Geld & Recht alle pijlers

BKR registratie bij Emigratie

24-02-2019 13:37 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Allemaal,

Bij deze even een vraag over doorlopend krediet en emigratie.

Ik heb een doorlopend krediet lopen en betaal deze elke maand netjes af. (€45 per maand) Wanneer ik geld over heb vul ik het krediet weer op zodat de rente kosten laag blijven. (positieve BKR registratie) Het gaat niet om een super groot bedrag maar het is toch € 3000

Maar nu heb ik besloten dat ik graag weer naar het buitenland wil.( Ik woon sinds 5 jaar weer in Nederland maar het valt behoorlijk tegen kwa werk ) In mijn krediet contract staat dat bij emigratie de schuld volledig opeisbaar is. Dit begrijp ik, maar de bedoeling is mijn krediet netjes af betalen vanuit het buitenland. Ik behoud mijn NL bankrekeningnummer en heb een correspondentie adres. De incasso's lopen dus gewoon door, maar vanuit het buitenland, alleen mijn woonadres is elders.

Mijn vraag is nu dus als ik mij ga uitschrijven bij BRP (gemeente) krijg ik hier dan problemen mee?Geven zij dit door aan de Kredietverstrekker? Of kan ik gewoon netjes elke maand af betalen. Het is niet de bedoeling om mijn schuld te ontlopen, dit krediet is voor mij bedoeld als 'extra '' spaarpotje om achter de hand te hebben.

Ik hoop dat jullie het antwoord weten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan een krediet een extra spaarpotje zijn?

En ik denk dat je inderdaad problemen krijgt, ja.
Alle reacties Link kopieren
De beste weg is om in overleg te treden met je kredietverstrekker. Die kan jou precies vertellen of ze het direct op gaan eisen of akkoord gaan met een andere regeling. Maar ga er maar vanuit dat ze niet akkoord gaan, want in NL kunnen ze bij wanbetaling een deurwaarder bij je langs sturen, terwijl dat in het buitenland een stuk ingewikkelder wordt. Ongetwijfeld heb jij niets dan goede intenties, maar wat denk je dat er zou gebeuren als banken daar bij iedereen op zouden vertrouwen?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de kredietverstrekker?
Alle reacties Link kopieren
Tsja, de regels kunnen niet duidelijker zijn, lijkt mij. Daar is geen woord Spaans bij.
Of ze er achter gaan komen, dat weet je nooit. Maar het lijkt mij wel een risico. Te meer je, als ze er wel achter komen, je voor een hele lange tijd te boek zult staan als een fraudeur.
Een krediet als spaarpotje gebruiken?!
Dan heb je het leven niet helemaal begrepen.
Ga gewoon zorgen dat je zelf geld verdient. Wat idioot om jezelf zo in de nesten te werken. En je hebt het over ‘maar’ 3000 euro. Je kunt het niet eens aflossen en je hebt dat geld niet eens. Dus het is niet ‘maar’ 3000 euro. Schud jezelf even wakker alsjeblieft.
In mijn krediet contract staat dat bij emigratie de schuld volledig opeisbaar is.

Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Die Nederlandse bankrekening die je gaat behouden, staat daar 3000 euro op? Waarschijnlijk niet. Hoe kun jij de kredietverstrekker garanderen dat de automatische incasso´s voldaan worden? Als je naar het buitenland gaat voor werk, heb je waarschijnlijk geen inkomen in NL meer.
Hoe wil jij je post van hun dan ontvangen als je je nieuwe adres dan niet doorgeeft?
Alle reacties Link kopieren
Als je alleen maar krediet had, zou je gewoon het contract kunnen opzeggen.
Maar je hebt dus een schuld van 3000,- (alleen de benaming is 'doorlopend krediet').
Is het opgenomen kredietbedrag de volle 3.000,- euro of lager?

3.000,- euro afbetalen met 45,- euro per maand betekent, exclusief rente, al dat je 67 maanden (ofwel 5,5 jaar) moet aflossen - als je tenminste niet iedere keer de vrijgekomen kredietruimte opnieuw opneemt. Da's best lang. Daar wil je toch zo snel mogelijk van af?

Heb je nog spullen die je kunt verkopen als je toch naar het buitenland vertrekt (auto, fiets?) zodat je kunt aflossen?
En als je nu werk hebt: heb je nog een afrekening vakantiegeld en 13e maand tegoed?
Alle reacties Link kopieren
Er staat kan opeisbaar zijn dus wanneer jij daar goede afspraken met ze maakt dan hoeft het niet zo te zijn. Ze gijzelen je niet in NL omdat je een krediet hebt. Bellen en bespreken. Wellicht is de rente dan hoger omdat zij meer risico lopen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-02-2019 15:53
Er staat kan opeisbaar zijn dus wanneer jij daar goede afspraken met ze maakt dan hoeft het niet zo te zijn. Ze gijzelen je niet in NL omdat je een krediet hebt. Bellen en bespreken. Wellicht is de rente dan hoger omdat zij meer risico lopen.
Ze gaan je niet gijzelen. Ze gaan wel direct de gehele schuld opeisen. Dit betekent dat ze direct moet betalen. Het is dan per direct geen doorlopend krediet meer, maar een schuld. Na 2 weken herinnering, daarna aanmaning, dan incassobureau. You know the drill.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Oh, Wow wat een reacties. Ik zal contact opnemen met de krediet verstrekker.
Ik ga toch nog lang niet vertrekken maar dit zijn idd dingen waar je rekening mee moet houden bij emigratie.


Fijne Zondag!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tips genoeg gegeven om zo snel mogelijk dat bedrag terug te betalen.

Is er wel een vraag, heb je dat krediet bij de bank of heb je dat bij een organisatie zoals Mastercard / Visacard?

Bij een bank kun het krediet laten staan en op die rekening blijven sparen zodat je inderdaad een appeltje voor de dorst hebt als je terug komt.
Bij organisaties als Mastercard / Visacard, zodra je alles hebt terugbetaald vervalt de gehele rekening en kun je er niets meer van opnemen. Zou je dan weer zo'n kaart aanvragen dan wordt er gekeken naar je verleden en je inkomen op dat moment. Omdat je een BKR registratie hebt zal het moeilijk zijn om een creditcard aan te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het als spaarpotje had, zou het ook geen probleem zijn om het in een keer terug te betalen. Dus je hebt gewoon een schuld, noem het dan ook zo.

Ik mag hopen dat je in het buitenland wel een baan kan vinden waarmee je dit wat sneller terug kan betalen, want op deze manier doe je er jaren over.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je het reeds terubetaalde deel wil zien als "spaarpotje". Ik zou het eerder een noodfonds noemen. Ik kan me wel voorstellen dat het fijn voelt om een extra financiele strohalm te hebben, al is het maar om bijv. even snel een borg voor een appartement te kunnen financieren.

Ik weet niet of en hoe vaak kredietverstrekkers de burgerlijke stand checken. Sta jij nog steeds ingeschreven als Nederlands ingezetene, dan kan de kredietverstrekker weinig zien. Zolang jij netjes terugebaalt zal dat wel loslopen.

Het probleem van zo'n constructie is wel dat je je andere problemen op je hals haalt. In diverse buitenlanden moet je gewoon netjes daar ter plekke bij de burgerlijke stand staan ingeschreven. En vaak wordt dat wel gecheckt en gemeld, dus dat ga je op den duur niet onderuit komen.

Ook bijv. je zorgverzekering is direct gekoppeld aan je registratie in NL. Ik woon bijv. in Zweden en daar is iedereen via de belastingen verzekerd. Dan wil je niet verplicht zijn die verzekering in NL te moeten betalen omdat je je niet kan uitschrijven.

Persoonlijk zou ik toch liever proberen een paar maanden de tering keihard naar de nering te zetten. Probeer schoon schip te maken en creeer een buffer. En zorg ervoor dat die buffer nooit meer minder wordt dan mistens een maanloon.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen 3000 euro voor handen hebt is emigreren een riskante onderneming. Ik spreek uit ervaring, ben zelf ook naar het buitenland vertrokken. Maar je avontuur begint met het huren en inrichten van een huis, etc. Allemaal zaken die geld kosten.

Ga er voor het gemak ook maar van uit dat mensen in dat andere land niet op jou zitten te wachten. Dan valt het altijd mee.

Succes!
Is het sowieso mogelijk je in een ander land te vestigen als je BKR geregistreerd staat?
Ik heb een keer het verhaal gehoord van een mislukte emigratie. Er was ooit een verkeersboete niet op tijd betaald...
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
26-02-2019 04:55
Is het sowieso mogelijk je in een ander land te vestigen als je BKR geregistreerd staat?
Ik heb een keer het verhaal gehoord van een mislukte emigratie. Er was ooit een verkeersboete niet op tijd betaald...
Het BKR is geen overheidsinstelling. Dacht je dat zij je konden gijzelen?
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Waar wil je het emigreren van betalen als je geen 3000.00 hebt? Je zal daar toch ook ergens moeten wonen?
kantlijn schreef:
26-02-2019 07:16
Het BKR is geen overheidsinstelling. Dacht je dat zij je konden gijzelen?

Als ze de aankoop van een huis kunnen dwarsbomen, dan ook wel een emigratie lijkt mij.
Dymphnatam schreef:
26-02-2019 10:55
Als ze de aankoop van een huis kunnen dwarsbomen, dan ook wel een emigratie lijkt mij.

Zij dwarsbomen de koop van een huis niet. De hypotheekverstrekker bepaalt de voorwaarden, dus de hypotheekverstrekker bepaalt of een BKR-registratie een probleem is bij het aangaan van een hypotheek.
Dymphnatam schreef:
26-02-2019 04:55
Is het sowieso mogelijk je in een ander land te vestigen als je BKR geregistreerd staat?
Ik heb een keer het verhaal gehoord van een mislukte emigratie. Er was ooit een verkeersboete niet op tijd betaald...

Is dit niet een klok en klepel verhaal? Bij een openstaande boete kun je problemen krijgen bij de paspoortcontrole en kun je op dat moment niet vliegen.
nerdopviva schreef:
26-02-2019 11:10
Is dit niet een klok en klepel verhaal? Bij een openstaande boete kun je problemen krijgen bij de paspoortcontrole en kun je op dat moment niet vliegen.

Nee, de boete was al jaren eerder niet betaald, waarna toestanden en een negatief BKR volgden. Die dus uiteindelijk van invloed bleken op de emigratie. k heb het verhaal gelezen maar was er niet persoonlijk bij. Wel vroeg ik me dus af hoe verstrekkend zo'n registratie kan zijn.
Nogmaals, van welke geld betaal jij die lening af als je nu geen 3000 euro hebt?
Je gaat uit van meteen werk hebben in het buitenland en dan elke maand geld overmaken naar je Nederlandse rekening?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven