Geld & Recht alle pijlers

Ex wil niet betalen

27-03-2019 10:54 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals sommigen misschien nog weten heb ik vorig jaar een klote breakup gehad.

Nu heb ik gisteren een narekening gekregen van gas en electra, 350 euro die betaald moet worden. Dit stond op naam van ex, en ik had dit nog niet overgezet naar een polis van mij. Alles wordt wel bij mij afgeschreven, maar die energie staat nog op zijn naam.

Ex heeft me ondertussen geblokkeerd en weigert dit te betalen. Ik heb met de energiemaatschappij gebeld en ik ben erachter gekomen dat dit niet per adres gaat, maar écht op zijn naam staat. Ik kan dit ook niet veranderen en moet zelf een nieuw contract afsluiten.

In hoeverre kan ik in de problemen komen als ik deze rekening niet betaal? Kan dit op mij verhaald worden, of gaan ze dan echt naar mijn ex om dit te innen?
Als het op zijn naam staat, dan is het toch écht zijn probleem wanneer hij niet betaald. Maar begrijp ik goed dat jij dus nog in het huis woont en het energiecontract gewoon door is gelopen (op zijn naam) terwijl er niet meer werkt?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer jij die energie hebt verbruikt en dat een soort administratieve fout is dan kun je hem toch het geld betalen zodat hij de rekening kan voldoen. Ik vind het ook raar om te verwachten dat je ex van alles voor je blijft betalen omdat het toevallig administratief niet goed is geregeld.

Waarom zou je de rekening niet voor hem kunnen betalen. Overschrijven: zijn klant en factuurnr en naam erbij en dat je het in opdracht betaald.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
SuzanneCQ schreef:
27-03-2019 10:57
Als het op zijn naam staat, dan is het toch écht zijn probleem wanneer hij niet betaald. Maar begrijp ik goed dat jij dus nog in het huis woont en het energiecontract gewoon door is gelopen (op zijn naam) terwijl er niet meer werkt?
Ja, ik dacht namelijk dat dit contract per adres ging, maar dit is dus niet zo. Ik ben nu aan het bellen om een contract op mijn naam af te sluiten, maar ik wil weten dat als ik het niet betaal, en er komen hier deurwaarders, dat ik dan niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor die jaarnota.
Alle reacties Link kopieren
Totdat hij niet betaald en ze af gaan sluiten... dan is het ineens jouw probleem want dan zit jij zonder gas en electriciteit... hoe terecht is het dat hij dit betaalt? Heeft hij er de helft van het jaar gewoond? Of is hij al een jaar weg en zijn het dus feitelijk jouw kosten?
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
27-03-2019 11:02
Totdat hij niet betaald en ze af gaan sluiten... dan is het ineens jouw probleem want afsluiten gaat op aansluiting en dan zit jij zonder gas en electriciteit... hoe terecht is het dat hij dit betaalt? Heeft hij er de helft van het jaar gewoond? Of is hij al een jaar weg en zijn het dus feitelijk jouw kosten?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-03-2019 11:01
Wanneer jij die energie hebt verbruikt en dat een soort administratieve fout is dan kun je hem toch het geld betalen zodat hij de rekening kan voldoen. Ik vind het ook raar om te verwachten dat je ex van alles voor je blijft betalen omdat het toevallig administratief niet goed is geregeld.

Waarom zou je de rekening niet voor hem kunnen betalen. Overschrijven: zijn klant en factuurnr en naam erbij en dat je het in opdracht betaald.
het gaat om de jaarnota van 2018, toen woonde hij hier nog. Hij is per 31 december 2018 uitgeschreven. Deze rekening is dus echt voor hem. Daarnaast was, toen we samenwoonde, de gas en electra op zijn kosten.
Alle reacties Link kopieren
Dat hij altijd het gas en electra betaalde, boeit de energiemaatschappij niet. Al betaalde de buurman. Op jullie adres is nu een achterstand van 350 euro die betaald moet worden. Redelijk zou zijn als je ex ook de helft ervan betaalde, maar zo te lezen gaat hij dat niet doen. Of je betaald het zelf, of je wordt straks afgesloten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Bij een contractovername neem je de openstaande schuld van de oude contractant over.. Een nieuw contract aangaan bij dezelfde maatschappij heeft dus geen zin.

Ik zou een nieuw contract aanvragen bij een andere maatschappij en zijn oude maatschappij een adreswijziging sturen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
27-03-2019 11:13
Bij een contractovername neem je de openstaande schuld van de oude contractant over.. Een nieuw contract aangaan bij dezelfde maatschappij heeft dus geen zin.

Ik zou een nieuw contract aanvragen bij een andere maatschappij en zijn oude maatschappij een adreswijziging sturen.
Ik wil het contract niet overnemen, ik wil een nieuw contract op mijn naam.
julius schreef:
27-03-2019 11:13
Ik zou een nieuw contract aanvragen bij een andere maatschappij en zijn oude maatschappij een adreswijziging sturen.


Dit.
Mepi schreef:
27-03-2019 11:06
het gaat om de jaarnota van 2018, toen woonde hij hier nog. Hij is per 31 december 2018 uitgeschreven. Deze rekening is dus echt voor hem. Daarnaast was, toen we samenwoonde, de gas en electra op zijn kosten.
heb je rechtsbijstand? of ga naar een juridisch loket een brief van een jurist doet hem wel anders piepen
Madeliefjees schreef:
27-03-2019 11:10
Dat hij altijd het gas en electra betaalde, boeit de energiemaatschappij niet. Al betaalde de buurman. Op jullie adres is nu een achterstand van 350 euro die betaald moet worden. Redelijk zou zijn als je ex ook de helft ervan betaalde, maar zo te lezen gaat hij dat niet doen. Of je betaald het zelf, of je wordt straks afgesloten.
Dit is dus niet helemaal waar. De rekening is op naam van ex, niet van TO, dus wat TO nu kan doen is het nieuwe adres van ex doorgeven aan Energieleverancier en gewoon haar eigen contract afsluiten. In dat geval is ex gewoon verantwoordelijk wat op zijn naam staat en worden de rekeningen doorgestuurd richting zijn nieuwe adres. Zij gaan niks afsluiten als jij kan laten zien dat hij is uitgeschreven op de woning.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ondertussen gebeld met de energie maatschappij, en alleen ex kan het contract opzeggen. Gaat een beetje moeilijk sinds hij mij overal geblokkeerd heeft. Ik heb zijn moeder maar gebeld en het uitgelegd. Ze gaat hem zeggen contact met mij op te nemen. Geen idee of dat gaat gebeuren, maar wie weet :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Kan jij ook niet het contract opzeggen als je aan kunt tonen dat hij niet meer op het adres ingeschreven staat , maar dat jij daar ingeschreven staat? Wat onhandig zeg..
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
27-03-2019 11:45
Ik heb ondertussen gebeld met de energie maatschappij, en alleen ex kan het contract opzeggen. Gaat een beetje moeilijk sinds hij mij overal geblokkeerd heeft. Ik heb zijn moeder maar gebeld en het uitgelegd. Ze gaat hem zeggen contact met mij op te nemen. Geen idee of dat gaat gebeuren, maar wie weet :rolling:
Als je een contract aanvraagt bij een andere maatschappij, zeggen zij het oude contract voor je op.

Zou wat zijn zeg, dat je in een nieuw huis trekt en je geen energiecontract kan aanvragen omdat de oude bewoners het niet hebben opgezegd.. En zo moet je het zien, het is een nieuw huis voor jou, met een nieuw energiecontract.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik lees op gaslicht.com ;

- Het contract staat op je partners naam en die vertrekt uit de woning

In dit geval ligt het voor de hand dat je partner het energiecontract meeneemt naar zijn of haar nieuwe woning. Zelf sluit je een nieuw contract af.

Geef op het aanmeldformulier aan dat het om een verhuizing gaat. Je verhuist niet daadwerkelijk, maar zo weet de leverancier dat je een ‘nieuwe klant’ bent op het bestaande adres. Vul bij de ‘sleuteloverdrachtdatum’ de eerst mogelijke datum in waarop de leverancier kan starten met leveren en noteer voor jezelf de meterstanden (beginstanden) of vul de datum in waarop je ex verhuist. Houd er rekening mee dat de ene leverancier sneller kan starten met leveren dan de ander.

Hij kan niet willen betalen, maar dan komen ze vanzelf bij hem en daarbij maakt hij het dan ook voorzichzelf niet makkelijker als hij in de toekomst nog een nieuw contract af wil sluiten aangezien er naar voren komt dat hij nog een bedrag open heeft staan.
Alle reacties Link kopieren
Biscotti schreef:
27-03-2019 12:16
Wat ik lees op gaslicht.com ;

- Het contract staat op je partners naam en die vertrekt uit de woning

In dit geval ligt het voor de hand dat je partner het energiecontract meeneemt naar zijn of haar nieuwe woning. Zelf sluit je een nieuw contract af.

Geef op het aanmeldformulier aan dat het om een verhuizing gaat. Je verhuist niet daadwerkelijk, maar zo weet de leverancier dat je een ‘nieuwe klant’ bent op het bestaande adres. Vul bij de ‘sleuteloverdrachtdatum’ de eerst mogelijke datum in waarop de leverancier kan starten met leveren en noteer voor jezelf de meterstanden (beginstanden) of vul de datum in waarop je ex verhuist. Houd er rekening mee dat de ene leverancier sneller kan starten met leveren dan de ander.

Hij kan niet willen betalen, maar dan komen ze vanzelf bij hem en daarbij maakt hij het dan ook voorzichzelf niet makkelijker als hij in de toekomst nog een nieuw contract af wil sluiten aangezien er naar voren komt dat hij nog een bedrag open heeft staan.
Ik denk dat dit inderdaad de procedure is.

En met de oude rekening gaan ze naar uw ex, als u hem niet betaalt.
(incasso's kunt u ongedaan maken, binnen 60 dagen meen ik).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik een vervelende ex was, zou ik als contracthouder een andere stand doorgeven, een veel lagere. Veel geld terugkrijgen. En dan het contract opzeggen, inclusief afsluiten van electriciteit.
Ik hoop dat je een lievere ex hebt en hij nog contact opneemt!
Alle reacties Link kopieren
Biscotti schreef:
27-03-2019 12:16
Wat ik lees op gaslicht.com ;

- Het contract staat op je partners naam en die vertrekt uit de woning

In dit geval ligt het voor de hand dat je partner het energiecontract meeneemt naar zijn of haar nieuwe woning. Zelf sluit je een nieuw contract af.

Geef op het aanmeldformulier aan dat het om een verhuizing gaat. Je verhuist niet daadwerkelijk, maar zo weet de leverancier dat je een ‘nieuwe klant’ bent op het bestaande adres. Vul bij de ‘sleuteloverdrachtdatum’ de eerst mogelijke datum in waarop de leverancier kan starten met leveren en noteer voor jezelf de meterstanden (beginstanden) of vul de datum in waarop je ex verhuist. Houd er rekening mee dat de ene leverancier sneller kan starten met leveren dan de ander.

Precies. Dit wilde ik ook zeggen. Je sluit zelf gewoon een nieuw contract af bij nieuwe leverancier.
lila01 wijzigde dit bericht op 27-03-2019 12:56
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
27-03-2019 12:43
Als ik een vervelende ex was, zou ik als contracthouder een andere stand doorgeven, een veel lagere. Veel geld terugkrijgen. En dan het contract opzeggen, inclusief afsluiten van electriciteit.
Ik hoop dat je een lievere ex hebt en hij nog contact opneemt!
TO, even foto maken van de eindstanden.
Hoe zit het dan met het afschrijven van zijn kosten van haar rekening? Blijft dat gewoon doorlopen als hij zijn contract niet opzegt? Zij kan het zelf niet wijzigen. :-[
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
27-03-2019 12:58
Hoe zit het dan met het afschrijven van zijn kosten van haar rekening? Blijft dat gewoon doorlopen als hij zijn contract niet opzegt? Zij kan het zelf niet wijzigen. :-[
Het rekeningnummer kan ik wijzigen. Die heb ik gewoon gewijzigd naar de mijne. Ik kan die ook weer terugzetten naar die van mijn ex.

Ik heb foto's gemaakt van de meterstanden, bedankt voor de tip!
Mepi schreef:
27-03-2019 13:06
Het rekeningnummer kan ik wijzigen. Die heb ik gewoon gewijzigd naar de mijne. Ik kan die ook weer terugzetten naar die van mijn ex.

Doe dat eerst eens dan, want die narekening wordt binnenkort afgeschreven.
Zet een hogere stand dan werkelijk bij het doorgeven van de eind meterstand. Dan kan hij mooi extra betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven