Geld & Recht alle pijlers

Dilemma

19-03-2019 13:36 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dilemma geldkwestie

Hallo allemaal,

7 jaar geleden ben ik gescheiden. We hebben samen 1kind en toendertijd in goede harmonie onder begeleiding van een mediator een ouderschapsplan opgesteld.
We hebben gekozen voor Co-ouderschap. De mediator heeft uitgelegd dat 1 persoon het hoofdverblijf op papier kan hebben. Mijn exman zei gelijk laat dat moeder maar zijn en ik vond het ook prettig. De mediator heeft hier nog bij vermeld dat moeder dan wel meer belastingvoordelen zou hebben. Op dat moment deden wij niks met deze mededeling aangezien we in de hectiek van onze scheiding zaten, we namen dit dus ter kennisgeving aan.
Er is bij ons sprake van een gezamenlijke pot voor onze zoon waar we naar draagkracht elke maand inleggen. Bij deze draagkrachtberekening is niet het extra voordeel van de belasting voor mij meeberekend.
We hebben een co-ouderschap, maar ik moet er bij vermelden dat ik eigenlijk alles regel. Mijn ex is erg laks en laat het er op aan komen. Ik regel dus alles voor onze zoon ook vaak de activiteiten en regeldingen die zich voordoen in zijn week.
Een paar jaar geleden ben ik eens in de belasting gedoken en heb ontdekt dat de alleenstaande ouderenkorting waar ik recht op had zo'n 2265 per jaar was. Ik heb dus een bedrag gehad rond de 12000 als je de bedragen van 5 jaar lang bij elkaar optelt.
Daarna had ik geen recht meer op dit bedrag, ivm fiscaal partner nieuwe relatie.
Ik had recht op dit bedrag per jaar dit is opgenoemd door de mediator...echter heb ik uitgezocht na vele jaren hoeveel dat dan was en best veel dus. Mijn exman heeft dit bedrag niet gehad.
Nu kamp ik met schuldgevoelens. Heb daarom uitgerekend wat ik gebruikt heb van dit bedrag om mij minder schuldig te voelen. Bijvoorbeeld ik heb al die jaren met de trein moeten reizen en heb daar kosten aan gehad en mijn exman hoefde niet te reizen. Ook dit punt is toen niet meegenomen. Heb uitgerekend dat ik rond de 7000 aan reiskosten heb gemaakt. Verder werk ik nu minder om er meer te zijn voor onze zoon, maar ik vraag niet om meer geld aan mijn exman. Officieel heb ik nu minder draagkracht. Het geld wat ik extra heb gehad kan daar ook voor dienen.
Toch blijft er na deze uitgaven nog een gedeelte over van dit extra belasting bedrag.
Dilemma is nu;
Delen met exman, of toch zelf houden....Zouden jullie mee willen denken met deze kwestie..?

Gr R
Mm ik snap het dilemma maar hij heeft toch ook niks uitgezocht?
Gewoon lekker zo laten. Zou me er echt niet druk over maken en geen slapende honden wakker maken.
Ik zou het op een spaarrekening zetten voor je kind. Probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Tja, als hij zo laks is. Ik zou stoppen met zo iemand te verzorgen.
Hij kan zelf zijn vinger opsteken en op dat moment kun je bepalen wat je er van vindt.

Als het jou helpt kun je het geld apart zetten voor je kind voor een vervolgopleiding oid.

Alleenstaande ouderkorting bestaat overigens niet mee sinds 2015. Weet je zeker dat je geen dingen door elkaar haalt?
Wat vreemd dat de belastingvoordelen wel vermeld zijn maar daar geen rekening mee gehouden is.
Of het eerlijk is of niet, daar valt weinig over te zeggen zonder meer informatie. Wordt er alimentatie betaald?

Wat je reiskosten (voor werk?) en minder werken ermee te maken hebben begrijp ik niet zo. Bij naar draagkracht bijdragen zit minder werken toch verrekend?
Alle reacties Link kopieren
Nee Cotweepuntnul hij heeft zelf niks bekeken sterker nog ik hem erop gewezen dat hij met belasting recht heeft op de combikorting als co ouder daar ging hij nooit op in laatst gaf hij toe dat hij toch wel wat had aan mijn tip heeft met terugwerkende kracht van 5 jaar gehad. Dankzij mij dus.. zelfs is hij laks.

Gizzmo-retuns waarom zou jij je er totaal niet druk over maken?

Aapje We hebben samen een lopende en spaarrekening voor onze zoon, daarop zetten zou betekenen geld terugdoen in de pot.

CoravanMora ja weet ik hoor maar omdat er ook nog bij te schrijven werd het wel een lang verhaal. Vanaf 2015 is kindgebondembudget opgehoogd en daar zit de vroegere alleensr ouderenkorting voor een gedeelte in verweven.

Bedankt allen voor jullie reacties!
R
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niks mee doen, hooguit op de spaarrekening van je kind zetten, zoals al gezegd werd. Je kan ook een nieuwe spaarrekening openen. Je ex is er zelf nooit achteraan gegaan, dan had hij ook maar wat meer moeite moeten doen.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 19-03-2019 13:59
10.63% gewijzigd
Rigimoken schreef:
19-03-2019 13:56
Aapje We hebben samen een lopende en spaarrekening voor onze zoon, daarop zetten zou betekenen geld terugdoen in de pot.
Je kunt het toch ook op een andere rekening apart zetten voor je zoon?
Een extraatje is altijd leuk.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Rosalind ik ben minder gaan werken vanaf dit jaar dus in principe zou ik dan minder inleg hebben...maar ik laat dit zo omdat ik behoorlijk veel extraas heb gehad laatste jaren snap je..
We betalen dus als het ware beide allimentatie en die storten we in een gezamenlijke pot. Deze beheer ik maar mijn exman heeft wel inzage.
Alle reacties Link kopieren
Delen met je ex. Eerlijkheid duurt het langst.
ik geef mn bek ook maar een douw
Rigimoken schreef:
19-03-2019 14:02
Hoi Rosalind ik ben minder gaan werken vanaf dit jaar dus in principe zou ik dan minder inleg hebben...maar ik laat dit zo omdat ik behoorlijk veel extraas heb gehad laatste jaren snap je..
We betalen dus als het ware beide allimentatie en die storten we in een gezamenlijke pot. Deze beheer ik maar mijn exman heeft wel inzage.
Geen partneralimentatie dus?
Alle reacties Link kopieren
Stop met dat denken voor een andere volwassene en het schuldgevoel . Je doet niets verkeerd en je ex kan zelf ook denken. Doet hij dit niet, dan is het zijn keuze.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor geen partnerallimentatie, Rosalind
En door de mediator is benoemd dat bij wie kind ingeschreven staat belastingvoordeel krijgt. Mijn exman wilde graag dat onze zoon bij mij ingeschreven zou staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben beide recht op de combinatiekorting omdat we bij de belastingdienst hebben aangegeven dat we co-ouderschap hebben. Dus jouw ex heeft daar m.i. ook recht op, maar moet het wel aanvragen. Het maakt op dit moment bij co-ouderschap niet uit waar het kind is ingeschreven. De combinatiekorting is inderdaad bij ons allebei meer dan 2000 euro per jaar, wel afhankelijk van je inkomen. Dat is dan een klein financieel voordeel van de scheiding.

En..wat hij of jij meer hebt betaald zou ik buiten beschouwing laten. Zorgen dat het nu in de goede verhouding is. Als je het geld over hebt bewaren voor straks studie of rijbewijs voor jullie kind.
Alle reacties Link kopieren
Kinderbijslag heb je waarschijnlijk ook gehad of zit dat ook in het bedrag? Ik begrijp niet zo goed dat je dat nu pas ‘ontdekt’

Maar goed, ik zou het zo laten
Alle reacties Link kopieren
Overigens zou je hem nu bij ex kunnen inschrijven (als deze geen partner heeft) zodat hij ook nog een paar jaar kan profiteren van deze belastingvoordelen en de kinderbijslag
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou zo lees heeft hij het dus wel aangevraagd, teruggekregen en jou ervoor bedankt. Weet je ook hoeveel hij terugkreeg dan? Misschien ook wel die 2000 per jaar?
Alle reacties Link kopieren
Kinderbijslag storten we in de pot.
En de combikorting krijgen we allebei.
Mijn dilemma gaat over alleenstaande ouderemkorting is een ander soort korting.
Ontdek het niet nu pas...al veel eerder plaats het nu pas op dit forum.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaat de kinderbijslag en de kinderopvangtoeslag op de gezamelijke rekening waar we alles voor de kinderen uit betalen. We stoppen allebei maandelijks naar rato in die pot en hebben geen rekening gehouden met combinatiekorting. Misschien ook zo bij to?
Alle reacties Link kopieren
Maar had hij dan geen recht op die alleenstaande ouderkorting? Als co-ouder?
Alle reacties Link kopieren
Nee alleenst ouderkorting is alleen bij wie kind staat ingeschreven. Dat is vermeld door mediator en dat wist hij dus.
Combikorting beide recht op, alleen hij deed er nooit wat mee tot ik hem tipte en toen ging er nog 2 jaar over toen hij inzag dat hij er recht op had toen heeft hij dat met terugwerkende kracht terug gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Oké, dan snap ik je dilemma;-) en je gevoel dat het niet helemaal klopt. Maar A. je geeft aan meer kosten te hebben gemaakt als hij en B. dat je nu zelf minder draagkracht hebt. Het gaat ook niet om geld voor elkaar, maar dat hij in verhouding iets teveel (wel benieuwd hoeveel meer) zou hebben betaald voor jullie kind. Het zou voor mijn gevoel denk ik niet zoveel uitmaken, het is gewoon geld wat gebruikt wordt voor jullie kind. Je zou dat geld dus op die pot-rekening kunnen zetten voor later, maar dat zou voor mij afhangen van mijn huidige financiële situatie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je voor hem? Hij is er al op gewezen. Hij kan zijn vinger opsteken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is nu precies mijn valkuil Cora van Mora.
Ik haal voor hem alle kolen uit het vuur. Beheer eigenlijk 2 agenda's regel alles ook voor hem...dit moet ik gaan afleren...klopt. Voorheen zou ik niet willen dat mijn kind dan de dupe zou zijn als hij iets niet geregeld heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven