Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen; waar moet je allemaal aan denken?

09-04-2019 19:25 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend trekt binnenkort bij mij in mijn huurhuisje in. Waar moeten we eigenlijk allemaal aan denken bij zoiets? Voor ons beide is dit nieuw dus tips zijn meer dan welkom!
anoniem_376136 wijzigde dit bericht op 09-04-2019 20:17
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Samenlevingscontract.
Uitzoeken wanneer hij ook hoofdhuurder kan worden.
Er rekening mee houden dat gemeentebelastingen en rioolrechten omhoog gaan.
Alle reacties Link kopieren
Waar je aan moet denken is dat samenwonen geven en nemen is. En dat het niet elke dag een feestje is. Dat er dagen zullen zijn dat je je enorm gaat ergeren aan de ander, soms om kleine dingen. Dat jouw vriend, ook al trekt hij in JOUW huis in, ook het recht heeft om zijn eigen stempel op het interieur te drukken. Gewoon, omdat ook hij dingen nodig heeft om zich heen die hij fijn vindt en waardoor hij zich thuis voelt. Dat je voortaan elke dag weer rekening moet gaan houden met een ander in je leefomgeving en dus niet alleen jouw eigen gang kunt gaan. Dat soort dingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Van wie zijn welke spullen: opschrijven.
Samenlevingscontract
Hoe ga je de financieen doen en hoe verdeel je de huishoudelijke klussen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-04-2019 19:32
Waar je aan moet denken is dat samenwonen geven en nemen is. En dat het niet elke dag een feestje is. Dat er dagen zullen zijn dat je je enorm gaat ergeren aan de ander, soms om kleine dingen. Dat jouw vriend, ook al trekt hij in JOUW huis in, ook het recht heeft om zijn eigen stempel op het interieur te drukken. Gewoon, omdat ook hij dingen nodig heeft om zich heen die hij fijn vindt en waardoor hij zich thuis voelt. Dat je voortaan elke dag weer rekening moet gaan houden met een ander in je leefomgeving en dus niet alleen jouw eigen gang kunt gaan. Dat soort dingen.
Ik ben het zelden met je eens, maar hier wel.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Komt hij uit hotel mama maak dan van te voren afspraken over jullie huishouden. Sommige kosten zijn voor meer mensen per huishouden duurder. Wie betaald wat? En voor de rest veel plezier gewenst.
die ik wilde bestaat al...
Zorg voor een samenlevingscontract zodat jullie geen van beiden voor nare verrassingen komen te staan bij calamiteiten. Regel samen de financiën goed en hou rekening met elkaar. Maak afspraken over wie wat doet in het huishouden en probeer iets van elkaar te kunnen verdragen. Iedereen heeft ruimte nodig, maar iedereen heeft ook eigen grenzen.
Heel veel plezier samen!
Alle reacties Link kopieren
Dat jullie beiden een plek voor jezelf hebben met je eigen spullen en eigen dingen, jij bijvoorbeeld de zolder, hij de schuur. Als je elkaar zat bent dan wil je je gewoon even terug trekken, even je eigen ding kunen doen. Zo belangrijk!!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie (of één van jullie) toeslagen? Controleer dan of jullie toeslagpartner worden en of jullie nog wel recht hebben op de eventuele toeslagen die jullie ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
09-04-2019 19:42
Dat jullie beiden een plek voor jezelf hebben met je eigen spullen en eigen dingen, jij bijvoorbeeld de zolder, hij de schuur. Als je elkaar zat bent dan wil je je gewoon even terug trekken, even je eigen ding kunen doen. Zo belangrijk!!
Schat, ik ben je even zat, kan je even in de schuur gaan zitten? Echt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
09-04-2019 19:46
Schat, ik ben je even zat, kan je even in de schuur gaan zitten? Echt?

Nee het idee is niet dat je de ander wegstuurt, maar dat je jezelf even kunt terugtrekken. Gewoon even in je eigen bubble. Heerlijk hoor af en toe (en ik ben al 40 jaar gelukkig getrouwd).
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-04-2019 19:48
Nee het idee is niet dat je de ander wegstuurt, maar dat je jezelf even kunt terugtrekken. Gewoon even in je eigen bubble. Heerlijk hoor af en toe (en ik ben al 40 jaar gelukkig getrouwd).
Klopt helemaal, dat je elkaar de ruimte moet geven, maar dat je dan vindt dat de ruimte van je vent in de schuur is, vind ik bijzonder.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
ClaudiaDonovan schreef:
09-04-2019 19:44
Hebben jullie (of één van jullie) toeslagen? Controleer dan of jullie toeslagpartner worden en of jullie nog wel recht hebben op de eventuele toeslagen die jullie ontvangen.
Je wordt niet zomaar toeslagpartner. Tenzij er een minderjarig kind op het adres verblijft, trouwt, geregistreerd partnerschap aangaat, elkaar aanmeld voor elkaars pensioen, samen een woning bezit (koopwoning dus).
Wel telt hij mee als medebewoner indien je huurtoeslag ontvangt.
pejeka schreef:
09-04-2019 19:57
Klopt helemaal, dat je elkaar de ruimte moet geven, maar dat je dan vindt dat de ruimte van je vent in de schuur is, vind ik bijzonder.
Mijn man is gek op sleutelen en klussen dus de garage is zeker zijn favoriete plek om even lekker zijn eigen ding te doen. Het is maar een voorbeeld hè.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de tips!

Hij houdt zijn eigen koophuis aan en gaat dat het komende jaar verhuren. Om nog iets achter de hand te houden leek ons dat beide fijn. Ik denk dat vooral afspraken over hoe en wat in het huishouden en qua kosten een goed idee is.

Meer tips zijn meer dan welkom natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
- Genoeg samen doen (maar ook genoeg alleen doen).
- Gezellig en geinteresseerd blijven ondanks het feit dat je ineens meer samen bent (maar ook irritaties uitspreken)
- Niet het hele huishouden doen (ook wel: aangeleerde hulpeloosheid voorkomen). Maar ook niet hem ineens laten opdraven voor 'mannelijke' klusjes die je best zelf kunt (ook wel: aangeleerde hulpeloosheid voorkomen).
Alle reacties Link kopieren
Normaliter heeft hij al vaak bij je gelogeerd, is steeds vaker en langduriger gebleven, er kwamen steeds meer van zijn spullen bij jou te staan en het enige verschil is het definitieve karakter van zijn verblijf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zolang hij zijn huis aanhoudt, hou jij de huur op jouw naam.

Als het na 3 of 6 maanden niet blijkt te werken heb je anders een probleem en gedoe over "wie blijft hier wonen".

Op voorhand over de financiën spreken.
Maakt niet uit of je alles op één hoop gooit of alles apart houdt, maar spreek erover zodat jullie neuzen in dezelfde richting staan.

Op voorhand over financiën spreken voor "wat als er ineens een kind opduikt" en één van jullie twee minder gaat werken.
En vooral kijken hoe hij daarop reageert.
Er moet nog geen strak plan liggen, maar het kan wel de moeite zijn om elkaars standpunt daarin te kennen.

Afspraken maken rond budgettering.
Zeker als je alles op 1 hoop gooit heb je geen zin dat hij het maandbudget op een week uitgeeft in de supermarkt.
Aan allerlei onnodige zaken.
Of dat je elke maand moet krabben, maar dat hij wel ineens totaal overbodige onzin-zaken online ligt te kopen.


Vaststellen hoe het nu gaat qua huishouden als jullie samen zijn.
En daar eventueel dingen aan pogen te veranderen als hij bijvoorbeeld geen klop blijkt te doen of de afwas altijd straal negeert terwijl jij ook elke keer kookt.
Of met zijn modderschoenen binnenloopt terwijl jij net gestofzuigd hebt.



Het belangrijkste: Na 2 maand evalueren hoe het loopt.
En eventueel bijsturen of pogen tot.
Alle reacties Link kopieren
Goede punten tot nu toe. Los van alle tips over formele dingen die je moet regelen heb ik toen mijn vriend bij me introk wel nagedacht hoe het ook 'zijn' huis kon worden. We hebben wat van mijn meubels weggedaan, samen een fijn nieuw bed gekocht (mijne was een twijfelaar dus na de eerste weken toch wat krapjes) en een werkplek voor hem ingericht in de woonkamer. Met een paar kleine ingrepen voelde het dan toch als een nieuwe start voor ons beiden.

Verder lijkt het huishouden mij een aandachtspunt, jij bent nu gewend om de boel in je eentje te managen. Ik ben in ons geval ook degene die het beste overziet wat er moet gebeuren. Mijn vriend doet sowieso wat dingen standaard die hij minder vervelend vind dan ik (stofzuigen en afwassen, jawel), maar ik schroom ook niet om directe verzoeken te doen als er andere dingen moeten gebeuren (of ik het wel weer eens tijd vind). Ik wacht niet af tot hij het zelf ook ziet, dat leidt alleen maar tot ergernis bij mij. Het kan bij jullie natuurlijk anders werken, maar voor mij is dit een goede manier om de lasten wat te verdelen en het leuk en gezellig met elkaar te hebben.

Veel plezier met samenwonen. Wij gaan nu richting de vijf jaar (in een piepkleine woning zonder logeer- of studeerkamer, zolder, garage of schuur) en ik vind het nog steeds elke dag super leuk!
Alle reacties Link kopieren
Bloem_Viva schreef:
09-04-2019 20:04
Thanks voor de tips!

Hij houdt zijn eigen koophuis aan en gaat dat het komende jaar verhuren. Om nog iets achter de hand te houden leek ons dat beide fijn. Ik denk dat vooral afspraken over hoe en wat in het huishouden en qua kosten een goed idee is.

Meer tips zijn meer dan welkom natuurlijk!
Als hij een inkomen heeft uit werk én dan inkomen uit verhuur van eigendom (zijn eigen woning), dan kan dat belastingtechnische consequenties hebben. En heeft hij toestemming van de hypotheekverstrekker om dat huis te verhuren?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
HuurhuisJE? Je bent toch geen kabouter?
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
09-04-2019 22:18
HuurhuisJE? Je bent toch geen kabouter?
De meeste vrouwen zijn kabouters. Ze dragen allemaal schoentTJES, laarsJES, jurkJES, truiTJES, enz. :)
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-04-2019 19:46
Schat, ik ben je even zat, kan je even in de schuur gaan zitten? Echt?
Nee natuurlijk niet. Het is, schat ik ben je ff zat, ik zit voorlopig ff boven. Natuurlijk stuur je de ander niet weg, waarom zou je? En de schuur en de zolder zijn natuurlijk maar ideeën, dat hangt van het huis en de beschikbare ruimte af. Maar een plek waar je lekker je eigen spulletjes hebt en dat lekker helemaal voor je zelf is, is prettig. Soms wordt het lastig als de kinderen er komen en je kamertjes gaat vullen. Maar voor mij is het essentieel in mn relatie (en daarom hebben we een groot huis gekocht met meerdere kamers ondanks dat we maar met zn tweeën zijn en blijven).
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
09-04-2019 22:28
Nee natuurlijk niet. Het is, schat ik ben je ff zat, ik zit voorlopig ff boven. Natuurlijk stuur je de ander niet weg, waarom zou je? En de schuur en de zolder zijn natuurlijk maar ideeën, dat hangt van het huis en de beschikbare ruimte af. Maar een plek waar je lekker je eigen spulletjes hebt en dat lekker helemaal voor je zelf is, is prettig. Soms wordt het lastig als de kinderen er komen en je kamertjes gaat vullen. Maar voor mij is het essentieel in mn relatie (en daarom hebben we een groot huis gekocht met meerdere kamers ondanks dat we maar met zn tweeën zijn en blijven).
Maar dat ben ik helemaal met je eens. Tuurlijk, heel fijn en gezond als je af en toe je eigen ruimte hebt. Vond het alleen bijzonder dat een vorige forummer opperde dat de man dan maar "de schuur" als eigen ruimte zou moeten krijgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Humm gezien de topics hier op Viva, zou ik de volgende dingen bespreken:

- financiën, wie betaalt wat, wat als iemand minder gaat verdienen, hoeveel mag je uitgeven voor jezelf, wat overleg je van tevoren, hoeveel geef je uit aan boodschappen en veel te dure hobby's, hoeveel sparen we, naar ratio/ rato of samen, wat doen we met grote erfenissen en financiële tegenslagen en schrijf je elkaar bij op het pensioen, wel/ geen samenlevingscontract/ huwelijk. Oh en niet te vergeten; Hoe gaan we om met cadeautjes en is een cadeau uit de gezamenlijke pot wel een cadeau? Mag hij als verrassing de badkamer verbouwen en moet jij dan doen of je er blij mee bent? Mogen we ongevraagd in elkaars telefoon kijken?
- Hoe verdelen we het huishouden, wie doet wat en wanneer, nemen we een hulp en wat mag dat kosten, wat is schoon (genoeg) en wat niet, hoe vaak verschoon jij je bed?
- (Schoon)familie; krijgen ze een sleutel, hoe vaak komen ze langs, mogen ze zich overal mee bemoeien en zijn tweedehands cadeautjes ongewenst? Hoe vaak ga je langs en moet partner dan altijd mee? Wat doe je met een bemoeizuchtige schoonzus?
- anticonceptie; wie is verantwoordelijk en wat doen we als het mis gaat? Is er een kinderwens en is deze wens kindvrij/ met kinderen van beide partners gelijk? Willen we ook een derde na de tweede of een tweede na de eerste of toch liever reizen (backpacken met kind kan ook)? Wie gaat er als er kinderen komen minder werken, mocht jij dat zijn denk dan ook aan je pensioen en onafhankelijkheid.
- hobby's, vrienden en quality time samen, hoe verdelen we dat? Mag hij alleen met zijn vrienden gaan skiën en mag hij dan bij zijn beste vriendin in bed slapen? Mogen jullie bevriend zijn met iemand van het andere geslacht?
Is een baan waarbij hij thuis werkt in de nacht en jou wakker houdt acceptabel?
- en de hoofdvraag; nemen we een huisdier? Let op, 1 konijn alleen is zielig. Een hond alleen thuis laten ook. Neem een huisdierverzekering.

Kortom, loop een poosje mee op Viva en je hebt genoeg gespreksonderwerpen en ontwikkelt meteen een visie op wat jij ook wilt/ nooit zou doen. Succes! 😉

En verder eens met Pejeka.
hetismogelijk wijzigde dit bericht op 09-04-2019 22:36
0.79% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven