Geld & Recht alle pijlers

huis kopen met bijstand?

23-03-2019 15:02 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan een hele uitleg gaan geven, maar waar het op neer komt: kun je een huis kopen als je in de bijstand zit? Contant., dus geen hypotheek nodig. Je hebt je eigen huis èn dat van je overleden ouders tegelijkertijd verkocht, komt niet in aanmerking voor een huurwoning en wilt een kleiner huis terugkopen.
"Boring conversation anyway"
BriannaF schreef:
23-03-2019 16:12
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.
Mooi dan kan ze dus de bijstand uit. Zeker als de boel verkocht is. Wat fijn voor haar!
Alle reacties Link kopieren
BriannaF, er zijn nog een paar andere suggesties gedaan, vragen gesteld. Kom je daar nog op terug?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ze kan ook beide huizen verkopen en 2 appartementen terugkopen. Een appartement voor haarzelf en 1 voor de verhuur. Dan kan ze van de verhuur leven. In dit geval moet er wel genoeg geld zijn om de. Erfbelasting te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
23-03-2019 15:14
Het lastige is dat je op dat moment wel ergens zult moeten wonen. Wellicht een regio zoeken waar je niet al te lang ingeschreven hoeft te staan bij een woningbouwvereniging, zodat daar je een huis kunt huren zodra je je eigen huis verkoopt.
.
Ik meen dat in dergelijke gevallen met eigenwoningbezit bijstand weleens als lening verstrekt wordt. Maar de exacte regels en voorwaarden ken ik niet.
redbulletje schreef:
23-03-2019 15:05
Krijg je uberhaupt bijstand als je een paar ton op je bankrekening hebt staan?
Alleen als je voor 1/1/1964 bent geboren en werkeloos bent geworden. Anders niet.
Hebben we hier met een scheiding te maken,eerst koopwoning met partner,huis nu verkocht en jij bijstand.....
Als ze het huis (deels) van haar overleden ouders is, is het waarschijnlijk een erfenis?
Ik dat geval heeft ze bij verkoop van die woning geen recht meer op bijstand omdat ze boven de vermogensgrens zit.
Wat ze met het geld gaat doen is haar eigen keuze.
De keerzijde van zo’n erfenis is dat ze waarschijnlijk later niet weer in de bijstand kan komen omdat ze teveel bezit heeft.
Ik zou me hierover goed laten informeren door een professional.
justagirly schreef:
23-03-2019 15:39
idd omscholen, en als er niks mogelijk is lichamelijk gezien, dan wordt je toch afgekeurd?
Dan kom je toch in een andere regeling dan in de bijstand?
Niet perse. Voor werknemersverzekering wia geldt dat je werknemer moet zijn op het moment dat je arbeidsongeschikt wordt. Dus ben je zzp-er of huisvrouw, dan krijg je niets. Ook moet je inkomensverlies minimaal 35% zijn. Dus als je met de baan die je had voor je ziek werd, minder dan 130% van het minimumloon verdiende en je kunt nog werken ( en dus minimumloon verdienen) krijg je geen wia, ookal is de baan die je zou kunnen doen niet beschikbaar. Dan is er nog de Wajong, maar ook daar kom je niet zomaar in. Rest de bijstand. En daar zitten echt heel veel mensen in die door een arbeidsbeperking echt nooit meer aan het werk zullen komen. Op den duur krijgen die mensen wel vaak vrijstelling van sollicitatieplicht, omdat de gemeente ook beseft dat niemand ze gaat aannemen.
als er bijstand zou zijn dan is er nu sprake van fraude. Met een vermogen van meer dan 6000 heb je geen recht op bijstand. Het is ook niet zo dat je er in een jaar een ton doorheen kan jagen en dan weer kan aankloppen bij de bijstand.

dus: huren en geld opmaken van twee huizen, daar ben je wel een jaar of 10 mee bezig
Als het geld betreft uit verkoop huis en erfenis en het is een leuk bedrag dan zou ik een huis kopen in een plaats waar je kamers kunt verhuren aan studenten of B&B . Zodat je toch een bepaald inkomen kunt halen uit je huis waar je van kunt leven als je geen bijstand meer krijgt.
Wat ik me ook nog afvraag: ze heeft nu zelf ook een koophuis terwijl ze bijstand krijgt. Blijkbaar is dat geen probleem. Lijkt me dat als ze nu iets kleiners/goedkopers terug koopt het in de toekomst ook geen probleem is om weer bijstand te krijgen. Ervan uitgaande dat de overwaarde van haar huidige woning en de erfenis niet voldoende is om de rest van haar leven mee door te komen. Want zolang ze dat heeft zal ze sowieso geen bijstand meer ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
23-03-2019 15:43
Maar zit die persoon nu al in de bijstand of niet? Want hoe komt ze dan aan een koopwoning die net verkocht is?
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Stel je hebt 300.000, dan zegt de bijstand: daar kun je 20 jaar van leven. Kom daarna maar weer terug. En wat je doet met dat geld zal hun een worst zijn, ook al jaag je alles er in een paar jaar doorheen.
ik geef mn bek ook maar een douw
BriannaF schreef:
23-03-2019 17:19
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.
van wie moet dat?
BriannaF schreef:
23-03-2019 17:19
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.
Maar ze verkoopt haar woning en die van haar ouders, en wil iets kleiners kopen. Dat neem ik aan dat er flink wat geld overblijft.
Daarvan kan ze leven. Geen recht op bijstand meer dus.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 23-03-2019 17:24
Reden: Eigen huis nog niet verkocht begrijp ik nu
0.42% gewijzigd
BriannaF schreef:
23-03-2019 17:19
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.
Dat pand is dan niet kadastraal gesplitst maar heeft dan 2 wooneenheden maar is 1 woning dan toch. Nee dit is weer wat anders als ze allebei apart zijn verkocht. Alhoewel beiden zelfstandig met huisnummer maar niet kadastraal gesplitst kan dan wel weer samen verkocht worden als 2 woningen in 1. Begrijpen jullie het nog :-D
BriannaF schreef:
23-03-2019 17:19
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.
Dan is het eerste wat je moet uitzoeken: wat is die constructie bij de uitkerende instantie? Waarschijnlijk is de bijstand dan een lening geweest. Dat gebeurt in veel gemeentes als mensen mét eigen woning zonder inkomen komen te zitten. Verplicht verkopen kan dan een fikse schuld opleveren (zeker in de voorgaande jaren) met alle gevolgen van dien, ook voor de gemeente. Vandaar bijstand als lening. Zodra de woning verkocht wordt dient deze lening afbetaald te worden.

En ja, als er na verkoop en aflossing bijstandslening nog geld overblijft, dan kún je daar een nieuw huis van kopen. Maar dan loop je het risico dat de gemeente niet opnieuw bijstand wil verlenen. Je had dat geld immers ook voor levensonderhoud kunnen gebruiken.
Volgens mij kun je met een eigen huis alleen tijdelijk bijstand krijgen als lening.
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:31
Ze is verzorgende, dus vertalen zit er niet in.
Het is maar een voorbeeld.
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:37
Kamer verhuren zoals iemand opperde is ook geen optie als je in een gehucht van 60 inwoners, ver van alle voorzieningen, woont. In een huis wat bij wijze van spreke net op de waterleiding is aangesloten.
Hebben we het hier over Nederland?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alles verkopen en op een goede plek twee appartementen kopen, een kleine om in te wonen en een grote om te verhuren.
In een klap alle problemen opgelost.
Een zebra is geen paard met strepen
Als toch alles verkocht is kun je overal gaan wonen.Ga dan ergens wonen waar wat te doen is en vakantiegangers heen willen maar ook gebrek aan woonruimte voor studenten.
Jamaarhoe schreef:
23-03-2019 17:57
Ik zou alles verkopen en op een goede plek twee appartementen kopen, een kleine om in te wonen en een grote om te verhuren.
In een klap alle problemen opgelost.
Als je verder geen inkomen hebt is al je geld op verhuur van 1 appartement zetten risicovol hoor.Je zult maar net iemand treffen die je huis uitleeft en de huur niet meer betaald.Kun je een rechtszaak beginnen voor uitzetting en opknappen pand en daar is geen geld voor.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 17:19
Zit al in de bijstand, met eigen woning. Daar zal wel een constructie voor zijn bij de uitkerende instanties. De woning van haar (overleden) ouders ligt eraan vast, het moet het liefst als één huis worden verkocht.

Tja. Zolang jij niet weet wat die constructie is, en het hier dus kan kan uitleggen, kunnen wij niet adviseren of meedenken.
Als zij kennelijk al een koophuis mag hebben met haar bijstandsuitkering, dan zal dat misschien ook wel kunnen als ze kleiner gaat wonen (koop). Maar op deze manier kan niemand er iets van zeggen.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
23-03-2019 15:33
Je verlaat niet zomaar de regio waar je je hele leven al woont om aan de andere kant van het land te gaan wonen waar je niemand kent, ik vind dat geen reële optie.
Voor een klein kapitaal een huis kopen, cash betaald, en vervolgens weer op de zak van de gemeenschap gaan teren vind je wel een reële optie ?
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven