Geld & Recht alle pijlers

Nieuwe energieleverancier: eindnota van 3000 euro..

18-03-2019 18:12 141 berichten
Eind 2017 ben ik overgestapt naar een nieuwe energieleverancier.
Over de laatste 4 dagen van 2017 en geheel 2018 kreeg ik begin 2019 de eindafrekening van mijn nieuwe energieleverancier: ik moest nog zo'n 3000 euro bijbetalen want ik had die periode zo'n 4000 m3 verbruikt.

Nu lijkt me dat wat veel voor een eenpersoonshuishouden, dus ik belde de klantenservice.

Hun uitleg: de beginmeterstanden bij de overstap zijn geschat en het is eigenlijk mijn eigen schuld want ik had de meterstanden moeten doorgeven.

Goed, ik gaf toe dat ik dat inderdaad had moeten doen, maar dat hun schatting toch wat aan de ruime kant was. Als reactie daarop werd enkel herhaald dat ik de beginmeterstanden had moeten doorgeven.

Vervolgens heb ik een klachtenbrief gestuurd met de vraag om tot een oplossing te komen. Daarop werd gereageerd met de mededeling dat ik bij mijn vorige energieleverancier wellicht al die jaren te weinig heb betaald en dat dat nu recht wordt getrokken.

Mijn vraag is: kan dit?
Kan een nieuwe energieleverancier de kosten die ik heb gemaakt bij een vorige energieleverancier in rekening brengen?

Ik vind het een beetje vreemd. Als ik boodschappen doe bij de Aldi en daarna naar de Jumbo ga, betaal ik bij de Jumbo toch ook niet wat ik bij de Aldi eventueel te weinig heb betaald? Of werkt dat niet zo bij energieleveranciers?

Ik heb contact gehad met mijn oude energieleverancier en met het juridisch loket, maar deze vraag kan niemand beantwoorden. Hier hopelijk wel.
Maar heb je de werkelijke meterstanden nu dan al doorgegeven?

hoeveel betaalde je altijd oer maand voor je energie?

4000 is echt niet zo bizar hoog dat je 3000€ moet bij betalen, daar is echt meer aan de hand. Wij gebruiken met 2 personen 4000kwh in een jaar.
En ja, als je naar een nieuwe leverancier gaat, moet je de eindstanden als beginstand aan de nieuwe leverancier doorgeven.
Dat weet ik Gizmo, maar daar kan ik nu niks meer aan veranderen. De beginstanden zijn een schatting en ik kan niet meer achterhalen wat de daadwerkelijke standen waren.

Mijn vraag is: als ik inderdaad te weinig heb betaald bij mijn VORIGE energieleverancier, kan de NIEUWE dat dan in rekening brengen?
Alle reacties Link kopieren
Je ziet het echt verkeerd.

Je begint in 2017 bij een nieuwe leverancier. Die neemt de schatting van jouw vorige leverancier over omdat jij geen meterstand door hebt gegeven. Dat is dan de beginstand. Een jaar later komt er een afrekening op basis van de werkelijke stand en die blijkt dan heel hoog te zijn.

Het klopt dat je dan waarschijnlijk in het verleden te weinig betaald hebt bij je vorige leverancier. Die had je wat vaker (of wellicht heb je er maar een paar jaar gezeten) een echte meterstand door moeten geven ipv de schatting te laten staan.

De vergelijking tussen de Jumbo en de Aldi gaat niet op in dit geval. Als je een analogie met een supermarkt wil hebben dan zou ik eerder zeggen dat je zelf bij de Jumbo een halve kilo aardappelen pakt maar er een stickertje van een kilo op plakt en die afrekent, terwijl je net bij de Aldi dit andersom hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Pari_Daryayi schreef:
18-03-2019 18:20
Dat weet ik Gizmo, maar daar kan ik nu niks meer aan veranderen. De beginstanden zijn een schatting en ik kan niet meer achterhalen wat de daadwerkelijke standen waren.

Mijn vraag is: als ik inderdaad te weinig heb betaald bij mijn VORIGE energieleverancier, kan de NIEUWE dat dan in rekening brengen?
Je hebt niet te weinig betaald bij de vorige leverancier. Er is te weinig in rekening gebracht. De volgende leverancier heeft dat wel in rekening gebracht. Je betaalt dus voor wat je hebt gebruikt. Doordat je zelf geen meterstanden doorgeeft bij wisselen is het logisch dat er wat verbruik van de ene periode naar de andere periode doorschuift. Dat is geen probleem, maar kan wel een naheffing opleveren als je na meerdere jaren schattingen opeens een werkelijke meterstand doorgeeft.
Pari_Daryayi schreef:
18-03-2019 18:20
Dat weet ik Gizmo, maar daar kan ik nu niks meer aan veranderen. De beginstanden zijn een schatting en ik kan niet meer achterhalen wat de daadwerkelijke standen waren.

Mijn vraag is: als ik inderdaad te weinig heb betaald bij mijn VORIGE energieleverancier, kan de NIEUWE dat dan in rekening brengen?
De leverancier die de afrekening heeft gemaakt waar je toen klant was, zal het gaan incasseren.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat de nieuwe dit doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat was jouw maandtermijn als ik mag vragen? Zat je bij NUON?
Stampertje12 schreef:
18-03-2019 18:23
Je hebt niet te weinig betaald bij de vorige leverancier. Er is te weinig in rekening gebracht. De volgende leverancier heeft dat wel in rekening gebracht. Je betaalt dus voor wat je hebt gebruikt. Doordat je zelf geen meterstanden doorgeeft bij wisselen is het logisch dat er wat verbruik van de ene periode naar de andere periode doorschuift. Dat is geen probleem, maar kan wel een naheffing opleveren als je na meerdere jaren schattingen opeens een werkelijke meterstand doorgeeft.
dan is dit wel logisch inderdaad!
Dus ook al heb ik in een jaar tijd bij leverancier X nooit zo veel gebruikt, dan moet ik dat toch betalen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig te maken met de energie leveranciers. Vaak overgestapt etc etc.

Maar je moet altijd eindstand doorgeven als je weg gaat.

Ik zou even je eindafrekening van de vorige leverancier opzoeken. Vaak krijg je deze tegenwoordig ook in je mail.

De communicatie tussen de leveranciers is vaak erg beroerd. Dus kan zomaar dat het daar mis is gegaan.
Inderdaad eindstand opvragen en dit doorgeven als beginstand.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het laatste moment waarop je bij je oude leverancier meterstanden doorgegeven hebt? Misschien kun je met die standen nog iets?
Alle reacties Link kopieren
Eind 2017 moet je dan toch ook een eindafrekening gehad hebben over het voorgaande jaar? Daar staat ongetwijfeld een begin- en eindstand op.
Huh

Jullie gaan er nu vanuit dat de oude leverancier de eindstand ook heeft geschat?
En ook nog dat hun schattimg eindstsnd hetzelfde is als schatting beginstand nieuwe
Maar is dit zo to???

Als de oude wel werkelijke eindstanden heeft dan kun jij toch aantonen dat dat ook je beginstanden waren??
Sws ooksl heeft de oude ook geschat dan moet je nieuwe aansluitend schatten anders betaal je dubbel
Heb je ooit wel eens je meterstanden opgenomen? Zo niet, dan kan dit een correctie van een aantal jaren zijn. Wijs ze er wel op, als dit het geval is, dat ze maar 2 jaar mogen terugrekenen ivm verjaring.
Alle reacties Link kopieren
Pari_Daryayi schreef:
18-03-2019 18:29
Dus ook al heb ik in een jaar tijd bij leverancier X nooit zo veel gebruikt, dan moet ik dat toch betalen?
Het probleem is dat je niet kunt aantonen hoeveel je bij die eerdere leverancier hebt gebruikt omdat je die standen nooit hebt doorgegeven. Als je ergens komt wonen moet je meteen de meterstanden doorgeven aan de energiemaatschappij zodat de afrekening naar de vorige bewoner kan. Dan heb je een startpunt. Doe je dat niet krijg je daar al geheid gelazer mee.

Vervolgens ga je van leverancier wisselen en krijg je een afrekening van de oude leverancier. Op dat moment had je een nieuwe meterstand door moeten geven of aan de bel moeten trekken dat de afrekening / meterstand die gehanteerd is niet klopt. Als je dat niet doet, dan wordt het straks een behoorlijk gedoe, maar je gaat er niet zoveel aan kunnen doen.

Want stel je kunt je nieuwe leverancier overtuigen dat de beginstand hoger moet staan, dan krijg je zo'n zelfde rekening van je vorige leverancier. Immers moet er iemand voor die elektriciteit betalen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-03-2019 18:16
Maar heb je de werkelijke meterstanden nu dan al doorgegeven?

hoeveel betaalde je altijd oer maand voor je energie?

4000 is echt niet zo bizar hoog dat je 3000€ moet bij betalen, daar is echt meer aan de hand. Wij gebruiken met 2 personen 4000kwh in een jaar.
De TS heeft het over gas (m3), niet over stroom (kwh).
Alle reacties Link kopieren
En je eindafrekening 2017 bij je vorige leverancier dan? Heb je daar de meterstanden niet van?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-03-2019 18:36
Heb je ooit wel eens je meterstanden opgenomen? Zo niet, dan kan dit een correctie van een aantal jaren zijn. Wijs ze er wel op, als dit het geval is, dat ze maar 2 jaar mogen terugrekenen ivm verjaring.
Maar vermoed toch echt dat dan de schatting van twee jaar terug als "feit" wordt vastgezet.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-03-2019 18:36
Heb je ooit wel eens je meterstanden opgenomen? Zo niet, dan kan dit een correctie van een aantal jaren zijn. Wijs ze er wel op, als dit het geval is, dat ze maar 2 jaar mogen terugrekenen ivm verjaring.
Maar vermoed toch echt dat dan de schatting van twee jaar terug als "feit" wordt vastgezet.
rigoreus schreef:
18-03-2019 18:39
De TS heeft het over gas (m3), niet over stroom (kwh).
Sorry, je hebt gelijk! Dan is het best veel ja voor een jaar. Maar daarom des interessanter om te horen hoeveel haar maandbedrag dan altijd is geweest. Vast heel laag.
ChristianeF schreef:
18-03-2019 18:25
Wat was jouw maandtermijn als ik mag vragen? Zat je bij NUON?
Mijn maandtermijn was 55 euro, nu verhoogd naar 66. En nee, geen nuon.
Stampertje12 schreef:
18-03-2019 18:42
Maar vermoed toch echt dat dan de schatting van twee jaar terug als "feit" wordt vastgezet.
je kan dus een correctie eisen als dit het geval is. Is officieel geregeld dat dit niet mag.
Pinda-Kaas schreef:
18-03-2019 18:40
En je eindafrekening 2017 bij je vorige leverancier dan? Heb je daar de meterstanden niet van?
Ik ben bang dat die ook zijn geschat. Ik weet het, dom van me. Mijn ex deed dat altijd en ik ben zo chaotisch met die dingen :frusty:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven