Geld & Recht alle pijlers

WIA beslissing

16-02-2019 19:12 61 berichten
Ik ontvang een ZW uitkering en ik heb in december een WIA aanvraag ingediend. De datum voor welke ik een beslissing zou krijgen, is bijna twee weken geleden verstreken. Ik heb ook nog geen oproep gekregen voor een gesprek of zo. Ik heb UWV gebeld en ze zeggen dat ik nog moet wachten.

Maar nu is mijn vraag: zit ik dan nog wel in de ZW nu die WIA datum is verstreken en ik niks van UWV heb gehoord (behalve een ontvangstbevestiging)? Of zit ik nu in niks? De mensen aan de telefoon weten het niet.
"De mensen aan de telefoon weten het niet."

Dus dacht je: "de mensen op het viva-forum weten het wel"? :fortune:
Schakel je rechtsbijstand in.
Alle reacties Link kopieren
Tot wanneer loopt je ziektewet maximaal?
Je hebt een ontvangstbevestiging gehad, dus het komt vast goed, ze zijn zelf de oorzaak van de vertraging in dit geval
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... index.aspx
Alle reacties Link kopieren
Je kunt proberen om een beroep te doen op de wet dwangsom. Er geldt vermoedelijke een beslistermijn van 8 weken na datum aanvraag. Hoe het exact werkt week ik niet, misschien is het handig dat een jurist, de rechtsbijstand of de vakbond het UWV in gebreke stelt op basis van deze wet:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0035670/2014-11-01

Ik zou niet het risico nemen om dit verkeerd aan te pakken. Goed aangepakt is het prima middel om een bestuursorgaan in beweging te krijgen.

Wanneer zou je eerste WIA dag zijn?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
het is onderweg
Alle reacties Link kopieren
Staat er niet in de ontvangstbevestiging wanneer je uiterlijk een reactie krijgt?
Gelijk rechtsbijstand inschakelen zou ik zelf niet doen, maar ik heb dan ook geen slechte ervaringen met het UWv
Alle reacties Link kopieren
Bij mij kwam de beslissing ook te laat maar kreeg al wel de wia uitgekeerd.
De wia komt per maand, zw wordt wekelijks uitgekeerd.
Alle reacties Link kopieren
Wat was je eerste ziektedag?
Ziektewet duurt maximaal 104 weken, daarna misschien Wia.

Je kunt ook een brief sturen waarin je aangeeft een beroep te doen op de wet dwangsom. Dan moeten ze binnen een bepaalde tijd (dacht 2 weken) beslissen en anders een boete aan jou betalen.
Oh, zo’n dwangsom is wel een heel zwaar middel. o_o Ik hoef geen dwangsom of geld, ik wil geen problemen maken met UWV, ik wil alleen maar een beslissing omdat ik al 2 maanden in spanning zit. Zo’n aanvraag is niet niks.

Ik had mij ziek gemeld 2 jaar geleden in maart. Dus dan loopt mijn ZW nog tot maart? Dan heb ik nog wel even de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ja je ziekengeld duurt 104 weken. Daarna zal het UWV alvast WIA gaan betalen, als ze de beoordeling nog niet klaar hebben. Je komt niet zonder geld te zitten.
Om een dwangsom vragen (zoals hier wordt getipt) heeft alleen maar zin als de termijn is verstreken die het UWV heeft om op jouw aanvraag van december te beslissen. Maar je hebt gelijk - dat maakt de verhoudingen er vast niet beter op.
Nog even geduld hebben...
Alle reacties Link kopieren
Wanneer de mensen het aan de telefoon niet weten, moeten ze het uitzetten naar iemand die het wel weet. Je ziektewet loopt maximaal 104 weken, als die bijna verstreken zijn en Je nog niet opgeroepen bent, hoor je een voorschot te krijgen. Ik adviseer je om maandag contact op te nemen en wia te kiezen in het hoofdmenu. Als ze je niks kunnen vertellen kan je vragen ok een terugbelverzoek. Gewoon doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
16-02-2019 21:41
Oh, zo’n dwangsom is wel een heel zwaar middel. o_o Ik hoef geen dwangsom of geld, ik wil geen problemen maken met UWV, ik wil alleen maar een beslissing omdat ik al 2 maanden in spanning zit. Zo’n aanvraag is niet niks.

Ik had mij ziek gemeld 2 jaar geleden in maart. Dus dan loopt mijn ZW nog tot maart? Dan heb ik nog wel even de tijd.
Je maakt geen problemen met UWV als jij afdwingt waar je recht op hebt. Namelijk een tijdige beslissing :)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij kwam de keuring 2 maand te laat. Ze hebben te weinig artsen.
TanteNina schreef:
16-02-2019 22:03
Ja je ziekengeld duurt 104 weken. Daarna zal het UWV alvast WIA gaan betalen, als ze de beoordeling nog niet klaar hebben. Je komt niet zonder geld te zitten.
Om een dwangsom vragen (zoals hier wordt getipt) heeft alleen maar zin als de termijn is verstreken die het UWV heeft om op jouw aanvraag van december te beslissen. Maar je hebt gelijk - dat maakt de verhoudingen er vast niet beter op.
Nog even geduld hebben...
Ja, die termijn om te beslissen is bijna twee weken geleden verstreken. Maar als ik niet zonder geld kom te zitten om mijn vaste lasten te betalen, dan is het goed. Daar was ik bang voor. Anders nou ja, ik heb wel al bijna genoeg gespaard voor een elektrische rolstoel, dan kan ik dat spaargeld gebruiken.
Bedankt voor jullie reacties. :heart:
Alle reacties Link kopieren
nienkejj schreef:
16-02-2019 19:28
Tot wanneer loopt je ziektewet maximaal?
Je hebt een ontvangstbevestiging gehad, dus het komt vast goed, ze zijn zelf de oorzaak van de vertraging in dit geval
Ze zijn zelf de oorzaak maar als To nu geld krijgt terwijl ze er geen recht op heeft mag ze dat gewoon terugbetalen, dus een snel antwoord of duidelijkheid lijkt me zeker wel wenselijk.
Pick your battles and bloom
Alle reacties Link kopieren
Maxiee, met een dwangsom heb je niet meteen geld hoor. Je zegt eigenlijk: ik vind het niet ok dat ik iets aanvraag en jullie niet binnen de wettelijke termijn beslissen met het risico dat mijn vaste lasten doorlopen en ik geen geld heb. Je zegt eigenlijk ik wil dat jullie binnen een redelijke termijn alsnog beslissen en dat jullie mij daarvan op de hoogte houden (iov we weten het niet). Wanneer het UWV dat ook niet doet dan volgt er een boete. Die is volgens mij de eerste 2 weken 20 euro per dag ofzo.

Daarnaast zeg je: wanneer u niet beslist dan passeer ik jullie en ga ik direct in bezwaar/beroep omdat u mijn aanvraag niet behandelt.

Een ingebrekestelling/beroep op dwangsom is bekend bij de manager van de afdeling van het UWV en die wil het liefste verdere ellende voorkomen dus dikke kans dat jouw aanvraag dan wel snel bovenop de stapel ligt.

De meeste gewone mensen zijn niet op de hoogte van deze wet en doen er dus geen beroep op.

Maart is al snel hoor, nog 2 weken. Ben je al gezien door een arts voor deze beoordeling?

Ik zou wel even nagaan pf je echt een voorschot krijgt vanuit de WIA want voor deze uitkering om tot uit betaling te komen moet je je oa weer legitimeren met een ID kaart of paspoort. Ik zou er dus niet zondermeer vanuit gaan dat je zonder beoordeling geld krijgt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou schriftelijk om een voorschot WIA vragen.
Alle reacties Link kopieren
En...off topic. Over je rolstoel. Als je een hulpmiddel voor vervoer nodig hebt kun je ook eens bij je gemeente informeren.
TanteNina schreef:
17-02-2019 12:59
Ik zou schriftelijk om een voorschot WIA vragen.
Dat is niet nodig, als ze te laat zijn met hun beslissing krijg je gewoon een tijdelijke uitkering. Die je misschien wel terug moet betalen. Maar dan heb je misschien nog recht op WW en heb je daar weer met terugwerkende kracht nog recht op.

Het is gewoon wel fijn voor TO als ze weet waar ze aan toe is. Maar persoonlijk zou ik dat niet gaan afdwingen over een paar weken langer. Zeker omdat ze bij het UWV dus wel alvast zorgen dat er ( tijdelijk) geld komt als ze zelf laat zijn.

Ow, en ik heb nog nooit voor de eerste uitbetalinge van het UWV een id check laten doen.

Als doen ze die wel bij keuringen maar dat heeft verder niks met eerste keer uitbetalen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meteen een melding te late beslissing doen, zie de link van Mandy81. Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten, niemand kon vertellen wanneer ik aan de beurt zou zijn, en of het wel op tijd zou zijn.
Nadat ik de melding te late beslissing had ingediend was ik binnen een week aan de beurt.
Je hebt recht op een tijdige beslissing, je maakt geen problemen met zo’n formulier, je komt gewoon op voor je rechten, dat is heel normaal.
TinaT schreef:
17-02-2019 19:06
Ik zou meteen een melding te late beslissing doen, zie de link van Mandy81. Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten, niemand kon vertellen wanneer ik aan de beurt zou zijn, en of het wel op tijd zou zijn.
Nadat ik de melding te late beslissing had ingediend was ik binnen een week aan de beurt.
Waren ze bij UWV dan niet boos op jou dat je zo’n melding had ingediend?
*
anoniem_361174 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 21:20
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven