Geld & Recht alle pijlers

Iva uitkering

20-03-2019 00:46 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de iva uitkering: hoe werkt dat nou precies? Bedoel stel je wordt op jonge leeftijd afgekeurd bijvoorbeeld op 20 jarige leeftijd dankzij een rare ziekte en je kan niet meer werken en je hebt dus recht op een iva. Hoeveel zou dit bedrag dan worden? Ik heb gelezen dat het 75% van het laatst verdiente loon zal zijn. Wat uiteindelijk neer komt om ongeveer 60%! Maar als je een 40 jarige bent dan verdien je natuurlijk een stuk meer dan een student die alleen maar bijbaantjes heeft gehad! Oftewel wordt een jong persoon benadeeld voor de uitkering of dat niet? Want maak me er wel zorgen over wat natuurlijk begrijpelijk is. Want de kans is helaas aanwezig dat ik afgekeurd wordt :(( en als ze 75% van het minimumloon nemen dan heb je maar 200€ meer dan de bijstand ongeveer geloof ik of iets in die richting dan. Maar als je op 40 jarige leeftijd wordt afgekeurd en je verdiende voorheen als buschauffer bijvoorbeeld 3200€ per maand dan houd je daar laten we het voorzichtig zeggen wel 2000€ aan over denk ik. Of laten we het nog voorzichtiger pakken 1900€ aan over. Dus is 2x zoveel als een uitkering bijna. Tuurlijk ga je er als 40 jarige ook er enorm op achteruit maar toch. Van 1900 kan je opzich nog wel redelijk leven. Beter dan een uitkering. Dus ben erg benieuwd hoe ze dat allemaal berekenen! Kan er helaas niks op internet vinden :(

Kortom wordt een jong persoon benadeeld als die een iva uitkering krijgt in vergelijking met een 40-50 jarige bijvoorbeeld of dat niet? Ik hoop graag op duidelijke antwoorden. Bvd toppers!
Ben je nu aan het dubbelnicken?
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-03-2019 00:55
Ben je nu aan het dubbelnicken?
Vraagje, hoe kan er gedubbelnickt worden als er alleen nog maar een OP staat?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
20-03-2019 01:12
Vraagje, hoe kan er gedubbelnickt worden als er alleen nog maar een OP staat?
Wat is dubbelnicken?? En waar staat trouwens OP voor? Ken die termen niet
Kia•Ora schreef:
20-03-2019 01:12
Vraagje, hoe kan er gedubbelnickt worden als er alleen nog maar een OP staat?
Dubbelnick is wellicht verkeerd gekozen. Ik bedoel dezelfde forummer met een andere nickname en soortemet van zelfde verhaal (maar hele andere uitkomst :-)).
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-03-2019 01:20
Dubbelnick is wellicht verkeerd gekozen. Ik bedoel dezelfde forummer met een andere nickname en soortemet van zelfde verhaal (maar hele andere uitkomst :-)).
Huh zelfde forummer? Kan je dan 2 account hebben??🤔 snap er niet zoveel van haha. Ben net een paar weken half actief✌️ Voor de rest toeval bestaat. Bedoel jij kan ook zonder dat je het weer op hetzelfde tijdstip en locatie op vakantie gaan dan je buren haha
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 01:19
Wat is dubbelnicken?? En waar staat trouwens OP voor? Ken die termen niet
OP staat voor Openingspost, dat is de tekst die jij geplaatst hebt.

Dubbelnicken is het bewust gebruiken van meerdere nicknames binnen één discussie. Dus als jij nu nog een andere naam zou aanmaken en je in dit topic mee zou gaan praten.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-03-2019 01:20
Dubbelnick is wellicht verkeerd gekozen. Ik bedoel dezelfde forummer met een andere nickname en soortemet van zelfde verhaal (maar hele andere uitkomst :-)).
Oh ja, dat gebeurt hier wel vaker toch? Dan bevallen de antwoorden niet, of is iemand benieuwd wat er gezegd zou worden als de situatie vanuit perspectief wordt vertelt. ;-D
Er was er vorig jaar meen ik, eentje die steeds met stukje informatie kwam, niks of weinig met de tips leek te doen en die bleek een situatie van jaren geleden te beschrijven die dus al "opgelost" was. Weet zo gauw even niet meer hoe die heet.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Wat zou jouw voorstel zijn dan?
Iedereen een vast bedrag?
Het wordt nooit ‘eerlijk’.
Je wordt niet benadeeld door het UWV maar door je ziekte.
Ik had ook ‘beter’ ziek kunnen worden toen ik nog 36u werkte i.p.v. een jaar later met 28u, maar ja.. ik kan ook blij zijn dat ik überhaupt gewerkt heb, anders was het gewoon bijstand geweest.. (niet dat het nu zoveel scheelt maar goed).
.
Hoezo zou 75% van je laatste loon neerkomen op 60%? Juist bij relatief lager loon hou je naar verhouding meer over.

En wees blij dat er überhaupt uitkeringen bestaan. Iemand van 40 heeft langer belasting betaald dus vind het niet gek dat die meer over zou houden. Daarnaast heb je bij lager loon natuurlijk weer meer recht of allerlei toeslagen etc.
Alle reacties Link kopieren
Een 50-jarige directeur die in de IVA komt krijgt ook een hogere uitkering dan de 50-jarige postbode die in de IVA komt. 75% van het laatstverdiende loon, zo zit de Wet Wia in elkaar.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Als je als 40 jarige in de IVA komt heb je ook wel al een heel arbeidsverleden.

Weet je zeker dat je in de IVA komt? Daar kom je tegenwoordig niet meer zo snel in hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben superblij dat die regel zo is, anders hadden wij ons nieuwe koophuis direct na de overdracht weer te koop kunnen zetten en tussen de chemo in een ander huis moeten zoeken, met 2 kleine kinderen. Nu is er (mede dankzij een goede verzekering, want er zit wel een maximum op een ivauitkering) financieel iig weinig veranderd.

Edit: en sterkte natuurlijk! Klinkt niet leuk om op jonge leeftijd al zo ziek te zijn en je hier druk over te moeten maken :hug:
anna_c wijzigde dit bericht op 20-03-2019 07:47
16.60% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Hoe bedoel je een jong persoon benadeeld? Die heeft toch helemaal, of bijna, geen arbeidsverleden en daardoor niets tot weinig bijgedragen?
En "maar" 200 meer dan de bijstand? Het is een vangnet hoor. Bovendien heb je waarschijnlijk recht op toeslagen waardoor je inkomen hoger wordt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
20-03-2019 07:46
Hoe bedoel je een jong persoon benadeeld? Die heeft toch helemaal, of bijna, geen arbeidsverleden en daardoor niets tot weinig bijgedragen?
En "maar" 200 meer dan de bijstand? Het is een vangnet hoor. Bovendien heb je waarschijnlijk recht op toeslagen waardoor je inkomen hoger wordt.
Met 200 euro boven de bijstand heb je niet waarschijnlijk recht op toeslagen, maar zeker recht op toeslagen. En waarschijnlijk ook nog op allerlei minima regelingen van de gemeente, die gelden in mijn gemeente ook voor mensen die tot 120% van de bijstandsnorm krijgen. (wij net niet)
Een buschauffeur €3200 per maand??
Grapjas, volgens mij sta jij niet met twee benen in de werkelijkheid.
Leven van een uitkering is krap maar niet onmogelijk. En wees blij dat wij in Nederland die optie hebben
Je wordt niet benadeeld, Calimero. En naast je uitkering zijn er toeslagen, potjes, kwijtscheldingen en speciale regelingen.
Je gaat prima rond kunnen komen.

Het is shit dat je op deze leeftijd al afgekeurd bent maar het is heel logisch dat iemand die jarenlang gewerkt heeft, belasting betaald heeft, niet ineens 75% van het minimum loon krijgt. Dat zou pas benadelen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Des te meer je verdient, des te meer premie je ook afdraagt voor o.a. de sociale verzekeringen (en belastingen). En op die sociale verzekeringen doe je vervolgens een beroep als je een inkomensafhankelijke uitkering aanvraagt. Oftewel, je krijgt meer uitkering omdat je ook een hogere premie hebt betaalt.
Als je zo jong bent dat je nooit gewerkt hebt voordat je ziek werd, en je kunt nooit zelfstandig het minimimloon verdienen , kom je in de Wajong. Als er een kans is ( hoe theoretisch en miniem ook) op verbetering, krijg je ook geen iva maar wga.
forumfossiel schreef:
20-03-2019 08:08
Als je zo jong bent dat je nooit gewerkt hebt voordat je ziek werd, en je kunt nooit zelfstandig het minimimloon verdienen , kom je in de Wajong. Als er een kans is ( hoe theoretisch en miniem ook) op verbetering, krijg je ook geen iva maar wga.
Als je geluk hebt kom je dan in de Wajong, kans is groter dat je gelijk in de bijstand terecht komt, tegenwoordig.
En het proces: de eerste 2 jaar betaalt je werkgever je 70% van je loon door. Dan krijg je een keuring door een arts die kijkt naar je belastbaarheidspatroon. Als dat nul is ben je 80-100% AO. Is dat blijvend krijg je iva, tijdelijk dan wga. ( dus als je je nek gebroken hebt krijg je iva, met kanker meestal wga)Als je niet helemaal niets kunt ga je daarna naar de arbeidsseskundige. Die kijkt of er met jouw belastbaarheids patroon minimaal 3 functies zijn die je kunt uitvoeren. Het moeten functies zijn die bestaan, of er daadwerkelijk vraag naar is maakt niet uit. Zijn er geen 3 functies, dan weer 80-100% AO. Zijn die er wel, begint het rekenen. Wat je in die nieuwe functie zou kunnen verdienen word gedeeld door je huidige inkomen. Wat je verliest is je AO- percentage. Is dat minder dan 35% krijg je geen wia. Voor een jong iemand is het dus ook nog eens veel lastiger om de wia in te komen, want zodra er een geschikte functie voor je is, kun je minimumloon verdienen in theorie en dus geen recht.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken bijna niemand van 20 die in de IVA komt. Je moet namelijk volledig arbeidsongeschikt zijn zonder kans op behandeling die leidt tot verbetering. Dus voor altijd.

Je bent verzekerd voor waar je premies over betaald. Dus werkte je 20 uur in de horeca voor € 10,- dan ben je daarvoor verzekerd en krijg je daar 75% van. Werkte je 40 uur als directeur dan krijg je van dat salaris 75%, maar! Er geldt een max dagloon wat op haar basis +/- 50.000 ligt dus je krijgt nooit meer dan 75% van ongeveer 50.000 op jaarbasis.

Tenzij je bijvoorbeeld zelf of via een pensioenfonds een excedent verzekering hebt afgesloten. Voor vrijwel elke verzekering geldt dat je recht hebt op wat je hebt verzekerd. Waarom moet een instantie opdraaien voor het feit dat je geen carrière maakt? Of je carrière maakt is niet 100% zeker en de instantie heeft jouw de ziekte niet gegeven.

Het is wat anders wanneer een ander jouw invalide maakt door je met zijn dronken hoofd aan te rijden dan kun je 'de derde' aansprakelijk stellen maar het UWV of een andere verzekeraar is niet aansprakelijk voor jouw ziekte. Dus zij benadelen jou ook niet. Je bent benadeeld door God, Karma, je DNA of een bacterie maar die kun je ook niet aansprakelijk stellen voor de schade en niet gedorven inkomsten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Met belasting, zoals een aantal noemen, heeft het inderdaad niks te maken. Het is een verzekering waar je premie voor hebt betaald.
.
Alle reacties Link kopieren
Ja zo is het hoe het werkt. Ikzelf heb een WIA en dat is berekend op minder uren omdat ik minder was gaan werken vanwege mijn klachten.
Daarnaast heb ik een hoge studieschuld omdat ik ziek werd tijdens mijn studie en niet wist dat ik dit door kon geven of eventueel een WAJONG aan kon vragen.

Zoals anderen al schreven het is een verzekering en jij hebt, hoe vervelend ook, gewoon niet lang mee betaald aan deze verzekering.

Een IVA krijg je echt niet snel dus het kan zijn (dat ligt natuurlijk aan je beperking en je klachten en toekomst verwachting) dat je eerst een WIA krijgt en dat is 70% van je laatst verdiende loon.

Natuurlijk is het verschrikkelijk om afgekeurd te worden maar ik ben erg blij met dit vangnet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Een werknemersverzekering om precies te zijn. Zzp- ers hebben er geen recht op. De eerder genoemde directeur ook niet, die is ook geen werknemer. Dus was je Deliveroo- koerier en ben je zelf schuldig aan een aanrijding waardoor je volledig AO raakt, heb je alleen bijstand om op terug te vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven