Geld & Recht alle pijlers

Bij scheiden; in huis blijven wonen zonder uitkopen etc?

20-03-2019 15:13 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af. Als je gaat scheiden en je hebt een eigen woning. Dan is het normaliter zo dat de een de ander uitkoopt of het huis verkopen in zijn algemeen.

Maar kan je ook afspreken dat 1 van de 2 er gewoon in blijft wonen en dat de ander gaat huren elders en er verder niets op de akte verandert? Dus partner A en B hebben gezamenlijke woning. A gaat elders wonen, B blijft in huis wonen maar beiden staan op akte, huis wordt niet verdeeld/verkocht.

Geen ervaring mee zelf o.i.d. maar omdat er iemand in mijn omgeving gaat scheiden er nogal een gedoe is over woning, duur moeten huren etc. dat hij met die oplossing kwam. Ik denk zelf dat het juridisch best wel eea aan haken en ogen heeft.
Alle reacties Link kopieren
ja hoor dat kan maar als persoon B dan de hypotheeklasten niet meer betaald mag A daar ineens wel voor opdraaien...

en als de woning over pakhembeet 10 jaar toch verkocht gaat worden? Hoe gaan ze het dan regelen met de over- of nog erger de onderwaarde?

en wat als B in de woning blijft en A over een paar jaar toch liever ook wil kopen?

Kortom: het kan maar er zitten inderdaad haken en ogen aan.
guppekop wijzigde dit bericht op 20-03-2019 15:18
12.47% gewijzigd
Dat kan wel, maar heeft een paar haken en ogen.
Staat A ook nog op de hypotheek, dan kan A niet zo makkelijk een nieuwe hypotheek afsluiten voor een ander huis.
Betaalt A nog mee aan de hypotheek van het huis? Dan kan A alleen de eerste 2 jaar de hypotheekrente aftrekken, daarna niet meer.
Als alleen B de hypotheek betaalt, en A staat er nog op, dan kan B maar 50% van de hypotheekrente aftrekken, en moet A de andere 50% aftrekken (en terugbetalen aan B aangezien A geen hypotheek(rente) betaalt).

Ik heb het een paar jaar gedaan, omdat we ons huis niet snel verkocht kregen (crisis, duur huis, etc) en de bank de hypotheek niet alleen op mijn naam wou afsluiten.
Alle reacties Link kopieren
De partner die 'vertrekt' blijft aansprakelijk voor het aflossen van de hypotheek. Dus als de 'blijvende' partij verzaakt, mag de vertrekkende partij dokken. En er zijn nog wel meer haken en ogen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oh ja, goeie afspraken over de overwaarde of restschuld als het huis toch eens verkocht wordt zijn dan wel handig. Wij stelden een waarde vast op de datum dat ex vertrok, alles wat het huis meer opdracht bij verkoop was voor mij (en voor minder dan dat ging ik het gewoon niet verkopen).
Alle reacties Link kopieren
Oke.. dus als je dat juridisch goed vastlegd kan dat dus.

Marana, zoals ik begrijp doen ze dit omdat hij met zijn inkomen makkelijk vrije sector kan huren, zij niet en ze het beiden voor de (jonge) kinderen nogal ingrijpend vinden om buiten de scheiding ook nog eens te moeten verhuizen. Hij gaat dichterbij werk wonen en zij zou dan in huis blijven.

Hij wil zelf, voorlopig, niets kopen omdat er mogelijk vertrek naar buitenland ivm werk zit aan te komen
Laatst gezien in een of ander programma op TV: partner die in het huis was achtergebleven was met de Noorderzon vertrokken, met achterlating van een enorme puinhoop in het huis, en de achterblijvende partner zat ineens met dubbele lasten en een onverkoopbaar huis opgescheept.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
20-03-2019 15:27
Oke.. dus als je dat juridisch goed vastlegd kan dat dus.
Dat is juridisch niet vast te leggen. Je blijft beide hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheekschuld. Dus als de ene verzaakt en/of een achterstand opbouwt, kan de ander verplicht worden het gehele tekort te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan onderling afspraken maken, maar daar trekt de hypotheekverstrekker zich niets van aan. Als de een verzaakt kloppen ze bij de ander aan.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt altijd als een goede oplossing, maar na een aantal jaren gaat het vaak toch wringen.

Wat gebeurt er wanneer de uitwonende partner een huis wilt kopen?
Wat gebeurt er wanneer de blijvende partner een nieuwe relatie krijgt en wil gaan samen wonen?
Je blijft beide hoofdelijk aansprakelijk voor de hoofdsom
Wanneer uitwonende partner naar het buitenland gaat en niet meer betaalt, dan kan je een probleem krijgen
Het in het huis blijven heeft invloed op allementatie, dit kan positief of negatief zijn
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
20-03-2019 15:27

Hij wil zelf, voorlopig, niets kopen omdat er mogelijk vertrek naar buitenland ivm werk zit aan te komen
Dat vind ik ook nogal schandalig. Gewoon je jonge kinderen achterlaten en naar het buitenland vertrekken.

Als het mis gaat met de afspraken rond het huis kon zij ook nog wel eens grote problemen krijgen omdst een bank natuurlijk makkelijker bij haar aanklopt dan iemand te gaan opsporen in het buitenland.
Vorige week idd een aflevering van uitstel van executie... die zou ik nog maar even terugkijken. Een vrouw stond nog op de akte na 10 jaar. Huis was uitgewoond en onverkoopbaar en de bank kwam bij haar. Meer dan een ton schuld.Officieel heb je dan een vordering op je ex, Marja iemand die geen hypotheek betaalt is waarschijnlijk een hele kale kip. Als je beiden het huis niet kunt betalen is verkopen toch de verstandigste optie, hoe zuur ook voor de kids.

Bij vertrek naar het buitenland zou ik trouwens ook even je akte checken. Ik denk dat de bank daar wel een mening over heeft.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 20-03-2019 16:17
Reden: Aanvulling
12.18% gewijzigd
Oudblond schreef:
20-03-2019 15:17
De partner die 'vertrekt' blijft aansprakelijk voor het aflossen van de hypotheek. Dus als de 'blijvende' partij verzaakt, mag de vertrekkende partij dokken. En er zijn nog wel meer haken en ogen.
Ik zou als vertrekkende partij hier idd mijn vingers niet aan willen branden en uitgekocht willen worden door de blijvende partij. Als de blijvende partij dat niet kan betalen dan moet het huis in de verkoop.
Alle reacties Link kopieren
Meer een tijdelijke noodoplossing.

De partner die vertrekt en elders gaat huren blijft idd mede verantwoordelijk voor het betalen van de hypotheek.

Belangrijker is dat beide partners geen nieuwe start kunnen maken. De partner die in het huis blijft wonen, heeft bij (groot) onderhoud e.d. de toestemming van de nadere partner nodig en heeft dus nog steeds met ex te maken.

Degene die vertrekt, zal het slechtste af zijn. Huren is duur. En hij kan vanwege de huidige hypotheek geen nieuwe hypotheek aangaan en dus geen ander huis kopen. De overwaarde voor zover die er is, kan niet in een ander huis worden gestopt of anderszins worden gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit dus echt nooit doen. Scheiden is banden door snijden en los van elkaar verder en zeker niet door een koophuis nog aan elkaar vast zitten.
A recipe for disaster
Wie betaalt überhaupt de hypotheek?
Als blijver zou ik nooit accepteren dat ik de volledige hypotheek zou betalen, terwijl de helft van de waarde van het huis aan mij toekomt.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-03-2019 15:38
Je kan onderling afspraken maken, maar daar trekt de hypotheekverstrekker zich niets van aan. Als de een verzaakt kloppen ze bij de ander aan.
Precies. En je hebt dan wel een vorderingop die ander, maar zie dat eens terug te krijgen.

Hier krijg je geen sociale huurwoning als je nog een koopwoning op naam hebt, maar goed dat is in het voorbeeld niet aan de orde.
Uit niewsgierigheid een vraag, wat als huis gekocht is op 1naam plus 1salaris en stel gaat er samen wonen en trouwt paar jaar later in gvg, hoe zit het dan bij scheiding?
Alle reacties Link kopieren
Je zegt niks over een hypotheek, dus tuurlijk kan dat dan.

Als er wel een hypotheek is, dan is het risico al benoemd: als de een stopt met betalen, dan gaan ze gewoon voor het geld naar de ander. Vragen om problemen dus; je gaat immers niet voor niks scheiden.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
20-03-2019 15:55
Het klinkt altijd als een goede oplossing, maar na een aantal jaren gaat het vaak toch wringen.

Wat gebeurt er wanneer de uitwonende partner een huis wilt kopen?
Wat gebeurt er wanneer de blijvende partner een nieuwe relatie krijgt en wil gaan samen wonen?
Je blijft beide hoofdelijk aansprakelijk voor de hoofdsom
Wanneer uitwonende partner naar het buitenland gaat en niet meer betaalt, dan kan je een probleem krijgen
Het in het huis blijven heeft invloed op allementatie, dit kan positief of negatief zijn

dat zouden ook mijn vragen zijn, ik het zelf niet doen iig.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-03-2019 16:07
Dat vind ik ook nogal schandalig. Gewoon je jonge kinderen achterlaten en naar het buitenland vertrekken.

Als het mis gaat met de afspraken rond het huis kon zij ook nog wel eens grote problemen krijgen omdst een bank natuurlijk makkelijker bij haar aanklopt dan iemand te gaan opsporen in het buitenland.
Tja...ook hier weer.. ik zou het zelf niet doen.Maar goed, ze gaan niet voor niets uit elkaar.. Hij is, volgens haar, een workaholic en die kinderen wilde zij graag (volgens hem). Hij heeft nooit enige zorgtaken op zich genomen maar dat vond zij ook ook prima. Niet mijn relatie niet mijn probleem. Ik vroeg mij slechts af of het kon.
Alle reacties Link kopieren
Als hij naar buitenland vertrekt en hij zou niet meer betalen dan is zij de pineut. Ik vind het maar ingewikkeld.

Ben benieuwd waar ze op uit komen
Mijn ouders hadden de regeling dat mijn moeder de eerste 2 jaar in huis mocht blijven wonen zonder uitkopen en om zaken op orde te krijgen. Uitkopen heeft ze na 2 jaar gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega die dit heeft gedaan. Uit elkaar, ex in huis blijven wonen en aktes niet verandert. Ex betaalde gewoon zelf alles en collega betaalde zijn eigen huur. Bij heb is het goed gegaan, maar zij hadden de ‘mazzel’ dat ze ongeveer tegelijk toe waren aan een volgende stap met een nieuwe partner. Toen is huis verkocht en hebben ze beide een nieuw huis gekocht. Als ex niet had willen verkopen, had collega geen nieuw huis kunnen kopen en vice versa. Als ex niet netjes betaald had was collega flink de sjaak geweest. Het kán goed gaan, maar is wel een enorm risico. Zeker als er blijkbaar nu al verschillen in mening zijn over schuld en verantwoordelijkheid voor de relatie.
Zorg dat je in ieder geval een oveelijdensrisico verzekering afsluit op het leven van je ex, zodat je niet alsnog op straat komt te staan als die onverwachts het loodje legt terwijl ie nog op de hypotheekakte staat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven