Geld & Recht alle pijlers

Huurcommissie inschakelen of niet?

18-03-2019 22:46 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal!

Ik huur nu twee jaar een appartementje en ik wil hier graag nog een aantal jaren blijven wonen.
Vorig jaar heb ik meerdere lekkages in de woning gehad. In de woonkamer was er een lekkage doordat mijn bovenbuurvrouw haar balkon niet had schoongemaakt. Er is een grote plek ontstaan waar alle verf loslaat, het ziet er niet uit en ik moet iedere keer stofzuigen om het gruis weg te halen.

Daarna is er in de woonkamer weer lekkage geweest door een verstopte wc/douche bij de bovenburen, er stroomde rioolwater langs mijn muren (ongeveer 2 meter breed). Sindsdien zijn er lelijke plekken over de gehele muur te zien.
In de slaapkamer heb ik ook oude lekkage plekken en hierdoor ruikt mijn slaapkamer altijd muf en nooit fris.

Ik heb al een aantal keren deze gebreken gemeld bij mijn huurbaas (dit kan via een speciaal portal). Hier heb ik echter nog nooit een reactie op gekregen en de meldingen zijn 'on hold' gezet door de verhuurder.
Het is nu ruim 5 maanden geleden dat ik melding heb gedaan van deze gebreken maar tot op heden is er dus nog niks gebeurd, daarom wil ik graag de huurcomissie inschakelen voor huurverlaging. Ik ben echter bang dat mijn huurbaas daarna mijn huurcontract niet zal verlengen.

Heeft iemand ervaring op dit gebied of goede tips voor mij?

Liefs,
Moekels
Alle reacties Link kopieren
Bij gevolgschade van een lekkage kun je je verzekering inschakelen. Zij kunnen je verder helpen met het verhelpen en de kosten verhalen daar waar ze thuis horen.
Een verhuurder is verplicht om dergelijke zaken uit te zoeken en te repareren, dit alles binnen een redelijke tijd (5 maanden is krankzinnig lang). De gevolgschade (opnieuw verven en dergelijke) gaan doorgaans via de verzekering.

In dit geval zou ik een dringende mail sturen dat je wil dat de gebreken binnen een week worden opgelost en dat je anders genoodzaakt bent de huurcommissie in te schakelen en tevens huurverlaging aan te vragen daar, Je staat echt in je volste recht.

Wat voor huurcontract heb je? Als het voor bepaalde tijd is dan kan hij er inderdaad voor kiezen om het niet te verlengen maar de meeste huurcontracten zijn voor onbepaalde tijd.

Persoonlijk zou ik uitkijken naar een andere woonruimte. Ik heb helaas ervaring met dergelijke verhuurders en mijn ervaring is dat het er vaak niet beter op wordt. Het gaat ten koste van je woongenot en dat is het niet waard.
rafs schreef:
18-03-2019 23:35
Bij gevolgschade van een lekkage kun je je verzekering inschakelen. Zij kunnen je verder helpen met het verhelpen en de kosten verhalen daar waar ze thuis horen.
Nee, gevolgschade laten herstellen is voor de verzekering, ja, maar zolang het probleem niet is opgelost is het vrij zinloos. En dat is toch echt de taak van de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Heb je alleen de dingen gemeld via dat portal, of heb je ook contact gezocht door ze te bellen waarom het niet is gemaakt?

En door huuropschorting of huurverlaging gaat de stank en het gruis toch niet weg?

Vraag de huurcommissie om advies, en/of schakel je rechtsbijstand in.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
19-03-2019 02:10
Nee, gevolgschade laten herstellen is voor de verzekering, ja, maar zolang het probleem niet is opgelost is het vrij zinloos. En dat is toch echt de taak van de verhuurder.
Waar staat dat de lekkages niet verholpen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Moekels schreef:
18-03-2019 22:46
.
Ik heb al een aantal keren deze gebreken gemeld bij mijn huurbaas (dit kan via een speciaal portal). Hier heb ik echter nog nooit een reactie op gekregen
Heb je wel een ontvangstbevestiging gekregen? Anders zou ik eerst eens bellen/mailen voordat je naar de huurcommissie stapt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dit ook maar kwam niet door schoonmaken. De voegen tussen de balkons waren vergaan waardoor het overal ging lekken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou eerst maar eens bellen. Om nou gelijk een huurcommissie in te schakelen zonder ooit met hem of haar gesproken te hebben vind ik ook weer zo wat.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
19-03-2019 06:57
Ik zou eerst maar eens bellen. Om nou gelijk een huurcommissie in te schakelen zonder ooit met hem of haar gesproken te hebben vind ik ook weer zo wat.

Die kunnen gewoon advies geven hoor, ze staan niet na je vraag met een knokploeg op de stoep van de verhuurder.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat is het probleem precies? Zijn de lekkages nog niet verholpen? Of gaat het om de gevolgschade? Want voor dat laatste moet je niet bij de verhuurder zijn. Voor de lekkages zelf uiteraard wel.
Alle reacties Link kopieren
Zijn de lekkages opgelost of niet? Zo ja, dan is de gevolgschade voor je eigen inboedelverzekering. Heb je die?
De Woonbond (bond voor huuders) kan je helpen. Zover ik onthouden heb moet je eerst de verhuurder een aangetekende brief sturen, dan hebben ze 5 weken om alles te repareren, daarna kun je naar de huurcommissie stappen.
Ik zou om te beginnen nog een keer contact zoeken, door te bellen.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
19-03-2019 08:01
De Woonbond (bond voor huuders) kan je helpen. Zover ik onthouden heb moet je eerst de verhuurder een aangetekende brief sturen, dan hebben ze 5 weken om alles te repareren, daarna kun je naar de huurcommissie stappen.
Zo sla je wel een aantal stappen over.
Zijn de lekkages opgelost? Klaar, dan moet ze bij haar verzekering zijn.
Niet opgelost? Eerst bellen, dan klacht indienen, dan eens verder naar woonbond/huurcommissie etc.
-Red- schreef:
19-03-2019 08:08
Zo sla je wel een aantal stappen over.
Zijn de lekkages opgelost? Klaar, dan moet ze bij haar verzekering zijn.
Niet opgelost? Eerst bellen, dan klacht indienen, dan eens verder naar woonbond/huurcommissie etc.
Als er 5 maanden niets gebeurd is en geen reactie is ontvangen van de verhuurder, denk ik niet dat de lekkages zijn opgelost...
kintsugi schreef:
19-03-2019 08:11
Als er 5 maanden niets gebeurd is en geen reactie is ontvangen van de verhuurder, denk ik niet dat de lekkages zijn opgelost...
Dat haal ik niet uit de OP. Ik lees het meer alsof TO het over de gevolgschade heeft. Dus voordat we vanalles gaan roepen, moet TO eerst even antwoord geven op de vraag of de lekkages wel of niet verholpen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
19-03-2019 08:48
Dat haal ik niet uit de OP. Ik lees het meer alsof TO het over de gevolgschade heeft. Dus voordat we vanalles gaan roepen, moet TO eerst even antwoord geven op de vraag of de lekkages wel of niet verholpen zijn.
Precies. Lijkt me niet dat er al maanden “rioolwater” langs de muren loopt trouwens zonder dat je meer doet dan een melding in een portal.
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Het gaat om de gevolgschade van de lekkages! De lekkages zelf zijn al direct opgelost en er is toen beloofd om de plekken ook te repareren maar dat is nu al bij sommige plekken al een jaar geleden.

Ik heb gebeld maar dan zeggen ze dat je moet mailen, dus dat heb ik ook gedaan.. helaas heb ik na een week nog geen reactie mogen ontvangen.

Verder zit ik ook met het probleem dat de verhuurder iedere keer mensen stuurt om bijvoorbeeld rookmelders e.d. te controleren. Vandaag kwamen er zomaar twee mannen mijn woning binnen, ik wist niets van af en ze hebben ook niet aangebeld.

Heb net een hele lange nette maar ook boze mail gestuurd, hopelijk krijg ik hier wel een reactie op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven