Geld & Recht alle pijlers

Overwaarde woning, hoe vastleggen?

07-02-2019 20:24 48 berichten
Hoi forummers,

Ik lees al jaren mee, maar nu eens een bericht.
Volgende situatie is op ons van toepassing en ik zou graag wat advies willen.
Ik heb ongeveer 8 jaar een relatie, waarvan ik sinds een klein jaar getrouwd ben, één kind heb en de tweede is op komst.

Toen mijn man en ik een relatie kregen, wilde mijn man graag een woning kopen. Hij heeft de woning los van mij gekocht. Enerzijds omdat wij net pas een relatie hadden, anderzijds omdat ik nog studeerde en geen volledig inkomen had.
Direct na de koop van de (nieuwbouw)woning is hij bij mij ingetrokken om kosten te besparen, terwijl het huis gebouwd werd. In eerste instantie zou ik (nog) niet meeverhuizen naar de nieuwe woning, uiteindelijk na een half jaar samenwonen besloten dat ik toch mee ging.
Pas na ongeveer 3 jaar samenwonen in de nieuwe woning hebben we, terwijl ik zwanger was, een samenlevingscontract opgesteld bij de notaris. Voornamelijk vanwege voogdij en erven, maar we hebben er ook wat andere zaken in vastgelegd, bijvoorbeeld over wanneer we uit elkaar zouden gaan. We hebben toen besloten dat ik (nog steeds studerend en weinig inkomen) wanneer we uit elkaar zouden gaan de inboedel en het spaargeld met mijn parner zou delen, maar dat de woning volledig van hem zou blijven.

Inmiddels zijn we afgelopen jaar getrouwd onder de nieuwe beperkte huwelijkse voorwaarden, en heb ik sinds ongeveer 2 jaar een vaste baan met dito inkomen. We hebben een aantal maanden geleden een nieuwe woning gekocht met een gezamenlijke hypotheek. De huidige woning is verkocht. Er is een flinke overwaarde (+€75000) op de huidige woning.

De vraag is: is de overwaarde uitsluitend van mijn man omdat de woning officieel alleen op zijn naam staat? Zo ja, is dit terecht, gezien ik (minder dan mijn man maar toch) behoorlijk geïnvesteerd heb en wij al die tijd samen in de woning hebben gewoond.
We zijn van plan de overwaarde deels te investeren in verbeteringen van de nieuwe woning, deels terug te stoppen in de hypotheek.

We hebben het er samen over gehad en zijn beide erg toegeeflijk, maar denken dat het misschien raadzaam is om vast te leggen hoe dit, mochten we uit elkaar gaan, verdeeld moet worden. Ook zijn we benieuwd wat gebruikelijk is in de ogen van anderen.

Bedankt voor de moeite van het lezen!
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is die overwaarde van je man. Jij hebt weliswaar bijgedragen aan het huishouden op het moment dat je dat gezamenlijk voerde, maar niet aan de investering in de woning. Jouw man heeft die woning gekocht en betaald en dus is de overwaarde voor hem. Wat had je dan verwacht?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Van jullie samen hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
07-02-2019 21:25
Van jullie samen hoor.

Ik zou niet weten waarom.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft in 30 jaar het huis afbetaald, en het is van ons samen.
Zo hoort dat in een goed huwelijk. Alles is van ons samen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
07-02-2019 21:29
Mijn man heeft in 30 jaar het huis afbetaald, en het is van ons samen.
Zo hoort dat in een goed huwelijk. Alles is van ons samen.
Maar hier is geen sprake van een (over 30 jaar) gedeeld gezamenlijk eigendom, maar van het eigendom van de man en ze zijn op de nieuwe huwelijkse voorwaarden getrouwd, wat wil zeggen dat het eigendom van de man dat hij had op het moment van het huwelijk, gewoon zijn eigendom blijft, tenzij anders beschreven. Bovendien heeft TO niet noemenswaardig bijgedragen aan dat huis: de man heeft het gekocht, heeft de hypotheek betaald en TO heeft daaraan niks noemenswaardigs bijgedragen. Dat huis is en was en blijft dus het eigendom van de man en de eventuele winst daaruit is ook zijn eigendom.

Gewoon even nieuwsgierig: stel dat dat huis met 50.000 verlies was verkocht, TO, had je dan ook meteen naar de notaris gerend om de halve schuld ter waarde van 25.000 euro op jouw naam te laten zetten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou het in het nieuwe huis stoppen en een deel opzijzetten voor de studie van je kinderen.
Het houdt toch een keer op, alles zo leuk mogelijk gaan regelen voor als je uit elkaar gaat. Je gaat toch geen huis kopen en een kind krijgen en trouwen om dit soort regelingen in stand te houden
Hier zou ik niet weten waar ik voor mezelf zoveel geld nodig voor zou hebben.
Madeliefjees schreef:
07-02-2019 21:29
Mijn man heeft in 30 jaar het huis afbetaald, en het is van ons samen.
Zo hoort dat in een goed huwelijk. Alles is van ons samen.
Wat een onzin! Gelukkig bestaat er ook nog trouwen onder HV, dat is voor jou dus automatisch geen goed huwelijk?!
Wát heb jij geinvesteerd in het verkochte huis? Dat staat niet in de OP.
pejeka schreef:
07-02-2019 21:34
Maar hier is geen sprake van een (over 30 jaar) gedeeld gezamenlijk eigendom, maar van het eigendom van de man en ze zijn op de nieuwe huwelijkse voorwaarden getrouwd, wat wil zeggen dat het eigendom van de man dat hij had op het moment van het huwelijk, gewoon zijn eigendom blijft, tenzij anders beschreven. Bovendien heeft TO niet noemenswaardig bijgedragen aan dat huis: de man heeft het gekocht, heeft de hypotheek betaald en TO heeft daaraan niks noemenswaardigs bijgedragen. Dat huis is en was en blijft dus het eigendom van de man en de eventuele winst daaruit is ook zijn eigendom.

Gewoon even nieuwsgierig: stel dat dat huis met 50.000 verlies was verkocht, TO, had je dan ook meteen naar de notaris gerend om de halve schuld ter waarde van 25.000 euro op jouw naam te laten zetten?
Bedankt voor je reactie. Punt is niet dat ik perse wil delen in de winst of in eventueel verlies. We gaan samen in een nieuwe woning investeren. Overwaarde gaat, voor het grootste deel, ook in het nieuwe huis. Zonder teveel in detail te treden heb ik wel degelijk bijgedragen, bijvoorbeeld door spaargeld en tijdelijke voorwoning geheel betalen. De afgelopen 2 jaar ook al mijn inkomen en bezit meegedeeld.
Echter gaat het daar niet perse om. Het gaat er meer om, is het slim om hier opnieuw afspraken over te maken of is het dan fair als de gehele overwaarde, zoals nu bij de huwelijkse voorwaarden hoort, bij scheiding bij mijn man blijft?
eva-luna schreef:
07-02-2019 21:43
Wát heb jij geinvesteerd in het verkochte huis? Dat staat niet in de OP.
Ik heb meebetaald aan verbeteringen, zoals het verbouwen van de zolderverdieping, vloeren enz. Daarnaast voordat we in de woning trokken volledig de vaste lasten van mijn huurwoning betaald zodat man kon sparen. Verder hebben we de afgelopen jaren, zowel tijdens mijn studie als nu ik werk alles financieel op één hoop gegooid.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
07-02-2019 21:29
Mijn man heeft in 30 jaar het huis afbetaald, en het is van ons samen.
Zo hoort dat in een goed huwelijk. Alles is van ons samen.
Jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen denk ik. Dus dan is het huis van jullie samen.

To is getrouwd volgens de huidige regels. Dus dan komt die 75.000 geheel aan man toe. To heeft daar geen recht op.

Maar als man dat in het huis stopt wat ze gezamenlijk hebben gekocht en ze leggen daar niets over vast dan zou het best wel eens kunnen dat het dan van hun gezamenlijk wordt. Omdat het huis van hen gezamenlijk is. Mar dat weet ik niet 100% zeker.

Ik denk dat als man wil dat het geld van hem blijft ze daar wat over vast moeten leggen in huwelijkse voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Lieveheersbeestje87 schreef:
07-02-2019 21:47
Ik heb meebetaald aan verbeteringen, zoals het verbouwen van de zolderverdieping, vloeren enz. Daarnaast voordat we in de woning trokken volledig de vaste lasten van mijn huurwoning betaald zodat man kon sparen. Verder hebben we de afgelopen jaren, zowel tijdens mijn studie als nu ik werk alles financieel op één hoop gegooid.
Dat jij de lasten van je eigen huurwoning betaalde terwijl je man zijn eigen koopwoning betaalde, is toch normaal? Jullie woonden nog niet samen, dus dan is het gewoon ieder voor zich. En terwijl je studeerde, kostte je eerder geld dan dat je geld opbracht in het huishouden, lijkt me, dus dat toen alles op één hoop ging, komt er in feite op neer dat je man alles betaalde terwijl jij studeerde, niet dat jij noemenswaardig geld inbracht.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
TS: je kan wel recht hebben op een deel van de meerwaarde, maar dat ligt aan de investeringen - waar is het in geïnvesteerd, wanneer is het geïnvesteerd en is er iets over vastgelegd. Dit is te ingewikkeld om advies over te vragen op een forum (nou ja, dat zijn de meeste juridische vragen - als je hier zo het eea leest), dus bel een notaris op om een bespreking in te plannen hierover.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
pejeka schreef:
07-02-2019 21:54
Dat jij de lasten van je eigen huurwoning betaalde terwijl je man zijn eigen koopwoning betaalde, is toch normaal? Jullie woonden nog niet samen, dus dan is het gewoon ieder voor zich. En terwijl je studeerde, kostte je eerder geld dan dat je geld opbracht in het huishouden, lijkt me, dus dat toen alles op één hoop ging, komt er in feite op neer dat je man alles betaalde terwijl jij studeerde, niet dat jij noemenswaardig geld inbracht.
Niet helemaal, mijn man woonde toen der tijd tijdelijk bij mij zodat hij zijn dure particuliere huurwoning op kon zeggen en dus die tijd geen vaste lasten had. Bovendien heb ik tijdens mijn studie altijd minimaal €1000,-netto per maand verdient aan bijbanen en mijn studie zelf bekostigd. Ik was dus geen hele arme student ;)
sugarmiss schreef:
07-02-2019 21:50

Maar als man dat in het huis stopt wat ze gezamenlijk hebben gekocht en ze leggen daar niets over vast dan zou het best wel eens kunnen dat het dan van hun gezamenlijk wordt. Omdat het huis van hen gezamenlijk is. Mar dat weet ik niet 100% zeker.

Ik denk dat als man wil dat het geld van hem blijft ze daar wat over vast moeten leggen in huwelijkse voorwaarden.
Dit is wat we ons afvragen. Eb het doel is niet beide precies krijgen waar we recht op hebben mochten we onverhoopt scheiden. Doel is dat we beide financieel niet in de problemen komen en dat we hypothetisch gezien zonder ruzie uit elkaar kunnen gaan betreft financiën, gezien er ook kinderen in het spel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
07-02-2019 22:03
TS: je kan wel recht hebben op een deel van de meerwaarde, maar dat ligt aan de investeringen - waar is het in geïnvesteerd, wanneer is het geïnvesteerd en is er iets over vastgelegd. Dit is te ingewikkeld om advies over te vragen op een forum (nou ja, dat zijn de meeste juridische vragen - als je hier zo het eea leest), dus bel een notaris op om een bespreking in te plannen hierover.
Investeren in verbouwingen /verbeteringen van een huis of meebetalen aan de hypotheek geven je nooit recht op een deel van de waarde van het huis.

Daarom is het ook niet slim om daar aan mee te betalen.

Of je moet expliciet bij de notaris hebben vastgelegd dat je ergens recht op hebt.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-02-2019 21:54
Dat jij de lasten van je eigen huurwoning betaalde terwijl je man zijn eigen koopwoning betaalde, is toch normaal? Jullie woonden nog niet samen, dus dan is het gewoon ieder voor zich. En terwijl je studeerde, kostte je eerder geld dan dat je geld opbracht in het huishouden, lijkt me, dus dat toen alles op één hoop ging, komt er in feite op neer dat je man alles betaalde terwijl jij studeerde, niet dat jij noemenswaardig geld inbracht.
Hij woonde in haar huis.
Martinimeisje schreef:
07-02-2019 22:03
TS: je kan wel recht hebben op een deel van de meerwaarde, maar dat ligt aan de investeringen - waar is het in geïnvesteerd, wanneer is het geïnvesteerd en is er iets over vastgelegd. Dit is te ingewikkeld om advies over te vragen op een forum (nou ja, dat zijn de meeste juridische vragen - als je hier zo het eea leest), dus bel een notaris op om een bespreking in te plannen hierover.
Bedankt voor de tip. Nu ik zo de reacties tot nu toe lees, denk ik dat het inderdaad onvermijdelijk is en er een notaris bijgehaald moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er misschien wel vanaf hangt of het huis is verkocht voor of nadat jullie getrouwd zijn..
Bij de nieuwe voorwaarden is het namelijk zo dat schulden of vermogen pas gaan meetellen vanaf het moment dat je getrouwd bent (als ik het goed heb begrepen)
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
07-02-2019 21:50
Jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen denk ik. Dus dan is het huis van jullie samen.

In de OP staat: "Inmiddels zijn we afgelopen jaar getrouwd onder de nieuwe beperkte huwelijkse voorwaarden" Dus dat is geen gvg toch?
In mijn ogen zou ik dan ook meteen laten vastleggen hoe de regeling met de kinderen wordt als jullie zouden gaan scheiden, of zie je dat wel als jullie gaan scheiden? Bij mij komt het altijd vreemd over, je verwacht wel dat je ruzie krijgt over geld maar niet over de kinderen. Waarom zou iemand die over geld kan gaan zeiken ook niet over de kinderregeling zeiken?

Kortom, ik begrijp dit soort dingen vaak niet. Wij gooien alles op één berg want we gaan er vanuit dat wat we verdienen voor ons is en niet een deel voor de relatie als bv en de rest voor jezelf. Ieder zijn ding, jullie hadden een al een relatie toen hij dat huis kocht en steekt merendeel van het geld in de woning en de rest houdt hij voor zichzelf. Fijn idee om te weten dat als jullie gaan scheiden hij al een start kapitaaltje heeft en jij dat maar bij elkaar moet zien te sparen. Oh nee, dat kan niet want nu gaat het wel samsam. Lijkt mij een vreemde constructie want wat is dan samen verder gaan als de andere een dikke reserve heeft die hij niet met je gaat delen?
Alle reacties Link kopieren
Lieveheersbeestje87 schreef:
07-02-2019 22:04
Niet helemaal, mijn man woonde toen der tijd tijdelijk bij mij zodat hij zijn dure particuliere huurwoning op kon zeggen en dus die tijd geen vaste lasten had. Bovendien heb ik tijdens mijn studie altijd minimaal €1000,-netto per maand verdient aan bijbanen en mijn studie zelf bekostigd. Ik was dus geen hele arme student ;)
Jullie hebben niks vastgelegd daarover. Hoe jullie de lasten verdeelden in de tijd dat jullie samen in jouw huurwoning zaten, is irrelevant voor de eigendom van zijn koophuis. Hoeveel jij bijverdiende eveneens. De vraag is: hoeveel heb je (vastgelegd) mede geïnvesteerd in zijn huidige koophuis en hoe hebben jullie die investering laten vastleggen? Zo niet, dan is het ZIJN huis dat HIJ betaald heeft en dus is de overwaarde bij verkoop ook ZIJN geld.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad een verschil of je bent getrouwd onder huwelijkse voorwaarden (waar volgens mij niks nieuws aan is want die kan je helemaal zelf samenstellen) of in het nieuwe gemeenschap van goederen waarbij het tegenwoordig zo is dat schulden en vermogen pas mee gaan tellen vanaf het huwelijk.
Als dat zo is en het huis is na jullie huwelijk verkocht heb je recht op de helft van de overwaarde, maar dit zal wel weer anders in elkaar steken als het in een nieuwe woning wordt gestopt. En zo lang hij het gebruikt voor jullie nieuwe woning of op een spaarrekening laat staan heb jij er evenveel baat bij want alles is dan van jullie samen.
Alle reacties Link kopieren
NM1717 schreef:
07-02-2019 23:17
Het is inderdaad een verschil of je bent getrouwd onder huwelijkse voorwaarden (waar volgens mij niks nieuws aan is want die kan je helemaal zelf samenstellen) of in het nieuwe gemeenschap van goederen waarbij het tegenwoordig zo is dat schulden en vermogen pas mee gaan tellen vanaf het huwelijk.
Als dat zo is en het huis is na jullie huwelijk verkocht heb je recht op de helft van de overwaarde, maar dit zal wel weer anders in elkaar steken als het in een nieuwe woning wordt gestopt. En zo lang hij het gebruikt voor jullie nieuwe woning of op een spaarrekening laat staan heb jij er evenveel baat bij want alles is dan van jullie samen.
Dit klopt niet. De man heeft het huis op eigen naam vóór het huwelijk gekocht, en dus is het zijn eigendom en de eventuele meerwaarde/overwaarde die het oplevert bij verkoop, is dus ook zijn eigendom - zijn vrouw deelt niet mee in de winst van zaken die hij vóór het aangaan van de relatie met eigen geld heeft gekocht. Vergelijk: de man zou vóór zijn huwelijk hebben geïnvesteerd in een muntenverzameling, en die verzameling verkoopt hij na het huwelijk en hij maakt daar winst op, dan geldt nog steeds dat die muntenverzameling eigendom van de man was op het moment van trouwen en niet is ingebracht in de gezamenlijke gemeenschap, en dus is de winst daarop voor de man.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven