft denk ik! Maar ze moet dus wel bij de gemeente zijn. Ik heb haar net al geappt maar het blijft erg stil aan de overkant. Ik denk dat dit haar zoveel rust gaat geven als ze dit traject ingaat.
Ze had zelf al iets op internet gevonden maar dat wss al iets van 400 euro opstartkosten. Maarja die 400 euries heeft ze niet!
Misschien kan ze daar bijzondere bijstand voor krijgen, als ze een laag inkomen heeft.
Budhetbeheer kan ook via de kredietbank verder raad ik je vriendin aan om morgen om 9.00 te bellen naar loket schuldhulp verlening van de gemeente.
Daarna alle papieren op een stapeltje in een map zodat ze die kan copyeren en menemen naar schuldhulp verlening.
Een budgercoach kan ze via o.a maatschappelijk werk aanvragen die kan haar helpen om alles op een rijtje te zetten en de enveloppen van de schuldeisers open te maken en eventueel samen door te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Nog bedankt voor jullie reacties, ze is vanmorgen naar de gemeente geweest en ze heeft haar intake gesprek voor aanstaande dinsdag al staan. Ze stond ee erg postief tegenover!
Gewijzigd omdat TO al geholpen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven