Geld & Recht alle pijlers

Verschil in voorlopige koopakte / akte van levering

27-02-2019 15:33 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs mijn woning verkocht en morgen is de overdracht. Koper is niet in gemeenschap van goederen getrouwd en heeft aanvankelijk in zijn eentje de voorlopige koopovereenkomst getekend.

Nu krijg ik een telefoontje van de notaris dat op de leveringsakte die morgen getekend wordt de naam van de echtgenote erbij staat omdat de hypotheekverstrekker dit eist omdat de hypotheek toch mede op haar naam komt te staan en als het weer aangepast moet worden er morgen niet getekend kan worden.

De notaris zei dat dit niet zoveel uitmaakt.
Ik vind het nietemin vreemd dat er zomaar een extra koper aan de akte kan worden toegevoegd.

Wie heeft ook ervaring met deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Voor jou maakt het niets uit, dus gewoon tekenen. Hun pakkie an verder
Alle reacties Link kopieren
wat maakt het voor jou uit?
Don't cry, buy a bag and move on.
Het maakt voor jou verder niet uit en ja dat kan 'zomaar'. Gelukkig maar.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 15:37
1.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo vreemd is het niet, want het gebeurt niet. Er wordt niet "zomaar" een koper toegevoegd, je bent immers gebeld en je kan het dus tegen houden. De notaris heeft je netjes geïnformeerd, je de opties en de gevolgen verteld, en de keuze is aan jou.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Voor jou maakt het in ieder geval niets uit, zolang het huis door hen gekocht wordt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
je denkt dat de notaris je opzadelt met een onwettige constructie?
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
27-02-2019 15:39
je denkt dat de notaris je opzadelt met een onwettige constructie?
Ik denk dat de notaris misschien te makkelijk denkt. Ik heb net een andere notaris gesproken die zegt dat dit in theorie de rechtsgeldigheid beinvloed omdat de transportakte voortvloeit uit de koopakte.
Alle reacties Link kopieren
Een voorlopige koopakte is voorlopig en deze is voorlopig omdat er nog zaken gewijzigd kunnen worden. Voor zo'n kleine wijziging lijkt mij een mededeling van de notaris akkoord, maar anders vraag je een nieuw concept op en ga je na of er niet meer veranderd is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
27-02-2019 15:42
Een voorlopige koopakte is voorlopig en deze is voorlopig omdat er nog zaken gewijzigd kunnen worden. Voor zo'n kleine wijziging lijkt mij een mededeling van de notaris akkoord, maar anders vraag je een nieuw concept op en ga je na of er niet meer veranderd is.

Precies. En soms heb je dat de andere partij pas later bedenkt wat kopen op een naam of een hypotheek op een naam betekend. Of gaan ze een samenleefovereenkomst afsluiten en de willen het dan op een andere manier regelen.
Of lukt het niet op een salaris ect.

Allemaal dingen die voor jou helemaal niet relevant zijn. En gewijzigid kunnen worden mbt/na een voorlopig koopovereenkomst.

Maar vraag vooral een nieuwe voorlopige koopovereenkomst als je zo achterdochtig bent en het beter weet dan de notaris en makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
27-02-2019 15:42
Ik denk dat de notaris misschien te makkelijk denkt. Ik heb net een andere notaris gesproken die zegt dat dit in theorie de rechtsgeldigheid beinvloed omdat de transportakte voortvloeit uit de koopakte.
dan weiger je. De notaris heeft niets "zomaar" gedaan, maar jou de keuze gegeven. Als je weigert, om een vrij bizarre reden zo te lezen, dan gaat de koop morgen niet door, en heeft je koper een boeiend probleem met de financiering.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
27-02-2019 15:42
Ik denk dat de notaris misschien te makkelijk denkt. Ik heb net een andere notaris gesproken die zegt dat dit in theorie de rechtsgeldigheid beinvloed omdat de transportakte voortvloeit uit de koopakte.
Ja, in theorie. In theorie moet een gewijzigd concept nogmaals voorgelegd worden, zodat je na kunt gaan was er gewijzigd is. En dat je akkoord gaat met het gewijzigde concept. Het bijschrijven van een extra koper is één extra (wel een lange) zin in de akte. Gezien het korte termijn en de kleine wijziging, leek het de notaris beter om dit telefonisch te melden en akkoord te krijgen. Soms moet je even praktisch zijn.
Maar als het je niet lekker zit, dan kun je de levering beter uitstellen en eerst het nieuwe concept bekijken. Dat kan gewoon hoor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Beter weten dan de notaris en de makelaar..

Ik vind het op zich niet gek hoor om alles goed door te lezen, en indien nodig een nieuwe koopovereenkomst te vragen

Hier had de notaris vergeten een stuk toe te voegen, Zijn reactie: aaach ja, nu zie ik het, ik ben vergeten door te scrollen in het bestand.
Hadden we toch echt wel een probleem gehad. als het gedeelte niet was toegevoegd

Dus zelf het koppie erbij houden en lezen, ook al is het saaie kost, kan gedoe voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Het kan inderdaad dat ze nu wel met z'n 2en gaan kopen. Maakt voor jou als verkoper niet uit. Gebeurt wel vaker dat er voor de hypotheek de partner wordt toegevoegd.
Wel jammer dat de overdracht daardoor verplaatst moet worden. Dit zou jij nog met jouw makelaar kunnen bespreken hoe dat aan te pakken (misschien dagrentevergoeding eisen omdat door toedoen van koper de overdracht uitgesteld moet worden). Jij zit nu langer met jouw woning en maakt dus extra kosten.
De hypotheekadviseur van de kopers had het eerder moeten inschatten en daarop inspringen, zodat het voor de datum van overdracht geregeld zou zijn en dat de overdracht gewoon volgend afspraak door kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
27-02-2019 15:50
Beter weten dan de notaris en de makelaar..

Ik vind het op zich niet gek hoor om alles goed door te lezen, en indien nodig een nieuwe koopovereenkomst te vragen

Hier had de notaris vergeten een stuk toe te voegen, Zijn reactie: aaach ja, nu zie ik het, ik ben vergeten door te scrollen in het bestand.
Hadden we toch echt wel een probleem gehad. als het gedeelte niet was toegevoegd

Dus zelf het koppie erbij houden en lezen, ook al is het saaie kost, kan gedoe voorkomen
Juist Pearle, dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-02-2019 15:44
Precies. En soms heb je dat de andere partij pas later bedenkt wat kopen op een naam of een hypotheek op een naam betekend. Of gaan ze een samenleefovereenkomst afsluiten en de willen het dan op een andere manier regelen.
Of lukt het niet op een salaris ect.

Allemaal dingen die voor jou helemaal niet relevant zijn. En gewijzigid kunnen worden mbt/na een voorlopig koopovereenkomst.

Maar vraag vooral een nieuwe voorlopige koopovereenkomst als je zo achterdochtig bent en het beter weet dan de notaris en makelaar.
Waar lees jij dat ik het beter weet dan de makelaar? En kritisch kijken dan ben je achterdochtig? Ik vind vooral jouw manier van reageren nogal apart.
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen bij de overdracht te horen dat er een andere koper was/zou tekenen. Eerst de zoon, later de vader. Stonden ook stom te kijken. Dit was ook geen probleem zei onze notaris.
Wat is voor jou het probleem nu TO?
Alle reacties Link kopieren
misseagle schreef:
27-02-2019 15:50
Het kan inderdaad dat ze nu wel met z'n 2en gaan kopen. Maakt voor jou als verkoper niet uit. Gebeurt wel vaker dat er voor de hypotheek de partner wordt toegevoegd.
Wel jammer dat de overdracht daardoor verplaatst moet worden. Dit zou jij nog met jouw makelaar kunnen bespreken hoe dat aan te pakken (misschien dagrentevergoeding eisen omdat door toedoen van koper de overdracht uitgesteld moet worden). Jij zit nu langer met jouw woning en maakt dus extra kosten.
De hypotheekadviseur van de kopers had het eerder moeten inschatten en daarop inspringen, zodat het voor de datum van overdracht geregeld zou zijn en dat de overdracht gewoon volgend afspraak door kan gaan.
In principe willen ik, de kopende partij en de notaris de overdracht morgen laten doorgaan maar ik vond het gewoon apart dat dit zo loopt en vroeg me af of iemand ervaring heeft hiermee zodat ik weet of ik t misschien toch beter kan uitstellen :-?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
27-02-2019 15:58
Wat is voor jou het probleem nu TO?
Ik moet na de overdracht mijn baan opzeggen om naar het buitenland te verhuizen. Ik wil voorkomen dat door deze wijziging de verkoop mogelijk niet rechtsgeldig is en ik zonder baan maar nog wel met hypotheek zit...
Kikkersenmuizen schreef:
27-02-2019 16:01
Ik moet na de overdracht mijn baan opzeggen om naar het buitenland te verhuizen. Ik wil voorkomen dat door deze wijziging de verkoop mogelijk niet rechtsgeldig is en ik zonder baan maar nog wel met hypotheek zit...
Er is je toch al verteld dat het geen belemmering is voor de rechtsgeldigheid. Dus nogmaals, wat is nu het probleem?
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben een groter probleem wanneer de financiering niet rond komt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
27-02-2019 16:02
Er is je toch al verteld dat het geen belemmering is voor de rechtsgeldigheid. Dus nogmaals, wat is nu het probleem?
Zie een vorig bericht. De notaris zegt van niet, andere notaris die ik sprak ziet het wel als een probleem.

Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen die hiermee ervaring hebben.
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
27-02-2019 16:01
Ik moet na de overdracht mijn baan opzeggen om naar het buitenland te verhuizen. Ik wil voorkomen dat door deze wijziging de verkoop mogelijk niet rechtsgeldig is en ik zonder baan maar nog wel met hypotheek zit...
Ach so. De levering kan pas plaatsvinden zodra de koopsom op de derdengeldrekening van de notaris staat. Dit moet meestal een aantal dagen van te voren al op de rekening staan. Hetzij gestort door de hypotheekverstrekker hetzij gestort door de koper (of beiden een deel). Daarnaast wordt bij de levering van de woning jouw hypotheek doorgehaald/geroyeerd. Dit kan alleen als de hypotheek afgelost wordt en de notaris verzorgt dit.

Zolang er geen sprake is van een restschuld, zul je niet met een hypotheek achterblijven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Kikkersenmuizen schreef:
27-02-2019 15:59
In principe willen ik, de kopende partij en de notaris de overdracht morgen laten doorgaan maar ik vond het gewoon apart dat dit zo loopt en vroeg me af of iemand ervaring heeft hiermee zodat ik weet of ik t misschien toch beter kan uitstellen :-?
Kan het ook doorgaan?
Aangezien de hypotheek door koper gewijzigd moest worden. Het geld moet voor de overdracht bij de notaris op de derdenrekening staan, anders gaat een overdracht niet door.
Ik lees dat ze in een heel laat stadium er voor kiezen (of moeten) dat partner mee op de hypotheek moet. Dan kan vertraging hebben voor de aanvraag, finaal akkoord en doorsturen van stukken en gelden naar de notaris.

Ik vind dat het vrij laat gecommuniceerd wordt dat er een wijziging is. Niet zo heel netjes. Maar of dat aan koper, zijn hypotheekadviseur of notaris ligt....

Maar voor jou, als er nog 1 of 2 kopers zijn, maakt niet uit. Als ze maar kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven