Geld & Recht alle pijlers

'Reparatie' betalen: terecht of niet?

08-03-2019 12:27 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Eind november heb ik een tweedehands motor gekocht bij een garage in de buurt. De motor was volgens de garage in goede staat (uiteraard). Zelf had ik mijn rijbewijs (nog) niet, dus mijn broer heeft de motor naar mijn huis gereden. Na deze rit gaf hij aan dat de motor een paar keer uitviel, toen ik dit checkte bij de garage gaven zij aan dat hij de choke waarschijnlijk niet goed had gebruikt. Mijn broer had niet eens in de gaten dat er een choke op zat, dus plausibel.

Sinds december heb ik de motor zo'n.. zes keer willen gebruiken. Drie keer daarvan deed de motor het wel (> 10 graden) en drie keer daarvan deed de motor het niet (< 5 graden). Na de derde keer dat de motor niet wilde starten vond ik dat ik het niet meer op de temperatuur kon afschuiven, ook bij 2 graden zou de motor moeten starten. Dus contact opgenomen met de garage. "Heel vervelend, we komen de motor ophalen." Dat hebben ze eerder deze week gedaan, conclusie: de accu was op. Ze hebben de accu vervangen en ik krijg een factuur van €80. Dat is, in hun woorden, "de accu met korting + arbeidsuren".

Aan de ene kant begrijp ik dat ik ervoor moet betalen, want risico van de aanschaf van een tweedehands motor. Aan de andere kant voelt het niet goed, omdat de kans aanzienlijk is dat de accu bij aanschaf al niet meer goed was en ik daar direct over gebeld heb. Wellicht had ik toen mijn poot stijf moeten houden, maar daarin is mijn beperkte kennis van motoren de boosdoener geweest. Het gaat niet om die €80, meer om het principe. Ik vind dat zij verantwoordelijk zijn voor die kosten.

Wat vinden jullie?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Kan de motor ook uitvallen met een slechte accu? (oprechte vraag) Dat ie niet wil starten begrijp ik.

Misschien handiger om je vraag te stellen op het motor forum, daar zitten mensen met meer expertise en ook veel sleutelaars.
Ik ben het met je eens, maar ja, bewijs maar eens dat die accu toen al niet meer goed was. Ik heb zoiets gehad bij een tweedehands auto. Je hebt geen poot om op te staan.
Daarom zal ik nooit meer een tweedehands kopen zonder iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft.
Alle reacties Link kopieren
80 euro voor vervangen van de accu, is echt, echt, echt heel schappelijk
Tja, er is nog nooit iemand beter geworden van principes.
Ik zou het betalen omdat je de motor al in november hebt gekocht.
Als je hem pas net zou hebben vond ik het een ander verhaal.
Naar mijn mening had de garage na hun bevindingen contact met jou moeten opnemen voor een passende oplossing. Hadden ze dat gedaan bv de kosten zouden zijn 160 euro, maar uit coulance berekenen wij u 80 euro, dan was het denk ik veel acceptabeler voor je geweest.
Het is vrij noodzakelijk dat je in de winter de accu aan een (druppel)acculader hangt bij een motor. Doe je dat niet, dan overlijdt de accu snel, zeker bij een niet-nieuwe motor.
Die keren dat je hebt gereden sinds december, welke afstanden heb je toen afgelegd? Als het maar een paar km was, laadt de accu niet genoeg bij.
Het is heel plausibel dat de accu niet in een goeie staat was toen je de motor kocht, maar het is ook wel belangrijk dat je goed met die accu omgaat in de winter.
Als je bij een garage een tweedehands auto koopt zit er 6 maanden garantie op. Is dat bij motors niet zo?
Alle reacties Link kopieren
Als je de motor welgeteld 3 keer hebt kunnen gebruiken na aanschaf kan je er wel vanuit gaan dat de accu bij aankoop al op was. Ik zou zeker contact opnemen en dit opgooien. Beetje absurd dat zij een motor verkopen met een niet goed werkende accu (gaat mij niet vertellen dat je als garage zoiets niet kan zien). Stel je voor dat ze wél in de veronderstelling waren dat de accu goed was, dan lijkt het mij een stukje service om deze kosten niet bij jou te halen maar de hand in eigen boezem te steken. Je kan niets afdwingen maar ik zou het zeker opgooien.

Edit: dit zeg ik als totale motor leek. Lees hierboven een bericht m.b.t. onderhoud van je motor in de wintermaanden waar het dus ook aan kan liggen, en dan veranderd de situatie natuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, als je een accu in 5 maanden maar zo weinig gebruikt, is er flinke kans dat hij heel erg achteruit gaat.
Hij zal vast al best oud geweest zijn, maar die vijf maanden in de winter, zonder goed gebruik, kunnen hem dan de das om doen.
Alle reacties Link kopieren
De choke heb je alleen nodig als de motor koud is (ook in de zomer: een motor is pas warm als 80 graden is of zoiets denk ik).
Mijn ervaring (met een auto) was wel dat de motor af kon slaan als ik de choke te vroeg uitzette en dan de koppeling op liet komen.

Maar als de motor eenmaal rijdt, vind ik raar dat de motor afslaat.

maar vraag het op een motor-forum
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Uitvallen tijdens de rit is iets heel anders dan niet willen starten. Dus dat lag waarschijnlijk gewoon aan de choke.
Die motor heeft vanaf november dus vrijwel altijd stil gestaan? Tja dat is gewoon niet zo goed voor de accu.

€80 klinkt niet duur. Je hebt een tweeeehands motor, bereid je maar voor op pittigere rekeningen.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
08-03-2019 12:43
Inderdaad, als je een accu in 5 maanden maar zo weinig gebruikt, is er flinke kans dat hij heel erg achteruit gaat.
Hij zal vast al best oud geweest zijn, maar die vijf maanden in de winter, zonder goed gebruik, kunnen hem dan de das om doen.
Dit!
Omdat het achteraf niet meer is na te gaan, waarom het nou fout ging, zou ik er zeker geen "principe kwestie" van gaan maken.
Aangezien 80 euro geen al te groot bedrag is om op te hoesten, zou ik het erbij laten en gewoon betalen.
Er is een hele grote kans dat de accu kapot is gegaan door het weinige gebruik in de winter.

Je kan ook als voorzorgsmaatregel de volgende keer na gebruik desnoods de klemmen eraf halen.

Ik denk dat de garage heel schappelijk is geweest.
Oh en verdiep je even in de motor die je hebt. Je wist niet dat hij een choke had, je zet m een paar maanden stil zonder enige voorbereiding. Dan vraag ik me af of je hem puur op de kleur hebt uitgezocht ;)
Alle reacties Link kopieren
Goed om de verschillende meningen te lezen.
De motor is de afgelopen drie maanden (het is tenslotte pas begin maart en ik heb de motor eind november gekocht) periodes stilgestaan, ik wilde er gemiddeld 2x per maand mee rijden, waarvan die 1x per maand startte (en dan reed ik afstanden tussen de 20 en 60 km per keer). Derhalve de '6x mee willen rijden, 3x mee kunnen rijden'.

Het is inderdaad niet aan te tonen dat de accu al op was toen ik de motor kocht.
En nee, ik heb de motor niet met een x aantal maanden garantie gekocht. Bij motoren is dat sowieso vaak 3 maanden, en daar zit ik nu toch al net overheen.
Een nieuwe accu kost €50, dus ik vind €80 niet per se 'heel schappelijk'. Als ik mijn zwager goed begrijp is het vervangen van een accu zo gepiept.
Maar ik zal de sfeer aanvoelen als ik de motor ga halen om te kijken of ik er een punt van maak of niet ;)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-03-2019 12:55
Oh en verdiep je even in de motor die je hebt. Je wist niet dat hij een choke had, je zet m een paar maanden stil zonder enige voorbereiding. Dan vraag ik me af of je hem puur op de kleur hebt uitgezocht ;)
Ik wist wel dat de motor een choke had, mijn broer wist dat niet. De motor heeft geen maanden stil gestaan, ik heb de motor elke 2 weken geprobeerd te gebruiken. En ik was dusdanig voorbereid dat de motor de gehele periode afgedekt heeft gestaan - wat volgens de garage voldoende bescherming was voor de winter. Dus het klopt niet helemaal wat je zegt :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
08-03-2019 12:57
De motor heeft geen maanden stil gestaan, ik heb de motor elke 2 weken geprobeerd te gebruiken.
Heb je er ook daadwerkelijk kilometers mee gemaakt? "Geprobeerd te gebruiken" klinkt zo vaag. De motor van een motor heeft baat bij regelmatig gebruik door langere ritjes.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
En motor-accu kost bij lange na geen 80 euro. Het verwisselen van de accu kost twee minuten. En het lijkt me heel maar dan ook heel sterk dat het niet starten van je motor aan de accu ligt.

Maar een motor die slechts twee keer per maand gebruikt wordt kan inderdaad wat moeite hebben met starten. Zeker als je niet goed weet wat een choke is.. (ik verbaas me erover dat je broer dat niet weet, motoren hebben toch bijna standaard een choke?)


Los daarvan zijn de kosten wat mij betreft voor de verkoper. Als het echt aan de accu ligt.
Alle reacties Link kopieren
Maar je hebt hem dus niet deze winter aan de druppellader gehad? Dan is het ook niet raar dat de accu afneemt. Als hij stil staat, altijd aan de druppellader leggen.

Overigens, is het probleem nu écht opgelost dan en heb je al veel gereden, want het kan nog net zo goed de bougies of een vuile tank zijn.
Als de motor de ene keer wel start en de andere keer niet, dan ligt het dus niet aan de accu. Als ik mag gokken dan gok ik inderdaad op eventuele vuile bougies i.c.m. niet echt bekend zijn met het motorrijden, de bediening van een motor, de werking van de choke en uiteindelijk een accu die van de daaruit voortvloeiende ellende overleden is.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
08-03-2019 13:26
Als de motor de ene keer wel start en de andere keer niet, dan ligt het dus niet aan de accu. Als ik mag gokken dan gok ik inderdaad op eventuele vuile bougies i.c.m. niet echt bekend zijn met het motorrijden, de bediening van een motor, de werking van de choke en uiteindelijk een accu die van de daaruit voortvloeiende ellende overleden is.
Als dat het geval is ga ik er vanuit dat de garage daarachter komt. Ze hebben hem meegenomen om te kijken naar de reden dat de motor niet start, niet om alleen de accu te checken.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Toen je de motor kocht heb je hem technisch laten keuren neem ik aan? Of hoe heb je je onderzoeksplicht ingevuld?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
mcsteamy schreef:
08-03-2019 13:59
Als dat het geval is ga ik er vanuit dat de garage daarachter komt. Ze hebben hem meegenomen om te kijken naar de reden dat de motor niet start, niet om alleen de accu te checken.
Wat was eigenlijk het probleem? Startte de motor de ene keer vlot en de andere keer helemaal niet? Of moest je juist een paar keer met choke en gas jengelen voordat de motor, de ene keer wel de andere keer niet, startte? Werkte de startmotor wel elke keer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven