Geld & Recht alle pijlers

Luxe

11-04-2019 08:15 613 berichten
Ik zag net op het journaal weer het onderwerp koopkracht voorbij komen.
Daarbij lieten ze ter illustratie winkelend publiek zien en ook terrasbezoekers.
Ik heb het idee dat terrasbezoek, restaurantbezoek e.d. tegenwoordig als "hoort erbij" gezien wordt.
Hoe ervaren jullie dat?
Ik ben 61 en toen ik jong was (maar ook nog toen ik 45 was) behoorde dit soort dingen tot de luxe uitgaven. Naar een restaurant ging je als je iets te vieren had en een terras bezocht je als je een dagje uit was in een andere stad, toch zeker niet in je eigen woonplaats (en eigenlijk geldt dat voor mij nog steeds). Mijn zuinige aard denkt dan: "over 5 minuten ben ik thuis en daar kan ik stukken goedkoper koffie drinken".
Als ik dat tegen mijn kinderen zeg kijken ze me aan alsof ik een fossiel ben die niet helemaal is aangesloten.
Zijn dit soort uitgaven echt standaard tegenwoordig? Ben ik echt ouderwets of zien jullie dat toch ook nog wel als luxe uitgaven?
Ik vind dat ook luxe hoor en ik val in de leeftijd die jouw kinderen waarschijnlijk hebben ;).
Ik zie het als 'stads gedrag'. Hier in het dorp ga je hooguit een ijsje kopen en op het terras opeten, je gaat niet een middag op het terras zitten omdat het mooi weer is. Dan zit je in je eigen tuin of bij de buren of bij vrienden in de tuin. Als wij met vrienden afspreken is dat ook thuis, niet in een stad. We gaan wel eens uit eten met vrienden maar niet daarna nog naar een kroeg of zo. Dan drinken we thuis een afzakkertje. Volgens mij is dat in dorpen meer de gewoonte dan in de stad.
Alle reacties Link kopieren
Nu werk ik met een iets ander segment dan ikzelf vroeger, maar koffietjes worden veel vaker gehaald, ik zie leerlingen na school op het terras zitten en de broodjes van de broodjeszaak zie ik ook ruim voorbij komen.

Ik doe er zelf ook aan mee trouwens.
Het is ook luxe, toevallig dat ik het van de week met mijn man er nog over had.
Hier in het winkelcentrum was het hartstikke druk op een doodgewone dinsdag ( tussen 12 en 2) middag, vooral de eettentjes hadden het druk. Ik gun het ze best hoor die eettentjes maar met een gezin ben je snel 60 euro kwijt.
En daar kan je heel wat boodschappen voor doen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ook stads gedrag. Woon nu in een drop en ken bijna niemand die met lekker weer naar het terras gaat. Hooguit 's avonds naar de plaatselijke kroeg.
Maar in de stad, zeker onder studenten, is het normaal om op het terras af te spreken en niet thuis.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Toen ik kind was hadden mijn ouders weinig te makken. We gingen heel af en toe een dagje naar een andere stad en aan het eind van de dag gingen we naar 'de chinees'. Op een terrasje zitten ook maar heel af en toe, alleen als we 'uit' waren.

Tegenwoordig ga ik ongeveer 1x per week uit lunchen en drinken we ook ongeveer 1x per week koffie buiten de deur. Ik vind het nog steeds best luxe hoor maar verder doen we niet zulke gekke dingen.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
11-04-2019 08:18
Ik zie het als 'stads gedrag'. Hier in het dorp ga je hooguit een ijsje kopen en op het terras opeten, je gaat niet een middag op het terras zitten omdat het mooi weer is. Dan zit je in je eigen tuin of bij de buren of bij vrienden in de tuin. Als wij met vrienden afspreken is dat ook thuis, niet in een stad. We gaan wel eens uit eten met vrienden maar niet daarna nog naar een kroeg of zo. Dan drinken we thuis een afzakkertje. Volgens mij is dat in dorpen meer de gewoonte dan in de stad.
Volgens mijn moeder, die natuurlijk al pensionada is, stond Parijs vroeger oa bekend om de terrasjes op straat, waar dat in Nederland niet bestond. Nu is het andersom en vallen de terrasjes in Parijs in het niet bij alle volle pleinen in stedelijk Nederland.
Blijkbaar gaat het goed met de economie als mensen zich dit kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zonde dat je er zo tegen aan kijkt, wellicht is het luxe, maar wat is er mis met luxe? Ik kan er enorm van genieten om in mn eigen stad op een terras te zitten en te genieten.
Alle reacties Link kopieren
In de tijd van de gulden was op een terras zitten consumeren nog te betalen, ik vind het zonde van mijn geld om €50 stuk te gooien voor een paar drankjes. Ook vind ik er geen reet aan om op een stoel te zitten kijken naar andere mensen. Ik trek er liever op uit en eet daarna een patatje, een kroket of vis.

Uiteten vind ik dan nog wel de moeite waard maar is voor mij een luxe inderdaad, alleen bij speciale gelegenheden dus.
Alle reacties Link kopieren
Veel vrienden wonen op kamers, daar ga je niet gezellig een biertje zitten drinken, meer dan drie mensen passen toch niet. Tuinen is een zeldzaamheid. Dan is het terras een hele fijne plek. Wel luxe, het kan helaas niet wekelijks.
Alle reacties Link kopieren
Als een vriendin belt om koffie te drinken doen we dat buiten de deur. Bij mooi weer ga ik het terras op, wit biertje drinken. Uiteraard niet altijd maar ik heb geen tuin, wel balkon.
Uit eten vroeger vaker. Nu moet ik oppas regelen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik vind terrasjes heerlijk. Ik heb geen fijn balkon en ga in de zomer vaak naar een terrasje op de hoek en lees daar mijn krant.

Dat dat luxe is realiseer ik me wel en ik ben blij dat het kan. Ik beperk dit jaar zelfs mijn vakantie om gewoon lekker in Nederland van het strand en de terrassen te genieten.
Alle reacties Link kopieren
dropfruitje schreef:
11-04-2019 08:20
Lijkt me ook stads gedrag. Woon nu in een drop en ken bijna niemand die met lekker weer naar het terras gaat. Hooguit 's avonds naar de plaatselijke kroeg.
Maar in de stad, zeker onder studenten, is het normaal om op het terras af te spreken en niet thuis.
Hierom ben ik zo blij dat ik in een stad woon. Thuis kun je altijd zijn.
Van de week zaten er gezinnen op het terras, geen vakantie geen vrije schooldag.
Het is echt een plaatselijk winkelcentrum. Geen toeristen gebied.
Tijdens de normale boodschappen even lunchen,
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
11-04-2019 08:22
In de tijd van de gulden was op een terras zitten consumeren nog te betalen, ik vind het zonde van mijn geld om €50 stuk te gooien voor een paar drankjes. Ook vind ik er geen reet aan om op een stoel te zitten kijken naar andere mensen. Ik trek er liever op uit en eet daarna een patatje, een kroket of vis.

Uiteten vind ik dan nog wel de moeite waard maar is voor mij een luxe inderdaad, alleen bij speciale gelegenheden dus.
Ik vind het eigenlijk precies andersom. Iets drinken op een terras in het zonnetje, lekker kletsen en dan is het wel weer genoeg. Uiteten vind ik net te veel, te lang en te duur voor de kwaliteit die ik vaak krijg.
Het hoort bij de individualistische fatalistische ontwikkeling dat mensen het leven willen vieren. Elke dag is een feestje, je moet zelf de bloemetjes buiten zetten, je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk, etc.

Vroeger in jouw tijd hadden we een collectieve samenleving. Je hoefde niet elke dag te vieren want men had het gevoel van betekenis te zijn. Men accepteerde het leven en waren niet bang vergeten te worden.

Beide hebben z’n voor- en nadelen.
Marana-- schreef:
11-04-2019 08:18
Ik zie het als 'stads gedrag'. Hier in het dorp ga je hooguit een ijsje kopen en op het terras opeten, je gaat niet een middag op het terras zitten omdat het mooi weer is. Dan zit je in je eigen tuin of bij de buren of bij vrienden in de tuin. Als wij met vrienden afspreken is dat ook thuis, niet in een stad. We gaan wel eens uit eten met vrienden maar niet daarna nog naar een kroeg of zo. Dan drinken we thuis een afzakkertje. Volgens mij is dat in dorpen meer de gewoonte dan in de stad.
Echt? Ik kom uit een dorp, en woon in de grote stad nu, maar heb dat eigenlijk altijd gedaan. Terrasje pakken bedoel ik.
Voor mij hoort het er nu bij, vroeger thuis (mijn ouders zijn 5 jaar ouder dan jij) was het zoals jij in de OP schrijft.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
11-04-2019 08:24
Hierom ben ik zo blij dat ik in een stad woon. Thuis kun je altijd zijn.
Sinds ik een hele grote lekker warme tuin heb geniet ik daar nog het meest. In de stad had ik het idee dat ik er met mooi weer uit ‘moest’ en dan dus tussen de mensen gaan zitten. Hier heb ik dat niet.

Ik werk wel in de stad, dus ik doe beide.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
11-04-2019 08:22
Blijkbaar gaat het goed met de economie als mensen zich dit kunnen veroorloven.
Ja want op een terras zitten staat gelijk aan een vermogen uitgeven? Twee frisdrank is nog geen tien euro. Maar ik ben verwend blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
lucky82 schreef:
11-04-2019 08:27
Ja want op een terras zitten staat gelijk aan een vermogen uitgeven? Twee frisdrank is nog geen tien euro. Maar ik ben verwend blijkbaar.
Ja😜
Serieus, toen ik jong was was geld uitgeven aan 2 frisdrank op een terras dus wel met geld strooien.
lucky82 schreef:
11-04-2019 08:27
Ja want op een terras zitten staat gelijk aan een vermogen uitgeven? Twee frisdrank is nog geen tien euro. Maar ik ben verwend blijkbaar.
Dat is snel verdiend met 2 keer heen en weer lopen voor de uitbater.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-04-2019 08:25
Ik vind het eigenlijk precies andersom. Iets drinken op een terras in het zonnetje, lekker kletsen en dan is het wel weer genoeg. Uiteten vind ik net te veel, te lang en te duur voor de kwaliteit die ik vaak krijg.
Ik vind uit eten gaan ook heel erg duur. Je zit al snel op 50 euro pp als je ook nog alcohol drinkt. Dat heb ik er normaal gewoon niet voor over en ik doe het alleen als ik een weekendje weg ben wat niet zo heel vaak gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven