Geld & Recht alle pijlers

Extra aflossen op hypotheek, wat is slim?

06-04-2019 15:12 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een lineaire hypotheek en betalen dus elke maand hetzelfde bedrag aan aflossing en de rente wordt per maand steeds iets minder. Ons doel is om onze hypotheek in 10 jaar af te lossen (misschien wat te enthousiast maar we kijken wel waar het schip strandt :) ). Voor extra aflossen op de hypotheek geeft onze bank ons twee opties. Lagere maandlasten of een kortere looptijd. Bij de lagere maandlasten gaat ons vaste aflosbedrag omlaag en bij de kortere looptijd betalen we per maand minder rente en dezelfde aflossing. Ik kan echter niet zien wat bij beide opties de onderlinge verhouding van het aflossingsbedrag en de rente is. Ik twijfel nu wat voor ons het meest voordelig is.

Feitelijk is onze situatie nu zo:
Op dit moment betalen we €622 aan hypotheek, bestaande uit afgerond €408 aan aflossing en de rest rente.
We zijn van plan 10% van ons oorspronkelijke leenbedrag af te lossen nu dit eerste jaar. Bij de lagere maandlasten wordt ons nieuwe maandbedrag €588 (als ik het goed doorbereken wordt het nieuwe vaste aflosbedrag dan €396 ipv €408 maar weet eigenlijk niet of ik dat goed zie..) en bij de kortere looptijd wordt ons nieuwe maandbedrag €600 (en dan 3 jaar kortere looptijd).

Ik ben bekend met het “sneeuwbaleffect” en wil dus het verschil tussen €622 en wat we na de aflossing gaan betalen sparen om uiteindelijk weer extra mee te kunnen gaan aflossen.

Nu twijfel ik wat voordeliger is. Als we kiezen voor lagere maandlasten kunnen we een groter verschil sparen maar gaat ons vaste aflosbedrag ook omlaag dus lossen standaard per maand minder af met de maandelijkse hypotheekbetaling. Bij kortere looptijd blijft het vaste aflosbedrag hetzelfde en is het verschil tussen huidige en nieuwe hypotheekbetaling kleiner, dus minder te sparen voor de volgende extra aflossing.

Heeft iemand hier een goed idee over? :)
Als je doel is om snel af te lossen zou ik het maandbedrag hetzelfde houden. Dan verkort je de aflosperiode met je extra aflossing en dus de periode waarin je rente betaalt. Dat is dus voordeliger.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 06-04-2019 15:27
14.87% gewijzigd
Als je je looptijd verkort betaal je die jaren helemaal geen rente meer. Looptijd verkorten met gelijk blijvende lasten geeft het meeste sneeuwbal effect. Het bedrag dat je rente omlaag gaat, ga je immers dan ook aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Lang leve Excel... toch? Hoe ik het ook doorreken met de beperkte gegevens die ik in de topic zie staan, is nu aflossen op totaal-bedrag (en looptijd hetzelfde houden) voordeliger dan verkorten van de looptijd.

Zowel je maandbedrag, als de totale hoeveelheid rente die je over de gehele looptijd moet betalen, gaan omlaag. Zelfs als je het belastingvoordeel verdisconteerd.

Maar ofwel reken het zelf goed door met Excel, of laat een financieel adviseur het doorrekenen? Ik wil het ook wel voor je doen (vind ik leuk) -- PB me dan met meer info, zoals de totale hypotheek-schuld bij aanvang, hoe lang de hypotheek al loopt en welk rentepercentage (en hoeveel jaar vast) je hebt.
Alle reacties Link kopieren
Meeste hypotheken hebben een maximum bedrag dat je extra boetevrij mag aflossen per jaar. Als je de maandaflossing gelijk houdt, kun je dus meer per jaar aflossen. Stel maandbedrag is nu 100, wordt 50 na extra aflossing als looptijd niet verkort wordt.

1) aflossing gelijkhouden: 1200 + boetevrij jaarbedrag
2) aflossing omlaag: 600 + boetevrij jaarbedrag
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
06-04-2019 16:28
Meeste hypotheken hebben een maximum bedrag dat je extra boetevrij mag aflossen per jaar. Als je de maandaflossing gelijk houdt, kun je dus meer per jaar aflossen. Stel maandbedrag is nu 100, wordt 50 na extra aflossing als looptijd niet verkort wordt.

1) aflossing gelijkhouden: 1200 + boetevrij jaarbedrag
2) aflossing omlaag: 600 + boetevrij jaarbedrag
dat maximum bedrag dat je mag aflossen is bij mijn weten altijd gebaseerd op de oorspronkelijke hoofdsom, en wordt niet beïnvloed door looptijdverkorting of niet
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
06-04-2019 16:32
dat maximum bedrag dat je mag aflossen is bij mijn weten altijd gebaseerd op de oorspronkelijke hoofdsom, en wordt niet beïnvloed door looptijdverkorting of niet
Zo heb ik het ook altijd begrepen. Wij mogen elk jaar maximaal 10% van de oorspronkelijke hoofdsom boetevrij aflossen (we hebben 1 leningdeel).
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
06-04-2019 15:52
Lang leve Excel... toch? Hoe ik het ook doorreken met de beperkte gegevens die ik in de topic zie staan, is nu aflossen op totaal-bedrag (en looptijd hetzelfde houden) voordeliger dan verkorten van de looptijd.

Zowel je maandbedrag, als de totale hoeveelheid rente die je over de gehele looptijd moet betalen, gaan omlaag. Zelfs als je het belastingvoordeel verdisconteerd.

Maar ofwel reken het zelf goed door met Excel, of laat een financieel adviseur het doorrekenen? Ik wil het ook wel voor je doen (vind ik leuk) -- PB me dan met meer info, zoals de totale hypotheek-schuld bij aanvang, hoe lang de hypotheek al loopt en welk rentepercentage (en hoeveel jaar vast) je hebt.
Jij denkt dus juist dat maandbedrag omlaag voordeliger is. Het moet inderdaad worden doorgerekend om te weten wat het meest voordelig is, maar ik ben een jurist en het vooroordeel dat zij niet goed met cijfers zijn is wat dat betreft helaas op mij van toepassing ;-D

Ik ga je een pb sturen, als je het zou willen doorrekenen, graag!! :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Neem ook wel mee in je overweging dat het niet altijd voordelig is om je huis compleet hypotheekvrij te hebben ivm belastingen. Ik durf niet te zeggen hoe dat precies zit, maar ik heb wel begrepen dat je belastingtechnisch beter nog een klein beetje hypotheek kunt hebben dan je huis helemaal vrij. In dat geval zou ik de looptijd dus niet verkorten. Maar nogmaals, ik weet niet precies hoe dat zit, dus dat zou je moeten checken bij iemand die er verstand van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Mag je zonder boete meer aflossen? Of komt er op enige moment een boete inzicht?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
06-04-2019 16:32
dat maximum bedrag dat je mag aflossen is bij mijn weten altijd gebaseerd op de oorspronkelijke hoofdsom, en wordt niet beïnvloed door looptijdverkorting of niet
Klopt hoor. Maar het totale bedrag dat je in een jaar kan aflossen dus dat vaste boetevrije bedrag plus dat in de maandaflossing. Of dat invloed heeft op je besluit is afhankelijk van hoe dicht je bij dat boetevrije bedrag zit.

Zeker als je het sneeuwbaleffect gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa, daar ben ik mij inderdaad van bewust. Nu komt het volledig aflossen voorlopig toch nog jaren niet in zicht, dus ben daar nu eigenlijk nog niet mee bezig. Tegen die tijd kan ook alles weer anders zijn..

Viva-amber, de voorwaarden van onze hypotheek houden in dat wij elk kalenderjaar 10% van de hoofdsom van een leningdeel boetevrij mogen aflossen. Per aflossing overigens ook een minimaal bedrag van €300,00.

Mugske, ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt.

Daddy Gijs, ik heb jou een PB geprobeerd te sturen maar hij staat nog in mijn postvak uit en niet in mijn verzonden berichten, of is dat normaal?
Alle reacties Link kopieren
Wat is de looptijd op dit moment nog in maanden?
En als je kiest voor de looptijdverkorting, wat zou die dan zijn in maanden?
(+ of - een maand, het komt niet zo nauw voor een proefberekening).
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het als volgt berekenen.
Als wil weten wat voordeliger is, dan moet je eigenlijk alleen naar de rente kijken. Dat is waar je op kan besparen.
De hoeveelheid rente die je uiteindelijk betaalt over je hypotheek gedurende de hele looptijd, is afhankelijk van wat je per maand aan rente betaalt én de looptijd van je hypotheek.

Gebaseerd op de cijfers die je hebt gegeven (de laatste kolom is geschat):

huidige situatie verlaging maandlasten verkorting loopduur
totaalbedrag per maand 622 588 600
aflossing hypotheek 408 396200
rente 214 192 200
looptijd in maanden X Y Z
totaalbedrag rente gedurende looptijd = X * 214 = Y * 192 = Z * 200

Voorbeeld 1: is de huidige looptijd 25 jaar; dan is dit 25 * 12 = 300 maanden en betaal je dus uiteindelijk 300 * 214 = 64.200 aan rente.
Voorbeeld 2: looptijd blijft 25 maar rente gaat naar beneden; 15 * 12 = 300 maanden, 300 * 192 = 57.600.
Voorbeeld 3: verkorting looptijd van 25 naar 22 jaar: 22 * 12 = 264 maanden en betaal je dus 264 * 200 = 52.800.

Zaak voor jou is om precies na te gaan over welke rentebedragen je het hebt in bovengenoemde scenario's én wat de bijbehorende looptijd is.

Bovenstaande is een voorbeeld van een eenmalige vervroegde aflossing. Als je dit elk jaar doet, gaan de bedragen natuurlijk telkens (nog verder) omlaag.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage, dank voor het meedenken! Maar zoals je zelf zegt is dit gebaseerd op een eenmalige vervroegde aflossing, dus andere aflossingen worden er niet in meegenomen. En ook het feit dat je minder gaat aflossen als je kiest voor kostenverlaging niet. Dus ben er toch nog niet helemaal uit wat dan handig is.

Maar ik snap wat je bedoelt met dat de winst natuurlijk te behalen is op de rente. Dus moet berekenen op welke manier we de minste rente betalen. En daarnaast telt ook mee dat hoe lager de lasten worden, je dat verschil weer in de aflossing kan stoppen.

Overigens loopt onze hypotheek pas 10 maanden en dus nog 350 maanden te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Lanzaroos schreef:
06-04-2019 19:10
Coerage, dank voor het meedenken! Maar zoals je zelf zegt is dit gebaseerd op een eenmalige vervroegde aflossing, dus andere aflossingen worden er niet in meegenomen. En ook het feit dat je minder gaat aflossen als je kiest voor kostenverlaging niet. Dus ben er toch nog niet helemaal uit wat dan handig is.

Als je dit nu eerst voor je eerstvolgende extra aflossing berekent, dan doe je het voor nu goed. En dat 'nu' geldt dan voor de gehele looptijd.
Per keer dat je vervroegd aflost, kan je op deze manier berekenen wat gunstiger is.
Je hoeft niet nu alvast te bedenken wat je met je volgende aflossing doet om op dit moment een goede strategie te bepalen.

Dat je kiest voor minder aflossen bij kostenverlaging doet er niet toe. Uiteindelijk zal je het hypotheekbedrag in zijn geheel moeten aflossen. Of je dit nu in 350 of 300 maanden doet. Wat wél variabel is, is hoeveel rente je in die tijd hebt betaald.
Over het algemeen: eerder aflossen, maandtermijn gelijk houden, levert de minste rentelast op en is dus het goedkoopst.

Maar is dat ook waar jij naar kijkt? De rentelast?
Jouw vraag is wat voordeliger is, dus dat is dan hetgeen waar je naar moet kijken.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Tiswa schreef:
06-04-2019 17:40
Neem ook wel mee in je overweging dat het niet altijd voordelig is om je huis compleet hypotheekvrij te hebben ivm belastingen. Ik durf niet te zeggen hoe dat precies zit, maar ik heb wel begrepen dat je belastingtechnisch beter nog een klein beetje hypotheek kunt hebben dan je huis helemaal vrij. In dat geval zou ik de looptijd dus niet verkorten. Maar nogmaals, ik weet niet precies hoe dat zit, dus dat zou je moeten checken bij iemand die er verstand van heeft.
Dit is onzin. het is op dit moment juist omgekeerd. Je doelt op de wet Hillen die geleidelijk wordt afgeschaft, maar begrijpt niet wat die wet inhoudt.

Als je een eigen huis hebt wordt het eigenwoningforfait (een x% van de WOZ waarde) bij je inkomen opgeteld. Maakt niet uit of je wel of geen hypotheek hebt. Kort door de bocht: als je meer hypotheekrente betaalt dan dit forfait (dus meer aftrek dan optel bij je inkomen hebt) krijg je belasting terug. Als je geen hypotheekrente betaalt moet je iets belasting bijbetalen, omdat je inkomen hoger wordt door het eigen huis. Maar... ook bij wel renteaftrek "betaal" je gewoon het ewf. Je hebt hierdoor immers minder aftrek.

En nu komt het: de wet Hillen regelt dat als de renteaftrek minder is dan het ewf, dit op 0 wordt gezet. Er wordt dan dus géén bedrag bij je inkomen opgeteld en je hebt dus juist extra voordeel als je veel of alles hebt afgelost.

Die wet Hillen wordt geleidelijk afgeschaft. In de toekomst wordt dit voordeel dus minder en verdwijnt uiteindelijk. Oftewel: als je nu (vrijwel) volledig aflost, kun je nog maximaal profiteren van dit voordeel.

Waarom redeneren veel mensen zoals jij? Omdat het prettiger voelt als je belasting terugkrijgt dan wanneer je moet bijbetalen. Zelfs als die belastingteruggave veel minder is dan de rente die je hebt betaalt en je dus netto slechter af bent.
Alle reacties Link kopieren
Met 350 maanden looptijd zou het zijn*:
huidige situatie verlaging maandlasten verkorting loopduur
totaalbedrag per maand 622 588 600
aflossing hypotheek 408 396400
rente 214 192 200
looptijd in maanden 350 350 350-36=314
totaalbedrag rente gedurende looptijd = 350 * 214 = 74.900 350 * 192 = 67.200 = 314 * 200 = 62.800


* mits de rentebedragen per maand juist zijn.


Volgens jouw getallen (maar kijk die zeker na, want ik vind onderstaande berekening heel gunstig :) ) is de aflossing als volgt:

huidige situatie verlaging maandlasten verkorting loopduur
aflossing hypotheek 408 396400
looptijd in maanden 350 350 350-36=314
totaalbedrag aflossing gedurende looptijd = 350 * 408 = 142.800 350 * 396 = 138.600 = 314 * 400 = 125.600
+ het bedrag dat je vervroegd hebt afgelost+ het bedrag dat je vervroegd hebt afgelost
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Wat Livia zegt is waar.
Volgens mij is de reden dat veel mensen denken dat je nog een kleine hypotheek moet overhouden, omdat dit vroeger gunstiger was. Maar dat is al een tijd niet meer het geval.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
In principe is de looptijd verkorten het vrijwel altijd het meest voordelig. De maandlasten verlagen en de verlaagde maandlasten inzetten om extra af te lossen is vrijwel even voordelig.

De keuze voor verlagen van de maandlasten heeft, los van direct financiële redenen ook voordelen;
- Flexibiliteit: Je behoudt de looptijd van de hypotheek als je later nog iets wilt; een duurder huis wilt kopen en deze hypotheek mee wilt nemen, scheiden etc...
- Verzekering: Je maandlasten zijn lager dus het risico dat je ze niet meer kunt betalen is kleiner.

Juist om de onderstaande redenen verlagen wij voorlopig de maandlasten.
kleinezon wijzigde dit bericht op 06-04-2019 20:44
6.37% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij uitleggen wat er gebeurt bij verlaging van de maandlasten?
Ik snap 1 scenario van aflossen: je betaalt een extra bedrag terug. Dat gaat in een keer af van je schuld af. Maandelijks betaal je nog steeds je afgesproken aflossing, plus de rente. Die is nu lager, omdat je schuld kleiner is. Je bent eerder klaar met terugbetalen, omdat je extra hebt terugbetaald. Noem je dit dan looptijdverkorting?

Maar wat bij verlaging maandlasten, waar gaat je geld dan naar toe? Word er wel afgelost op de schuld? Of maak je gewoon een potje waaruit iedere maand een bedrag wordt “bijgepast”? Je extra bedrag gedeeld door aantal maanden looptijd of zo? Dat is toch niet voordelig? Dan betaal je met zoveel als zonder
Aflossing, alleen geef je het geld eerder terug zonder dat het je een voordeel oplevert. Sigaar uit eigen doos.
Dat kan het niet zijn toch, dus wat mis ik?
Alle reacties Link kopieren
hejda schreef:
06-04-2019 20:43
Wie kan mij uitleggen wat er gebeurt bij verlaging van de maandlasten?
Ik snap 1 scenario van aflossen: je betaalt een extra bedrag terug. Dat gaat in een keer af van je schuld af. Maandelijks betaal je nog steeds je afgesproken aflossing, plus de rente. Die is nu lager, omdat je schuld kleiner is. Je bent eerder klaar met terugbetalen, omdat je extra hebt terugbetaald. Noem je dit dan looptijdverkorting?

Maar wat bij verlaging maandlasten, waar gaat je geld dan naar toe? Word er wel afgelost op de schuld? Of maak je gewoon een potje waaruit iedere maand een bedrag wordt “bijgepast”? Je extra bedrag gedeeld door aantal maanden looptijd of zo? Dat is toch niet voordelig? Dan betaal je met zoveel als zonder
Aflossing, alleen geef je het geld eerder terug zonder dat het je een voordeel oplevert. Sigaar uit eigen doos.
Dat kan het niet zijn toch, dus wat mis ik?
Looptijdverkorting: je lasten blijven gelijk, je bent alleen eerder klaar.

Verlaging van je maandlasten: je maandlasten worden opnieuw berekend aan de hand van je nieuwe hypotheekbedrag (dus oud - aflossing), met de resterende looptijd.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
hejda schreef:
06-04-2019 20:43
Wie kan mij uitleggen wat er gebeurt bij verlaging van de maandlasten?
Ik snap 1 scenario van aflossen: je betaalt een extra bedrag terug. Dat gaat in een keer af van je schuld af. Maandelijks betaal je nog steeds je afgesproken aflossing, plus de rente. Die is nu lager, omdat je schuld kleiner is. Je bent eerder klaar met terugbetalen, omdat je extra hebt terugbetaald. Noem je dit dan looptijdverkorting?

Maar wat bij verlaging maandlasten, waar gaat je geld dan naar toe? Word er wel afgelost op de schuld? Of maak je gewoon een potje waaruit iedere maand een bedrag wordt “bijgepast”? Je extra bedrag gedeeld door aantal maanden looptijd of zo? Dat is toch niet voordelig? Dan betaal je met zoveel als zonder
Aflossing, alleen geef je het geld eerder terug zonder dat het je een voordeel oplevert. Sigaar uit eigen doos.
Dat kan het niet zijn toch, dus wat mis ik?

Je betaalt elke maand hetzelfde bedrag. Rente en aflossing.

Door af te lossen met lasten verlaging blijft je aflossingsdeel gelijk, en je rente deel wordt lager. Elke keer dat je extra aflost wordt je maandbedrag lager. Tegen het einde van de looptijd is je maandbedrag nog maar een paar procent van de eerste betaling.

Door af te lossen met looptijdvekorting wordt het bedrag dat je minder aan rente hoeft te betalen na een extra aflossing, toegevoegd aan het aflossings bedrag. Je maandbedrag blijft de hele looptijd gelijk tot de totale hypotheek is afgelost in minder maanden dan dat je aan het begin had afgesproken.
Alle reacties Link kopieren
Lanzaroos schreef:
06-04-2019 18:22
Daddy Gijs, ik heb jou een PB geprobeerd te sturen maar hij staat nog in mijn postvak uit en niet in mijn verzonden berichten, of is dat normaal?
Je hebt PB terug.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
06-04-2019 22:18
Je hebt PB terug.

Hoe kijk jij reken-technisch naar de vraag van TO?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven