Geld & Recht alle pijlers

Wel of geen lening / oppakken overwaarde huis?

21-03-2019 10:13 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om ons heen zie ik dat velen een dure auto kopen, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, aanbouw huis etc.

Ik ben opgevoed met het gegeven: alleen een lening afsluiten voor een huis. Sparen voor de rest. Wat je zelf kunt maken maak je zelf...daar huur je niemand voor in etc.

We hebben het goed hoor: beiden een baan, jantje modaal verdienend, geen schulden, koophuis, beiden een auto, kind ook, spaarrekening redelijk gevuld, dus als er iets kapot gaat kunnen we het meteen vervangen.

Maar nu kriebelt het toch...badkamer en keuken zijn aan vervanging toe. Achtertuin ook.
Financieel is dat toch wat veel.

Vraag : Wie heeft er een lening bij de bank en is dit een veilige constructie?

Nog een vraagje: Ik heb niet veel verstand van hypotheken: we hebben een flinke overwaarde ( 50.000) op het huis, rente spaarhypotheek redelijk hoog 5,4, maar straks alles in 1 keer klaar als we 60 zijn. Dus eigenlijk willen we dit laten staan. Of is het toch de moeite waard om dit eens te bekijken?

Ben ook gewoon ook benieuwd hoe anderen het doen.
Ik krijg soms te horen....je leeft nu, niet als je straks 60 bent....dus je huis hoeft dan niet afbetaald te zijn....
.....
Alle reacties Link kopieren
Dus doe je dan elk jaar iets. Van je spaargeld.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
ik kreeg paar jaar geleden zelf bericht van de bank: Misschien kan uw hypotheek beter. Met het gevolg dat voor een paar honderd euro kosten mijn rente gehalveerd is. Dus ja misschien heeft bekijken zin, maar dat ligt aan vorm en bank volgens mij
nlies wijzigde dit bericht op 21-03-2019 10:28
0.20% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat je zelf niet kunt, daar huur je iemand voor in. Een financieel adviseur bijvoorbeeld die jou kan voorrekenen wat het je kost of oplevert om je hypotheek te wijzigen.

Je hoeft niet te doen wat anderen doen, maar als je het dan toch aan mij vraagt: ik hecht geen waarde aan een keuken, wel aan het eten dat er in gekookt wordt. Een badkamer is bedoeld om schoon in te worden, desnoods douche ik met het licht uit. Een lekkere handdoek en goede verzorgingsproducten vind ik belangrijker.
mermedina wijzigde dit bericht op 21-03-2019 10:27
4.37% gewijzigd
Het is altijd de moeite waard om je hypotheekconstructie onder de loep te nemen en door te rekenen of oversluiten je iets oplevert.
Los daarvan zou ik alleen geld lenen om verbeteringen aan je huis te doen die echt waardevermeerderend zijn. Een nieuwe keuken en badkamer zijn dat alleen als het oude echt onbruikbaar is of onveilig. ( denk lekkage, verouderde leidingen, kastdrurtjes op je hoofd....). Andes idd sparen en in gedeeltes vernieuwen.
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek verhogen!?.
Alle reacties Link kopieren
Een auto is wel de allerslechste investering, daar zou ik zeker niet voor gaan lenen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Niet alles hoeft tegelijk. Wij hebben 10 jaar geleden ons huis gekocht en ook beetje bij beetje gedaan, hoewel eigenlijk alles in het begin al wel aan vervanging toe was. Eerst de keuken, daarna gordijnen en vloeren etc. en nu is pas de badkamer aan de beurt. Die is al 25 jaar oud, maar je kan er nog steeds in douchen ;-) Ik zou niet snel een lening afsluiten voor dat soort dingen, behalve als het echt dringend nodig is (bijvoorbeeld als het dak dringend vervangen moet worden oud).
Alle reacties Link kopieren
Maak gebruik van je spaargeld, dat is het goedkoopste. En het hoeft allemaal niet in één keer.

Bedenk ook wat je zelf zou kunnen doen en wat niet. Hoeveel zou het kunnen gaan kosten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-03-2019 10:39
Een auto is wel de allerslechste investering, daar zou ik zeker niet voor gaan lenen.
Oh maar dat zou ik ook niet doen hoor. Het gaat mij vooral om vernieuwingen aan het huis.
.....
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
21-03-2019 10:40
Niet alles hoeft tegelijk. Wij hebben 10 jaar geleden ons huis gekocht en ook beetje bij beetje gedaan, hoewel eigenlijk alles in het begin al wel aan vervanging toe was. Eerst de keuken, daarna gordijnen en vloeren etc. en nu is pas de badkamer aan de beurt. Die is al 25 jaar oud, maar je kan er nog steeds in douchen ;-) Ik zou niet snel een lening afsluiten voor dat soort dingen, behalve als het echt dringend nodig is (bijvoorbeeld als het dak dringend vervangen moet worden oud).
Zo heb ik ook altijd gedacht en gedaan. Maar stiekem vraag ik mij dan toch af hoe anderen het soms doen. Ik schrik soms van uitgaven van anderen: Keuken van 8 jaar 'te oud 'vinden en vernieuwen. Terwijl ik een keuken van minstens 20 jaar oud heb haha.

Natuurlijk wil ik ook graag wat nieuws....maar tot nu toe altijd financieel altijd 'braaf 'gebleven ;-)
.....
Alle reacties Link kopieren
Mmaartje schreef:
21-03-2019 10:48
Zo heb ik ook altijd gedacht en gedaan. Maar stiekem vraag ik mij dan toch af hoe anderen het soms doen. Ik schrik soms van uitgaven van anderen: Keuken van 8 jaar 'te oud 'vinden en vernieuwen. Terwijl ik een keuken van minstens 20 jaar oud heb haha.

Natuurlijk wil ik ook graag wat nieuws....maar tot nu toe altijd financieel altijd 'braaf 'gebleven ;-)
Onze keuken is ook niet helemaal onze smaak. Maar we doen het er al 7 jaar mee. En hij zat er al 10 jaar in.
De badkamer kon echt niet meer vanwege schimmelvorming en slechte ventilatie. Die hebben we laten doen. Nog altijd blij mee. Met eigen spaargeld.

Laat je hypotheek eens bekijken. Met een spaarhypotheek moet je zeker goed opletten dat je voldoende spaart voor de aflossing op einddatum. Kijk eens met jullie overwaarde of je de risico opslag bijvoorbeeld kan verlagen, zeker als er ook al veel in de spaarhypotheek zit. Maar dat is zaak voor een financieel adviseur.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Oversluiten van je hypotheek kan je wel onderzoeken: wellicht kan je met lagere maandlasten toch nog steeds het huis vrij hebben als je 60 bent. Maar het is helaas niet altijd interessant (dus zijn wij maar verhuisd naar een klushuis om van onze hoge hypotheekrente af te komen ;) ). Dan kan je eventueel ook de optie bespreken om wat geld op te nemen voor verbouwing. Maar dingen als een keuken/badkamer zijn helaas toch echt maar heel beperkt waarde vermeerderend.
Wij pakken het huis dus ook beetje bij beetje aan. En dat betekend in ieder geval nog minimaal een jaar lang onze 40 jaar oude badkamer gebruiken. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me ook wel eens af hoe anderen dat doen. Maar ondertussen ben ik blij dat we geen leningen afsluiten voor dat soort dingen.
Overigens is het natuurlijk ook keuzes maken. Er zullen vast mensen zijn die zich bij ons afvragen waar het geld voor al die klussen vandaan komt. Naast dat we weinig te klagen hebben qua inkomen kiezen wij er ook voor (nu) veel geld in ons huis te investeren omdat we er elke dag van genieten hier te wonen. We gaan dan weer niet vaak uit eten, niet vaak/duur op vakantie (scheelt dat wij kamperen ook gewoon echt heel leuk vinden), we geven nier zo veel geld uit aan kleding, rijden 1 auto van 10 jaar oud etc. Het is ook maar net wat je belangrijk vindt.
Lijkt me strak plan. Meer hypotheek nemen om net als de buren een mooie keuken te hebben.

En als je dan 60 bent zit je met stenen en een hoge hyptheek die afgelost moet worden.

Hoe ga je dat precies doen.

Lekker boeiend wat anderen doen/hebben.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Wanneer je €50.000 leent a 3% rente, dan betaal je €1.500 aan rente per jaar! Na 5 jaar is dit al €7.500. En dan moet je de hoofdsom nog steeds afbetalen.

Het is echt veel voordeliger om eerst te sparen. Het geld wat je dan de komende 5 jaar spaart kan je meer keuken voor kopen dan wat je kunt lenen voor hetzelfde bedrag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Laat je de kop niet gek maken door wat anderen doen. Ik zie het in mijn omgeving ook... dikke auto's, dure huizen, grote verbouwingen. Ook ik vraag me wel eens af waar iedereen het van doet. Ik heb ook wel een aardige baan maar kan me al die dingen echt niet veroorloven.

Ik zou het stukje bij beetje financieren, met je spaargeld waar je toch nauwelijks rente over vangt. No way dat ik in de schulden ging voor een nieuwe keuken (tenzij het om wat voor reden ook niet meer bruikbaar is).
Alle reacties Link kopieren
-Hanka- schreef:
21-03-2019 11:04
Overigens is het natuurlijk ook keuzes maken. Er zullen vast mensen zijn die zich bij ons afvragen waar het geld voor al die klussen vandaan komt. Naast dat we weinig te klagen hebben qua inkomen kiezen wij er ook voor (nu) veel geld in ons huis te investeren omdat we er elke dag van genieten hier te wonen. We gaan dan weer niet vaak uit eten, niet vaak/duur op vakantie (scheelt dat wij kamperen ook gewoon echt heel leuk vinden), we geven nier zo veel geld uit aan kleding, rijden 1 auto van 10 jaar oud etc. Het is ook maar net wat je belangrijk vindt.
Dit idd. Heb begrepen dat onze buren ook al aan het speculeren zijn over waar ons geld vandaan komt, omdat we zo vaak werkbusjes op de stoep hebben staan. Ik laat ze lekker lullen, en trek me al helemaal niets aan van wat zij wel of niet hebben. Doe gewoon wat je zelf leuk en belangrijk vindt en laat je niet gek maken. Maar ja, accepteer inderdaad ook dat je waarschijnlijk niet àlles kunt hebben, zonder dikke vette lening.
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van ons hogen konstant hun hypotheek op. Dan weer een keuken, een dakkapel, een caravan. Nu is onze hypotheek afgelost en zitten zij nog met dikke lasten. Ja en onze keuken is nu al 20 jaar oud en de tuin achter is ook niet veel meer. We zetten hu elke maand het geld van de hypotheek apart, en kunnen dit jaar de tuin al aanpakken.
Echt, kijk niet naar een ander, als daar wat gebeurd, ziekte, werkloosheid, scheiding zitten ze dik in de shit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Je kunt nooit écht in andermans portemonnee kijken, dus je weet niet hoe anderen dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker niet lenen voor een nieuwe badkamer of keuken, een aanbouw misschien als het niet anders kan. Wij hebben 100.000 euro overwaarde op de aankoopprijs van 5 jaar geleden, waar we toen al geen volledige hypotheek hadden. We hebben zelf een dakkapel bekostigd 2 jaar geleden. Overwaarde is een momentopname, over 2 jaar kan de boel weer instorten en ziet alles er weer anders uit, dan sta je opeens onder water zoals zo veel mensen is overkomen de afgelopen jaren.

Geld lenen kost geld en hoe minder je hoeft te lenen hoe meer vrijheid je hebt. Wij hebben ook mooie auto's en spullen hoor, tot op zekere hoogte. maar daar gaan we niet voor lenen.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nou goed dat je zegt we hebben al zoveel bij elkaar gespaard met de spaarhypotheek dat daar best wat van af kan om een nieuwe keuken etc van te kopen.

Als dat zo is dan kan dat dus niet.
Maar misschien begrijp ik je verkeerd
Alle reacties Link kopieren
50k is geen flinke overwaarde... 1 milde crisis en die overwaarde is geheel verdampt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-03-2019 11:36
Vrienden van ons hogen konstant hun hypotheek op. Dan weer een keuken, een dakkapel, een caravan. Nu is onze hypotheek afgelost en zitten zij nog met dikke lasten. Ja en onze keuken is nu al 20 jaar oud en de tuin achter is ook niet veel meer. We zetten hu elke maand het geld van de hypotheek apart, en kunnen dit jaar de tuin al aanpakken.
Echt, kijk niet naar een ander, als daar wat gebeurd, ziekte, werkloosheid, scheiding zitten ze dik in de shit.
Je moet sowieso niet naar anderen kijken want je weet niet altijd wat er speelt. Wat die mensen moeten opgeven voor hun baan met een goed inkomen bijvoorbeeld, of ze hebben een erfenis gehad. Je weet het gewoon vaak niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven