Geld & Recht alle pijlers

Erfenis verwerpen en dan?

11-04-2019 21:30 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een erfenis te verwerpen. Ik wist dat ik erfgenaam zou zijn en ben toen meteen de procedure begonnen (als voogd minderjarige). Nu achteraf vind ik het best typisch dat ik niet ben aangeschreven erfgenaam te zijn.... klopt dat?

Nu het probleem, er is nog een andere partij in dezelfde graad als ik. Communiceren met deze partij is geprobeerd maar niet mogelijk. Aangeraden om ook te verwerpen maar wat deze persoon gaat doen is niet duidelijk.

Stel zij verwerpt ook; hoe komt de tweede graad familie dit dan te weten? Wordt dat aangeschreven door de gemeente/ het recht/ iemand? Tweede graad wil ook verwerpen maar dit kan niet zolang eerste graad nog erfgenaam is. Andere partij gaat niet laten weten wat er is gedaan. Hoe weet de tweede graad waar ze aan toe zijn?

Bedankt vast.
Alle reacties Link kopieren
Als de eerste personen de erfenis accepteren, dan hoef jij als tweede graad niet te verwerpen lijkt me.
Je bent ook nog niet benaderd schrijf je, ben je je nu niet al druk aan het maken voordat het plaats vindt?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet zeker dat ik het voor de eerste graad moet afhandelen.

De tweede graad vraagt zich af hoe ze te weten komen of de erfenis aan hen wordt doorgeschoven. De andere partij uit de eerste graad gaat niet vertellen of ze aanvaart of verwerpt
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik het nu pas snap... jij bent eerste graad en je kind tweede graad?
chocolol wijzigde dit bericht op 11-04-2019 21:45
Reden: niet goed gelezen
83.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat als je voor een minderjarige wil verwerpen je naar de kantonrechter moet? En dat deze het verzoek bijna altijd afwijst wanneer er geld te halen valt?

Is er een testament? Wellicht dat de notaris dit dan uitzoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de moeder van de eerste erfgenaam. Ik heb toestemming gekregen tot verwerpen. Dat gaat dus goed komen.

De tweede graad wil indien de eerste graad verwerpt ook verwerpen. (Er zijn veel schulden). Er is alleen nog een partij in de eerste graad vanwaar het onduidelijk is of ze aanvaarden of verwerpen. Hoe weet de tweede graad waar ze aan toe zijn?
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
11-04-2019 21:42
Je weet dat als je voor een minderjarige wil verwerpen je naar de kantonrechter moet? En dat deze het verzoek bijna altijd afwijst wanneer er geld te halen valt?

Is er een testament? Wellicht dat de notaris dit dan uitzoekt.
Geen testament, geen geld, enkel schuld dus. Kantonrechter heeft verwerpen goed gekeurd.
Saartjepoes schreef:
11-04-2019 21:48
Geen testament, geen geld, enkel schuld dus. Kantonrechter heeft verwerpen goed gekeurd.
Ik wou net posten dat verwerpen alleen kan bij een "negatieve" erfernis, maar dat is dus het geval. Fijn, dan ben je er snel van af als het al goedkeurd is!
Volgens mij kun je die informatie opvragen via het boedelregister.

https://www.rechtspraak.nl/Registers/Pa ... ister.aspx
Alle reacties Link kopieren
ievie schreef:
11-04-2019 22:04
Volgens mij kun je die informatie opvragen via het boedelregister.

https://www.rechtspraak.nl/Registers/Pa ... ister.aspx
Dankjewel! Ik zag door de bomen het bos even niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes schreef:
11-04-2019 21:46
Hoe weet de tweede graad waar ze aan toe zijn?

Die kunnen gewoon afwachten tot de notaris contact met hen opneemt.
Alle reacties Link kopieren
Dat hoor je vanzelf.
Trotter schreef:
12-04-2019 07:10
Die kunnen gewoon afwachten tot de notaris contact met hen opneemt.
Welke notaris? Er is toch geen testament?
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
12-04-2019 07:10
Die kunnen gewoon afwachten tot de notaris contact met hen opneemt.
Iemand moet de notaris opdracht geven he. Die checkt niet elke dag wie dood is en belt de erfgenamen.
Eigenlijk hadden jullie het in familieverband moeten verwerpen alles in 1 keer.
2019 schreef:
12-04-2019 09:07
Eigenlijk hadden jullie het in familieverband moeten verwerpen alles in 1 keer.
Dat is wel efficiënter en goedkoper maar soms gewoon niet haalbaar door bepaalde omstandigheden.

@TO: ze kunnen eventueel ook een notaris in de arm nemen die eea uitzoekt en regelt voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
12-04-2019 07:47
Dat hoor je vanzelf.
Dit is zo’n beetje het grootste misverstand over erfenissen in Nederland dat er is. Er is geen overheidsinstantie die je op de hoogte stelt als je van iemand erfgenaam bent geworden.

En notarissen gaat alleen aan de slag als iemand ze dat vraagt te doen. Die krijgen ook geen automatisch seintje dat iemand dood is.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
12-04-2019 09:23
Dit is zo’n beetje het grootste misverstand over erfenissen in Nederland dat er is. Er is geen overheidsinstantie die je op de hoogte stelt als je van iemand erfgenaam bent geworden.

En notarissen gaat alleen aan de slag als iemand ze dat vraagt te doen. Die krijgen ook geen automatisch seintje dat iemand dood is.
Dit dacht ik wel maar ook gek.... stel we hadden geen contact meer gehad en je weet van niets....dan hadden we het automatisch benificair aanvaard. Dat zijn geen schulden maar wel een hoop verantwoordelijkheden.

Ik ben blij dat ik er bijna vanaf ben! Bedankt allen!
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
12-04-2019 09:23
Dit is zo’n beetje het grootste misverstand over erfenissen in Nederland dat er is. Er is geen overheidsinstantie die je op de hoogte stelt als je van iemand erfgenaam bent geworden.

En notarissen gaat alleen aan de slag als iemand ze dat vraagt te doen. Die krijgen ook geen automatisch seintje dat iemand dood is.
Dit dacht ik wel maar ook gek.... stel we hadden geen contact meer gehad en je weet van niets....dan hadden we het automatisch benificair aanvaard. Dat zijn geen schulden maar wel een hoop verantwoordelijkheden.

Ik ben blij dat ik er bijna vanaf ben! Bedankt allen!
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
12-04-2019 09:07
Eigenlijk hadden jullie het in familieverband moeten verwerpen alles in 1 keer.
Je kunt samen verwerpen per graad heb ik begrepen. Dus ouders zussen en broers kunnen straks samen.

Samen verwerpen was in mijn geval geen optie.... te veel moeilijk gedoe en de kinderen in verschillende rechtsgebieden.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes schreef:
12-04-2019 09:44
Dit dacht ik wel maar ook gek.... stel we hadden geen contact meer gehad en je weet van niets....dan hadden we het automatisch benificair aanvaard. Dat zijn geen schulden maar wel een hoop verantwoordelijkheden.

Ik ben blij dat ik er bijna vanaf ben! Bedankt allen!
Is dat zo? Wat is de termijn voor automatische beneficiair aanvaarden? Dat is toch raar, want hoe moet je de erfenis dan weigeren?
Saartjepoes schreef:
11-04-2019 21:30
Ik ben bezig met een erfenis te verwerpen. Ik wist dat ik erfgenaam zou zijn en ben toen meteen de procedure begonnen (als voogd minderjarige). Nu achteraf vind ik het best typisch dat ik niet ben aangeschreven erfgenaam te zijn.... klopt dat?


Ik ben ervaringsdeskundige, wel in België. Wij hebben ook een erfenis verworpen.
Als u schrijft: ik wist het en ben toen meteen de procedure begonnen ....

Dat vind ik vreemd, een erfenis is iets waarvoor iemand moet overleden zijn. U kan toch geen procedure beginnen vooraleer iemand dood is, zou ik denken.

Nog een goede raad voor iedereen die ook in een erfenis-verwerpen situatie komt: ga niks uit het huis halen, zelfs niet met de beste bedoeling van opruimen of dergelijke. Als dat kan bewezen worden, bijvb door een rekening die een inboedel-opruimer op jouw naam zet, DAN KAN JE DE ERFENIS NIET MEER WEIGEREN, DAN HEB JE ZE AANVAARD! Tenminste zo is het in België en misschien in Nederland ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Dat is in Nederland ook zo. Liep voor mij gelukkig goed af (geen schulden).
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je tot nu toe hebt gedaan.

Maar hou er rekening mee dat als je alleen zelf hebt verworpen, jouw kind wettelijk gezien automatisch in jouw plaats komt te staan.

Je moet dus in elk geval ook namens je kind daadwerkelijk de erfenis verwerpen, ongeacht wat de andere eerstegraads erfgenaam doet.
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 12-04-2019 23:28
Reden: Extra tekst maakt het niet altijd helderder
25.53% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven