Geld & Recht alle pijlers

Woz-waarde

17-03-2019 20:32 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen september hebben wij een huis gekocht. Aan het huis was al sinds bouwjaar (jaren 60) niets meer vernieuwd.
Nu is de wozwaarde vastgesteld, en die ligt zo’n €40000 hoger dan de wozwaarde van het jaar ervoor. Navraag bij de taxateur van de gemeente leert dat ze de verkoopprijs hebben gebruikt. Maar mag dat, de verkoopprijs per midden september 2018 gebruiken voor de wozwaarde met waardepeildatum en toestandspeildatum 1 januari 2018?
Ik google vast niet goed, maar krijg het niet gevonden...
Alle reacties Link kopieren
Nou de gemeente kan het proberen natuurlijk maar ik zou bezwaar aantekenen.
Wij hebben dat destijds ook met succes gedaan.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, zit in een soortgelijke situatie
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, gewoon bezwaar maken. Bij mij kwam er daarna iemand van de gemeente langs, die neusde even rond en de WOZ waarde werd verlaagd. Hupsakee.

Je kan als argument gebruiken: de huizenprijzen zijn sinds de laatste WOZ peiling in deze buurt gemiddeld met 5% gestegen ( Ik gok maar even wat he, moet je uitzoeken ) en we hebben geen waardevermeerderende verbouwingen gedaan. M'n nieuwe WOZ waarde mag dus ook maar 5% hoger zijn dan de vorige keer.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Voor de WOZ-waarde wordt ook gekeken naar de verkoopwaarde van huizen in de omgeving. Er kan dus aan jouw huis niets veranderd zijn intussen, maar toch een stijging zijn van je WOZ. Misschien kan je daar iets over vinden?
De vastgestelde WOZ-waarde is dus gelijk aan het bedrag waarvoor jullie het huis kochten?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat ze het proberen, ieder huis flink omhoog gooien levert een leuk centje op tenslotte.
Maar op 1-1-2018 was dit huis nog niet verkocht. Dus zou het ook niet meer in waarde gestegen moeten zijn dan de huizen van de buren. Die zijn 5% omhoog gegaan. Wij veel en veel meer.
Volgens mij staat er op de beschikking hoe je bezwaar kan aantekenen. Bij ons kan dat online. Je kan ook opvragen bij je gemeente hoe ze op zo'n bedrag uitkomen. Dat afwachten en dan kijken of je oneens bent die berekening en dan bezwaar aanmaken.

Dat laatste ga ik doen.

Heb ik al eens eerder gedaan toen we ineens zo flink gestegen waren. Bleek dat ze afgingen op de duurdere huizen een straat verder, die ook nog allemaal uitbouwen en dakkapellen hadden. Dingen die wij, naast een lagere gemiddelde verkoopprijs, niet hadden.

Nu weer een stijging van 35.000 euro. Gok dat ze omgeveer hetzelfde hebben gedaan. Gemiddelde verkoopprijs van de dure grote woningen met megatuinen van een straat verder genomen. Die inderdaad daarnaast allemaal uitbouwen en dakkapellen hebben. En wij nog steeds niet.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 17-03-2019 20:50
50.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-03-2019 20:44
De vastgestelde WOZ-waarde is dus gelijk aan het bedrag waarvoor jullie het huis kochten?
Net eronder.
Gewoon bezwaar maken
Alle reacties Link kopieren
Overigens, als de woz-waarde flink omhoog is gegaan kun je ook nog checken bij je hypotheekverstrekker of je in aanmerking komt voor een lagere rente.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-03-2019 20:45
Volgens staat er op de beschikking hoe je bezwaar kan aantekenen. Bij ons kan dat online. Je kan ook opvragen bij je gemeente hoe zo op zo'n bedrag uitkomen. Dat afwachten en dan kijken of je oneens bent die berekening en dan bezwaar aanmaken.

Dat laatste ga ik doen.
Ook zoveel omhoog gegaan?

De taxateur van de gemeente zegt dat ze de verkoopprijs van de woning hebben gebruikt om de wozwaarde vast te stellen. En dat kan volgens mij niet, want de woning is pas driekwartjaar ná de peildatum verkocht.

In deze buurt zijn maar twee woningen verkocht sinds eind 2017. De ene is veel lager gewaardeerd (in lijn met onze buren), de ander hoger maar is een uitgebouwde woning met een meer dan dubbel zo grote achtertuin. Niet echt een vergelijk. Die is ook pas per september verkocht trouwens.
anansie78 schreef:
17-03-2019 20:45
Net eronder.


Dat zouden ze gedaan kunnen hebben om nu te kunnen zeggen 'zie, in september was de waarde xxx, in januari was het hier in de regio gemiddeld zoveel lager dan in september, en dus was de waarde in januari dat bedrag'.

Maar goed, je kunt zeker bezwaar maken. Als de buren hetzelfde huis hebben en veel minder zijn gestegen heb je zeker een goed punt.
Tutjebelletje schreef:
17-03-2019 20:47
Overigens, als de woz-waarde flink omhoog is gegaan kun je ook nog checken bij je hypotheekverstrekker of je in aanmerking komt voor een lagere rente.


De WOZ-waarde ligt niet boven de aankoopwaarde. TO komt de eerste jaren (zonder extra aflossingen) natuurlijk nog niet voor die lagere rente in aanmerking.
anansie78 schreef:
17-03-2019 20:32
Navraag bij de taxateur van de gemeente leert dat ze de verkoopprijs hebben gebruikt. Maar mag dat, de verkoopprijs per midden september 2018 gebruiken voor de wozwaarde met waardepeildatum en toestandspeildatum 1 januari 2018?
Ja, ze mogen zo “ver” rondom de peildatum zoeken en vergelijken als er geen betere referenties dichter rondom de peildatum zijn.

Daarnaast hebben ze niet je koopsom van september geknipt en geplakt in het rapport, dat heb je verkeerd begrepen. Ze hebben je verkoop als referentie gebruikt om een waarde terug te rekenen naar peildatum.

Marktwaarde volgens woz: ”het bedrag dat een woning zou opbrengen wanneer het op de waardepeildatum verkocht zou worden.”

Niettemin bezwaar aantekenen als jij aannemelijk kan maken dat de waarde niet klopt! Bij voorkeur met 3 (betere) referentiepanden. Succes!
Is dat niet juist vrij logisch?
Alle reacties Link kopieren
Referentiepanden opvragen en bezwaar aantekenen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
17-03-2019 20:49
Dat zouden ze gedaan kunnen hebben om nu te kunnen zeggen 'zie, in september was de waarde xxx, in januari was het hier in de regio gemiddeld zoveel lager dan in september, en dus was de waarde in januari dat bedrag'.

Maar goed, je kunt zeker bezwaar maken. Als de buren hetzelfde huis hebben en veel minder zijn gestegen heb je zeker een goed punt.
Ik vermoed dat ze het zo idd zullen stellen. Dan nog zitten ze aan de hoge kant hoor. En het zal denk ik ook een goed argument zijn om de buren erbij te nemen ter vergelijk. Ons huis is fors hoger gewaardeerd en dat terwijl zij op de hoeken zitten, met groter perceel en garage... als ze die woningen hadden moeten waarderen tegen “als ze op 1-1-2018 verkocht zouden worden”, waren die toch echt een stuk meer waard geweest...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga morgen maar eens een bezwaarschrift maken dus :)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij niet fair. Immers stijgen de prijzen door het jaar heen flink. Dus prima om dat te hanteren als peildatum van het jaar erna, maar niet met terugwerkende kracht.
Stampertje12 schreef:
17-03-2019 21:39
Lijkt mij niet fair. Immers stijgen de prijzen door het jaar heen flink. Dus prima om dat te hanteren als peildatum van het jaar erna, maar niet met terugwerkende kracht.


Gemiddeld in Nederland was de verkoopprijs in het laatste kwartaal van afgelopen jaar 10% hoger dan in het laatste kwartaal van 2017. Het verschil met het derde kwartaal zal iets minder zijn lijkt me. De WOZ-waarde zou dus maximaal 93% of zo van de koopprijs moeten zijn dan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het hier wat duidelijker door wordt.

Hoe wordt de hoogte van de OZB bepaald?
De hoogte van de onroerende-zaakbelastingen (OZB) wordt bepaald door de WOZ-waarde van de woning of het pand. WOZ staat voor Wet waardering onroerende zaken en wordt gebruikt om de waarde van onroerende zaken vast te stellen. Een taxateur bepaalt de waarde van alle onroerende zaken in de gemeente. Dit gebeurt ieder jaar. Op basis van de WOZ-waarde van uw pand of woning op1 januari 2018, wordt de hoogte van de onroerende-zaakbelastingen (OZB) op 1 januari 2019 bepaald. Is uw woning of pand in de loop van vorig jaar aangepast, bijvoorbeeld door sloop of verbouwing? Dan wordt de waarde bepaald op basis van de situatie op 1 januari 2019.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-03-2019 20:45
Volgens mij staat er op de beschikking hoe je bezwaar kan aantekenen. Bij ons kan dat online. Je kan ook opvragen bij je gemeente hoe ze op zo'n bedrag uitkomen. Dat afwachten en dan kijken of je oneens bent die berekening en dan bezwaar aanmaken.

Dat laatste ga ik doen.

Heb ik al eens eerder gedaan toen we ineens zo flink gestegen waren. Bleek dat ze afgingen op de duurdere huizen een straat verder, die ook nog allemaal uitbouwen en dakkapellen hadden. Dingen die wij, naast een lagere gemiddelde verkoopprijs, niet hadden.

Nu weer een stijging van 35.000 euro. Gok dat ze omgeveer hetzelfde hebben gedaan. Gemiddelde verkoopprijs van de dure grote woningen met megatuinen van een straat verder genomen. Die inderdaad daarnaast allemaal uitbouwen en dakkapellen hebben. En wij nog steeds niet.
Als het goed ik kun je online je aanslagen zien. Daar hoort ook een taxatierapport tussen te staan.

Ik kreeg in 2018 een waarde toegekend die 85.000 hoger was dan de peildatum van ervoor. Met succes bezwaar aangetekend en er 50.000 afgekregen. De waarde op de huidige aanslag is ook weer 33.000 hoger dan de vorige. Persoonlijk vind ik het krankzinnige bedragen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bij het bezwaar maken de voorbeelden van je buren doorgeven. Geef het verschil of juist geen verschil aan. Je wordt juist altijd vergeleken met buren en vergelijkbare huizen. Dit klopt dus niet.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
18-03-2019 00:18
Bij het bezwaar maken de voorbeelden van je buren doorgeven. Geef het verschil of juist geen verschil aan. Je wordt juist altijd vergeleken met buren en vergelijkbare huizen. Dit klopt dus niet.
Dat kun je alleen doen als je buren een lagere waarde hebben. Mijn buren hebben nooit bezwaar aangetekend, dus dan werkt het niet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven