Geld & Recht alle pijlers

(Te) lage WOZ waarde.. bezwaar?

09-02-2019 11:31 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag viel de aanslag van de gemeente op de mat, met wederom een lage WOZ waarde. Leuk denken dan veel, scheelt weer in belastingen. Maar ik ben er niet zo blij mee. Ik moet binnenkort mijn hypotheek rente oversluiten en dan is een te lage waarde niet handig in relatie met mijn hypotheekhoogte. En we denken aan verkoop.

Onze buren (twee onder 1 kap) zitten 10.000 hoger. Exacte zelfde huis, ons huis heeft grotere garage en is beter onderhouden, dus is hun WOZ waarde meer realistisch voor ons huis.

Ik ga dus bezwaar maken, iemand hier dit ook al eens gedaan ?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen bezwaar aantekenen, maar een taxatie laten doen als je de hypotheek rente opnieuw vast gaat stellen.
En bij verkoop zegt een WOZ waarde al
helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker geen bezwaar aantekenen. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee.
girasole3 schreef:
09-02-2019 11:33
Ik zou geen bezwaar aantekenen, maar een taxatie laten doen als je de hypotheek rente opnieuw vast gaat stellen.
En bij verkoop zegt een WOZ waarde al
helemaal niks.
Dit. Je moet toch laten taxeren bij oversluiten. Waarom nu moeilijk gaan doen? Een beetje makelaar kan heel goed de nauwkeurigheid van jouw WOZ waarde inschatten.
Alle reacties Link kopieren
Nooit doen. De WOZ waarde zegt helemaal niks bij verkoop en ook bij het bepalen van de nieuwe rente van je huidige hypotheek is die volledig irrelevant.
Alle reacties Link kopieren
bijzonder want ING gaf aan dat de WOZ waarde wel degelijk van belang is bij oa verkoop.. Mmm.. dan kan ik beter de hut laten taxeren dan..

Ik zal eens even mijn licht opsteken bij mijn financiële man die ook onze belastingen doet, want ING geeft dus tegenstrijdige adviezen (daar loopt onze hypotheek)

Thanks weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat eerst eens overleggen met een makelaar die de plaatselijke markt goed kent. Beetje zonde als het enige resultaat is dat je belasting omhoog gaat.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
julius schreef:
09-02-2019 11:44
bij het bepalen van de nieuwe rente van je huidige hypotheek is die volledig irrelevant.
.
De WOZ-waarde heeft wel invloed op de LTV loan-to-value die invloed kan hebben op de risico-opslag op je hypotheekrente. Maar de vraag is of je een schamele €10,000 hogere WOZ de LTV wel zo beïnvloedt en of dat de moeite waard is als je toch al overweegt om te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
09-02-2019 11:59
bijzonder want ING gaf aan dat de WOZ waarde wel degelijk van belang is bij oa verkoop.. Mmm.. dan kan ik beter de hut laten taxeren dan..

Ik zal eens even mijn licht opsteken bij mijn financiële man die ook onze belastingen doet, want ING geeft dus tegenstrijdige adviezen (daar loopt onze hypotheek)

Thanks weer.
Bij een heel groot gat tussen de woz-waarde en de verkoopwaarde moet de taxatie goed onderbouwd worden omdat de kopende partij anders de hypotheek niet rond krijgt. Dus daarom is het van belang, denk ik.
Bijvoorbeeld een krot met een woz-waarde van 70k verkopen voor 140k, dan gaat de bank van de nieuwe eigenaar wel wat meer eisen stellen. Maar een gat van 10k in woz-waarde gaat de verkoop van jou huis niet bemoeilijken. En een goede makelaar weet daar ook zeker een goed verhaal van te breien voor potentiele kopers.
ninanoname wijzigde dit bericht op 09-02-2019 12:07
20.90% gewijzigd
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Zolang er hier in de buurt huizen worden verkocht tussen de 4,5 en 5 ton met een WOZ-waarde van rond de 340.000, hecht ik geen enkel belang aan die waarde bij verkoop.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
09-02-2019 12:04
Bij een heel groot gat tussen de woz-waarde en de verkoopwaarde moet de taxatie goed onderbouwd worden omdat de kopende partij anders de hypotheek niet rond krijgt. Dus daarom is het van belang, denk ik.
Bijvoorbeeld een krot met een woz-waarde van 70k verkopen voor 140k, dan gaat de bank van de nieuwe eigenaar wel wat meer eisen stellen. Maar een gat van 10k in woz-waarde gaat de verkoop van jou huis niet bemoeilijken. En een goede makelaar weet daar ook zeker een goed verhaal van te breien voor potentiele kopers.
Bij zowel de aankoop en verkoop van mn huis vorig jaar is de WOZ waarde welgeteld nooit ter sprake gekomen. Ik zou momenteel niet eens weten wat de WOZ waarde van mn nieuwe huis is.

De WOZ waarde van mn oude huis was 25% lager dan de verkoopprijs. Dat weet ik dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuw huis gekocht wat nog gebouwd moet worden en onze huidige woning heeft ook een erg lage WOZ waarde. Ons is toch echt geadviseerd om bezwaar aan te tekenen omdat anders de kopende partij weleens geen hypotheek zou krijgen omdat de verkoopwaarde en WOZ wel heel erg veel uit elkaar liggen. Nu gaat dit wel om ruim een ton verschil.
De WOZ waarde is nog gebaseerd op een oude dijkwoning maar deze is ondertussen geheel gemoderniseerd, geisoleerd en uitgebouwd
truusperenat schreef:
09-02-2019 12:11
Wij hebben een nieuw huis gekocht wat nog gebouwd moet worden en onze huidige woning heeft ook een erg lage WOZ waarde. Ons is toch echt geadviseerd om bezwaar aan te tekenen omdat anders de kopende partij weleens geen hypotheek zou krijgen omdat de verkoopwaarde en WOZ wel heel erg veel uit elkaar liggen. Nu gaat dit wel om ruim een ton verschil.
De WOZ waarde is nog gebaseerd op een oude dijkwoning maar deze is ondertussen geheel gemoderniseerd, geisoleerd en uitgebouwd
Voor een verkopende partij kan een te lage woz waarde problemen geven.
Verder niet.

Als TO niet dit jaar het huis gaat verkopen is het niet nodig om bezwaar aan te tekenen.
Alle reacties Link kopieren
Die problemen die Poldervrouw op ziet doemen gaan niet over een verschil van 10k in woz-waarde tov de buren hoor.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-02-2019 12:29
Voor een verkopende partij kan een te lage woz waarde problemen geven.
Verder niet.

Als TO niet dit jaar het huis gaat verkopen is het niet nodig om bezwaar aan te tekenen.
TO geeft wel degelijk aan dat zij aan verkoop denkt
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek oversluiten ging hier toch echt op basis van taxatierapport. In rapport werd eel uitgebreid onderbouwd en is de WOZ waarde ook benoemd.

Scheelde wel stukje meer dan 10k
Alle reacties Link kopieren
Mijn WOZ waarde lag bijna 70000 onder de koopprijs, maar met een taxatierapport dat rond de koopprijs was, was dat geen enkel probleem hoor. De WOZ was gewoon raar laag ingeschat, maar ik had weinig behoefte om ze daar zelf op te wijzen.
(En inmiddels is de WOZ helaas op een realistischer waarde geschat :roll: ).
Alle reacties Link kopieren
Taxeren lijkt me alleen nodig als je een hoge hypotheek nodig bent.
Ik heb geweigerd om te taxeren, alleen maar extra kosten.
Hypotheek was minder dan 50% van WOZ.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ook als je hypotheek lager is dan de WOZ waarde / waarde van je huis kan een taxatie nuttig zijn bij oversluiten. Als de waarde hoger wordt dan Kun je zo maar in een ander rentetarief vallen (marktwaarde 60% / 80% / 100%). Behalve als je met NHG hebt, dan maakt het niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Bij ING kun je ook de woning waarde bewijzen door een "Calcasa" rapport. Dat is ook de moeite waard om je in te verdiepen, is een heel stuk goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Thanks

Ik ga eens even zien hoe of wat. Verkoop heeft geen haast Ik maak iig geen bezwaar ;). Het verschil tussen verkoopwaarde en WOZ is net iets meer dan 10.000. Huizen in mijn regio stijgen niet zo hard als in randstad ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven