Geld & Recht alle pijlers

praktijk examen auto rijbewijs

13-04-2019 11:31 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik wil graag mijn verhaal kwijt en ben erg op zoek naar advies wat mij kan verder helpen.

Ik heb in november 2018 mijn theorie-examen behaald. in december heb ik een spoedcursus gevolgd, omdat ik graag mijn rijbewijs wou hebben (want ja dat willen de meeste mensen denk ik :))

Op 7 januari mocht ik mijn praktijkexamen doen, pfoe wat was ik zenuwachtig haha. Ik zat te trillen op de stoel voor de examinator en tijdens mijn examen maakte ik de ene fout na de andere. Toen ik terug moest rijden naar CBR wist ik al wat de uitslag zou zijn. En ja hoor, terug gekomen bij het tafeltje in het CBR kreeg ik de uitslag die ik al gevreesd had: gezakt. Ik baalde onwijs erg, maarja er zat niks anders op dan nog een keer examen te gaan doen.

Een aantal rijlessen verder mocht ik voor de tweede keer examen doen. Dit examen vond plaats op 12 februari. Net als met mijn eerste examen zaten we met zen drieën in de auto: de examinator, mijn rij-instructeur en ikzelf. Ik was dit keer veel minder zenuwachtig en was zekerder over mezelf dan de vorige keer. Ook had ik dit keer een examinator die tenminste aardig was en zat er geen grote chagerijn naast me in de auto, zoals bij mijn eerste examen. Dit hielp voor mij heel erg dat ik niet zo bang was. Het examen verliep erg goed en ik had maar 3 kleine foutjes. Foutjes die ik in mijn rijlessen nog nooit gemaakt had, maar die nu kwamen door de zenuwen en omdat er een wildvreemde vent naast me zat die alles wat ik deed bekeek en beoordeelde. Terug bij het CBR zei ik tegen mijzelf van ga er maar van uit dat je gezakt bent, zodat je niet te veel hoop hebt, maar ondanks mijn raad aan mijzelf had ik toch erg veel hoop. Vooral omdat de rit die ik gemaakt had zo goed ging dat ik het zelf niet eens kon geloven. Maar toch was ik weer gezakt... Ik was te impulsief volgens de examinator. Pardon?! Toen ik buiten in het zonnetje met mijn rij-instructeur mijn examen aan het nabespreken was, kwam het naar voren dat mijn rij-instructeur vond dat ik ten onrecht was gezakt. Hij vond dus gewoon dat ik geslaagd had moeten zijn!

Eigenlijk had ik het niet zover willen laten komen, maar toch moest ik mijn derde examen gaan plannen. Dit examen stond gepland voor 10 april. Na een aantal rijlessen was het dan weer zo ver. Ik was dit keer totaal niet zenuwachtig toen ik het CBR in liep (oke een heel klein beetje). Ik werd geroepen voor mijn examen en ik ging samen met mijn rij-instructeur zitten tegenover een wat oudere man die er wel vriendelijk uitzag. Na de uitleg gehad te hebben gingen we naar de lesauto en begon mijn derde praktijkexamen. Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar ik was ervan overtuigd dat ik dit keer zou slagen, want ja ze zeggen toch 3 keer in scheepsrecht? En mijn rij-instructeur had het de vorige keer toch ook gezegd? Nadat ik de auto weer had geparkeerd bij het CBR kwam dan het moment van de waarheid. "Ja, je bent er nog net niet" kreeg ik te horen. WAT?!! Ik had net zo goed gereden als vorige keer en toch was ik weer gezakt?? Op de terugweg naar mijn huis heb ik nagedacht over hoe dit nou kan: Ik denk dat het komt omdat er een wildvreemde vent naast mij zit die alles in de gaten houdt wat ik doe. Ik weet van mezelf dat ik er niet tegen kan als iemand me op mijn vingers kijkt (of het nou iemand van mijn familie is of een klant van mijn werk).

Maar daarna dacht ik: hoe kan ik dit dan oplossen? Zover ik weet moet er een wildvreemd iemand naast me zitten wil ik mijn rijbewijs halen. Iemand uit van mijn familie vertelde mij dat ik mijn praktijkexamen ook mondeling kan doen (haar zoon had dit ook gedaan), maar toen ik hier informatie over probeerde te zoeken kon ik er niks over vinden.

Nadat jullie mijn ervaringen hier gelezen hebben wil ik vragen of jullie ideeën hebben hoe ik nu verder moet. Want ik ben ten einde raad...

Groetjes,

Scooterbabe ;)
Alle reacties Link kopieren
Praktijkexamen kan je niet mondeling doen, ik denk dat ze de theorie bedoelt.
Nou, gewoon doorgaan, net zolang tot je slaagt. Of je stopt ermee. Meer keuzes zijn er niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
scooterbabe schreef:
13-04-2019 11:31
"Ja, je bent er nog net niet" kreeg ik te horen. WAT?!! Ik had net zo goed gereden als vorige keer en toch was ik weer gezakt??
Je hebt toch beide keren wel feedback gekregen waarom je niet bent geslaagd? Alleen "niet geslaagd" is geen antwoord.
Als je het de vorige keer niet gehaald had, had je nu nóg beter moeten rijden in plaats van hetzelfde als de vorige keer.

Vervelend dat het niet opschiet zo! De volgende keer gaat het je vast lukken! Misschien helpt het om een keer een andere instructeur mee te laten rijden? Iedereen valt weer andere dingen op en dan kun je alvast wennen aan een vreemd persoon bij je in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Balen, maar niks aan te doen. Mondeling praktijkexamen zou een mooie zijn, hoe zie je dat voor je??
Alle reacties Link kopieren
Na 3x zakken kun je een faalangstexamen aanvragen. Dan wordt er meer tijd voor je genomen en krijg je een speciaal opgeleide examinator die zijn best zal doen om jou op je gemak te stellen.

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/a ... examen.htm

En natuurlijk niet vergeten om 2 bananen te eten voordat je examen doet. Dat helpt echt.
Iedereen kan mondeling zeggen ik kan fantastisch rijden, maar praktijk examen moet je echt de weg op. Je kan alleen als je een 'psychische diagnose' hebt voor extra geld een speciaal opgeleide examinator aanvragen welke rekening houd met de bijzonderheden van je diagnose. Maar nog moet je 'veilig' de weg op kunnen. En daarnaast om aanspraak te mogen maken op zn examinator moet je op je eigen verklaring eerlijk zijn geweest en aangevinkt hebben dat je iets 'mankeert'.

Dus eens met madelief. Doorgaan of stoppen, maar met alleen maar miepen ga je hem nooit halen.
Ik dacht ook al aan een faalangstexamen inderdaad (die kun je overigens direct al aanvragen, daarvoor hoef je niet eerst te zakken voor het normale examen).
Alle reacties Link kopieren
Je zegt zelf dat je de derde keer net zo goed reed als de tweede keer. Blijkbaar had de examinator dus gewoon gelijk en je instructeur niet: je rijdt nog niet goed genoeg
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wat waren de kleine foutjes dan?

Ik heb ook 2-3 kleine foutjes gemaakt maar ben nogsteeds geslaagd in 1x
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens kijken naar een andere instructeur. Dat een instructeur zegt dat je wel had moeten slagen zegt niet zoveel. Je had immers foutjes en je was impulsief. Een andere instructeur kan beoordelen hoe jij ervoor staat.
scooterbabe schreef:
13-04-2019 11:31

WAT?!! Ik had net zo goed gereden als vorige keer en toch was ik weer gezakt??

Deze zin vind ik nogal vreemd en opvallend. Je had niet net zo goed moeten rijden als de tweede keer; je had beter moeten rijden dan de tweede keer. Niet voor niets was je immers de tweede keer gezakt. Al vindt je instructeur dat je had moeten slagen; dat zegt helemaal niets. Er is immers maar één iemand die erover gaat of jij slaagt of zakt en dat is examinator.

Misschien eens bij een andere rijschool of instructeur gaan lessen, zodat deze kritischer mee kunnen kijken, je gerichte feedback krijgt waar je aan kunt werken en je vast leert andere personen naast je te hebben die met je meekijken.

Praktijkexamen kan niet mondeling. Zou ook vreemd zijn, want dat geeft geen enkel inzicht of iemand veilig rijdt qua rijstijl, voertuigbeheersing etc.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 14-04-2019 00:40
27.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je de tweede keer zakt en de derde keer net zo rijdt is het dus niet zo gek dat je weer zakt. Dat geeft eerder aan dat beide examinatoren gelijkwaardig beoordelen, dan dat die tweede examinator fout zat in zijn conclusie.

Je rijinstructeur is er om je zelfvertrouwen te geven en een hart onder de riem te steken. Bovendien is het voor hem ook niet prettig als hij vindt dat je er klaar voor bent en je rijkwaliteiten toch als onvoldoende worden bestempeld. Logisch dat hij dan aangeeft dat hij vindt dat je wel goed genoeg was.

Wat het belangrijkste is, is om van je rijinstructeur te horen wat nu precies de problemen zijn. Aan "net niet gehaald" of "je had het moeten halen" heb je helemaal niets. Aan iets als van "examinatoren willen dat je eerst goed en overdreven kijkt voordat je afslaat" heb je veel meer.

Maar wat je je voorstelt bij een mondeling praktijkexamen weet ik echt niet: moet je dan aan de examinator beloven dat je alles goed doet? Of hardop vertellen hoe je zou handelen als je in een auto zat?
Alle reacties Link kopieren
Tja, heb mijn rijbewijs nu 3 weken geleden gehaald, op mijn 46ste.

Bij de tussentijdse toets kon ik niets meer en heb ik zitten janken. Wat een zenuwen. Examinator had het idee dat ik nog nooit eerder in een auto had gezeten.

Eerste examen, nog steeds vreselijke zenuwen. File parkeren lukte niet en vervolgens gewoon een black-out. Heb verder gereden zonder ingrepen maar onzeker. Gezakt.

Tweede examen wederom vreselijke zenuwen. Ergste was nog dat mijn instructeur ziek was en ik het zonder zijn steun moest doen. Banaantje gegeten, pilletje van A. Vogel naar binnen geplopt en blik op oneindig. Wat een geweldige examinator. Hij zag mijn vreselijke zenuwen, prikte er zo doorheen. Kwam niet met overbodige vragen. Kondigde niet zijn opdrachten aan maar zei gewoon wat hij wilde. En ja, parkeren ging weer niet top maar stond uiteindelijk goed maar toch weer een soort black-out hierna wat ik ook aangaf. Vreesde weer de uitslag. Wat denk je, gewoon geslaagd. Weer janken uit ongeloof.... Hij gaf aan dat het niet erg is als parkeren niet lukt in 1 keer, al moet je 100x steken. Maar het moet veilig, dus blijven kijken en opletten. Die veiligheid is het belangrijkste. Echt leren rijden leer je pas na je examen merk ik nu.

Succes! Ga door.
gravinnetje wijzigde dit bericht op 13-04-2019 12:24
Reden: Typo
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je gezonde zenuwen of ernstige zenuwen? Tegen dat laatste kan je een pilletje nemen dat je examenangst echt laat kelderen, in ieder geval in mijn geval. Bij de huisarts trouwens, niet die milde homeopathische dingen. Ik ging van een gestrest wrak naar glansrijk geslaagd. Geen faalangstexamen gedaan, puur alleen die medicatie hielp genoeg. Als er andere dingen meespelen, misschien nog niet goed genoeg, pech met examinator en dergelijke, dan is dat natuurlijk buiten je eigen invloed. Een faalangstexamen is ook een idee inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ze vertelt juist dat ze geen last had van zenuwen bij poging 2 en 3. Eerder van zelfoverschatting
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
13-04-2019 12:34
Ze vertelt juist dat ze geen last had van zenuwen bij poging 2 en 3. Eerder van zelfoverschatting
Je hebt gelijk, ik had me gefocust op die eerste keer. Dan zal zo'n pilletje inderdaad niet veel uithalen, je wilt dan niet nog zekerder worden :-P
@TO heeft je rijschool geen tips gegeven?
Alle reacties Link kopieren
Faalangst examen wilde ik juist pertinent niet. De rijtijd is hetzelfde alleen het gesprek vooraf duurt langer. En dat was nou juist waar ik geen zin in had. Niet dat geklets en gevraag, gewoon rijden en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Neem eens een paar lessen bij een andere instructeur
Sla je twee vliegen in een klap: je moet oefenen te rijden met een vreemde naast je, en een nieuwe instructeur wijst je op dingen in je rijstijl die je vorige misschien minder belangrijk vindt.

Een faalangstexamen kun je overwegen, maar als je eenmaal je rijbewijs hebt zul je ook moeten gaan rijden: alleen en met (on)bekenden naast je. Dus als je al zenuwachtig wordt van mensen naast je en daardoor minder goed gaat rijden, dan ben je er misschien gewoon nog niet klaar voor.

Vervelend voor je dat je drie keer bent gezakt, maar ik vind je ook een beetje miepen eerlijk gezegd. en een mondeling praktijkexamen kan natuurlijk niet, hoe zie je dat voor je?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je veel te veel zelfvertrouwen in je inzicht.

Toch een redelijk grote fout die je kan maken in het verkeer is om te zelfverzekerd te zijn.

Zelfs kleine foutjes zouden niet gepermitteerd moeten worden, misschien één kleine als je verder compleet vlekkeloos rijdt.
Alle reacties Link kopieren
Aleyne schreef:
13-04-2019 13:00
Volgens mij heb je veel te veel zelfvertrouwen in je inzicht.

Toch een redelijk grote fout die je kan maken in het verkeer is om te zelfverzekerd te zijn.

Zelfs kleine foutjes zouden niet gepermitteerd moeten worden, misschien één kleine als je verder compleet vlekkeloos rijdt.
Mijn instructeur zei dit heel mooi: je begint altijd met een 10. Aan jou de taak om boven die 6 te blijven. Onveilig gedrag is gelijk -5....
Alle reacties Link kopieren
Gravinnetje schreef:
13-04-2019 12:39
Faalangst examen wilde ik juist pertinent niet. De rijtijd is hetzelfde alleen het gesprek vooraf duurt langer. En dat was nou juist waar ik geen zin in had. Niet dat geklets en gevraag, gewoon rijden en klaar.
Ik heb het toen wel gedaan en was er juist ontzettend blij mee. De examinator die ik toen kreeg, deed echt alles om me gerust te stellen, en hij prikte zo door kleine foutjes heen. Een voorbeeldje; ik moest remmen voor een stoplicht na een bocht. Op dat moment schiet me te binnen “nooit remmen in een bocht”, waardoor we dus met een bloedgang door de bocht gingen en daarna vol in de ankers voor het stoplicht :facepalm: Echt zo suf, maar dat was echt een fout puur door de zenuwen. De examinator reageerde heel vriendelijk, met iets in de trant van “Je corrigeerde zo snel dat ik geen eens tijd had om in te grijpen, prima opgelost zo” en daarna reden we weer verder. En juist doordat hij zo relaxt reageerde, verdwenen mijn zenuwen als sneeuw voor de zon, en heb ik daarna verder een prima examen gereden.
Alle reacties Link kopieren
Suffe spoedcursussen. Haastige spoed is zelden goed.
Dat soort spoedcursussen zijn voor als je al rijervaring hebt.
Ik denk dat als je het via de normale weg doet met voldoende lessen je veel meer kans hebt het goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
15-04-2019 19:23
Suffe spoedcursussen. Haastige spoed is zelden goed.
Dat soort spoedcursussen zijn voor als je al rijervaring hebt.
Ik denk dat als je het via de normale weg doet met voldoende lessen je veel meer kans hebt het goed te doen.
Ik vind zo'n cursus juist top. Had zelf die jaren geleden ook geen rij ervaring maar heb toen een spoedcursus gedaan en in 1x geslaagd. Omdat je elke dag zo veel rijdt (ik had lessen van 4 uur per dag met soms een dag pauze) heb je het zo onder de knie. Voor je het weet heb je je rijbewijs op zak. Natuurlijk is het wennen als je na een maand ineens alleen de weg op mag maar daar heb ik eigenlijk nooit last van ondervonden. Vond het hooguit wat minder gezellig alleen :lol:
Praktijkexamen mondeling?
En jij gelooft dat ook nog?
Haha

Verder gewoon doorzetten! Eens lukt het je
Alle reacties Link kopieren
Praktijkexamen mondeling gaat hem niet worden dus:
1. Vooral blijven doorzetten.
2. Openstaan voor feedback en hier ook om durven vragen: ook tijdens je rijlessen.
3. Niet alleen maar bezig zijn met dat papiertje, maar juist met het veilig rijden en naar jezelf reflecteren. Er kunnen altijd dingen net iets handiger, zonder dat je daar perse op hoeft te zakken. Tijdens een examen moet je dat ook niet wegmoffelen, maar je daar bewust van zijn. (Geen idee uiteraard op basis van je verhaal of dat het geval is.)
4. Je kan je rij-instructeur vragen of hij iemand weet die een keer samen met jou de les kan doen. Bij een grote rijschool lukt dat sowieso vaak wel, anders weten ze soms wel iemand. Dan heb je ook weer andere input en kan je wat beter leren omgaan met een vreemde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven