Geld & Recht alle pijlers

Hoe eerlijk verdelen?

02-03-2019 22:05 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
We willen graag laten vastleggen bij een notaris hoe we onze bezittingen eerlijk zouden verdelen als we uit elkaar gaan (dit is helemaal niet het plan maar je weet maar nooit) op mijn initiatief omdat door een recente erfenis onze bezittingen ondanks het feit dat alles op één rekening staat niet gelijk zijn. Zijn hier handvatten voor? We zijn niet getrouwd, hebben kinderen en koopwoning. Zolang we samen zijn, en hopelijk blijft dat gewoon zo zijn we van het principe dat alles gezamenlijk is, maar hoe pak je het dan aan om een faire verdeling op papier te zetten voor als je uit elkaar gaat? Alvast bedankt!
Bij een erfenis van ouders is de koude kant toch uit gesloten? Zou die erfenis in elk geval op eigen rekening zetten ipv op de gezamenlijke. Bij uit elkaar gaan neemt ieder zn eigen deel mee, dat is het eerlijkste.
En als jij een deel van je erfenis in het huis steekt bijv bij een verbouwing, leg dat ook vast.
Alle reacties Link kopieren
gescheiden tafel en bed zoals ze dat noemen maar dan onder samenwonend contract, zou dat niet kunnen? en dat ook wettelijk vastleggen!
redbulletje schreef:
02-03-2019 22:10
Bij een erfenis van ouders is de koude kant toch uit gesloten? Zou die erfenis in elk geval op eigen rekening zetten ipv op de gezamenlijke. Bij uit elkaar gaan neemt ieder zn eigen deel mee, dat is het eerlijkste.
Moet dat wel zo benoemd zijn in het testament.
Alle reacties Link kopieren
Dus toch bij uit elkaar gaan erfenis uit het gezamelijk halen, dank voor je reactie
inin schreef:
02-03-2019 22:14
Dus toch bij uit elkaar gaan erfenis uit het gezamelijk halen, dank voor je reactie
Waarom is dat niet vanzelfsprekend voor je?
Ben jij de eigenaar van de erfenis of je partner?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-03-2019 22:13
Moet dat wel zo benoemd zijn in het testament.
We zijn wettelijk samenwonend, testament was op naam van 1 van ons
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk is wat jullie eerlijk vinden. Iedereen die beweert dat x of Y eerlijk IS, verwart de eigen mening met een feit
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-03-2019 22:10
Bij een erfenis van ouders is de koude kant toch uit gesloten?
Nee. Alleen als erflaters dat geregeld hebben
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Erfernis was voor mij, we weten het eigenlijk niet zo goed, beiden, partner vind het fair als ik het apart voor mezelf zou houden, maar omdat we nu al twintig jaar alles delen en er geen aanwijzingen zijn dat we niet samen blijven vind ik het ook maar bizar, zo n privé spaarpotje, dus we geraken er niet uit wat we best doen.
JollyRider schreef:
02-03-2019 22:18
Nee. Alleen als erflaters dat geregeld hebben
En zodra het geld is uitgegeven, valt het niet meer onder de erfenisafspraken.

Maar standaard is het wel altijd met koude uitsluiting.
JollyRider schreef:
02-03-2019 22:18
Nee. Alleen als erflaters dat geregeld hebben
Ja, okee, maar dat is wat elke notaris standaard adviseert aan ouders die hun testament opmaken waarschijnlijk? Bij mijn ouders staat die clausule er ook in, terwijl ik nooit echte stappen op relatiegebied heb genomen.
inin schreef:
02-03-2019 22:22
Erfernis was voor mij, we weten het eigenlijk niet zo goed, beiden, partner vind het fair als ik het apart voor mezelf zou houden, maar omdat we nu al twintig jaar alles delen en er geen aanwijzingen zijn dat we niet samen blijven vind ik het ook maar bizar, zo n privé spaarpotje, dus we geraken er niet uit wat we best doen.
Als jullie er gezamenlijk leuke dingen van doen (bijv mooie reizen maken) dan gaat 't echt op tijdens de nog goede relatie. Maar investeer jij in het huis (stuk hypotheek aflossen of een verbouwing), dan vind ik bij uit elkaar gaan dat je dat deel moet terug kunnen claimen.
Je kunt het ook uitgeven t.b.v. je kinderen: hun rijbewijs, auto, studie etc ervan betalen.
Ik zou het eerst op mijn eigen spaarrekening zetten.

Afhankelijk van het bedrag zou ik het dan delen door 10 of 20 (jaar) en dan ieder jaar zo’n deel op de gezamenlijke (spaar)rekening storten om samen vrijelijk over te beschikken. Als de relatie alsnog binnen 10 of 20 jaar klapt heb je in ieder geval nog een deel discussieloos voor jezelf over, en toch ook een deel van de erfenis samen kunnen gebruiken, wat ik ook wel fair vind naar je partner toe. Het geld dat na uit elkaar gaan op de gemeenschappelijke (spaar)rekening staat gaat door de helt, dus krijg je ook nog deel van “terug”.

Bij 100.000 euro of minder zou ik het door 10 (jaar) delen en bij meer dan 100.000 euro door 20 (jaar).
anoniem_63e49fcec7143 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 22:40
1.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga dit vooral bespreken met de notaris, zij hebben vaker deze vraag gehad.

Wij hebben bij ons samenlevingscontract op zaken opgenomen wat een ieder inbrengt en wat we gaan doen mochten we uit elkaar gaan. Recht op eerste koop, etc.

Wij zijn niet getrouwd en een eigen huis. Maar we gooien niet alles op 1 hoop, We hebben gezamenlijke (spaar)rekeningen, maar inkomen, erfenissen, persoonlijke zaken gaan worden via eigen rekeningen gedaan.

Wanneer jij extra geld (bonus, erfenis, etc) in het huis stops of de hypotheek extra afbetaald, dan zou ik dit wel duidelijk maken. Maar wij doen alles redelijk 50/50, en niet dat er 1 meer betaald dan de ander. De erfenis is van jou, en jij kan bepalen of dat je dit nu uitgeeft aan jezelf, je gezin of op de spaarrekening zet. Gaat het op de gezamenlijke rekening, dan heb je het ingebracht. en kan de ander zeggen dat dit geld niet geearmarkt is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik was getrouwd toen ik erfde maar met uitsluiting van de koude kant inderdaad.
Ik heb het op een aparte rekening gezet en in de eerste instantie gebruikt voor gezamelijk vakanties en dingen voor de kinderen.
Toen we uit elkaar gingen was het fijn om van dat geld een nieuwe start te te kunnen maken.
Ik zou het dus apart houden. Heeft niets met wantrouwen te maken maar je weet nooit hoe het leven loopt en dan is het fijn om iets van jezelf te hebben.
Alle reacties Link kopieren
inin schreef:
02-03-2019 22:22
Erfernis was voor mij, we weten het eigenlijk niet zo goed, beiden, partner vind het fair als ik het apart voor mezelf zou houden, maar omdat we nu al twintig jaar alles delen en er geen aanwijzingen zijn dat we niet samen blijven vind ik het ook maar bizar, zo n privé spaarpotje, dus we geraken er niet uit wat we best doen.
Ik zou het onder die omstandigheden absurd vinden en een teken van relatiezwakte als je het apart houdt. Maar goed, ik ben van vóór de tinder-generatie
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook aan wat je met het geld wil gaan doen.

Wij zouden het waarschijnlijk gebruike om de hypotheek af te lossen en dan kun je dus gewoon zeggen dat dat geld van jou blijft als je uit elkaar gaat.

Als je het wilt besteden aan vakanties en leuke dingen dan is het moeilijker om het te oormerken en terug te halen.

Ik zou het zeker wel apart houden. Als je ooit uit elkaar gaat wil je hier geen ruzie over moeten maken.

Aflossen op de hypotheek betekent een lasten verlichting voor ons beiden en dat voordeel zouden wij zeker aan onze partner gunnen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
02-03-2019 23:11
Ik zou het onder die omstandigheden absurd vinden en een teken van relatiezwakte als je het apart houdt. Maar goed, ik ben van vóór de tinder-generatie
Je verwoordt heel goed wat ik ook aanvoel. Dankjewel
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
02-03-2019 23:11
Ik zou het onder die omstandigheden absurd vinden en een teken van relatiezwakte als je het apart houdt. Maar goed, ik ben van vóór de tinder-generatie
Een erfenis waar de koude kant van uitgesloten is kan niet in de boedel gegooid worden. Dit blijft dus altijd jouw geld.
Alle reacties Link kopieren
inin schreef:
02-03-2019 23:17
Je verwoordt heel goed wat ik ook aanvoel. Dankjewel
Ik snap dit heel goed maar...

Niemand in mijn omgeving heeft bedacht uit elkaar te gaan. Maar toch gebeurt het. En ik ken dus 1 stel dat nu ruzie heeft over geld en die willen daardoor niet meer samen op de verjaardag van hun kind zijn. Dat lijkt me dus nog erger dan uit elkaar gaan. En als ik dat kan voorkomen door op Schrift te zetten dat ik dat geld krijg als we het huis moeten verkopen lijkt me dat heel waardevol.

En dat hij dan ook baadt heeft dat er elke maand x minder aan rente hoeven te betalen vind ik alleen maar fijn voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Als ouders in testament zetten dat erfenis of schenking op naam van kind komt, en niet in een gemeenschappelijke boedel valt bij scheiding, kan het toch nog lastig zijn bij een scheiding om dit goed geregeld te krijgen.

zorg dus dat het bij een notaris goed en duidelijk op papier komt.

Wij dachten dat het goed geregeld was, maar is maar net goed afgelopen. Er schijnt jurisprudentie te zijn dat er toch gedeeld moet worden. Tegen wil van overleden ouders in, die dit nadrukkelijk niet wilden.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Trouwens ... stel dat je niet scheidt, maar je man komt te overlijden. Dan kan het goed zijn dat - doordat het geld op een gezamenlijke rekening staat - je zelfs tijdelijk niet meer aan je eigen geld kan. Of dat je nog erfbelasting moet betalen op het geld dat op die gezamenlijke rekening staat. Want op het ogenblik van het overlijden stond het geld ook op naam van de overleden partner, dus wordt het ook beschouwd als zijn bezit.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn samenwonend dus dat hele koude kant verhaal is hier totaal niet van toepassing. Ik zou het op je eigen rekening zetten. Als je het op maakt aan gezamenlijke dingen is dat jouw keuze. Los je het af op hypotheek of verbouw je het huis ermee zet dat dan samen op papier als vordering bij eventuele verbreking van de samenwoning.

Er zijn zat relaties die juist na een jaar of 20 mislopen dus of je nou 1 of 30 jaar aamen bent, regelen die hap. Nu kan het nog, als het straks toch mis is, is het moeilijk recht te trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven