Geld & Recht alle pijlers

Klopt dit wel? Hoeveel kreeg jij terug bij aankoop woning?

05-03-2019 11:39 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Gisteren mijn belastingaangifte laten doen. Eind vorig jaar een huis verkocht en gekocht, dus ik verwachtte wel wat terug te krijgen. Dit valt me dus heel erg tegen, waardoor ik ga denken dat er iets niet klopt. Alles nagelopen en het zou gewoon moeten kloppen. Mijn 1e woning kocht ik in 2011 en daarbij kreeg ik toch een aardig bedrag terug. Nu 'maar' €1400. Herkent iemand dit? Zijn misschien de regels verandert, rente lager enz.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de aangifte door de hypotheek adviseur laten doen?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor klopt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dat kunnen we toch helemaal niet zo beoordelen!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Heb je alle kosten mbt het verkrijgen van de hypotheek opgevoerd. Heb je alle kosten mbt de oude hypotheek opgevoerd? Is er sprake van een annuïtaire hypotheek? Is er sprake van een aflossingsvrije hypotheek? Heb je de vorige woning met winst verkocht? Heb je al een voorlopige teruggave ontvangen?

Als je rente lager is, ontvang je minder terug. Als je woz-waarde hoger is, ontvang je ook minder terug. Als je de winst van de verkochte woning niet gebruikt voor de nieuwe woning, is mogelijk slechts een deel van rente aftrekbaar. En zo zijn er nog wat opties.
dianaf wijzigde dit bericht op 05-03-2019 11:45
30.63% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Niks.
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
05-03-2019 11:40
Heb je de aangifte door de hypotheek adviseur laten doen?

Ehm... hypotheekadviseur adviseert over de hypotheek. Bedoel je niet een belastingadviseur.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Heb je alles wel goed ingevuld?

De rente is sowieso veel lager dan in 2011 dus wat je terugkrijgt is ook lager.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
05-03-2019 11:46
Ehm... hypotheekadviseur adviseert over de hypotheek. Bedoel je niet een belastingadviseur.
Bij ons deed de hypotheekadviseur éénmalig gratis de aangifte na het kopen van ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Door wie heb je het laten doen en wat zegt die persoon er van?
anoniem_182718 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 11:54
4.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
roosje1976 schreef:
05-03-2019 11:50
Bij ons deed de hypotheekadviseur éénmalig gratis de aangifte na het kopen van ons huis.
Rare hypotheekadviseur dan.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
05-03-2019 11:53
Rare hypotheekadviseur dan.
Die van ons deed het ook.
Alle reacties Link kopieren
Las ik gisteren de volkskrant iets over geld. Van 10% snapt het, 40% red zich aardig en 50% heeft geen flauw idee waar ze mee bezig zijn.

Is wel wat van toepassing op TO.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
To, misschien even de aangiften naast elkaar leggen. Er zijn nogal wat dingen veranderd tov 2011.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
05-03-2019 11:55
Las ik gisteren de volkskrant iets over geld. Van 10% snapt het, 40% red zich aardig en 50% heeft geen flauw idee waar ze mee bezig zijn.

Is wel wat van toepassing op TO.

:proud:
En wij hebben allebei economie gestudeerd? :)

TO: je vergelijkt sowieso appels met peren:
- de rentestand was in 2011 anders dan nu
- je hebt vast niet voor hetzelfde bedrag een huis gekocht / hypotheek afgesloten
- de notariskosten waren denk ik ook niet gelijk
- je inkomen is anders dan in 2011
- ...
- ...

Wat je zelf kan doen, heb je al gedaan: alle opgevoerde bedragen controleren.
Eventueel kan je er nog een tweede belastingadviseur naar laten kijken.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
05-03-2019 11:54
Die van ons deed het ook.
En dat vind jij niet raar? Dat degene die voor jou je huis koopt/verkoopt, ook je belastingaangifte doet?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
05-03-2019 11:44
Heb je alle kosten mbt het verkrijgen van de hypotheek opgevoerd. Heb je alle kosten mbt de oude hypotheek opgevoerd? Is er sprake van een annuïtaire hypotheek? Is er sprake van een aflossingsvrije hypotheek? Heb je de vorige woning met winst verkocht? Heb je al een voorlopige teruggave ontvangen?

Als je rente lager is, ontvang je minder terug. Als je woz-waarde hoger is, ontvang je ook minder terug. Als je de winst van de verkochte woning niet gebruikt voor de nieuwe woning, is mogelijk slechts een deel van rente aftrekbaar. En zo zijn er nog wat opties.
Alle kosten zijn correct ingevoerd (wat aftrekbaar is). De hypotheek bestaat uit een deel aflossingsvrij en een deel annuïtair. De vorige woning is met winst verkocht (+/- 18.000). Wij ontvingen de rente teruggaaf van het vorige huis altijd een deel per maand en een deel aan het einde van het jaar (ooit verkeerd ingevuld), dus we kregen normaal elk jaar zoiezo wel rond de 1500 terug en nu dus ineens minder, terwijl we meer af te trekken hebben.
De WOZ waarde van onze nieuwe woning is inderdaad een ton hoger.
Ik heb het trouwens laten doen door een kennis die financieel adviseur is. Zij heeft het bij aankoop van ons vorige huis ook gedaan. Ik heb haar al een bericht gestuurd, maar ik was benieuwd naar 'ervaringen'.
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
05-03-2019 11:55
Las ik gisteren de volkskrant iets over geld. Van 10% snapt het, 40% red zich aardig en 50% heeft geen flauw idee waar ze mee bezig zijn.

Is wel wat van toepassing op TO.
Klopt. Hoewel ik altijd echt mijn best doe om alles te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nooit méér terugkrijgen dan je aan belasting hebt betááld.

Als je salaris gelijk is gebleven en dus ook de loonheffing, de belasting, gelijk is gebleven, dan kun je nog zoveel aftrekposten hebben, maar meer dan je loonheffing krijg je niet terug. (en voor de mede 10%, dan praat ik niet over de TBU, maar over deze aftrekposten).
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
05-03-2019 11:59
:proud:
En wij hebben allebei economie gestudeerd? :)

TO: je vergelijkt sowieso appels met peren:
- de rentestand was in 2011 anders dan nu
- je hebt vast niet voor hetzelfde bedrag een huis gekocht / hypotheek afgesloten
- de notariskosten waren denk ik ook niet gelijk
- je inkomen is anders dan in 2011
- ...
- ...

Wat je zelf kan doen, heb je al gedaan: alle opgevoerde bedragen controleren.
Eventueel kan je er nog een tweede belastingadviseur naar laten kijken.
De rente stand is gehalveerd dus wat je betaald aan rente en wat je kunt aftrekken ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets aangepast en krijg nu een 'terug te krijgen' bedrag wat logischer lijkt... Het ging om de vraag; Gaat het om een lening voor aankoop, onderhoud of verbouwing van 1 van de volgende woningen (oud en nieuw huis)

Hier was 'nee' ingevuld. Dit betreft de lening voor mijn oude woning. Lijkt mij dat dit 'ja' moet zijn?
Alle reacties Link kopieren
Oreo_ schreef:
05-03-2019 12:06
Klopt. Hoewel ik altijd echt mijn best doe om alles te begrijpen.
Ik net zo hoor, voor 10% snap ik, 40% red ik mij aardig mee en 50% weet ik niet wat ik doe. Gelukkig ben ik zeevarende en is mijn "lastigste" financiele product een hypotheek.

Kijk dan ook eens naar je rente tarieven. Die zijn ook nogal bepalend voor je terug gave. Mijn eerste huis had ik rente van 6% mijn huis nu (ander huis en 18 jaar verder zelfde hypotheek) nog maar 2.8% scheelt nogal wat dan aftekbaar is.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Ik praat trouwens vooral over de eenmalige aftrekbare kosten. Ik heb het nieuwe huis gekocht in December, dus ik begrijp dat de rente aftrek voor een maand minimaal is. Ik zou overigens nog wel wat rente aftrek terug moeten krijgen van mijn vorige woning.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
05-03-2019 11:53
Rare hypotheekadviseur dan.
Hoezo raar! Het is een service. Vond het super fijn. Hij weet precies hoe of wat....
Alle reacties Link kopieren
Oreo_ schreef:
05-03-2019 12:13
Ik heb iets aangepast en krijg nu een 'terug te krijgen' bedrag wat logischer lijkt... Het ging om de vraag; Gaat het om een lening voor aankoop, onderhoud of verbouwing van 1 van de volgende woningen (oud en nieuw huis)

Hier was 'nee' ingevuld. Dit betreft de lening voor mijn oude woning. Lijkt mij dat dit 'ja' moet zijn?
Die financieel adviseur had t toch ingevuld? Snapt zij het wel?
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven