Geld & Recht alle pijlers

Wat is er aan de hand met onze economie?

23-02-2019 22:19 46 berichten
Er is al best wel lang iets raars aan de hand met de economie. Er klopt iets niet. Er gebeuren dingen die niet te rijmen zijn met wat alle middelbare scholieren leren bij het vak economie.

Mysterie: de rente is laag, maar er komt geen inflatie.
Op de middelbare school leer je dat een centrale bank de inflatie (enigszins) kan sturen via het rente-instrument. Het komt erop neer dat een lage rente leidt tot meer geldschepping (want er wordt meer uitgeleend) en uiteindelijk ook meer inflatie.

Maar nu de realiteit. De rente is al 10 jaar bijna 0. De Nederlandse overheid krijgt zelfs geld toe op sommige leningen, ofwel beleggers betalen geld om geld te mogen uitlenen. De geldhoeveelheid is fors gegroeid. Toch komt er maar geen serieuze inflatie. De enige die zorgt voor hogere prijzen is de overheid (via energiebelastingen en zo), maar voor de rest worden spullen nauwelijks duurder. Hoe kan dat?


Ik heb ook ooit geleerd dat in een krappe arbeidsmarkt de lonen stijgen.

Mysterie: steeds meer werkgevers schreeuwen om personeel. Maar de lonen stijgen nauwelijks. Hoe kan dat? Ik heb de indruk dat er snel veel meer werk bijkomt in grote delen van de dienstverlening zoals eten rondbrengen, vervoersbranche en werken in de distributiecentra. Waarom verdienen al deze mensen zo weinig? Of is er eigenlijk helemaal geen personeelschaarste?
Ondanks dat je veel hoort over 'schreeuwend tekort aan personeel' lijken werkgevers idd voor 'n dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, moeilijk vakgebied hoor, “economie voor middelbaar scholieren”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Er is geen schreeuwend tekort aan personeel. Er is namelijk een heel grote flexibele schil in dit land. Mensen met nul-uren contracten, zzp’ers, parttimers en weet ik veel wat.
PattyJupiter schreef:
23-02-2019 22:27
Er is geen schreeuwend tekort aan personeel. Er is namelijk een heel grote flexibele schil in dit land. Mensen met nul-uren contracten, zzp’ers, parttimers en weet ik veel wat.
Met 'n nul uren contract zit de werkgever toch voor 'n dubbeltje op de eerste rang? Dan heeft zo'n werknemer toch geen zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kennis van economie is beperkt tot huisvrouwenwijsheid. Ik snap eigenlijk ook niet dat banken verdienen aan roodstaan, als ze zelf dus in de min staan. Maar misschien is er niet teveel geld bijgekomen omdat de lonen al jaren als het ware bevroren zijn.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Bij inflatie is het niet zozeer dat spullen duurder worden, maar dat het geld minder waarde heeft. Dus de vraag is: waarom is de Nederlandse euro niet significant in waarde gedaald?

Even een kleine correctie op deze post;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inflatie
kopjekoffie70 wijzigde dit bericht op 23-02-2019 22:42
Reden: Iets te kort door de bocht
18.10% gewijzigd
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

kopjekoffie70 schreef:
23-02-2019 22:31
Mijn kennis van economie is beperkt tot huisvrouwenwijsheid. Ik snap eigenlijk ook niet dat banken verdienen aan roodstaan, als ze zelf dus in de min staan. Maar misschien is er niet teveel geld bijgekomen omdat de lonen al jaren als het ware bevroren zijn.
Een bank werkt met een rentemarge (jij betaalt 5% rente aan de bank, de bank veel minder aan haar financiers). Verder kan een bank dezelfde euro een paar keer uitlenen. Door het erg goedkope geld van de ECB zijn banken op dit moment erg winstgevend. Aan de andere kant kun je vrij gemakkelijk en goedkoop geld lenen bij banken, als je onderpand tenminste goed is.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de rente snap ik nog wel, maar er werd ooit ergens uitgelegd dat roodstand van de bank (om het zo maar te noemen) hun geld opleverde. Rente is niet zo interessant voor moderne banken, althans niet zo interessant als een leek zou denken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik zou me eerder druk maken over wat er aan de hand is met het klimaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk een les getrokken uit de vorige crisis.
Hoge loonkosten = failliet bedrijf.
Op te grote voet leven (maw geld lenen) = failliet persoon.
Alle reacties Link kopieren
Oja inflatie: euro kan niet zomaar even worden bijgedrukt, zoals gulden en franken
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat er teveel met spookgeld wordt gewerkt.
Ik had laatst een heel interessante excursie naar de Nederlandse bank met mijn leerlingen, kun je volgens mij ook als individu volgen. Daar wordt dat uitgelegd.
Ik ben zelf helaas te dom dus heb niks onthouden. Er was ook een wedstrijd bij en mijn clubje eindigde als laatste. Maargoed, die rondleiding was gratis.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
23-02-2019 22:56
Ik zou me eerder druk maken over wat er aan de hand is met het klimaat.
niets, zie:

https://www.youtube.com/watch?v=ks5kcCM ... I_YfTTH9mI
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
vergrootglas schreef:
23-02-2019 23:10
Ik denk een les getrokken uit de vorige crisis.
Hoge loonkosten = failliet bedrijf.
Op te grote voet leven (maw geld lenen) = failliet persoon.
Maar waarom geen rente meer op spaargeld?
redbulletje schreef:
23-02-2019 23:41
Maar waarom geen rente meer op spaargeld?
De banken hebben heel geraffineerd de rollen omgedraaid. Eerst kregen we rente omdat we een rekening hadden bij de bank, nu betalen we maandelijks voor onze rekening en we trappen er massaal in. Ik betaal vier euro per maand voor mijn rekeningen vermenigvuldig dat met een paar miljoen en je kan op je vingers natellen waarom dat zo gedaan wordt.
Heeft ook met dat spookgeld te maken.
Alle reacties Link kopieren
Nu weet ik echt letterlijk niets over economie ( heb m’n middelbare school niet eens afgemaakt) maar wat is spook geld?
Alle reacties Link kopieren
banken draaien verlies als ze het overtollige geld van spaarders moeten stallen bij de ECB, ze kunnen daar goedkoper geld lenen dan geld parkeren.
wij slapen nooit.
COtweepuntnul schreef:
23-02-2019 22:56
Ik zou me eerder druk maken over wat er aan de hand is met het klimaat.

Is er in jouw brein maar plek voor één onderwerp om je 'druk' over te maken?
Cateautje schreef:
23-02-2019 23:45
De banken hebben heel geraffineerd de rollen omgedraaid. Eerst kregen we rente omdat we een rekening hadden bij de bank, nu betalen we maandelijks voor onze rekening en we trappen er massaal in. Ik betaal vier euro per maand voor mijn rekeningen vermenigvuldig dat met een paar miljoen en je kan op je vingers natellen waarom dat zo gedaan wordt.

Je vergeet nog de fictieve rente op spaargeld die de overheid rekent.
Als je een lening afsluit bij je bank van 3 ton, dan wordt er gewoon 3 ton ingetoetst en op je rekening gestort, maar in de eerste instantie bestaat dat geld helemaal niet, het is gewoon een bedrag dat in de computer wordt ingevoerd en zo maken banken geld waar het eerst niet bestond.
Dat is spookgeld, althans, zo noem ik het.
Alle reacties Link kopieren
en de rente kan niet omhoog zolang de zuidelijke eurolanden nog met grote schulden zitten.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-02-2019 23:41
Maar waarom geen rente meer op spaargeld?
Ik denk dat dat te maken heeft met vraag en aanbod.
Mensen sparen nu veel meer, omdat ze geschrokken zijn van de crisis.
Ze willen geld achter de hand hebben, als safety net.
Men spaart toch wel, dus waarom zouden de banken dan veel rente gaan betalen...
Maar ben ik geen econoom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven