Geld & Recht alle pijlers

Nieuw huis gekocht aangifte belasting

03-03-2019 10:31 31 berichten
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij advies geven hierin. Bij onze belastingaangifte is er eigenlijk nooit iets bijzonders, gewoon beiden in loondienst en we wonen al jaren in dit huis.
Nu hebben we een nieuwbouwhuis gekocht, in december hebben we hiervoor getekend en volgende maand start de bouw. We hebben nog geen kosten gehad, zijn nog niet bij de notaris geweest.
Wel hebben we taxatiekosten voor onze huidige woning gehad ivm het krijgen van de hypotheek, ons eigen huis is nog niet verkocht. Nu las ik op de site van de belastingdienst dat deze kosten aftrekbaar zijn. Vul ik dit nu in? En waar?
We zijn van plan om de aangifte volgend jaar te laten doen omdat we dan natuurlijk een bijzondere situatie hebben maar het lijkt me nu zonde van het geld om uit te besteden
Alle reacties Link kopieren
Is die taxatie in december gedaan? Dan mag je ze idd opvoeren.

https://www.ikbenfrits.nl/hypotheek/bel ... gaangifte/

Hier kan je zien waar het vorig jaar stond, dat zal niet enorm afwijken van dit jaar
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk is wel dat de kosten ook in 2018 gemaakt zijn. Als ze eind december zijn wezen taxeren maar de factuur is in januari verstuurd of je hebt in januari betaald dan mag je dat nu nog niet opvoeren. Dat moet dan volgend jaar
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
03-03-2019 10:53
Is die taxatie in december gedaan? Dan mag je ze idd opvoeren.

https://www.ikbenfrits.nl/hypotheek/bel ... gaangifte/

Hier kan je zien waar het vorig jaar stond, dat zal niet enorm afwijken van dit jaar
Ja dat had ik idd gezien. Alleen moet je dan dus aangeven dat je nog een hypotheekschuld hebt, maar de hypotheek is nog niet gepasseerd bij de notaris.
Alle reacties Link kopieren
Taxatiekosten voor een te verkopen huis ? Die kosten zijn toch voor de koper ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
03-03-2019 10:54
Ja dat had ik idd gezien. Alleen moet je dan dus aangeven dat je nog een hypotheekschuld hebt, maar de hypotheek is nog niet gepasseerd bij de notaris.
Dus er is een taxatie geweest over een nieuw te bouwen huis? Die volg ik even niet.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Dus de taxatiekosten die je nu hebt gehad is voor de taxatie van je huidige woning? Die kosten zijn toch niet voor jullie?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ons huidige huis moet nog in de verkoop. We hebben ons huis moeten laten taxeren om de nieuwe hypotheek te krijgen, de waarde van ons huis moest mee worden genomen zodat de bank zekerheid heeft wat je huis op zal brengen. Kosten daarvoor zijn voor eigen rekening
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je toch ook een hypotheek schuld? Volgens mij kan je dat gewoon opvoeren hoor. Is echt niets bijzonders
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
03-03-2019 11:13
Dan heb je toch ook een hypotheek schuld? Volgens mij kan je dat gewoon opvoeren hoor. Is echt niets bijzonders
Dat vraag ik me dus af. Want we hebben nog niet bij de notaris getekend. En behalve de taxatiekosten om de hypotheek aan te kunnen vragen hebben we ook nog niets betaald.
Volgens mij voer je nu als enige extra de taxatiekosten op
gizzmo-returns schreef:
03-03-2019 11:22
Volgens mij voer je nu als enige extra de taxatiekosten op
Ja dat dacht ik ook. En de rest dan volgend jaar. Maar om die in te vullen moet ik dus opgeven dat we (nog) een hypotheekschuld hebben. Klopt dat dan? Of moet ik de taxatiekosten volgend jaar meenemen en kan dat wel?
Het is geen wereldbedrag maar zonde om te laten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee... nieuwe woning is dit jaar gepasseerd. November 2018 getaxeerd voor hypotheek. Notaris heeft deze factuur van 2018 niet meegenomen bij het passeren dus ik heb m zelf vorige maand apart betaald.

Trek ik m af over 2018 of 2019?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
felice71 schreef:
03-03-2019 11:31
Ik lees even mee... nieuwe woning is dit jaar gepasseerd. November 2018 getaxeerd voor hypotheek. Notaris heeft deze factuur van 2018 niet meegenomen bij het passeren dus ik heb m zelf vorige maand apart betaald.

Trek ik m af over 2018 of 2019?

"Deze kosten mag u in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin u de kosten hebt betaald.

- advies- en bemiddelingskosten voor uw hypotheekadviseur
- bereidstellingsprovisie
Dat geld betaalt u aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
- notariskosten voor de hypotheekakte
- kadastrale rechten voor de hypotheekakte
- taxatiekosten voor het krijgen van de lening
- kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
- boeterente
- bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte
- kosten voor uw nieuwbouwdepot of verbouwingslening of verbouwingsdepot"

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... are-kosten
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 11:40
0.27% gewijzigd
Je voert gewoon je normale aangifte op, dus met je hypotheek en alles er op en aan van nu.

Als extra daarbij dus de taxatie.
Hmm oké, dus even voor de duidelijkheid: ik geef dus twee hypotheken op, waarvan de ene dus nog niet gepasseerd is?
Sofietje1983 schreef:
03-03-2019 11:41
Hmm oké, dus even voor de duidelijkheid: ik geef dus twee hypotheken op, waarvan de ene dus nog niet gepasseerd is?
als de hypotheek nog niet is ingegaan, dus nog niet voor is getekend, voer je die niet op
felice71 schreef:
03-03-2019 11:31
Ik lees even mee... nieuwe woning is dit jaar gepasseerd. November 2018 getaxeerd voor hypotheek. Notaris heeft deze factuur van 2018 niet meegenomen bij het passeren dus ik heb m zelf vorige maand apart betaald.

Trek ik m af over 2018 of 2019?
betaald in 2019 is aftrekken in 2019
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-03-2019 11:44
betaald in 2019 is aftrekken in 2019
ok!

Wordt dus een eitje dit jaar, die aangifte :yes:
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Laat het doen door iemand die er verstand van heeft.
[quote=gizzmo-returns post_id=29655596 time=1551609840 user_id=277465]
als de hypotheek nog niet is ingegaan, dus nog niet voor is getekend, voer je die niet op
[/


Maar daar zit dus het probleem. Want ik zie alleen taxatiekosten staan bij een nieuwe schuld . Als ik die dus niet opgeef, wat mij ook logisch lijkt, waar voer ik dan de taxatiekosten in
Sofietje1983 schreef:
03-03-2019 11:55
dat durf ik dan niet te zeggen. Bel morgen even met de belastingtelefoon!
SjaanRoeispaan schreef:
03-03-2019 11:49
Laat het doen door iemand die er verstand van heeft.
Ja dat kan. Alleen kost dat een hoop geld terwijl het alleen om dit kleine ding gaat. Verder hebben we geen bijzondere dingen. Volgend jaar besteed ik het sws uit maar dit jaar, als het niet hoeft, dan niet
gizzmo-returns schreef:
03-03-2019 11:57
dat durf ik dan niet te zeggen. Bel morgen even met de belastingtelefoon!
Goede!
Sofietje1983 schreef:
03-03-2019 11:55
Kan je hier dan niet gewoon nog 0 opvoeren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven