Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld

16-03-2019 05:02 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forum’ers,

Ik vraag mij af of ik anoniem iemand z’n studieschuld kan verlagen.
Dat ik geld overmaak naar DUO o.v.v. sofinummer van de persoon en of er een manier is dat bij het
verschijnen van bericht van verlaging niet mijn gegevens in beeld komen.
Heeft iemand hier een antwoord op?

Groeten, Astrid.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het bij DUO.
Of ga er met contant geld heen en betaal cash.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik denk het niet, maar bel Duo
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je dat willen? Ik denk dat het erg verwarrend is voor degene met de studieschuld. De schuld is opeens lager en je weet niet waarom. Ik zou dan zelf denken dat er iets niet goed staat bij duo.
Alle reacties Link kopieren
Let ook op het maximaal te schenken bedrag ivm schenkbelasting
Alle reacties Link kopieren
https://duo.nl/particulier/eerder-of-ex ... g-doen.jsp

Hier staat hoe je extra kunt aflossen. Staat niet of betaler zichtbaar is.
We weten natuurlijk niet hoe of wat maar ik wil je nog wel even meegeven dat niet iedereen gecharmeerd is van ongevraagde liefdadigheid.

Ik zou het mega ongemakkelijk vinden als iemand voor mij een deel van mijn studieschuld zou betalen, en ik zou daar geen goed gevoel aan overhouden..alsof je toch een beetje bij iemand in het krijt staat, ook al vindt de schenker echt van niet. En bij een anonieme schenker nog erger: dan weet je nooit wie het was, zou ik heel naar vinden.

Maar goed OT: even DUO bellen
Mugske schreef:
16-03-2019 09:06
Let ook op het maximaal te schenken bedrag ivm schenkbelasting
Goeie!
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
16-03-2019 09:04
Waarom zou je dat willen? Ik denk dat het erg verwarrend is voor degene met de studieschuld. De schuld is opeens lager en je weet niet waarom. Ik zou dan zelf denken dat er iets niet goed staat bij duo.
Dit, ik zou me rot schikken als ik ineens een brief krijg van de DUO dat mijn schuld lager is (en dus ook mijn maandbedrag). Ik zou er vanuit gaan dat iemand een fout heeft gemaakt en gelijk aan de telefoon hangen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
16-03-2019 10:11
Dit, ik zou me rot schikken als ik ineens een brief krijg van de DUO dat mijn schuld lager is (en dus ook mijn maandbedrag). Ik zou er vanuit gaan dat iemand een fout heeft gemaakt en gelijk aan de telefoon hangen.
Ja, en de DUO medewerker gaat dan niet liegen. Die zal dan zeggen: "Oh, ik zie dat op deze dag, met dit en dit rekeningnummer, onder naam van deze persoon een extra aflossing is overgemaakt" of op wat voor manier je het ook betaald hebt. Neemt niet weg dat ik het wel een heel nobel gebaar van je vind! Maar ik neem aan dat je de betreffende persoon al regelmatig hebt aangeboden om (financiële) hulp te bieden? Als hij/zij dat geweigerd heeft zou ik dit niet doen en het respecteren, want dit kan averechts uitpakken. Zodra ze erachter komen zullen ze je waarschijnlijk meteen willen terugbetalen en daar druk voor voelen, wat hun situatie alleen maar verergert. Of in het ergste geval ben je vriendschap/relatie/wat de band ook is kwijt...
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
16-03-2019 09:06
Let ook op het maximaal te schenken bedrag ivm schenkbelasting

Dit. En als die persoon in de bijstand zit, zal hij daar de schenking ook moeten opgeven en houden ze het in, waardoor hij/zij er nog niet op vooruit gaat.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Wil je mijn sofinummer? :-D
Alles komt goed
Dreamchild schreef:
16-03-2019 10:40
Dit. En als die persoon in de bijstand zit, zal hij daar de schenking ook moeten opgeven en houden ze het in, waardoor hij/zij er nog niet op vooruit gaat.
Goede.
Daarnaast, mocht hij / zij in de bijstand zitten, dan hoeft hij niet terug te betalen. Je termijnen lopen wel door, maar je draagkracht is zo weinig dat je betaalbedrag per maand op €0,- staat.
Dus de extra aflossing zorgt weliswaar voor verlaging van de schuld, maar het af te lossen maandbedrag blijft €0,-.
Als je lang genoeg in de bijstand zit, wordt daardoor de resterende schuld kwijtgescholden als je aan het eind van je terugbetaaltermijn zit.
Hou daar ook rekening mee als dat van toepassing is.

Maar wel echt een superlief gebaar!
Lluvia schreef:
16-03-2019 09:23
We weten natuurlijk niet hoe of wat maar ik wil je nog wel even meegeven dat niet iedereen gecharmeerd is van ongevraagde liefdadigheid.

Ik zou het mega ongemakkelijk vinden als iemand voor mij een deel van mijn studieschuld zou betalen, en ik zou daar geen goed gevoel aan overhouden..alsof je toch een beetje bij iemand in het krijt staat, ook al vindt de schenker echt van niet. En bij een anonieme schenker nog erger: dan weet je nooit wie het was, zou ik heel naar vinden.

Maar goed OT: even DUO bellen

Dit idd. Ik zou de mensen om me heen met andere ogen gaan bekijken en niet weten of iemand verwacht dat ik misschien toch heb geraden dat hij/zij het was.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat juist wel fijn vinden, zal ik het leningnummer even doorgeven?
Ikzegookwat schreef:
16-03-2019 12:46
Dit idd. Ik zou de mensen om me heen met andere ogen gaan bekijken en niet weten of iemand verwacht dat ik misschien toch heb geraden dat hij/zij het was.
tuurlijk pfff
Mugske schreef:
16-03-2019 09:06
Let ook op het maximaal te schenken bedrag ivm schenkbelasting
Dit wel helaas
Jane Doe schreef:
16-03-2019 13:45
tuurlijk pfff

Zou jij dat niet raar vinden dan?
Ikzegookwat schreef:
16-03-2019 13:53
Zou jij dat niet raar vinden dan?
Zou me in ieder geval lucht hebben gegeven. Een schuld lijkt me niet prettig.
Dreamchild schreef:
16-03-2019 10:40
Dit. En als die persoon in de bijstand zit, zal hij daar de schenking ook moeten opgeven en houden ze het in, waardoor hij/zij er nog niet op vooruit gaat.
Als je bijstand hebt hoef je doorgaans ook niks aan DUO af te lossen
Kun je niet beter bespreken met de persoon om wie het gaat dat je hem/haar hierbij wil helpen? Je kunt dan ca 2000,- aan hem overmaken zonder dat dat er schenkingsbelasting betaald hoeft te worden (5000.- als het je kind betreft) en dan kan diegene dat zelf overmaken aan DUO. Is dat niet de makkelijkste weg? Ook qua administratie en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen, n.a.v. jullie reacties ben ik naar mijn vriendin toegestapt en heb haar verteld van mijn idee. Ze vond het heel lief maar wilde persé niet dat ik haar zou helpen met haar studieschuld. Dus dat doe ik dan ook niet. Bedankt voor het meedenken.
Bedankt voor de update.

Goed gedaan. Vond het wel echt een superlief idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven