Geld & Recht alle pijlers

Kopen of huren

24-03-2019 20:10 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden heb ik mijn huis verkocht na een relatiebreuk. Vervolgens ben ik terug bij mijn ouders gaan wonen. Hierna een andere relatie gehad waarbij ik merendeel vd tijd bij hem verbleef. Deze relatie is nu ook al enige tijd voorbij en sindsdien ben ik op zoek naar een appartement om te kopen. Tot nu toe ben ik al een goed jaar aan het zoeken maar ik vind niks. Ondertussen merk ik wel dat ik echt de behoefte heb om op mezelf te gaan, ook voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Nu ben ik aan het overwegen om tijdelijk te huren tot ik op een gegeven moment een geschikt appartement vind om te kopen. Ik kan ook bij mijn ouders blijven, verder zoeken en dus ook verder sparen, maar voor hetzelfde geld zit ik nog 2 jaar thuis. Bovendien, ik hoop dat ik nog een partner tegenkom en stel dat ik dan al gekocht heb en terug moet verkopen, dan is dit meestal met wat verlies. Verhuren zie ik niet echt zitten. Wat zouden jullie doen?
Zo snel mogelijk op jezelf. Huur of koop maakt niet uit. Waarom rekening houden met iets wat niet zeker is. Je plant wel heel erg vooruit tav een eventuele partner.
Kopen, maar dan iets waar je gewoon zelf kunt blijven wonen al dan niet met partner, zodat je niet bij een relatiebreuk weer op straat komt te staan. Ergens gaan wonen met het idee dat je die woning opgeeft als je 'n partner treft, vind ik een beetje dom.
Dat je ouders dit accepteren,
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan huren! Als je een plek nodig hebt voor jezelf moet je dat gewoon doen. Helemaal als je geen geschikte koopwoning kan vinden
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval niet mijn keuze af laten hangen van een mogelijke toekomstige relatie.

Probeer voor jezelf te bedenken wat je belangrijker vindt: Nog een poos geduld hebben en wachten op het ideale appartement, of zo snel mogelijk op jezelf en op zoek naar een huurhuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem van dat verlies niet zo. Als je een appartement huurt voor, laten we zeggen 650 euro, twee jaar lang, dan heb je ruim 15.000 euro aan huur betaald.

Als je iets koopt en het met een beetje verlies weer zou verkopen, laten we zeggen 15.000 euro, dan komt dat op hetzelfde neer.

Persoonlijk zou ik, als ik alleen was, gaan voor huur. Geen gezeik als blijkt dat de muren gestuct moeten worden, geen vereniging eigen huis voor als het dak lekt en gewoon algemeen genomen een stuk minder verantwoordelijkheid. Ook flexibeler als blijkt dat je vreselijke buren hebt.

Alleen als je de behoefte hebt om deuren paars te verven en kozijnen zwart, is kopen praktischer, want dan heb je meer vrijheid.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Waarom ben je niet in een anti kraak pand of zo iets gegaan maar ben je terug naar je ouders gegaan?
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
24-03-2019 20:19
Waarom ben je niet in een anti kraak pand of zo iets gegaan maar ben je terug naar je ouders gegaan?
Omdat ik een goede band heb met mijn ouders en veel hobby's heb en dus bijgevolg niet zo heel veel thuis zit. Bovendien gaf me dit na de verkoop van mijn huis de mogelijkheid om terug de spaarpot wat aan te vullen.
Lauren85 schreef:
24-03-2019 20:20
Omdat ik een goede band heb met mijn ouders en veel hobby's heb en dus bijgevolg niet zo heel veel thuis zit. Bovendien gaf me dit na de verkoop van mijn huis de mogelijkheid om terug de spaarpot wat aan te vullen.
Ik hoop wel kostgeld etc betaald?
Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon huren.

De markt is nu sowieso compleet overspannen, dus waarschijnlijk betaal je teveel.

Als je dan ook nog van plan bent binnen een paar jaar te verkopen, ga je zeker verlies draaien.

Over een paar jaar zakken de prijzen vast weer en als je dan een leuke partner hebt, kopen jullie samen wat extra moois.
Lauren85 schreef:
24-03-2019 20:20
Omdat ik een goede band heb met mijn ouders en veel hobby's heb en dus bijgevolg niet zo heel veel thuis zit. Bovendien gaf me dit na de verkoop van mijn huis de mogelijkheid om terug de spaarpot wat aan te vullen.
Je had ook gewoon een hypotheek kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
24-03-2019 20:22
Ik hoop wel kostgeld etc betaald?
Ja, vond ik niet meer dan logisch ook.
Ceylon schreef:
24-03-2019 20:17
Ik zie het probleem van dat verlies niet zo. Als je een appartement huurt voor, laten we zeggen 650 euro, twee jaar lang, dan heb je ruim 15.000 euro aan huur betaald.

En waar denk jij in 2019 een appartement voor 650 euro te vinden? Maak daar maar bijna het dubbele van.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
24-03-2019 20:22
Ik hoop wel kostgeld etc betaald?

En als ze dat nou niet heeft gedaan, wat voor nadeel heb jij daar dan van???
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Je schrijft dat je het huis van je ouders wilt verlaten en geen geschikte koopwoning kunt vinden. Dan lijkt huren mij geschikt.
Als je wil gaan huren ... sta je dan al ergens ingeschreven bij de woningbouw?
Hoe lang zijn de wachtlijsten?

Want ik zou als alleenstaande geen zin hebben om particulier te gaan huren en elke maand bijvoorbeeld 1000 euro weg te gooien.


Als je al een jaar zoekt voor een koopappartement ... misschien ook eens kijken naar je eisenpakket hiervoor en of je dat eventueel kan aanpassen?
(Tenzij het natuurlijk alleen maar elke keer crasht op centen.)
Ceylon schreef:
24-03-2019 20:24
En als ze dat nou niet heeft gedaan, wat voor nadeel heb jij daar dan van???
Nou dan kan dit topic wel stoppen niemand heeft er last van als to bij de ouders woont.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
24-03-2019 20:24
En waar denk jij in 2019 een appartement voor 650 euro te vinden? Maak daar maar bijna het dubbele van.

Mijn moeder huurt voor 475 euro....
(Wel met nog een ouderwetse gaskachel, ze heeft de radiatoren geweigerd).

En een vriendin huurt voor 850 euro.

Ik ging gewoon even uit van een gemiddelde. Ligt vast ook aan de regio.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
24-03-2019 20:25
Nou dan kan dit topic wel stoppen niemand heeft er last van als to bij de ouders woont.

Jouw antwoorden/opmerkingen hebben nulnadanoppesniks met de OP te maken. De vraag was of jij zou kopen of huren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
24-03-2019 20:27
Jouw antwoorden/opmerkingen hebben nulnadanoppesniks met de OP te maken. De vraag was of jij zou kopen of huren.
Ik ben al weer weg.
RikM schreef:
24-03-2019 20:24
En waar denk jij in 2019 een appartement voor 650 euro te vinden? Maak daar maar bijna het dubbele van.
Lijkt mij ook af te hangen of het woningbouw of particulier is.

Ik gok dat er bij de woningbouw prima appartementen van 650 zijn te vinden.

Je moet alleen het geluk hebben om bovenaan de wachtlijst te staan.
Wat in sommige plaatsen jaren kan duren.
Alle reacties Link kopieren
NM1717 R schreef:
24-03-2019 20:17
Lekker gaan huren! Als je een plek nodig hebt voor jezelf moet je dat gewoon doen. Helemaal als je geen geschikte koopwoning kan vinden
Het vinden van een huurwoning die betaalbaar is, is denk ik net zo moeilijk.
Gewoon lekker huren en op je dooie gemakje uitkijken naar iets dat je kunt kopen.

Wie zegt trouwens dat een eventuele nieuwe partner niet bij jou intrekt? Daarbij, misschien heb je pas over 5 jaar een nieuwe partner. Even lekker alleen wonen doet een mens goed.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 24-03-2019 21:30
0.95% gewijzigd
Kopen. Dan kun je nu investeren in wat je zelf het liefst wil i.p.v. dat je na een periode van huur te snel meegaat in wensen van partner. Heb je een koopwoning/-appartement dan LAT je misschien ook langer omdat je je privé plek niet meteen wil opgeven/verkopen en neem je langer de tijd om te kijken of je relatie stabiel is en waar je (samen) wil gaan wonen i.p.v. overhaast je huur op te zeggen (want vaak is het eerder de huurder die de huur opzegt dan de koper die weer verkoopt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven