Geld & Recht alle pijlers

Wetgeving rondom inschrijving BRP

18-03-2019 16:01 34 berichten
Onlangs opende ik een topic over iemand die zich op mijn adres had ingeschreven. Een spookbewoner dus. De gemeente doet onderzoek. Ondertussen hou ik alles goed bij, maak bijv. kopieen van enveloppen van justitieel incassobureau met daarop "Geadresseerde onbekend, gemeente doet onderzoek".

Maar nu vraag ik me af wat precies de wetgeving is hierover, vooral als het gaat over de verplichtingen van gemeenten (al wanneer mensen zich inschrijven). Ik heb al gegoogled, maar kom er niet goed uit.
Waar kan ik precies relevantie info vinden? Dus echt over hoe dit wettelijk geregeld is.

Ik vind het van de zotte dat mensen zich zomaar kunnen inschrijven namelijk.
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 18-03-2019 17:12
Reden: Titel aangepast.
1.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In mijn gemeente kan dat ook niet 'zomaar'
Je moet hier tenminste een huurcontract of verhuurderverklaring tonen
en als er al iemand(en) op dat adres ingeschreven staan moet de hoofdbewoner een verklaring van inwoning tekenen
is dat in jouw gemeente niet zo? Dit moet je op de website van je gemeente kunnen vinden
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook niet zomaar, maar een huurcontract heb je snel vervalst natuurlijk. Je print iets uit van internet zet er een krabbel en willekeurige naam onder en je bent klaar.
Bij onze gemeente kan dat dus wel "zomaar".

Omdat ik uit mijn andere topic begreep dat dit per gemeente heel verschillend is wil ik uitvogelen wat de wetgever hierover zegt.
Alle reacties Link kopieren
Woon jij eigenlijk in een huurwoning of is het een koophuis TO?
In principe kan en mag dit niet "zomaar"

ALs dat wel is gebeurd, zou ik een officiële klacht indienen zodat ze dit tot de bodem kunnen uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Los dus van het onderzoek wat nu loopt, want daarin kijken ze niet naar het ? hoe dit heeft kunnen gebeuren".
Alle reacties Link kopieren
Ik had nog nooit van spookbewoners gehoord

heb je hier iets aan TO? https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... en/2017017
Alle reacties Link kopieren
Ik kon mij ook zonder bewijs dat ik er woonde bij mijn vriend inschrijven. Hij kreeg daarna van de gemeente een brief met de melding dat ik mij had ingeschreven. Hoefde niets te doen als dat correct was.
Ik woon in een huurwoning van de woningbouwvereniging.
Pinda-Kaas schreef:
18-03-2019 16:15
Ik had nog nooit van spookbewoners gehoord

heb je hier iets aan TO? https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... en/2017017

Dank je voor de link. Ik lees, als ik google, veel verhalen over eerdere bewoners die zich niet uitschrijven. Maar eigenlijk niets over mensen die al jaren ergens wonen en waar dan opeens zomaar iemand bij wordt ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu te googlen, wat jij allemaal al hebt gedaan denk ik
en lees eigenlijk alleen maar dat na het onderzoek de bewoner wordt uitgeschreven door de gemeente en dat is het dan

Ben je op zoek naar grond om een klacht tegen de gemeente in te dienen dat dit heeft kunnen gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook lastig googlen omdat ik nu al drie definities van de term spookbewoner heb gevonden
Pinda-Kaas schreef:
18-03-2019 16:19
Ik zit nu te googlen, wat jij allemaal al hebt gedaan denk ik
en lees eigenlijk alleen maar dat na het onderzoek de bewoner wordt uitgeschreven door de gemeente en dat is het dan

Ben je op zoek naar grond om een klacht tegen de gemeente in te dienen dat dit heeft kunnen gebeuren?

Ik wil hier wat meer mee ja. Misschien een klacht. Maar ik wil dus graag weten wat de wetgever zegt over de verplichtingen van gemeentes rondom inschrijvingen in de basisregistratie. Mijn gemeente geeft aan dat zij niet verplicht zijn om op enige wijze een controle te doen wanneer iemand zich komt inschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
18-03-2019 16:22
Mijn gemeente geeft aan dat zij niet verplicht zijn om op enige wijze een controle te doen wanneer iemand zich komt inschrijven.
ik snap wel dat je daar je vraagtekens bij zet inderdaad
ik denk niet dat ik je kan helpen maar hopelijk komt er snel iemand voorbij die hier een antwoord op heeft
Pinda-Kaas schreef:
18-03-2019 16:26
ik snap wel dat je daar je vraagtekens bij zet inderdaad
ik denk niet dat ik je kan helpen maar hopelijk komt er snel iemand voorbij die hier een antwoord op heeft

Dank je Pinda-Kaas!

Ik vind het wel een beetje raar dat ik zelf ook niets kan vinden als ik google. Wel veel verhalen, maar geen wetgeving.
Hmmm, ik heb inmiddels wel wetgeving gevonden. Daarin staat dat wanneer iemand zich wil inschrijven op een adres dit alleen mag geschieden wanneer zijn of haar identiteit deugdelijk is vastgesteld. Maar dus niets over enige verplichting van de gemeente om te controleren of iemand ook woonachtig is op dat adres etc.
En gelijk even de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens gebeld. Blijkbaar kunnen gemeentes zelf kiezen hoe ze hiermee omgaan en is inderdaad niet meer verplicht, dan het vaststellen van de identiteit van degene die zich wil inschrijven.
Gekeken op de site van mijn gemeente. Als je inlogt met digid kun je vervolgens elke willekeurig adres invoeren, verder klikken naar medebewoners en dan op akkoord klikken. En klaar is kees, dan heb je je spookbewoning geregeld.
Absurd!
Het verschilt per gemeente. Hier moet een hoofdbewoner akkoord geven door zelf met DigiD in te loggen.
Ik ken het alleen van bewoners die nooit zijn uitgeschreven. Dus jij komt er vers wonen en dan staan er nog oude bewoners gewoon ingeschreven.

2x meegemaakt. Niet dat er later inwoners zijn bijgeschreven.
Lucifer2018 schreef:
18-03-2019 17:26
Ik ken het alleen van bewoners die nooit zijn uitgeschreven. Dus jij komt er vers wonen en dan staan er nog oude bewoners gewoon ingeschreven.

2x meegemaakt. Niet dat er later inwoners zijn bijgeschreven.

Nee, als ik google kom ik ook alleen maar verhalen van mensen tegen die er achter kwamen dat oude bewoners zich niet hadden uitgeschreven. Ik kan me voorstellen dat in een gemeente waarin dit soort fraude zo makkelijk is zoals bij mijn gemeente, het wel vaker voorkomt dat mensen zich inschrijven op een adres waar al lang iemand woont.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou de gemeente dan dit moeten controleren volgens jou? Als je een medebewoner bent of bij je partner in trekt, dan kun je ook niet een huur of koop overeenkomst laten zien met jouw naam er op. Toestemming vragen aan de bewoner die al op dat adres woont gaat dagen duren, ondertussen staat die persoon niet ingeschreven. En wat als er niet gereageerd wordt, moet de gemeente daar dan ook achteraan? Nee dit kost de gemeente gewoon veel te veel tijd voor incidentele gevallen. Is niet te doen om dat sluitend te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
18-03-2019 18:54
Hoe zou de gemeente dan dit moeten controleren volgens jou? Als je een medebewoner bent of bij je partner in trekt, dan kun je ook niet een huur of koop overeenkomst laten zien met jouw naam er op. Toestemming vragen aan de bewoner die al op dat adres woont gaat dagen duren, ondertussen staat die persoon niet ingeschreven. En wat als er niet gereageerd wordt, moet de gemeente daar dan ook achteraan? Nee dit kost de gemeente gewoon veel te veel tijd voor incidentele gevallen. Is niet te doen om dat sluitend te krijgen.
Waarom zou dat dagen moeten duren en hoe erg is dat. Daar zijn ook weer verschillende manieren voor. Toen wij jaren geleden tijdelijk gingen inwonen bij mijn ouders moest mijn moeder daar toch echt voor tekenen. Ze was toevallig mee naar het gemeentehuis, dus kon het direct. Anders had ik waarschijnlijk het formulier meegekregen en had daar voor terug moeten komen. En ik las ook al iets van inschrijven via de website en de hoofdbewoner moet ook toestemming geven middels digiD. En ik las al iets over een brief die verstuurd wordt dat Jantje zich wil inschrijven op jou adres als dat goed is hoef je niets te doen.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
18-03-2019 18:54
Hoe zou de gemeente dan dit moeten controleren volgens jou? Als je een medebewoner bent of bij je partner in trekt, dan kun je ook niet een huur of koop overeenkomst laten zien met jouw naam er op. Toestemming vragen aan de bewoner die al op dat adres woont gaat dagen duren, ondertussen staat die persoon niet ingeschreven. En wat als er niet gereageerd wordt, moet de gemeente daar dan ook achteraan? Nee dit kost de gemeente gewoon veel te veel tijd voor incidentele gevallen. Is niet te doen om dat sluitend te krijgen.

Hier kun je je inschrijven door in te loggen met je DigiD.
De hoofdbewoner moet dan een huur- of koopcontract inscannen en toevoegen bij de inschrijving, met een scan van je id.
Een medebewoner moet een toestemmingsformulier uitprinten en die ingevuld en ondertekend toevoegen met een scan van de id van de hoofdbewoner en van de eigen id.
Voor de gemeente maakt het qua werk dus niet uit of je hoofd- of medebewoner bent.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Er is een keer door een consumenteprogramma aandacht aan besteed. Volgens mij hadden ze zich toen als test/bewijs ingeschreven op het adres van Plasterk dacht ik. Die ging daar toen over.

Edit: link gevonden https://www.parool.nl/amsterdam/teun-va ... 261169/amp
Dreamchild schreef:
19-03-2019 07:41
Hier kun je je inschrijven door in te loggen met je DigiD.
De hoofdbewoner moet dan een huur- of koopcontract inscannen en toevoegen bij de inschrijving, met een scan van je id.
Een medebewoner moet een toestemmingsformulier uitprinten en die ingevuld en ondertekend toevoegen met een scan van de id van de hoofdbewoner en van de eigen id.
Voor de gemeente maakt het qua werk dus niet uit of je hoofd- of medebewoner bent.

Dat is inderdaad weinig tot gaan moeite voor een gemeente. Hier hoef je dat dus allemaal niet te doen. Geen enkel document of scan toevoegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven