Geld & Recht alle pijlers

Ex wil geen alimentatie, waarom?

23-02-2019 07:35 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een week dient het hoger beroep tussen mij en ex. Mijn eisen: helderheid over verblijfsoverstijgende kosten en vaststellen bijpassende zorgkorting, en heroverweging hoofdverblijfplaatsen op werkelijke feiten ipv valse suggesties zijnerzijds. Zijn wedereisen: heroverweging van verdeling boedel à 30.000.

Nu ontving ik gisteravond een voorstel van zijn advocaat. Zodat we bij akkoord tijdens zitting alleen nog maar zijn financiële eisen behandeld hoeven te worden.

Het voorstel is op het eerste gezicht symphatiek. Hij wil alle 3 de kinderen bij mij laten inschrijven, maar wil geen alimentatie betalen. Dat laatste kan NU en ik heb geen aanvullende financieeen nodig (co-ouderschap, beide 2500,- netto uit loondienst, alimentatie is nihil).

Maar...
- het voelt alsof hij de kinderen in de uitverkoop gooit (last-minute voorstel met tijdsdruk om te reageren, agenda vd rechtbank vrijmaken voor zijn financiële eisen)
- ervaringen tot nu leren dat hij onbetrouwbaar is tot op het bot. Welk mes zie ik over het hoofd dat snel in mijn ruggetje gaat belanden?
- hoe de zorg voor de kinderen is geborgd wanneer mijn inkomen fors afneemt, is me geheel niet duidelijk. Ik heb een tijdelijk dienstverband en heb de komende jaren enkel recht op korte ww (3 maanden), daarna bijstand. Ik wil de zorg voor de kinderen duurzaam borgen, ook als ik weer in financieel zwaar weer beland. Hoe voorkom ik dat ik nooit meer aanspraak kan maken op alimentatie voor de kinderen.
-dit is niet zijn eerste voorstel (wel het eerste acceptabele). Terugkerend thema is dat hij geen alimentatieverplichting wil. Dat heeft niet met kosten te maken (nu nihil), maar puur met de verplichting an sich. Waarom? Is dit een psychologisch dingetje (geen geld naar ex, zo voelt hij dit) of heeft hij er voordeel bij, bijvoorbeeld bij het kopen van een nieuw huis met zijn liefje? Op deze vraag zal ik van hem geen antwoord krijgen, maar interigeert me wel (geen behoefte zijn samenwooonplannen te saboteren, hij doet maar). Weet iemand dit?

Zijn er misschien experts of ervaringsdeskundigen die wat inzichten hebben?
Alle reacties Link kopieren
Mocht je in de bijstand komen, zal de gemeente alsnog bij hem aankloppen. Ongeacht jouw afspraken met hem.
Alle reacties Link kopieren
Welke alimentatie wil hij niet betalen?

Kinder alimentatie of partneralimentatie?

Kinderalimentatie moet hij betalen, dat is niet af te kopen. Waarom zou je dat weigeren? Ik zie vaak alleenstaande ouders in de problemen komen als hun jongste kind 18 jaar wordt, de eenouderkop in het Kindgebondenbudget van Euro 300 gestopt en de kinderbijslag stopt. Dat is gewoon een hap in de huishoudpot van 400/500 euro per maand, kinderen moeten wel naar school, kleding enz. Hoe ga je dat dan betalen?
Beide moeten mee betalen voor zorg kinderen, super raar als je dat nu zegt dat hij het niet hoeft, hoe ga je dat later weer eisen?

Verder is jou casus te moeilijk om hier verder een fatsoendelijk antwoordt op te geven. Vraag het je advocaat.

En verder denk ik niet de je helder heb wat het hoger beroep inhoudt, de hele rechtszaak van hiervoor gaat niet helemaal opnieuw hoor. In het hoger beroep wordt getoetst of de rechter de wet juist heeft toegepast. Nogmaals overleg met je advocaat.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Esther en Thistle,
Het gaat inderdaad over kinderalimentatie.
Ik weet dat het een complexe casus is en een advocaat de beste adviseur is. Zij is nu dicht en is sowieso niet iemand van de voorlichting. Vandaar dat aanvullende visies zeer welkom zijn.
De gemeente verhaalt (mogelijk) kosten voor bijstand bij hem, maar dat geld belandt vervolgens niet bij mij. Wèl kan ik in die situatie aanspraak maken op armoedevoorzieningen voor de kinderen (subsidie op schoolkosten, contributies, enz).

Wat er gebeurt als de kinderen 18 zijn is ook een zeer terecht punt. Ik voel er sowieso weinig voor om zo Ad-hoc de rechten van de kinderen in de uitverkoop te gooien, hoe aantrekkelijk het ook is om direct ‘ja’ te zeggen op inschrijving van de kinderen bij mij.

Beide advocaten proberen de grenzen van het hoger beroep te rekken met nieuwe visies op de oorspronkelijke stukken. Daardoor is bij mij de suggestie ontstaan dat de agenda ‘rek’ bevat. Deze uitleg gaat me wel helpen bij het aanbrengen van focus in de laatste voorbereidingen. Bedankt.
Natuurlijk ga je niet akkoord met geen kinderalimentatie. Het zijn toch ook zijn kinderen. Hoe is de omgangsregeling?

Dat je van partneralimentatie afziet kan ik me wel voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
We lezen weer maar één kant.
Hij is onbetrouwbaar
Hij wil een mes in haar rug zetten
Hij heeft een ander liefje
Hij wil zijn kinderen in de uitverkoop
Maar we lezen niets over haar
Effe denken, dus het zijn ook zijn kinderen en hij wil geen kinderalimentatie betalen? Daar ga je natuurlijk nooit mee akkoord, niet voor je kinderen en niet voor jezelf.
truusperenat schreef:
23-02-2019 08:27
We lezen weer maar één kant.
Hij is onbetrouwbaar
Hij wil een mes in haar rug zetten
Hij heeft een ander liefje
Hij wil zijn kinderen in de uitverkoop
Maar we lezen niets over haar
Maar gelukkig ben jij er
Alle reacties Link kopieren
Wat is er zo goed aan dat voorstel dan?

Ik zou het gewoon naast je neerleggen dan wel hooguit even met je advocaat bespreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
23-02-2019 08:27
We lezen weer maar één kant.
Hij is onbetrouwbaar
Hij wil een mes in haar rug zetten
Hij heeft een ander liefje
Hij wil zijn kinderen in de uitverkoop
Maar we lezen niets over haar

Dan bel je haar man even op en vraag je of hij ook zijn verhaal komt vertellen. :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
23-02-2019 08:20
Natuurlijk ga je niet akkoord met geen kinderalimentatie. Het zijn toch ook zijn kinderen. Hoe is de omgangsregeling?

Dat je van partneralimentatie afziet kan ik me wel voorstellen.
Co-ouderschap. Week-op-week-af.

Punt is dat hij veel ‘eigen kosten’ wil maken. Zoals dagelijkse kleding, tussenschoolse opvang, buitenschoolse opvang en fietsen. Met alle kosten van NU op een rij is een hoge zorgkorting (alimentatie nihil of nul) niet onredelijk als ik KBS en KGB ontvang.

Maar alle genoemde ‘eigen kosten’ zijn relevant bij kinderen op de basisschool, maar nièt voor de middelbare òf 18-plussers. (1 fiets, kopen dan eigen kleding, geen opvang maar andere kosten). Kinderen zijn nu 9 en bijna 11 en 13...

Zou zijn belang enkel zijn een garantie om in de toekomst van kosten voor kinderen verschoond te blijven? (financieel gewin, ongeacht wat dit voor kinderen betekent?). Of zie ik andere belangen over het hoofd?
To ik kan je geen advies geven. Dit is advocatenwerk. Mijn eerste indruk is wel. Waarom zou hij niet voor zn kinderen hoeven betalen. Lees nu je laatst geposte bericht. Jullie hebben co ouderschap. Waarom geen gezamelijke rekening waar alle kinderkosten vanaf gaan. Kleding,cadeau,school,sport,fietsen etc etc
anoniem_346296 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 08:37
39.82% gewijzigd
Dat je dit een acceptabel voorstel vind zeg. Dan moeten de vorige wel echt abominabel zijn geweest. Zal wel een strategie zijn geweest dan.
Als je evenredig co-ouderschap hebt en de kinderen staan bij jou ingeschreven dan krijg jij alle toeslagen en kinderbijslag.
Jullie verdienen nagenoeg hetzelfde, ipv van elkaar geld toeschuiven kan je liever een gezamelijke kansrekening openen en daar beiden inleggen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp is de regeling zoals hij die nu voorstelt gunstig voor jou. Jullie verdienen beiden even veel, de zorgtaken worden 50/50 verdeeld en ze worden bij jou ingeschreven zodat jij de toeslagen van +/- 500 per maand ontvangt waar de kinduitgaven van betaald kunnen worden, klopt dit?
Alle reacties Link kopieren
Waarom is co-ouderschap geen optie meer?

Ik kan van zijn kant wel begrijpen dat als jij perse de kinderen op jouw adres ingeschreven wil hebben hij niet van plan is extra te betalen terwijl ze ook de helft van de tijd bij hem kunnen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
23-02-2019 08:33
Co-ouderschap. Week-op-week-af.

Dan draagt hij dus al de helft van de kosten. Jullie verdienen evenveel. Waarom zou er dan een alimentatiebedrag afgesproken moeten worden? En waarom alleen voor jou, ga je hem ook kinderalimentatie betalen als hij zijn baan kwijtraakt?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-02-2019 08:33
Wat is er zo goed aan dat voorstel dan?

Ik zou het gewoon naast je neerleggen dan wel hooguit even met je advocaat bespreken.
Wat er goed aan is: Dat de kinderen bij mij ingeschreven zijn en ik daarmee de verantwoording weer heb over financiën en daaraan gerelateerde zorg.
Voor iedereen beter. Nu zijn er onbetaalde rekeningen schoolgeld met vijf herinneringen, zijn er op niet nette manier verblijfsoverstijgende kosten naar mij doorgeschoven en wordt er zwaar gezucht als er een bril na 2,5 jaar vervangen moet worden.

Dit voorstel is een zekerheid en verbetering voor korte termijn, maar waarschijnlijk recept voor ellende voor lange termijn.

Sowieso vind ik het heel onprettig dat hij impliciet (wederom) aangeeft dat het borgen van het welzijn van de kinderen, hem niet interesseert. Dat vind ik best lullig naar de kinderen toe.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je kinderalimentatie willen hebben als je week op week af hebt en je inkomen vergelijkbaar is? Komt nogal inhalig over.

En als je in de bijstand komt gaat de gemeente vanzelf verhaal halen bij ex en krijg je ook allerlei toeslagen omdat kinderen dus bij jou ingeschreven staan. Kind kan zelf ook alimentatie vragen vanaf 18 als dat nodig wordt geacht. Maar als jullie inkomen gelijk is en de zorg ook dan is dat toch helemaal niet redelijk om dan van 1 ouder alimentatie te vragen.

Ik denk dat het belangrijker is dat jullie afspraken maken over de (hoge) kosten tussen 18 en 21 jaar. Zoals studie, rijbewijs en eventuele zorgkosten.

Alimentatieverplichting drukt inderdaad zwaar op zijn hypotheekmogelijkheden. En ik snap hem heel goed dat hij jou niks wil betalen. Jullie inkomen is vergelijkbaar en jullie uitgaven aan de kinderen ook want ze zijn even vaak bij jullie. Wie betaalt wat aan Sportcontributies en schoolkosten/reizen kun je beter nu wel afspraken over maken. Maar dat hoeft niet via alimentatie.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een vriendin die het zo heeft opgelost omdat zij geen jarenlange juridische strijd wilde en omdat zij het ondanks geen groot maar wel een gemiddeld inkomen verder wel redde. Er valt ook iets te zeggen voor de rust die dat geeft. Geld is niet heilig op voorwaarden dat je het dan dus wel redt.

Wat voor afspraken worden er dan nog verder over bezoek gemaakt of wil hij de kinderen dan nooit meer zien?

Ik zou nog eens goed nadenken over alle voor en nadelen en ook over de losse eindjes. Het lijkt mij namelijk dat dit het type man is dat op enig moment wel weer eisen gaat stellen en dan kan dat maar beter al afgetikt zijn.

Wat is er bijvoorbeeld afgesproken over advocaat en proceskosten wanneer jij dit zou acceoteren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
23-02-2019 08:42
Dan draagt hij dus al de helft van de kosten. Jullie verdienen evenveel. Waarom zou er dan een alimentatiebedrag afgesproken moeten worden? En waarom alleen voor jou, ga je hem ook kinderalimentatie betalen als hij zijn baan kwijtraakt?
Omdat ik alle verblijfsoverstijgende kosten ga dragen. Daarom.
Dit soort gevoelens die jij beschrijft heeft mijn ex dus ook. En voor NU is dat ok en ik vind het belangrijk dat hij net zoveel mogelijkheden heeft om de kinderen een goed leven te geven als ik. Ook vind ik het belangrijk dat hij ook een goed gevoel bij de afspraken heeft.

En ja, als hij in zwaar weer belandt, zal ik hem alimentatie gaan betalen zodat hij voor onze kinderen kan zorgen. Ik voel daar dus geen weerstand tegen. Kinderen zijn voor mij geen verdienmodel, maar ik wil dat de zorg duurzaam goed geborgd is.
Dus hij voert allerlei kosten op die en heel hoog zijn zoals belachelijk veel geld voor kleding en fietsen enz.

En dingen die misschien over een jaar of helemaal niet meer relevant zijn strakjes zoals de opvangkosten aan zijn kant.

En wil dan geen alimentatie betalen/ Nu niet en ook niet in de toekomst.


Ik zou denk ik ook niet zomaar akkoord gaan. Ik zou echt per zoveel willen kijken wat de kinderen kosten op dat moment globaal en eventuele bedagen kunnen aanpassen. In beider voordeel of nadeel.
Heb je zelf uitgerekend wat die verblijfsoverstijgende kosten ongeveer zijn?
Alle reacties Link kopieren
saartje- schreef:
23-02-2019 08:40
Waarom is co-ouderschap geen optie meer?

Ik kan van zijn kant wel begrijpen dat als jij perse de kinderen op jouw adres ingeschreven wil hebben hij niet van plan is extra te betalen terwijl ze ook de helft van de tijd bij hem kunnen wonen.
Co-ouderschap blijft gewoon doorgaan! En de omgang loopt goed.

Ik hoèf nu idd (edit: geen) geen alimentatie, ik red het best en hij heeft ook kosten. Het is geen inhaligheid. Maar ik maak me zorgen over de borging in de toekomst, vanaf 14 jr veranderen de kosten nogal èn het risico dat mijn inkomen erg terugvalt, is serieus aanwezig. Ik gun hem van harte de kans om een huis te kopen met zijn nieuwe lief. (Maar niet ten koste van onze kinderen dus ;-)).
anoniem_371589 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 17:39
Reden: Woordje vergeten: ik hoef geen alimentatie
1.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
23-02-2019 08:49
Omdat ik alle verblijfsoverstijgende kosten ga dragen. Daarom.

Open een bankrekening waarop jullie maandelijks allebei een bedrag storten en betaal die kosten daarvan. Probleem opgelost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven