Geld & Recht alle pijlers

Vervangende woning

28-02-2019 19:56 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend hebben wij door kortsluiting brand gehad in onze huurwoning. Er is geen materiële schade, dus mijn inboedel verzekering kan ons niet helpen.

Nu zitten we dus met onze 3 kleine kinderen al vanaf zaterdag zonder gas en elektriciteit, want deze hebben beide schade opgelopen.

Nu zegt de woningbouw geen vervangende woningen tot hun beschikking te hebben, en dat ze niets voor ons kunnen betekenen.

Nu is mijn vraag, hoe lang mag een woningbouw huurders zonder electra en gas laten zitten?
Wanneer wordt het gerepareerd dan?

Een weekje op een vakantiepark logeren?

Een vervangende woning lijkt me ook niet nodig, zolang duurt dit toch niet?
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 28-02-2019 20:03
33.92% gewijzigd
de kosten daarvan vallen mogelijk wel onder de verzekering! (Van het tijdelijke vakantie huis)
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 28-02-2019 20:09
22.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ja woningnood he
Alle reacties Link kopieren
Jullie gas en elektra heeft dus immateriële schade opgelopen?

De woningbouw kan wel degelijk iets voor jullie betekenen: ze moeten een monteur sturen om de aansluitingen te repareren. Dat lijkt me een stuk praktischer dan verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is klote! Maak er een romantisch weekend van (wel schandalig dat er niets voor je word gedaan....). Véél kaarsjes aan en gezellig doen. Je kan het! Zonder elektriciteit, en gas. Daar word je sterker van. Het is wel makkelijker als je iig één van twee hebt: maar dat maakt voor mijn reactie niet uit. Toch: sterkte & veel plezier, probeer erom te lachen....
Wanneer wordt het gerepareerd? Volgens mij kun je zelfs huur achterhouden totdat het gerepareerd is. Ze zien je kennelijk nog niet als spoed, want zo’n reparatie kan gewoon binnen een dag geregeld worden.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
28-02-2019 20:08
Jullie gas en elektra heeft dus immateriële schade opgelopen?

De woningbouw kan wel degelijk iets voor jullie betekenen: ze moeten een monteur sturen om de aansluitingen te repareren. Dat lijkt me een stuk praktischer dan verhuizen.
Dit! Waar is de monteur??
Volgens mij is een verhuurder nooit verplicht vervangende huisvesting aan te bieden. Ze doen het soms wel uit coulance.
RikM schreef:
28-02-2019 20:28
Volgens mij is een verhuurder nooit verplicht vervangende huisvesting aan te bieden. Ze doen het soms wel uit coulance.
Klopt
gizzmo-returns schreef:
28-02-2019 20:40
Klopt
En vervangende woonruimte wordtvanuit verzekering vergoed
Alle reacties Link kopieren
Nu weet ik natuurlijk niet hoe het bij jullie zit maar waar ik mijn oude huis huurde was je zelf verantwoordelijk voor alle aansluitingen etc als je de kortsluiting zelf hebt veroorzaakt dus bijvoorbeeld hebt zitten rotzooien in de meterkast. Dan repareren ze helemaal niets of je moet het zelf betalen.

En zonder gas/elektra zitten was daar wel een reden voor vervangende “ woonruimte”. Ik heb eens een gaslek gehad inclusief evacuatie etc en heb toen 4 dagen in een hotel gezeten op kosten van de woningbouwvereniging.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties:)

We wonen in een monumentaal pand, rieten plavond en bedrading van voor de jaartelling daardoor is ook de kortsluiting ontstaan. Al de plavons moeten er dus uit. De woningbouw is super laks, en heeft inderdaad geen haast... vandaar mijn vraag zodat ik de spanning daar een beetje op kan voeren.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
28-02-2019 20:41
En vervangende woonruimte wordtvanuit verzekering vergoed
Kan zoiets via de opstalverzekering van de verhuurder mss gedekt zijn?

Wettelijk bestaat er geen plicht voor verhuurder om voor vervangende woonruimte te zorgen.
-red- wijzigde dit bericht op 28-02-2019 22:37
36.18% gewijzigd
Dan woon je dus eigenlijk in een onbewoonbaar pand. Ik zou morgen maar flink gaan bellen met gemeente, burgemeester of de pers om het voor het weekend geregeld te krijgen. Dit kan echt niet hoor.
Mijn vader had laatst lekkage in de meterkast, door een ondeugdelijke douche. Ze stonden op het punt om hem nog diezelfde dag naar een wisselwoning te laten gaan, maar toen is er toch nog een loodgieter opgetrommeld. Dat kan gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Boeretrien85 schreef:
28-02-2019 21:36
Bedankt voor jullie reacties:)

We wonen in een monumentaal pand, rieten plavond en bedrading van voor de jaartelling daardoor is ook de kortsluiting ontstaan. Al de plavons moeten er dus uit. De woningbouw is super laks, en heeft inderdaad geen haast... vandaar mijn vraag zodat ik de spanning daar een beetje op kan voeren.
Een monumentaal pand.. van de woningbouw. Ok. :)
Stroom is niet zo'n probleem lijkt me. Ff naar de action voor wat contactdozen. Even een stopcontactje bij het eerste verdeelkastje en je hebt stroom.
En dat de bedrading oud is dat zou kunnen... al heeft mij ontzettend gierige lakse huisbaas er ook al jaren geleden wat aan moeten doen. |Maar wat heeft dat met gas te maken? Al zijn het de oude ijzeren nog zijn die zonder lekkage nog prima te gebruiken.
Denk dus zomaar dat er meer aan de hand is?
Alle reacties Link kopieren
De oorzaak krijg je van de verzekering niet vergoed ( slechte bedrading dus voor de woningbouw) maar de gevolgschade wel.
Je hebt nu dus gevolgschade want geen stroom en gas. Dus ik zou nogmaals de verzekering bellen en woningbouw wie wat nu moet doen. En dat je anders zelf iemand regelt en de rekening naar hun stuurt. Even flink boos worden en dat je dit voor het weekend opgelost wilt hebben.
Boeretrien85 schreef:
28-02-2019 21:36
Bedankt voor jullie reacties:)

We wonen in een monumentaal pand, rieten plavond en bedrading van voor de jaartelling daardoor is ook de kortsluiting ontstaan. Al de plavons moeten er dus uit. De woningbouw is super laks, en heeft inderdaad geen haast... vandaar mijn vraag zodat ik de spanning daar een beetje op kan voeren.
Zij hoeven dus niet voor woonruimte te zorgen. Daar krijg je geld voor via je inboedel verzekering. Daarmee kan je tijdelijk op een park gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe doe je het sinds vorig weekend. Koken, douchen, wasje draaien. Gewoon leven eigenlijk? en wat zeggen jouw kinderen. Ik kan mij niks bij voorstellen om te leven zonder elektriciteit of gas.
Als er tengevolge van het blussen veel nat is geworden, moet alles eerst drogen. Water geleidt stroom dus natte bedrading is zo weer kortsluiting. En voor de veiligheid ook het gas afgesloten. Dus die monteur kan nu misschien niet zoveel doen. Zou toch contact opnemen met de verhuurder en je eigen verzekering. Heb je rechtsbijstandsverzekering? Ik zou namelijk denken dat je verblijf in een vakantiehuisje in deze omstandigheden ergens zou moeten kunnen verhalen.
Boeretrien85 schreef:
28-02-2019 21:36

We wonen in een monumentaal pand, rieten plavond en bedrading van voor de jaartelling daardoor is ook de kortsluiting ontstaan. Al de plavons moeten er dus uit. De woningbouw is super laks, en heeft inderdaad geen haast... vandaar mijn vraag zodat ik de spanning daar een beetje op kan voeren.
Een rieten plafond en oude bedrading voldoet niet meer aan het bouwbesluit 2013 dus een monteur een middag langssturen en klaar is het karwei is hiervan geen sprake. Ook de woningbouw heeft zich aan de rechten en plichten van een monumentaal pand te houden. Ze zullen de zaak eerst uit moeten zoeken en dan inplannen van de nodige werkzaamheden. Als de kortsluiting brand heeft veroorzaakt betaalt de opstalverzekering de kosten. De woningbouw is eigenaar van het huis,deze heeft dus een opstalverzekering en moet de kosten van je tijdelijk verblijf elders betalen indien dit noodzakelijk is.
Bij opstal moet je denken aan zaken als de muren, ramen, het dak, de vloer, de keuken en de badkamer. Maar ook een ingebouwde kast of vastgelijmde vloerbedekking horen bij opstal. Een opstalverzekering verzekert schade die ontstaat door brand, een inbraak en noodweer.
Alle reacties Link kopieren
Een woning zonder gas en licht voldoet ook niet aan het bouwbesluit en valt volgens mij onder de categorie "onbewoonbare woning".

In dat geval lijkt het mij wel degelijk de verantwoording van de verhuurder dat er voor een oplossing gezorgd wordt.

Zo ver ik weet ben je ook geen huur verschuldigt voor een onbewoonbare woning.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
28-02-2019 22:26
Kan zoiets via de opstalverzekering van de verhuurder mss gedekt zijn?

Ja. Als een huis onbewoonbaar is wordt vanuit de opstalverzekering huurwaarde uitgekeerd.


Wettelijk bestaat er geen plicht voor verhuurder om voor vervangende woonruimte te zorgen.
Klopt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven