Geld & Recht alle pijlers

Ziektewet en tweede huis

09-04-2019 15:49 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
enwatnu wijzigde dit bericht op 12-06-2020 11:53
98.65% gewijzigd
Door wie zou dat niet toegestaan zijn precies?
Familielid heeft geen inkomsten? Dus ook geen ziektewet-uitkering?
Alle reacties Link kopieren
...
enwatnu wijzigde dit bericht op 12-06-2020 11:54
97.37% gewijzigd
Ik zou mij eerder druk maken over het feit dat er geen geld straks binnen komt.
enwatnu schreef:
09-04-2019 15:55
Nee, het familielid heeft geen bijstand of ziektewet. Misschien in de toekomst wel, maar is nu nog werkzoekende.
Vanwaar dan je topictitel?
Alle reacties Link kopieren
...
enwatnu wijzigde dit bericht op 12-06-2020 11:54
98.73% gewijzigd
enwatnu schreef:
09-04-2019 15:58
Degene die het huis wil kopen zit wel in de ziektewet.
Leg eerst het verhaal nog eens goed uit. Want je zegt totaal verschillende dingen.
enwatnu schreef:
09-04-2019 15:58
Degene die het huis wil kopen zit wel in de ziektewet.
Maar daarga je weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Zolang degene niet in de bijstand zit is het geen probleem. Verhuren mag ook. Uiteraard mits een hypotheekverstrekker hem een hypotheek verstrekt.

De waarde van de 2e woning wordt toe gerekend in BOX3.

Of hij dit wel of niet moet doen voor iemand zonder inkomsten is een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
...
enwatnu wijzigde dit bericht op 12-06-2020 11:54
98.27% gewijzigd
In de ziektewet of is hij blijvend afgekeurd en ontvangt hij Wia? Je geeft aan al jaren geen werk, maar hoe lang is dat? Voor het uwv maakt het niet uit, maar als de persoon tzt naar de bijstand moet is het wel een probleem.
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
09-04-2019 16:05
Wat bedoel je? Hij is ongeveer 20 geleden gestopt met werken vanwege ziekte en komt nog steeds financieel gewoon rond, dus lijkt me niet? Of krijgt hij dan gewoon bijstand? Sorry, ik ben echt niet thuis in deze dingen. Daarom vroeg ik het ook hier.
20 wat? Jaar?
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
09-04-2019 16:05
Wat bedoel je? Hij is ongeveer 20 geleden gestopt met werken vanwege ziekte en komt nog steeds financieel gewoon rond, dus lijkt me niet? Of krijgt hij dan gewoon bijstand? Sorry, ik ben echt niet thuis in deze dingen. Daarom vroeg ik het ook hier.
Bijstand zal hij niet hebben gezien zijn afbetaalde woning. Dus als hij een uitkering heeft is dat een arbeidsongeschiktheidsuitkering. De hoogte daarvan is afhankelijk van je laatst verdiende loon.
Eerst de feiten duidelijk, dan pas hier vragen.

het is behoorlijk essentieel welke inkomensbron hij nu heeft.....
Alle reacties Link kopieren
...
enwatnu wijzigde dit bericht op 12-06-2020 11:54
97.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen om deze vraag bij de hypotheekverstrekker neer te leggen.

Tenzij er zoveel gespaard is dat de woning in één keer betaald kan worden uiteraard.
Niet geschoten is altijd mis
Zal dus hebben is een aanname. Je moet het zeker weten. Maar eigenlijk vraag ik me af waarom je deze vraag hier stelt, als je hem niet eens goed genoeg kent om te weten waar hij zijn geld vandaan krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk mag dat. Waarom zou het niet mogen? Van wie niet dan?

Hij zal wel eerlijk zijn bezit én de inkomsten uit huur moeten opgeven. En dat kan financiële gevolgen hebben. Omdat we niet precies weten wat voor uitkering hij heeft en of hij nu bijvoorbeeld toeslagen krijgt kunnen wij niet zeggen wat die financiële gevolgen gaan zijn. Dat zal hij dus eerst uit moeten zoeken.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
LadyL0101 schreef:
09-04-2019 16:51
Tuurlijk mag dat. Waarom zou het niet mogen? Van wie niet dan?
.
Niet alle hypotheekverstrekkers geven toestemming om een woning te verhuren.
Het is ook te hopen dat die zielige vriend er geen hennepkwekerij in aanlegt (andere inkomsten heeft die niet lees ik zo) want dan heeft je vriend echt een serieus probleem.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
enwatnu schreef:
09-04-2019 16:15
Bedankt ik ben al iets wijzer geworden inmiddels. Aangezien hij al (veel) meer dan twee jaar ziek is zal hij dus een arbeidsongeschikheiduitkering hebben. De topictitel klopt dus niet.

Of het verstandig is, is inderdaad een tweede vraag...
Je weet bijna niks van deze persoon, bemoei je er dan ook niet mee
Als hij een hypotheek nodig heeft voor die woning is het a. De vraag of hij die gaat krijgen en b. Of de hypotheekverstrekker toestemming gaat geven voor verhuur.

Als de huurder geen inkomen heeft vraag ik mij af hoe deze de huur gaat betalen.

Mocht vriend worden goedegekeurd dan komt hij in de bijstand en moet hij van zijn eigen woning alle overwaarde boven de €51.600 “opeten” en worden de inkomsten uit verhuur gezien als inkomen.

Ik zou er niet aan beginnen.
anoniem_171013 wijzigde dit bericht op 09-04-2019 21:47
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan hij zelf een topic openen.

Allen in de bijstand gelden strenge regels en je moet je belasting netje betalen.
Bij de overheid zeggen we weleens: het mag allemaal zolang je niet bij ons om geld komt zeuren mag je alles zelf beslissen.

Bij Ww, ZW, WIA kijkt men niet naar bezit bij de bijstand wel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als de “huurder” geen geld heeft wie moet dan betalen voor de hypotheek? Het kan de eigenaar wel de nek omdraaien.

Meeste hypotheekverstrekkers geven geen toestemming voor verhuur. Hij kan ook de rente niet aftrekken als hij er niet zelf woont.

Waarom wil hij dit graag? Ziet hij het als geld verdienen of wil hij die vriend helpen?
Alle reacties Link kopieren
Hij kan ook hypotheek op eigen huis nemen en daarvan het 2e huis kopen. De constructie kan hij bespreken met de hypotheekverstrekker, die hem tevens kan vertellen of hij een hypotheek kan krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven