Geld & Recht alle pijlers

huis kopen met bijstand?

23-03-2019 15:02 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan een hele uitleg gaan geven, maar waar het op neer komt: kun je een huis kopen als je in de bijstand zit? Contant., dus geen hypotheek nodig. Je hebt je eigen huis èn dat van je overleden ouders tegelijkertijd verkocht, komt niet in aanmerking voor een huurwoning en wilt een kleiner huis terugkopen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:37
Dus kopen kan, daarna rest op souperen. Kamer verhuren zoals iemand opperde is ook geen optie als je in een gehucht van 60 inwoners, ver van alle voorzieningen, woont. In een huis wat bij wijze van spreke net op de waterleiding is aangesloten.

Is het je bedoeling om te horen wat de mogelijkheden zijn?
Of wil je eerder je frustratie kwijt over waar je met bijstand nu tegenaan loopt met de gewijzigde omstandigheden?
Het klinkt een beetje als het laatste namelijk, maar misschien hoor ik je verkeerd.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:37
Dus kopen kan, daarna rest op souperen. Kamer verhuren zoals iemand opperde is ook geen optie als je in een gehucht van 60 inwoners, ver van alle voorzieningen, woont. In een huis wat bij wijze van spreke net op de waterleiding is aangesloten.
Natuur in de buurt? Wandel- of fietsroutes?
B&B een optie? Retraite voor rustzoekende schrijvers en kunstenaars?
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:37
Dus kopen kan, daarna rest op souperen. Kamer verhuren zoals iemand opperde is ook geen optie als je in een gehucht van 60 inwoners, ver van alle voorzieningen, woont. In een huis wat bij wijze van spreke net op de waterleiding is aangesloten.
Maar dus zonder bijstand te ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:38
Qua leren geen hoogvlieger. Ze heeft vnl zwaar lichamelijk werk gedaan.
Bellen (callcenter) vanuit huis kan ook.
En anders maar gewoon die bijstand opmaken lijkt me? Als ik het goed begrijp heeft ze haar eigen huis verkocht? (dan heeft ze toch sowieso geen recht op bijstand?) Waarom? Nu heeft ze een hoge erfenis van een tweede huis. Waarom is een huis kopen en leven van dat geld geen optie? Ondertussen natuurlijk inschrijven voor sociale huur voor tegen de tijd dat alles op is.
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:37
Dus kopen kan, daarna rest op souperen.
Nee, niet de rest. Het hele huis.

(Woonde je maar in een krentenbrood.)
Maar zit die persoon nu al in de bijstand of niet? Want hoe komt ze dan aan een koopwoning die net verkocht is?
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:38
Qua leren geen hoogvlieger. Ze heeft vnl zwaar lichamelijk werk gedaan.

Ga eens denken in oplossingen i.p.v. in problemen. Er worden zo veel goede tips gegeven.
I told you walking was idiotic.
Rosalind schreef:
23-03-2019 15:41
Maar dus zonder bijstand te ontvangen.
Het gaat om keuzes maken. Stel ze gaat verhuizen en verhuurt een of meerdere kamers, dan kan ze zichzelf onderhouden. Plus het interen, dan blijft er aan het einde van de rit wel een huis over.
Dahlia74 schreef:
23-03-2019 15:29
Er is cash, maar nog geen huis gekocht? Dan is het fraude als er nog steeds een bijstandsuitkering wordt ontvangen. Cash en dan gelijk bijstand stoppen en huis kopen kan. Met een eigen huis kan je soms, onder strikte voorwaarden ene uitkering krijgen.

De gemeente kijkt ook naar je bestedingspatroon.
En als ze er bij de gemeente achter komen dat zij dat geld al langer in bezit heeft kan ze de uitkering terugbetalen..
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan je in een eigen huis wonen en ook nog bijstand ontvangen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:37
Dus kopen kan, daarna rest op souperen. Kamer verhuren zoals iemand opperde is ook geen optie als je in een gehucht van 60 inwoners, ver van alle voorzieningen, woont. In een huis wat bij wijze van spreke net op de waterleiding is aangesloten.

Maar ze heeft net haar woning verkocht en ook die van ouders gaat verkocht worden of is verkocht.
Dan ben je toch vrij om (in de vertrouwde regio of juist daarbuiten) een huis te kopen? Dan kan je juist mikken op iets waar je wél inkomsten uit verhuur mee kan halen inderdaad.
Of maak van het hutje-op-de-hei een bed en breakfast.

Het leuke is nu juist dat er zoveel mogelijkheden zijn.
anoniem_380791 wijzigde dit bericht op 23-03-2019 15:50
0.21% gewijzigd
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
polydox schreef:
23-03-2019 15:45
Het gaat om keuzes maken. Stel ze gaat verhuizen en verhuurt een of meerdere kamers, dan kan ze zichzelf onderhouden. Plus het interen, dan blijft er aan het einde van de rit wel een huis over.
Ik snap het hoor. Maar TO volgens mij nog niet ;-D
Alle reacties Link kopieren
Heeft zijn haar consulent op de hoogte gebracht van al het geld dat ze nu bezit? Bij ons moet je iedere wijziging doorgeven en dat wordt door collega’s duidelijk gecommuniceerd ook. Je kunt nu echt problemen krijgen (terecht) als je een smak geld bezit en ondertussen gebruik maakt van de bijstand. Wees eerlijk, anders ben je straks verder van huis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had een koophuis dat afbetaald was, Toen zij in de bijstand kwam heeft de sociale dienst een hypotheek genomen op haar huis,.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-03-2019 15:48
Hoe kan je in een eigen huis wonen en ook nog bijstand ontvangen?
Dat kan volgens mij alleen als er weinig overwaarde is en het verkopen van de woning & kopen van iets anders of het ipv dat huis afbetalen huren van iets anders net zo duur is.
Het hangt ook van de leeftijd af van diegene. Vanaf een bepaalde leeftijd wordt bij de bijstand geen vermogen meer meegeteld. Google anders eens op iow en ioaw.
springplank schreef:
23-03-2019 15:59
Het hangt ook van de leeftijd af van diegene. Vanaf een bepaalde leeftijd wordt bij de bijstand geen vermogen meer meegeteld. Google anders eens op iow en ioaw.
Niet in deze situatie, ze zit al jaren in de bijstand.
Rosalind schreef:
23-03-2019 15:43
Maar zit die persoon nu al in de bijstand of niet? Want hoe komt ze dan aan een koopwoning die net verkocht is?
Via overleden partner misschien?
Alle reacties Link kopieren
Er werd dus al jaren met bijstand in een eigen huis gewoond? Het lijkt mij dat je dan eerst met de gemeente overlegt, dus voordat je dat huis eventueel verkoopt, wat de consequenties van verkoop zouden kunnen zijn.

En idem met een erfenis, dan geef je dat toch aan en vraag je na hoe zaken vanaf dan geregeld gaan worden?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
23-03-2019 15:43
Maar zit die persoon nu al in de bijstand of niet? Want hoe komt ze dan aan een koopwoning die net verkocht is?
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:31
Ze is verzorgende, dus vertalen zit er niet in.
En welzijn? Er zijn in de zorg ook vacatures enkel gericht op welzijn. Je kan zonder al te veel leren ook in een winkel werken, schoonmaak, oppassen....
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:06
De cash kwam nadat men al jaren in de bijstand zat. Dus dan kun je een huis kopen en het eventuele restant eerst opsouperen voordat je opnieuw bijstand aanvraagt? (Werken zit er niet in vanwege lichamelijke klachten)
Het is natuurlijk niet zo dat de samenleving jouw levensonderhoud gaat betalen terwijl je zelf veel geld hebt en contant een huis aftikt, maar niet werkt.
BriannaF schreef:
23-03-2019 16:12
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.
Waarschijnlijk is er dan een krediethypotheek en krijgt ze bij verkoop een flinke terugvordering van de gemeente aan haar broek.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:37
Dus kopen kan, daarna rest op souperen. Kamer verhuren zoals iemand opperde is ook geen optie als je in een gehucht van 60 inwoners, ver van alle voorzieningen, woont. In een huis wat bij wijze van spreke net op de waterleiding is aangesloten.
En daarna je huis dus weer verkopen als het restantje geld op is. Ik zou me als je in zo'n gat een huis koopt wel afvragen of dat wel slim is. Als je je huis niet meer kwijtraakt heb je een probleem. Je moet het namelijk verkopen als de erfenis op is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven