Geld & Recht alle pijlers

Niet aansprakelijk gesteld, toch geneigd betalen.....

12-03-2019 16:43 53 berichten
Hallo,

Afgelopen zondag is er iets uit onze tuin gewaaid en helaas dwars door een golfplaat gegaan bij de buren, er zit nu een gat in het dak van hun schuur.
Dat ‘iets’ is een stuk van een, al een instabiel afdakje, dat volledig kapot gewaaid is door de storm. Nu vond mijn vriend dat we de verzekering af moesten wachten, met repareren of niet. Ik vond ons gelijk al aansprakelijk omdat we wisten dat dat afdakje gewoon ruk stond en al eerder met minder wind omhoog kwam en provosorisch (schrijf je dat zo?) vast stond.
Ondertussen zijn de buren hier al geweest en en hebben flink stampij gemaakt, waar we erg van schrokken. Duidelijk werd, onze buurman gaat niks betalen, niet helpen, niemand bellen en meer van dat. De buurvrouw ging ook nog even verbaal los, dus: FEEST!
De verzekering vond ons vandaag niet aansprakelijk.
Tsja, en nu?
Ik denk dat het repareren niet oploopt qua kosten, uurtje werk en een zelfde kwaliteit golfplaat.
Ondertussen heb ik de verzekering gebeld en uitgelegd dat ik wel degelijk vind dat we aansprakelijk zijn, we wisten immers dat het niet heel stevig was en hadden actie moeten ondernemen voor de aangekondigde storm.
Ik ben geneigd het te betalen om de lieve vrede te bewaren, mits het onder de 120-150 euro blijft. Mijn man staat hier wat anders in omdat hij hun aantijgingen en oordelen moeilijk naast zich neer kan leggen.
Iemand advies of een andere kijk op de zaak?
Hebben de buren geen inboedelverzekering?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is normaal de relatie met de buren? Ik zou om zoiets geen jarenlange pesterijen over hebben. Dus nieuw stuk golfplaat halen en erop schroeven. Zou ze zeker geen geld geven.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik vind ook dat jullie aansprakelijk zijn. Wel jammer dat buurman en buurvrouw zich niet als volwassen mensen kunnen gedragen.
Als je wist dat het niet deugdelijk was, maar het niet repareerde, ben je zelf wel aansprakelijk, maar kan de verzekering weigeren te betalen om jij verzuimd hebt om de schade te voorkomen. Niet zo slim dus dat jij hebt gezegd dat het niet deugdelijk was.
als je buren zich zo opstellen als jij beschrijft:
ik zou zeggen kom te geld maar halen (cynisch bedoeld)
ik kan me niet voorstellen dat de relatie met de buurtjes er beter op word als je wel betaald.
Alle reacties Link kopieren
Fijn ook dat je met je buren een constructief gesprek kunt voeren.. Pfff.. Mij zou het de burenruzie niet waard zijn, ik zou het maken.
Aansprakelijkheid is niet afhankelijk van de verzekering. Dus ook al betaalt de verzekering niet, dan kun je nog aansprakelijk zijn. Wat ik me wel afvraag is wat de buren nu willen. Hebben zij jullie aansprakelijk gesteld?
kopjechino schreef:
12-03-2019 16:44
Hebben de buren geen inboedelverzekering?

Jawel en dan hebben ze een hoog eigen risico en daardoor flipte hij wederom 🙈
Madeliefjees schreef:
12-03-2019 16:45
Hoe is normaal de relatie met de buren? Ik zou om zoiets geen jarenlange pesterijen over hebben. Dus nieuw stuk golfplaat halen en erop schroeven. Zou ze zeker geen geld geven.
Gewoon goed.....of ja tot hiervoor. Ik koester geen wrok, maar leuk was anders. Dus ik probeer hun actie naast me neer te leggen en te denken wat ik zelf zou doen ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook betalen, gewoon uit eigen zak indien nodig. Het komt door gemakzucht van jullie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Dat je aansprakelijk bent, betekent nog niet dat dit binnen de voorwaarden van je verzekering valt.

Een aansprakelijkheidsverzekering dekt geen schade als gevolg van:

Nalatigheid (het verzuim enigerlei handeling te verrichten, zoals onderhoud, die redelijkerwijs verwacht had mogen worden ter preventie van de schade)

bron: https://www.aansprakelijkheidsverzekering.org/faq/

Zijn jullie aansprakelijk?
Wanneer er een causaal verband is tussen de schade bij de buren en de gebrekkigheid van jullie afdakje, dan ja. En dat verband is er.
bron: https://www.newbaze.nl/kennisbank/vastg ... id-gebouw/
gizzmo-returns schreef:
12-03-2019 16:46
Als je wist dat het niet deugdelijk was, maar het niet repareerde, ben je zelf wel aansprakelijk, maar kan de verzekering weigeren te betalen om jij verzuimd hebt om de schade te voorkomen. Niet zo slim dus dat jij hebt gezegd dat het niet deugdelijk was.
Daar keek de verzekering gelukkig anders naar. Mijn man heeft hem een soort van gemaakt na de laatste harde wind vorige week, maar dat was natuurlijk niet voldoende......
nerdopviva schreef:
12-03-2019 16:50
Aansprakelijkheid is niet afhankelijk van de verzekering. Dus ook al betaalt de verzekering niet, dan kun je nog aansprakelijk zijn. Wat ik me wel afvraag is wat de buren nu willen. Hebben zij jullie aansprakelijk gesteld?
Nou het ging een beetje snel, maar vriend heeft de aansprakelijkheid op zich genomen, of ja toegegeven dat het afdakje niet stabiel was.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou volgens mij niet eens geïnformeerd hebben bij de verzekering nu ik erover na denk. Gewoon alsnog je verantwoordelijkheid nemen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Als jij wist dat het gammel was, zou ik me op zijn minst verantwoordelijk voelen. Als mijn normale auto ineens door een storm gaat vliegen en een huis raakt, ja, daar doe je niks aan. Maar in dit geval zou ik wel betalen. Jammer dat de buren wat oververhit reageren, dat wel, maar je weet nooit wat daar achter zit. Misschien zitten ze financieel al heel krap, of is er iets anders waarbij dit net de druppel was. Als je al op de grens van overspannen zit, kan zo’n gedoetje net over de grens zijn. Of zijn het gewoon horken. Maar daar zou mijn verantwoordelijkheidsgevoel niet van af hangen.
Na het voorval ben ik er wel gelijk naar toe gegaan en toen kwamen er voorzichtige excuses. Maar de buurvrouw zou nog apart naar mijn man toe gaan, want dat ging alle perken te buiten.

Ik ga denk ik wel vragen aan de buurman om onze verzekering nogmaals te benaderen en zijn kant te vertellen, zodat ze deze casus opnieuw kunnen bekijken.
IBIopviva schreef:
12-03-2019 17:00
Ik zou volgens mij niet eens geïnformeerd hebben bij de verzekering nu ik erover na denk. Gewoon alsnog je verantwoordelijkheid nemen.
Ik heb gister al iemand gebeld die dit voor ons kan doen, die zou vandaag komen kijken, maar komt uiteindelijk morgen :-)
nausicaa schreef:
12-03-2019 17:02
Als jij wist dat het gammel was, zou ik me op zijn minst verantwoordelijk voelen. Als mijn normale auto ineens door een storm gaat vliegen en een huis raakt, ja, daar doe je niks aan. Maar in dit geval zou ik wel betalen. Jammer dat de buren wat oververhit reageren, dat wel, maar je weet nooit wat daar achter zit. Misschien zitten ze financieel al heel krap, of is er iets anders waarbij dit net de druppel was. Als je al op de grens van overspannen zit, kan zo’n gedoetje net over de grens zijn. Of zijn het gewoon horken. Maar daar zou mijn verantwoordelijkheidsgevoel niet van af hangen.
Zijn hebben sinds een aantal maanden veel tijd over en dus moet alles rondom hun huis én in de straat perfect zijn. Ze klagen en zeuren bij iedereen, inclusief gemeente ect, dus dit komt daardoor niet als een verrassing. Maar leuk is anders.
Alle reacties Link kopieren
Golfplaat halen, 50 euro, erop schroeven, klaar. Daar ga je je verzekering toch niet voor aanspreken?
ik geef mn bek ook maar een douw
Dit is stormschade en valt onder opstalverzekering. Die hoort jullie en de buren te betalen voor de schade.
Alle reacties Link kopieren
Stormschade is meestal niet verzekerd. Althans de schade die hierdoor ontstaat bij een ander. Die ander moet bij stormschade zijn eigen verzekering benaderen.
Vervelend en ik snap dat het je niet waard is en dat het in dit geval iets genuanceerder ligt. Succes met deze buren :@@:
Madeliefjees schreef:
12-03-2019 17:14
Golfplaat halen, 50 euro, erop schroeven, klaar. Daar ga je je verzekering toch niet voor aanspreken?
Nou, het zijn een soort speciale golfplaten en ze moeten verlegd worden om weer goed dicht te zijn. Dus ik dacht dat het duurder zou worden. Maar goed dat kan nog met werkuren natuurlijk.
En verder bedacht de verzekering om te kijken of ze dit konden dekken, want wij zelf hadden nog andere schade na de storm. Dus zo geschiedde......
Alle reacties Link kopieren
Maar zijn jullie niet gelijk naar de buren gegaan na het gebeuren? Of wisten jullie er niks van af?
Werden ze direct uit het niets boos, of boos omdat jullie terughoudend waren?
Claudia2010 schreef:
12-03-2019 17:22
Maar zijn jullie niet gelijk naar de buren gegaan na het gebeuren? Of wisten jullie er niks van af?
Werden ze direct uit het niets boos, of boos omdat jullie terughoudend waren?
Nou de buurman kwam naar ons en dat was fijn en toen wisten we ervan. We spraken af dat we onze verzekering gingen raadplegen, maar we hadden verder geen afspraken gemaakt wie, hoe, wat betreft het maken. En zijn vrouw is een beetje Koekkoek dus die begon mijn wederhelft over van alles te ondervragen en te beschuldigen.....ging nergens over, en de buurman liet zich meeslepen. Dus toen werd het zeg maar minder concreet. Ik heb werkelijk geen flauw idee waar dir vandaan komt. Weet van de andere buurvrouw daar naast wel dat ze ook eens gingen flippen omdat er een heg niet gesnoeid was. Dat deed hij later zelf en liet alle takken ect bij haar in de tuin liggen 🙈🙃😂
Maar goed, wij wilde het gewoon oplossen, dus dat ben ik nu aan het doen. Maar ben onbekend hierin. Ik heb wellicht de verkeerde volgorde gebruikt, maar goed, ja vervelend.....ik doe mijn best :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven