Geld & Recht alle pijlers

Belastingaanslag 2018

17-03-2019 15:37 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi kan iemand helpen


Mijn moeder moet over 2018 een bedrag van 1319 euro betalen aanslag situatie pensioen en nog werkzaam bij de universiteit leiden loonkorting is nooit dubbel toegepast


universiteit Leiden

Loon 17039
Ingehouden LB/PH 1668
Arbeidskorting. 1607
Loon zvw 17039
Werknemer bijdrage zvw. 0
Werkgever heffing zvw. 1176
Levensloopverlofkorting. 0
Wg Bijdragen SV. 1287
Reiskosten. 326

loonheffingskorting met ingang 01-01 JA



ABP

Loon Abp 17596
Loonheffing. 6414
Loon. 17596
Bijdrage zvw. 995

loonheffingskorting met ingang 01-01.Nee




Kan iemand dit uittrekken ik begrijp er niks van
Alle reacties Link kopieren
Andre4055790 schreef:
17-03-2019 15:37
ik begrijp er niks van
Als je moeder het maar begrijpt.
Of anders gaan jullie samen naar een belastingman of -vrouw, die kan het ongetwijfeld uitleggen. Alleen naar je inkomen kijken is niet genoeg.
Had mijn vader ook in het jaar dat hij pensioengerechtigd werd. Het heeft iets te maken met het lagere tarief voor ouderen, daar wordt dan een standaard berekening op losgelaten. Hoe later in het jaar je pensioengerechtigd bent, des te meer moet je bijbetalen.
Ook de komende jaren zal ze waarschijnlijk moeten bijbetalen, omdat beide inkomens bij elkaar opgeteld boven de laagste schijf uit komen (en afzonderlijk niet).
Alle reacties Link kopieren
@ minke bedankt voor u reactie daar zal waarschijnlijk het verschil in zitten belastingschrijf

Dan zou ze de universiteit moeten bellen of zei het loonheffing kunnen afdragen ter hoogte van belastingschijf 2
Alle reacties Link kopieren
Spaargeld?
Andre4055790 schreef:
17-03-2019 18:28
@ minke bedankt voor u reactie daar zal waarschijnlijk het verschil in zitten belastingschrijf

Dan zou ze de universiteit moeten bellen of zei het loonheffing kunnen afdragen ter hoogte van belastingschijf 2
Dat kan niet. Waarschijnlijk krijgt ze volgend jaar ene voorlopige aanslag omdat de belastingdienst al voorziet dat ze moet bijbetalen. Daar moet je dus rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
@ minke bedankt voor u reactie daar zal waarschijnlijk het verschil in zitten belastingschrijf

Dan zou ze de universiteit moeten bellen of zei het loonheffing kunnen afdragen ter hoogte van belastingschijf 2
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
17-03-2019 18:31
Spaargeld?
was dat maar zo
Alle reacties Link kopieren
Je moet de loonheffingskorting dan bij beide inkomens uitzetten. Dan heb je netto wat minder maar achteraf geen gezeur.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
17-03-2019 18:49
Je moet de loonheffingskorting dan bij beide inkomens uitzetten. Dan heb je netto wat minder maar achteraf geen gezeur.
dat redden mijn ouders niet financieel zal 500 euro schelen per maand mischien meer
Alle reacties Link kopieren
De loonheffingskorting bij beide inkomens stopzetten is in deze situatie wat te zwaar. Een voorlopige aanslag 2019 aanvragen betekent tijdelijk dubbele lasten: de belastingbetaling 2018 van € 1319 + circa € 1200 betaling voor de VA2019. Het lijkt slimmer om elke maand € 100 opzij te zetten. Volgend jaar kan dan de betaling bij ongewijzigde situatie van het spaarpotje worden betaald.

Uw moeder is nog niet pensioengerechtigd. Dit omdat ze nog geen AOW heeft. Waarschijnlijk is moeder tussen de 60 jaar en AOW-leeftijd. Dat betekent dat € 34.635 minus € 19.982 in schijf 2 wordt belast. Terwijl er regulier belasting is afgedragen in schijf 1. Dit heeft tot gevolg dat er voor €14.653 inkomen 4,25% belasting bijbetaald moet worden. (bijtelling voor schijf 2) Dus ruim € 600 bijbetalen.

De arbeidskorting die uw moeder krijgt is inkomensafhankelijk, maar er vindt voor dit inkomen geen afbouw plaats. Dat is wel het geval met de algemene heffingskorting. In plaats van € 2265 (tot € 19.982 inkomen) krijgt zij € 1553 heffingskorting. Je wordt gekort t.a.v. de algemene heffingskorting als het totale inkomen boven € 19.982 (schijf 1) uitkomt. Hier dus € 712 aan algemene heffingskorting inleveren.

Zo kom ik uit op zo'n € 1300 bijbetalen. In mijn berekening met behulp van het 'lege' invulprogramma BLANCO is er € 1291 bij te betalen. Dit lege invulprogramma van de Belastingdienst vindt u hier
Alle reacties Link kopieren
Dat is een handige link. Dank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven