Geld & Recht alle pijlers

Gevraagd als bestuurslid, waarop letten?

18-04-2019 13:39 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor een hobby lid van een vereniging. De vereniging is ingeschreven in het Handelsregister en de statuten zijn notarieel vastgelegd.

Binnenkort komt er een functie in het bestuur vrij als penningmeester en de voorzitter heeft me gevraagd of ik me kandidaat wil stellen. De vereniging opereert in een vrij complexe omgeving en moet aan veel wet- en regelgeving voldoen.

Ik wil deze functie wel overwegen, maar wil eerst meer weten over taken (er is een administratief medewerker die veel doet), verantwoordelijkheden, tijdsbesteding en de financiële positie van de vereniging. Hiervoor heb ik binnenkort een gesprek met de voorzitter.

Ik heb geen recente ervaring als bestuurslid maar wel ruime financiële ervaring. Ik heb al gelezen dat er geen hoofdelijke aansprakelijkheid is door de inschrijving in het Handelsregister en de notariële vastlegging van de statuten.

Weten jullie of er nog andere punten zijn waar ik op zou moeten letten?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Iemand moet het doen. Wat is het voor soort vereniging? Man en ik zijn beiden bestuurslid van een vereniging en het is eigenlijk leuk om te doen.
Het kost wel veel tijd, ook als er geschermd wordt met 4 keer per jaar een vergadering en voor de duur van 4 jaar. Ik voel me erg betrokken bij de vereniging en vind het super om te doen, maar ik merk dat mijn loyaliteit me soms in de weg zit.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Hoe is de sfeer in het bestuur?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
18-04-2019 13:54
Hoe is de sfeer in het bestuur?
Idd. Waarom gaat de huidige penningmeester weg?
Ook handig om te weten voor welke periode het is. 1 jaar, 2, 3?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Om inzage te krijgen is het handig om de stukken van de ALV's van afgelopen jaren op te vragen. Als penningmeester zou ik ook de begroting 2019 willen zien.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik ben penningmeester bij een oudervereniging op de basisschool. Je bent niet de populairste bestuurder omdat je bij alles gaat vragen wat het kost en of het binnen budget past en dus ook op de rem gaat trappen Zeker omdat hier de inkomsten teruglopen door krimpende school. Ik maak bijvoorbeeld budgetten per uitgavepost. Ik vind dat de reserves bedoeld zijn voor incidentele tegenvallers, langdurige investeringen en bijzondere uitgaven en niet voor de normale, lopende zaken. De normale uitgaven moeten betaald worden uit de normale inkomsten. Dat was even wennen voor oudgedienden die vonden dat alles moet kunnen, want het is leuk voor de kinderen. Jouw vereniging zal groter en complexer zijn dan mijn veredeld hobbyclubje. Zorg voor goede verslaglegging, laat je verslag in een jaarvergadering vastleggen en stel een kascontrole in. Of als het echt groot is en veel geld in de vereniging omgaat een accountantsverklaring in als deze er nog niet is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je aansprakelijkheid toch wat beter onderzoeken. Penningmeester kan veel betekenen. Voer je ook de administratie? Verricht je betalingen? Is er een kascommissie, controleplicht? Krijg je de facto ook beschikkende bevoegdheid? Dat soort dingen wilde ik wel weten toen ik penningmeester werd.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je werkt / wat voor werk je doet, maar misschien even uitzoeken of dit soort 'nevenactiviteiten' is toegestaan naast je baan.
Bij mij mag dat niet zomaar (overheid).
Alle reacties Link kopieren
ijstaart schreef:
18-04-2019 14:04
Ik weet niet of je werkt / wat voor werk je doet, maar misschien even uitzoeken of dit soort 'nevenactiviteiten' is toegestaan naast je baan.
Bij mij mag dat niet zomaar (overheid).
bij mij mag het gewoon (ben voorzitter van een stichting), maar alsnog wel even besproken met mijn directeur
Alle reacties Link kopieren
Informeer je even over de sfeer onderling bij de andere leden van het bestuur. En waarom de huidige weggaat.
En wat er nog meer van je verwacht wordt. Het organiseren van bijeenkomsten bv. omdat het anders financieel uit de hand loopt. etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar jaar penningmeester geweest voor een wijkcentrum. Leuke teamleden maar het koste veel tijd.
De begrotingen maar ook aan de gemeente alle verantwoordingen doorgeven voor de subsidie van komend jaar. Kascontrole enz.
Wij stonden er financieel gezien goed voor en vaak gaf ik bij de vergaderingen juist aan: wat kunnen we nog gebruiken? Soms waren ze juist wat gierig en kon ik aangeven dat er best wat meer uitgegeven kon worden.
Ik was wel al jarenlang betrokken bij de organisatie en werkte er al als uitvoerend vrijwilliger. Hoewel ik het leuk vond is het niet iets wat ik elders nog eens zou doen.
Ik vond de verantwoording en het vele thuiswerk toch wel een nadeel.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Vraag of dat je een keer kan meelopen bij een bestuursvergadering en ga eens een kop koffie drinken met de huidige penningmeester (of ander bestuurslid)

Is er bestuursaansprakelijkheidsverzekering? Of in hoeverre ben je persoonlijk verantwoordelijk?

Besturen moet je willen. Ik zit al heel in het bestuur (steeds wisselende posities). Sommige periodes kost het heel veel tijd, en andere periodes veel minder. Kan jij daar tijd voor vrijmaken?

Hoe vaak en hoe snel wordt er gereageerd binnen het bestuur?
Hoe vaak is er overleg (fysiek, email, skype, etc)
Hoeveel uur per week ben je kwijt?
Wordt er vaak 's avonds of in het weekend vergaderd?
Is het de bedoeling dat je als bestuurslid ook gesprekken aangaat met externe partijen (bijvoorbeeld de gemeente, politiek, andere verenigingen)?
Hoe is het inwerken, en kan je een cursus/workshop doen voor penningmeester?
Wat zullen je taken precies zijn als penningmeester?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Fijn, al zo snel reacties, bedankt!

De huidige penningmeester stopt omdat zijn maximale termijn erop zit. Het bestuur bestaat uit 5 personen en bij de komende ALV stoppen er 2 personen, waaronder dus de penningmeester.

Voor zover ik weet is de sfeer in het bestuur goed, maar daar kan ik inderdaad nog naar informeren. Ik verwacht ook dat de tijdsbesteding fors meer is dan 4x per jaar vergaderen. Dat vind ik prima, maar ik wil wel graag een reële inschatting hebben.

Voor welke periode het is, weet ik zo niet. Zal vast wel in de statuten staan, maar daar ga ik naar informeren. Ik ga inderdaad financiële stukken van de laatste jaren opvragen.

Ook in mijn baan moet ik soms op de rem trappen. Daar heb ik geen problemen mee. Ik ben het ermee eens dat structurele kosten gedekt moeten worden uit de structurele inkomsten. Ik verwacht daar geen moeilijkheden mee. Ik weet dat er kascontrole plaatsvindt.

De aansprakelijkheid is inderdaad een lastige. Ik had er al op gegoogled, maar ga dit zeker verder navragen. De administratie wordt gevoerd door een administratief medewerker, maar ik kan me in het kader van functiescheiding voorstellen dat ik degene ben die betalingen accordeert. De verdere taken en bevoegdheden wil ik verder bespreken in mijn gesprek met de voorzitter.

Als ik dit ga doen, zal ik het inderdaad moeten opgeven op mijn werk als nevenactiviteit. Ik voorzie hier zelf geen belangenverstrengeling en verwacht niet dat er moeilijk wordt gedaan, maar ik ga het inderdaad checken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-04-2019 14:24
Vraag of dat je een keer kan meelopen bij een bestuursvergadering en ga eens een kop koffie drinken met de huidige penningmeester (of ander bestuurslid)

Is er bestuursaansprakelijkheidsverzekering? Of in hoeverre ben je persoonlijk verantwoordelijk?

Besturen moet je willen. Ik zit al heel in het bestuur (steeds wisselende posities). Sommige periodes kost het heel veel tijd, en andere periodes veel minder. Kan jij daar tijd voor vrijmaken?

Hoe vaak en hoe snel wordt er gereageerd binnen het bestuur?
Hoe vaak is er overleg (fysiek, email, skype, etc)
Hoeveel uur per week ben je kwijt?
Wordt er vaak 's avonds of in het weekend vergaderd?
Is het de bedoeling dat je als bestuurslid ook gesprekken aangaat met externe partijen (bijvoorbeeld de gemeente, politiek, andere verenigingen)?
Hoe is het inwerken, en kan je een cursus/workshop doen voor penningmeester?
Wat zullen je taken precies zijn als penningmeester?
Ook goede aanvullingen!

Ik heb binnenkort een afspraak met de voorzitter. Ik werk fulltime (36 uur), maar heb 's avonds weinig verplichtingen en heb geen kinderen waar ik rekening mee moet houden. Ik ben verder gemiddeld één dagdeel per weekend kwijt aan de hobby.
Volgens mij zijn de meeste vergaderingen in de avonden en mijn eigen ervaring is dat er op mail behoorlijk snel gereageerd wordt.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
18-04-2019 14:28
Fijn, al zo snel reacties, bedankt!

De huidige penningmeester stopt omdat zijn maximale termijn erop zit. Het bestuur bestaat uit 5 personen en bij de komende ALV stoppen er 2 personen, waaronder dus de penningmeester.

Voor zover ik weet is de sfeer in het bestuur goed, maar daar kan ik inderdaad nog naar informeren. Ik verwacht ook dat de tijdsbesteding fors meer is dan 4x per jaar vergaderen. Dat vind ik prima, maar ik wil wel graag een reële inschatting hebben.

Voor welke periode het is, weet ik zo niet. Zal vast wel in de statuten staan, maar daar ga ik naar informeren. Ik ga inderdaad financiële stukken van de laatste jaren opvragen.

Ook in mijn baan moet ik soms op de rem trappen. Daar heb ik geen problemen mee. Ik ben het ermee eens dat structurele kosten gedekt moeten worden uit de structurele inkomsten. Ik verwacht daar geen moeilijkheden mee. Ik weet dat er kascontrole plaatsvindt.

De aansprakelijkheid is inderdaad een lastige. Ik had er al op gegoogled, maar ga dit zeker verder navragen. De administratie wordt gevoerd door een administratief medewerker, maar ik kan me in het kader van functiescheiding voorstellen dat ik degene ben die betalingen accordeert. De verdere taken en bevoegdheden wil ik verder bespreken in mijn gesprek met de voorzitter.

Als ik dit ga doen, zal ik het inderdaad moeten opgeven op mijn werk als nevenactiviteit. Ik voorzie hier zelf geen belangenverstrengeling en verwacht niet dat er moeilijk wordt gedaan, maar ik ga het inderdaad checken.

Als penningmeester ben je onderdeel van het dagelijks bestuur. Kas controle, begroting, jaarrekening, betalingen zijn maar 1 onderdeel van je functie. Zo te lezen wordt dit al door ondersteuners gedaan.

Besturen is echter veel en veel meer. Je bent als bestuur verantwoordelijk voor de visie en missie van de vereniging. Je bepaalt als bestuur van de speerpunten zijn, maar ook zorgen dat plannen worden ontwikkelt, gemaakt EN uitgevoerd. Dit gebeurd echt niet alleen in 4 vergaderingen per jaar. Ook moet er contact gehouden worden met de leden, er moet geluisterd worden, antwoord gegeven etc etc.

Een vereniging houdt echt geen stand wanneer er alleen 4x per jaar vergaderd wordt, en nog een keer een ALV. Een vereniging blijft groeien en dynamisch bij een actief bestuur die een actie vereniging promoot.

Heb je uberhaupt ooit iets gedaan voor deze club? Heb je inzicht welke activiteiten er gedaan worden? Commissies wordt vaak, in de achtergrond, mede gestuurd door het bestuur of bestuurslid.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-04-2019 14:38

Besturen is echter veel en veel meer. Je bent als bestuur verantwoordelijk voor de visie en missie van de vereniging. Je bepaalt als bestuur van de speerpunten zijn, maar ook zorgen dat plannen worden ontwikkelt, gemaakt EN uitgevoerd. Dit gebeurd echt niet alleen in 4 vergaderingen per jaar. Ook moet er contact gehouden worden met de leden, er moet geluisterd worden, antwoord gegeven etc etc.

Een vereniging houdt echt geen stand wanneer er alleen 4x per jaar vergaderd wordt, en nog een keer een ALV. Een vereniging blijft groeien en dynamisch bij een actief bestuur die een actie vereniging promoot.

Heb je uberhaupt ooit iets gedaan voor deze club? Heb je inzicht welke activiteiten er gedaan worden? Commissies wordt vaak, in de achtergrond, mede gestuurd door het bestuur of bestuurslid.
Klopt helemaal en daar ben ik me van bewust. Ik weet dat dit geen hobbyclubje is waar 4x per jaar vergaderen volstaat.

Commissies zijn er niet, dat heeft met de aard van de vereniging te maken (ik laat even in het midden wat voor soort vereniging het is). Een deel van de activiteiten van het bestuur krijg ik nu niet mee, daarom wil ik ook in gesprek om daar meer duidelijkheid over te krijgen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vereniging ben ik algemeen bestuurslid en ik heb toen ik aantrad gezegd dat ik het een jaar wilde proberen. Dat kon, en zo had ik een escape mocht het niet bij me passen.
Maar ik doe het nog steeds.
Kun jij niet starten als algemeen bestuurslid?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alle financiële stukken en de van de laatste vergaderingen opvragen om te kijken of er geen lijken in de kast liggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ninanoname schreef:
18-04-2019 15:31
Bij mijn vereniging ben ik algemeen bestuurslid en ik heb toen ik aantrad gezegd dat ik het een jaar wilde proberen. Dat kon, en zo had ik een escape mocht het niet bij me passen.
Maar ik doe het nog steeds.
Kun jij niet starten als algemeen bestuurslid?
Starten als algemeen lid is wel aan te raden. Dan kun je eerst kijken of het uberhaupt bij je past, of je in het team past, enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanavond de jaarstukken 2018 en begroting 2019 ontvangen. Die zal ik morgen goed doornemen. Van de totale bedragen schrik ik niet, op mijn werk ga ik over het veelvoudige. Toch voelt dit op de een of andere manier anders.

Algemene bestuursleden hebben we niet. Het bestuur bestaat uit 5 leden: de voorzitter, secretaris, penningmeester en nog twee andere specifieke functies. Penningmeester is de functie die het beste bij mijn achtergrond past en waar ik ook het meest mee heb.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven