Geld & Recht alle pijlers

Kinderalimentatie

06-03-2019 09:49 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me iets af.
Recent hebben we een allimentatie berekening laten doen. We hebben co-ouderschap en storten beide een x bedrag per maand op de kindrekening.
Totaal is dat 270 euro per maand voor onze bijna 4 jarige. Per maand sparen we hiervan 25 euro op haar spaarrekening en de kinderbijslag gaat daar ook heen.
Verkijk ik me op toekomstige kosten of is het een best groot bedrag?

Nu word haar kleding er van betaald, andere dingen zoals een fiets en in de toekomst zwemlessen enz.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Best veel. Hier is kindbehoefte vastgesteld op 275 per kind (3 kinderen). Dat is wèl erg weinig overigens.
Wat absurd veel.
Maar goed blijkbaar kunnen jullie het goed missen.
* wat wil je met dit topic?
Dat is dan toch 135 euro per persoon? Dat kunnen de meeste mensen nog wel missen (voor hun kind nota bene). Kind heeft toch kleren nodig, een goeie jas, schoenen, eten, feestjes straks, schoolactiviteiten. Je kunt dan ook vast mooi sparen voor grotere uitgaven zoals idd nieuwe fiets hier en daar.
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
06-03-2019 09:54
Best veel. Hier is kindbehoefte vastgesteld op 275 per kind (3 kinderen). Dat is wèl erg weinig overigens.

Huh? Maar 270,- vind je dan ‘best veel’?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
MarvelousMrsMaisel schreef:
06-03-2019 10:00
Dat is dan toch 135 euro per persoon? Dat kunnen de meeste mensen nog wel missen (voor hun kind nota bene). Kind heeft toch kleren nodig, een goeie jas, schoenen, eten, feestjes straks, schoolactiviteiten. Je kunt dan ook vast mooi sparen voor grotere uitgaven zoals idd nieuwe fiets hier en daar.
Inclusief de kinderbijslag
Dat zei mijn ex ook altijd. Hij betaalde 150 euro en was in de veronderstelling dat dat zeer ruim was (ik zorg 70% en betaal alle kosten buiten eten en drinken). Dat bleef een terugkerend zeikdingetje, dus nu ben ik akkoord gegaan met 100. De kosten zijn zeker meer dan het dubbele, 100 euro ben ik al kwijt alleen aan de sport en de orthodontist. Daarentegen heb ik de kinderbijslag, gemidddeld 90 per maand, en 220 euro kindgebonden budget.
Alle reacties Link kopieren
Is wat best een groot bedrag?

Bedoel je dat jullie elke maand 25 euro op haar spaarrekening storten plus de kinderbijslag, dus in totaal tegen de 100 euro per maand? En je vraagt je af of dat teveel is? Het is een kleine 1200 euro per jaar. Voor een kleuter veel, maar ik neem aan dat het ook gelijk een spaarpot voor later is (studeren?).

Stel je gebruikt elk jaar gemiddeld de helft (600 eur) en de helft blijft staan voor later. Met ouderbijdrage voor school, later schoolgeld, schoolreisjes en hobby’s is het toch niet overdreven veel?
Alle reacties Link kopieren
Of is juist die kind rekening voor fiets en zo?
Ik vind het helemaal niet "best veel", maar het hangt ook heel erg af van de levensstijl die je kind gewend is.

Een verschil is natuurlijk wel dat je co-ouderschap hebt en dus naast dit bedrag ook allebei eten, drinken en woonruimte faciliteert. Bij ons ligt dat allemaal op mijn schouders.

Heb je wel alle kosten meegerekend? Nu is je kind vier, maar straks is ze puber en is er schoolgeld, sportvereniging, de vakanties worden misschien wel duurder, de vrijwillige schoolbijdrage is misschien wel niet zo vrijwillig, ze heeft misschien wel een fiets of een busabonnement nodig, zakgeld, mobiele telefoon, tandartsverzekering i.v.m. orthodontie, etc.
Alle reacties Link kopieren
Ouderbijdrage school
Laptop voor school
Schoolreisje/excursies
Schoolspullen
Rugzak
Kinderfeestjes
Cadeautjes voor kinderfeestjes
Fiets
Onderhoud fiets
Speelgoed
Knutselspullen
Kleding
Jassen
Schoenen
Sportcontributie
Sportbenodigdheden (racket, stick)
Sport-/gymkleding en -schoenen
Zeil-/pony-/whateverkamp
Telefoon
Telefoonabonnement of prepaidtegoed
OV-kosten
Zakgeld


Zomaar wat kosten die samen heel erg aantikken. Sommige kosten gaan vooral als ze groter worden spelen (telefoon, laptop, schoolspullen, OV, kamp) of worden dan veel hoger (ouderbijdrage, schoolspullen, fiets, zakgeld).
Toen puber hier naar het mbo ging was ik al bijna 2000,= euro kwijt zonder dat hij ook nog maar 1 dag naar school was geweest.
Kosten bestonden uit kleding, busabonnement (toen nog niet gratis), schoolgeld en de benodigde spullen.

Nu kost je kind nog niet zoveel, maar dat wordt straks wel anders. Een buffertje samen hiervoor opbouwen kan echt geen kwaad.

Ik had fulltime zorg over de kinderen. Ex betaalde toen 150 euro per kind.
Een kind kost aan eten en drinken minimaal 5 euro per dag. Dus de alimentatie dekte net deze kosten. De rest kwam op mij neer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet zoveel, je kind wordt alleen maar duurder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het dan weer best weinig eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij altijd opvalt bij de dames is dat zij er van uit gaan dat de alimentatie dekkend moet zijn om alle kosten van de kinderen te betalen.

Men begrijpt nooit dat het in het ideale geval fifty-fifty is en dat beide partijen ongeveer de helft betalen.
Niet geschoten is altijd mis
Ik vind het niet schrikbarend veel, Het is best handig om nu al op te potten voor als je kind echt veel gaat kosten door de studie etc.

Het is best handig om tegen die tijd 15.000 in reserve te hebben. Dan heb je collegegeld en boeken vast bij elkaar gespaard, hoeft kind niet zo veel te lenen als hij een studie in van vier jaar kiest en dat ook in vier/vijf jaar haalt.
Bitje93 schreef:
06-03-2019 11:08
Wat mij altijd opvalt bij de dames is dat zij er van uit gaan dat de alimentatie dekkend moet zijn om alle kosten van de kinderen te betalen.

Men begrijpt nooit dat het in het ideale geval fifty-fifty is en dat beide partijen ongeveer de helft betalen.
Waar lees jij dat nou weer? Ze storten beiden een gelijk bedrag ad 135 euro op die kindrekening en dan komt daar ook de kinderbijslag nog bij. Dat is toch fifty-fifty?
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
06-03-2019 11:08
Wat mij altijd opvalt bij de dames is dat zij er van uit gaan dat de alimentatie dekkend moet zijn om alle kosten van de kinderen te betalen.

Men begrijpt nooit dat het in het ideale geval fifty-fifty is en dat beide partijen ongeveer de helft betalen.
Dat zegt hier niemand en het is ook helemaal niet aan de orde in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Hier ex die ervoor zorgde dat hij zo weinig mogelijk hoefde te betalen (20 euro) door 3 dagen per week te werken (eigen zaak) en 4 dagen per week in het buitenland te bivakkeren bij zijn nieuwe vriendin. Toen kind 18 werd aan hem verteld dat hij geen alimentatie kon betalen. Een half jaar later heeft hij een fulltime baan aangenomen, maar betaalt nog steeds niets
Jisjis schreef:
06-03-2019 12:03
Hier ex die ervoor zorgde dat hij zo weinig mogelijk hoefde te betalen (20 euro) door 3 dagen per week te werken (eigen zaak) en 4 dagen per week in het buitenland te bivakkeren bij zijn nieuwe vriendin. Toen kind 18 werd aan hem verteld dat hij geen alimentatie kon betalen. Een half jaar later heeft hij een fulltime baan aangenomen, maar betaalt nog steeds niets
Als je als vader meer geld besteedt aan benzine om naar je vriendin te rijden dan aan je kind, ben je in mijn ogen een enorme lul.
Jammer voor jou en je kind dat je ex zo is!
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
06-03-2019 10:40
Ik vind het ook niet zoveel, je kind wordt alleen maar duurder.
Ik vroeg het me gewoon af. Nu lijkt het erg veel. Maar er is nog geen sprake van schoolgeld, clubjes enz enz.

Het is nu dus 270 tot per maand + 210 per kwartaal. En hiervan sparen we sowieso 25 euro per maand voor studie. En ik zet regelmatig alles boven de 250 euro op de lopende rekening ook apart.
En per jaar gaat er nog 600 naar een zilvervloot rekening. Dat is deels een gift van haar grootouders.

Grootste kosten van de rekening zijn nu nog kleding.

Kosten voor wonen enz betalen we individueel.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
06-03-2019 11:12
Waar lees jij dat nou weer? Ze storten beiden een gelijk bedrag ad 135 euro op die kindrekening en dan komt daar ook de kinderbijslag nog bij. Dat is toch fifty-fifty?
Ik betaal 180 hij 90.
Dochter staat bij mij ingeschreven dus ik ontvang ook het kindgebondenbudget maar heb ook bijv. de belasting voor meerpersoonshuishouden.
Berekening is uitgevoerd door de mediator. Daar is ook geen discussie over.

Ik vind het totaalbedrag best veel.
Zeker als ik zie dat voor 3 kinderen van bijna hetzelfde bedrag wordt uitgegaan o_o

We zijn vanaf haar geboorte al aan het sparen voor haar studie. Ook dat is geen issue gelukkig.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd bizar om te lezen dat er vaders zijn die niet voor hun kinderen willen zorgen. Blij dat dat bij ons niet t geval is en we bijna discussieren over wie vrij neemt als ons meiske ziek is. (Zelden gelukkig)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
06-03-2019 10:01
Huh? Maar 270,- vind je dan ‘best veel’?
Daar komt nog kinderbijslag bij in geval van TO en beide ouders betalen dagelijkse zorg zelf (is ongeveer 150 per maand voor 4 jarige). Totaal 510,- voor een kind van 4. Ja, dat is echt niet weinig.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt me verder niet uit hoor. Geen van ons 3e komt iets tekort.
Maar als ik mn totaalbudget zie en hoeveel dat afwijkt van eerder 2 volwassenen en later 2 volwassenen en 1 baby viel me het bedrag op als groot.

(En risico op belasting betalen over spaargeld als dit heel lang doorgaat) :-[
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven