Geld & Recht alle pijlers

Hoe en wanneer aflossen?

09-04-2019 11:38 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds afgelopen zomer hebben wij een hypotheek, deels aflossing, deels annuïteiten. De maandelijkse teruggave sparen wij op en willen wij in de hypotheek terug zetten. Bij welke van de 2 kan ik dit het beste aflossen? en doe je dat 1 x per jaar of maandelijks? iemand daar enig ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met aflossing, aflossingsvrij?
Wij betalen voor ons aflossingsvrij deel meer rente.
Ik zou het daar in stoppen en eens per jaar een inleg doen.
Mooi dat het zo kan. Helaas geldt dat niet voor iedereen.
ligt aan verschillende dingen. Is de rentevast periode voor beide delen gelijk, en is het rentepercentage gelijk?

Als je voor zekerheid gaat dat je hypotheekvrij bent over x jaar zou ik aflossen op het aflossingsvrije deel. Immers, de rest (annuiteitendeel) moet je sowieso al afbetalen, daar heb je geen keuze in.

Voor de netto maandlasten maakt het meestal niet eens zo veel verschil, het is niet dat je dan enorm zakt qua lasten, tenzij je een teruggave van tientallen duizenden euro's hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik bedoel aflossingsvrij. Ze zijn beiden tegelijk afgesloten en staan vast voor 30 jaar. De rente van de aflossingsvrije hypo is 3.20% en die van de annuiteiten 3,00%.

Is het dan beter om het 1 x per jaar af te lossen? lijkt mij dat ik dat moet doorgeven aan de BD vanwege de teruggave?
Alle reacties Link kopieren
Het hypotheekdeel met de hoogste rente kun je het beste aflossen, dus in jouw geval het aflossingsvrije deel.
Hoe eerder je in het jaar aflost, hoe minder rente je over dat stukje betaald, dus ik zou gewoon, zodra je het geld hebt meteen aflossen. Kijk wel even wat de voorwaarden voor extra aflossen voor je zijn. Ik mag max 10% van de originele hypotheeksom boetevrij per jaar aflossen, en het moet in hele honderden euro’s (of misschien zelfs 500).
Je hoeft nu verder niks aan de belasting door te geven. Aan het eind van het jaar ontvang je een jaaropgaaf met de betaalde rente over dat jaar, en dat geef je volgend jaar gewoon op bij je belastingaangifte.
Alle reacties Link kopieren
Oke Tiswa duidelijk verhaal. Bedankt mensen.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
09-04-2019 11:54
Ja ik bedoel aflossingsvrij. Ze zijn beiden tegelijk afgesloten en staan vast voor 30 jaar. De rente van de aflossingsvrije hypo is 3.20% en die van de annuiteiten 3,00%.

Is het dan beter om het 1 x per jaar af te lossen? lijkt mij dat ik dat moet doorgeven aan de BD vanwege de teruggave?
Meestal is er een minimaal bedrag wat je in 1 keer moet aflossen. Het is gewoon het makkelijkst om dat 1 keer per jaar te doen als je de belastingteruggave wilt gebruiken.
De rente op je aflossingsvrije deel is hoger, dus ik zou op dat deel aflossen. De voorlopige teruggave wordt aan het eind van het jaar verrekend met je definitieve aangifte, De bank geeft het saldo van je hypotheek op 1 januari van dat jaar door aan de belastingdienst. Ook hier geld dat het verschil in bedrag waarschijnlijk niet dusdanig is dat je heel hoge bedragen terug zal moeten betalen aan de belastingdienst.

Je zou er ook aan kunnen denken om het verschil in maandlasten erbij te sparen om ook dat weer in je hypotheek te steken.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken geldt dat je maximaal 10% van het begin bedrag per kalender jaar mag aflossen boetevrij. Wat ik verder van de boetes gezien heb, loont dat zich doorgaans niet en kun je beter niet meer dan die 10% per kalenderjaar doen.

Het kan overigens doorgaans op beide hypotheken, dus ik zou eerst gaan voor die 10% op de aflossingsvrije hypotheek en als je daarna nog meer wilt aflossen, dan ook max. 10% op de annuiteiteen hyptheek.

Tenzij de voorwaarden bij jouw hypotheek sterk afwijken van wat ik ken.
Alle reacties Link kopieren
P.s. je mag vaak ook wel meer als de rente momenteel hoger is dan de rente die jij betaalt. Moet je dat wel eerst met de bank afstemmen en dan zou je meer boetevrij kunnen aflossen.

Maar in jullie geval denk ik dat de huidige rente lager is en dat dit voor jullie niet opgaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in de voorwaarden dat wij per jaar 15% van het openstaande bedrag boetevrij mogen aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Check ook even of je vaker dan eens per jaar af mag lossen en hoeveel je minimaal af moet lossen. Dat kan nog wel eens per hypotheek verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
09-04-2019 13:16
Ik lees in de voorwaarden dat wij per jaar 15% van het openstaande bedrag boetevrij mogen aflossen.
Openstaande bedrag? Niet van de hoofdsom/oorspronkelijke bedrag?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven