Geld & Recht alle pijlers

Wat is wijsheid

18-03-2019 15:43 85 berichten
Schoonmoeder heeft een doorlopend krediet en uit haar aangifte blijkt dat ze ook nog een bedrag moet betalen aan de belastingdienst. Het doorlopend krediet loopt steeds verder op omdat ze leuk wil leven. Man heeft al aantal keren aangegeven dat ze moet gaan aflossen, maar het enige wat ze doet is uitgeven.

Man wil haar wel geld lenen, maar daar sta ik niet achter. Ze gaat op vakantie, koopt kleding, plantjes voor de tuin etc.. de drempel ligt laag om af te lossen. We werken zelf hard voor ons geld en doen geen dingen die niet kunnen.

Geld lenen wil ik niet...maar wil haar wel helpen, maar hoe. Ik ben schoondochter en man wil het er niet over hebben. Het doet hem verdriet dat zijn moeder zo in de ellende zit. Denk zelf het doorlopend krediet omzetten naar een lening en dan verplicht aflossen. Ze heeft een klein pensioen, maar nog geen AOW. Maar is het mijn plaats om dit te bespreken. Dit gaat van kwaad tot erger....

Tips zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je man al met zijn moeder om de tafel gezeten om haar financiële situatie door te rekenen?

Edit: Ik bedoel dus letterlijk uitschrijven van inkomsten en uitgaven en de gevolgen als ze zo doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
Heeft schoonmoeder een eigen, hypotheekvrije, woning? Dan kan ze het best eens met de bank gaan praten.

Geen geld lenen/geven, daar help je haar niet mee.

Heeft zij eigenlijk op basis van haar inkomen wel recht op een doorlopend krediet? Of dis dit nog uit de tijd dat zij een hoger inkomen had?
Ja al een aantal keren en iedere keer geeft ze aan dat ze gaat aflossen als ze vakantiegeld krijgt, als ze verjaardagsgeld krijgt, teruggave belasting etc. Maar ze doet het niet...ze vindt dat ze recht heeft op een leuk leven.
Dahlia74 schreef:
18-03-2019 15:48
Heeft schoonmoeder een eigen, hypotheekvrije, woning? Dan kan ze het best eens met de bank gaan praten.

Geen geld lenen/geven, daar help je haar niet mee.

Heeft zij eigenlijk op basis van haar inkomen wel recht op een doorlopend krediet? Of dis dit nog uit de tijd dat zij een hoger inkomen had?
Huurwoning en het stamt uit tijd voor pensioen. Ze is ook te vroeg met pensioen gegaan...
[...]

Ik vind dat jij daar zeker wel iets van mag vinden. Je man wil haar geld lenen en dat gaat jouw gezin/huishouden aan. Ik zou zelf nooit geld lenen aan iemand die zelf niet inziet dat ze verkeerd bezig is.
Je man houdt haar gedrag in stand als hij haar geld leent. Ik vind jouw idee heel goed.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-03-2019 13:19
Reden: Quote OP
63.00% gewijzigd
Ze leeft iets te leuk, dat zal ze zich moeten gaan realiseren. Als ze zo doorgaat, kan ze straks helemaal niet meer leuk leven maar zit ze tot over haar oren in de schulden.
Die boodschap zal je man toch wat duidelijker over moeten brengen.
Het is echt een lief mens maar ze kan niet met geld omgaan en ze heeft een vriend met hoger bestedingspatroon en wil leuke dingen doen. Nadeel van pensioen is ook hele dag thuis dus ook meer tijd voor uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
Lastig hoor, bespreekbaar maken is het enige wat je kan doen. Hoe kijkt haar vriend hier tegenaan? Het kan toch niet zo zijn dat zij zwaar in de problemen komt, omdat zij wil tippen en zijn bestedingspatroon.
Ik zie het probleem niet.
Ze is niet slim bezig maar zolang ze haar vaste lasten betaald moet ze het toch zelf weten?
Ze kan een regeling treffen met de belastingdienst en ik zou dit verder bij haar laten.
Heeft ze om hulp gevraagd?
Speelt er misschien iets anders dat ze zo kortzichtig bezig is? Mensen van die generatie zijn vaak juist voorzichtig met lenen, heeft ze vriendinnen met meer geld of zit ze nog in de rouw of iets?
Ze moet inderdaad gewoon stoppen met leven van geld dat ze niet heeft maar dat moet ze toch zelf doen.
Juist deze belastingschuld kan haar wakker schudden, wat doet ze als haar wasmachine stuk is?
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
18-03-2019 15:49
Ja al een aantal keren en iedere keer geeft ze aan dat ze gaat aflossen als ze vakantiegeld krijgt, als ze verjaardagsgeld krijgt, teruggave belasting etc. Maar ze doet het niet...ze vindt dat ze recht heeft op een leuk leven.

Dan nog 1x heel hard zijn. Ma, je werkt jezelf de financiële vernieling en wij kunnen je niet helpen. Consequenties duidelijk neerleggen: kan je straks nog huur betalen? Waar ga je dan wonen? In geen geval geld gaan lenen! Je er op instellen dat je een erfenis moet gaan verwerpen en dit ook letterlijk zo aan moeder uitleggen.
Polsjef schreef:
18-03-2019 15:52
Het is echt een lief mens maar ze kan niet met geld omgaan en ze heeft een vriend met hoger bestedingspatroon en wil leuke dingen doen. Nadeel van pensioen is ook hele dag thuis dus ook meer tijd voor uitgeven.
Kan ze niet met geld omgaan? Of wìl ze niet goed met geld omgaan. Recht hebben op een leuk leven vind ik egoïstisch klinken. Ze is ook op een leeftijd dat je haar kind niet zou moeten lastigvallen met haar financiële perikelen.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 18-03-2019 15:58
1.36% gewijzigd
Maar is het mijn plaats? Man zit even "op slot" en wil het er niet over hebben. Haar vriend heeft nb geadviseerd om met pensioen te gaan voor haar 65e. Hij betaalt wel dingen maar ik weet niet of hij alles weet.
Is je man haar enige kind?
Polsjef schreef:
18-03-2019 15:57
Maar is het mijn plaats? Man zit even "op slot" en wil het er niet over hebben. Haar vriend heeft nb geadviseerd om met pensioen te gaan voor haar 65e. Hij betaalt wel dingen maar ik weet niet of hij alles weet.

Ik weet niet hoe jouw relatie in elkaar steekt, maar bij ons thuis zou dit zeker mijn plaats zijn. En andersom ook.
Alle reacties Link kopieren
Nou zolang ze zelf niet iets verandert, zal dat gat nooit gedicht worden. Vind je man ook niet al te snugger overkomen als hij haar dan geld wil lenen want overduidelijk blijkt dat zijn moeder er niet mee om kan gaan. (Ik snap dat hij het wil doen vanuit liefde, maar objectief gezien is dat een slecht idee. Jammer dat je man dat niet zelf kan bedenken.)
Het lijkt erop dat je man zijn moeder in bescherming neemt, maar dit houdt haar financiële wanbeleid in stand. Daar help je iemand niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt haar pas helpen als ze geholpen wil worden. En als ik jouw beschrijving lees, zal dat niet zijn voordat er beslag op haar inkomen is gelegd.

Mijn advies is ook, leen haar geen geld, daarmee krijgt ze alleen maar de boodschap dat jullie haar manier van denken goedkeuren, en dus zal ze die niet veranderen. De enige manier waarop je haar nu kunt helpen, is door de boel flink in de soep te laten lopen. Pas dan zal ze zich (hopelijk) realiseren dat het echt anders moet, en kunnen jullie haar echt helpen. Alsnog niet met geld, maar met praktische hulp als haar eens laten mee eten of meenemen op een uitje, of tips over hoe ze financieel uit de problemen kan komen en blijven.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Over het geld lenen aan je schoonmoeder heb je wat te zeggen. Ik zou het niet doen.

Het voor haar oplossen... daar kun je dus niks mee. Ze is volwassen en staat niet onder curatele neem ik aan. Dus ze mag doen wat ze wil. Tot de bank haar terugfluit, natuurlijk, want ook een doorlopend krediet is eindig. Maar ja, dan zit ze al flink in de schulden. Het enige wat je man kan doen is met haar om de tafel gaan zitten en haar voorrekenen wat het allemaal kost. Want een doorlopend krediet kost geld.

Mijn schoonmoeder kan ook dit soort dingen doen. Man spreekt haar af en toe streng toe en rekent dingen voor. Dan gaat het meestal weer een tijdje goed. Bizar dat dit moet, maar ze heeft echt geen inzicht. Wat bij haar wel hielp is inderdaad haar vriend er bij betrekken. Sinds die weet hoe ze er financieel voorstaat gaat het wel wat rustiger aan, geloof ik. Maar goed, dat moet moeder dan wel willen, want ze is nu eenmaal de baas over haar eigen financiën.
The owls are not what they seem
Pergamon schreef:
18-03-2019 15:55
Dan nog 1x heel hard zijn. Ma, je werkt jezelf de financiële vernieling en wij kunnen je niet helpen. Consequenties duidelijk neerleggen: kan je straks nog huur betalen? Waar ga je dan wonen? In geen geval geld gaan lenen! Je er op instellen dat je een erfenis moet gaan verwerpen en dit ook letterlijk zo aan moeder uitleggen.
Dat van de erfenis heb ik al besproken...fotoboeken zou je tijdig moeten ophalen.
Ze geeft graag uit....ze heeft het nu al over het verven van de slaapkamer terwijl verf niet gratis is en er is ook geen noodzaak.
Polsjef schreef:
18-03-2019 15:52
Het is echt een lief mens maar ze kan niet met geld omgaan en ze heeft een vriend met hoger bestedingspatroon en wil leuke dingen doen. Nadeel van pensioen is ook hele dag thuis dus ook meer tijd voor uitgeven.
Zo te lezen vind je haar vriend niet leuk?
Is het eigenlijk een probleem dan, dat ze een DK heeft?
Dat kan niet eeuwig oplopen namelijk maar heeft gewoon een limiet.
Zolang ze netjes de maandtermijn betaalt dan is er niks aan de hand.
Het is echt uit liefde voor zijn moeke..zelf hebben we een mooie spaarrekening. Heb duidelijk afgesproken dat we geen geld lenen...daar sta ik niet achter.
Alle reacties Link kopieren
Zou het inderdaad omzetten naar een lening. Wellicht een optie dat haar zoon haar financiën gaat beheren en haar leefgeld geeft zodat de lening wordt afbetaald.
Ik zou niet zoon de financiën laten doen maar via budget beheer ( indien nodig)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven