Geld & Recht alle pijlers

Gat in mijn hand

20-02-2019 21:51 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er niet langer omheen. Ik moet het voor mezelf eens gaan toegeven, maar ik heb een flink gat in mijn hand. Ik ben (al!) 26 jaar en heb amper gespaard. Ik weet dondersgoed dat het niet langer zo door kan gaan, maar ik bestel veel kleding online. Tot ziekelijk aan toe. Ik schaam me dood dat ik dit bericht plaats, maar ik wil dolgraag hulp/tips, omdat ik ook wel inzie dat het verder niet zo kan en ik zo nooit fatsoenlijk kan sparen.
Be-grape-n?
Alle reacties Link kopieren
Ga meeschrijven in het ‘no buy challenge’ topic!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, nog niet gezien.
Be-grape-n?
Alle reacties Link kopieren
Dit topic: geld-recht/no-buy-challenge/list_messages/435222

Ik heb ook een gat in mijn hand en het helpt me echt om zo bewuster met geld bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, geen kleding meer bestellen. Zo simpel kan het zijn. We kunnen overal wel een wereldprobleem van maken, maar je doet het zelf. Of anders verslavingshulp zoeken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ga bij jezelf na waarom je obsessief kleding koopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kleding best belangrijk. Waarom anders zou ik niet eens weten.
Be-grape-n?
pejeka schreef:
20-02-2019 22:00
Gewoon, geen kleding meer bestellen. Zo simpel kan het zijn. We kunnen overal wel een wereldprobleem van maken, maar je doet het zelf. Of anders verslavingshulp zoeken.
Dit dus!!!
Alle reacties Link kopieren
Zit daar meestal niet een psychische reden achter? Leegte vullen, minder onzeker voelen, of de rush van het kopen etc. Op zich hoef je niet vaak kleding te kopen, neem redelijke kwaliteit en van alles wat. En laat- als je het niet als doet- automatisch een vast bedrag per maand op je spaarrekening zetten.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Verveling, onrust, onzekerheid, stress etc kunnen allemaal zorgen dat je blijft kopen.

Het is nu ook bijna te makkelijk, vanaf je bank alle aanbiedingen in de gaten houden of zelfs mails krijgen over je favoriete merk.

Uitschrijven van mails, sites blokkeren of zelfs jou laten blokkeren. Alleen vooraf laten betalen.

Goed een overzicht maken van je kledingkast schijnt ook te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Als je loon gestort wordt, onmiddellijk elke maand automatisch geld over laten maken naar je spaarrekening. Als je vaak geld afhaalt van je spaarrekening, een rekening openen waar je niet zomaar onmiddellijk geld kan terugboeken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op jouw leeftijd ook dit soort problemen gehad. Wat helpt is om andere specifieke doelen te stellen op het gebied van wat je bezit en spaart.

Zo wilde ik graag een nette kledingkast en een eenvoudige garderobe waaruit ik snel een zetje kan pakken. Laat je eens inspireren door capsule wardrobe en kijk wat je met je huidige garderobe kunt bereiken. Koop alleen iets nieuws wanneer er iets essentieels stuk gaat.

Stel financiële doelen zoals een nood spaarrekening en manier om je geld voor je te laten werken (sparen levert geen ruk op). Laat je inspireren door bijvoorbeeld Dave Ramsey en stel je doelen in 7 babysteps die je naar Nederlandse maatstaven aanpast.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Druif-je schreef:
20-02-2019 22:13
Ik vind kleding best belangrijk. Waarom anders zou ik niet eens weten.

Wat vind je dan zo belangrijk aan kleding? Wil je laten zien dat je meegaat met de mode en koop je elk seizoen weer een hele nieuwe garderobe? Is het not done om bepaalde kleding vaak te dragen?

Daarnaast kan het nog zijn, dat je kleding koopt uit verveling, dat je een bepaalde statement wilt maken (zoals ik heb geld, ik heb smaak enz), dat je een rush krijgt als je iets gekocht hebt of als je dat pakje open maakt.

Misschien eens handig om te inventariseren welke kleding je nu al hebt. Welke draag je graag, welke niet, welke nooit. En waarom?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde probleem en heb twee weken geleden alle apps van mijn telefoon en tablet gehaald, me uitgeschreven van nieuswbrieven e.d. Ook heb ik AdBlock geïnstalleerd op mijn laptop.
FOMO (Fear Of Missing Out) schijnt van toepassing te zijn op mij. ALs er ergens sale is met veel korting (60-70 %) dan MOET ik het hebben.
Nu heb ik maar veel kleding en schoenen te koop gezet, wellicht kan ik zo mijn koop'verslaving' omzetten naar een verkoop'verslaving'.
Alle reacties Link kopieren
En ik volg ook: geld-recht/no-buy-challenge/list_messages/435222
Helpt echt!
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven