Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag

18-04-2019 14:46 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er niet uit, misschien dat iemand hier verstand van heeft. Mijn dochter heeft de eerste 4 maanden van dit jaar huurtoeslag gekregen, vanwege te weinig loon. Ze heeft nu een baan waarin ze het minimumloon gaat verdienen, dat heeft ze keurig doorgegeven aan de belastingdienst. Wat volgde was een acceptgiro of ze de toeslagen van januari t/m april maar even wilde terug betalen. Kan dat zomaar? In die maanden had ze de toeslag hard nodig, het is niet zo dat ze dat op een spaarrekening kon parkeren.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Als ze over het hele haar gezien boven een bepaald bedrag uitkomt, ook al verdiende ze eerst minder, dan moet ze terug betalen ja. Het gaat om jaarinkomsten. Niet per maand
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ja. Huurtoeslag is gebaseerd op je jaarinkomen.. Dus wat ze nu gaat verdienen telt over heel 2019. Dat je in januari geen werk had doet daar niks aan.

Overigens met minimumloon en dan alles terugbetalen vind ik wel veel..
Klopt in principe wat Sue-Heck zegt, maar als het verschil een bepaalde mate is, kan je bezwaar aantekenen. Je dochter moet even met de BD bellen.
Alle reacties Link kopieren
lijkt mij ook terecht. Stel dat iemand de eerste 11 maanden niks ontvangt en in december 100.000 EURO. Dan heeft die persoon in jouw redenatie recht op 11 maanden huurtoeslag ???

Ik heb afgelopen weekend niks verdiend. Krijg ik dan 2 dagen huurtoeslag??
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
18-04-2019 14:50
Ja. Huurtoeslag is gebaseerd op je jaarinkomen.. Dus wat ze nu gaat verdienen telt over heel 2019. Dat je in januari geen werk had doet daar niks aan.

Overigens met minimumloon en dan alles terugbetalen vind ik wel veel..
Precies. Je kan even een rekeningtool van de BD gebruiken. Vul dan in wat ze nu naar verwachting dit jaar daadwerkelijk totaal gaat verdienen en kijk waar ze dan recht op heeft.

Lijkt me dat ze met slechts een gedeelte van het jaar minimumloon alsnog recht heeft op huurtoeslag, maar waarschijnlijk per maand minder dan ze de afgelopen maanden heeft ontvangen.

Ook even opletten dat ze bij de BD aan verwacht inkomen van dit jaar doorgeeft wat ze daadwerkelijk gaat verdienen over de maanden dat ze werkt, en niet dat wat haar jaarinkomen zou zijn als ze 12 maanden zou werken.
Alle reacties Link kopieren
Hier de link van de BD over de inkomensgrens...

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... urtoeslag/
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dit klopt.
Alle reacties Link kopieren
Zoals hier al gezegd, het gaat om het jaarinkomen.

Doe hier even een proefberekening en je weet precies waar je aan toe bent.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
Maar als ze het minimumloon gaat verdienen, heeft ze haar jaarinkomen dan niet veel te hoog geschat?
Alle reacties Link kopieren
Huh, ze verdient dan maximaal 1595,- per maand. Als ze nog 8 maanden werkt dit jaar, dan is haar inkomen inclusief vakantiegeld 13.780,-

Daar krijg je sws wel huurtoeslag voor, dus heeft ze haar inkomen niet veel te hoog ingeschat ?

Toevoeging:
Wat hierboven staat klopt, ze gaan uit van je jaarinkomen. Dat je dan de eerste paar maanden geen inkomen had, maakt niet uit.
Als ze het minimum loon gaat verdienen komt ze toch niet boven die grens uit? Voort deze mensen is juist der huursubsidie in het leven geroepen.

Maar zoals iedereen zegt, het is een berekening voor een jaar op basis van je jaarinkomen en elke maand krijg je hier een deel van. Kom je dan door een andere baan, meer werken of samenwonen biggen die grens dan kan het zo zijn dat je jaarinkomen dat jaar te hoog was een moet je alles terug betalen.
Vervelende is dat je op deze manier mensen niet stimmuleerd met te gaan werken, een andere baan te zoeken, of aan het werk te gaan. De kans dat je een heel jaar terug moet betalen is dan snel het geval.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
18-04-2019 16:54
Als ze het minimum loon gaat verdienen komt ze toch niet boven die grens uit? Voort deze mensen is juist der huursubsidie in het leven geroepen.

Maar zoals iedereen zegt, het is een berekening voor een jaar op basis van je jaarinkomen en elke maand krijg je hier een deel van. Kom je dan door een andere baan, meer werken of samenwonen biggen die grens dan kan het zo zijn dat je jaarinkomen dat jaar te hoog was een moet je alles terug betalen.
Vervelende is dat je op deze manier mensen niet stimmuleerd met te gaan werken, een andere baan te zoeken, of aan het werk te gaan. De kans dat je een heel jaar terug moet betalen is dan snel het geval.
Zodra er iets verandert in je situatie zoals trouwen, samenwonen, ander inkomen, moet je dat gewoon direct aangeven. Zo voorkom je dat je een heel jaar moet terug betalen. Je kunt je inkomen ook beter iets te hoog inschatten zodat je nog iets terug krijgt na de definitieve berekening over dat jaar dan dat je het te laag inschat en je krijgt nog een naheffing.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
18-04-2019 16:59
Zodra er iets verandert in je situatie zoals trouwen, samenwonen, ander inkomen, moet je dat gewoon direct aangeven. Zo voorkom je dat je een heel jaar moet terug betalen. Je kunt je inkomen ook beter iets te hoog inschatten zodat je nog iets terug krijgt na de definitieve berekening over dat jaar dan dat je het te laag inschat en je krijgt nog een naheffing.
Als de verandering groot is, kun je ook moeten terugbetalen als je het meteen door geeft hoor. Ik heb ook wel eens vier maanden geen inkomen gehad. Kreeg dus zorgtoeslag. Vervolgens weer een redelijk betaalde baan voor de resterende 8 maanden, en toen moest die zorgtoeslag over de eerste vier maanden gewoon terug. Dat gaf niet, was ook terecht, en mijn inkomen over die acht maanden was genoeg, maar het is zeker niet zo dat je terugbetalen altijd kan voorkomen door dingen meteen door te geven.

En je kunt je inkomen wel iets hoger opgeven, maar in veel gevallen kan véél te hoog ook niet, want mensen hebben de toeslag vaak ook gewoon nodig. Zoals in mijn geval, die paar maanden was de zorgtoeslag letterlijk mijn enige inkomen (verder van spaargeld). En ik wist niet helemaal zeker dat ik daarna een redelijk betaalde baan zou vinden.

Overigens is nou ook weer niet zo dat je van niks verdienen naar minimumloon ineens al je toeslagen kwijt raakt, al helemaal niet als dat om ‘maar’ acht maanden gaat. Dan verdien je óf een stuk meer dan minimumloon, óf je hebt het niet goed uitgerekend. In beide gevallen ga je er dus wel degelijk op vooruit door te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heeft dochter een toeslagpartner waardoor het gezamenlijke inkomen te hoog is door de nieuwe baan. Anders kan het nooit zo zijn dat je nu al alles moet terugbetalen met 8 maanden minimumloon.

Was van de week nog in het nieuws dat veel mensen geen bal snappen van de regels m.b.t. tot toeslagen. Zo moelijk is het toch niet.
Alle reacties Link kopieren
Harkjes schreef:
18-04-2019 17:39
Waarschijnlijk heeft dochter een toeslagpartner waardoor het gezamenlijke inkomen te hoog is door de nieuwe baan. Anders kan het nooit zo zijn dat je nu al alles moet terugbetalen met 8 maanden minimumloon.

Was van de week nog in het nieuws dat veel mensen geen bal snappen van de regels m.b.t. tot toeslagen. Zo moelijk is het toch niet.
Nee lijkt mij ook niet zo lastig. Gewoon je jaarloon en woonsituatie opgeven bij de toeslagen en de belastingdienst weet genoeg.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Oké. Dus het is terecht (btw geen toeslagpartner).
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
18-04-2019 19:30
Oké. Dus het is terecht (btw geen toeslagpartner).

Want ze verdient toch niet minimum loon?
BriannaF schreef:
18-04-2019 19:30
Oké. Dus het is terecht (btw geen toeslagpartner).
Maar wat voor een inkomen heeft ze opgegeven dan?
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
18-04-2019 19:30
Oké. Dus het is terecht (btw geen toeslagpartner).
Nee denken niet terecht. Met minimumloon heb je nog steeds recht om een lage huurtoeslag. Ze kijken naar je jaarinkomen en nemen daar gemiddelde van. Ook raar dat ze nu al moet betalen, dacht dat dat pas in januari van volgende jaar moest zodra ze weten wat je inkomen van het voorgaande jaar is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een proefberekening gemaakt.
Hiervoor heb ik de volgende fictieve waarden ingevoerd:
- huur:500
- service kosten: 50
- salaris: 18.000. Hiervoor ben ik uitgegaan van 8 maanden minimumloon+8% vakantiegeld en dat afgerond naar boven. 4 maanden geen salaris (of had ze toen uitkering)

Met dit rekenvoorbeeld zou ze 275 huurtoeslag krijgen. Afhankelijk van de uiteindelijke hoogte van haar huur en haar salaris zal dit bedrag variëren. Maar lik me dus strek dat ze niks zou krijgen en alles terug moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
18-04-2019 19:30
Oké. Dus het is terecht (btw geen toeslagpartner).
Geen idee. Je informatie is zo minimaal dat daar niets over te zeggen valt.
Welk inkomen heeft ze doorgegeven?
Had ze een uitkering de eerste vier maanden?
Hoe hoog is haar huur, want bij zowel een te hoge maar ook een te lage huur is er geen recht.
Woont ze alleen? Dus geen medebewoners met inkomen?
Geen spookbewoning op haar adres?
Is de woning officieel gesplits? Dus niet dat haar buren ineens tot haar huishouden gerekend worden?

Kortom, het recht op huurtoeslag gaat niet om inkomen alleen.

Ze kan inloggen met haar DigiD op het toeslagportaal en via het tabblad 'actuele berekening' bekijken met welk inkomen, huurgegevens en eventuele medebewoners de huurtoeslag berekend wordt.
Sue-Heck schreef:
18-04-2019 16:59
Zodra er iets verandert in je situatie zoals trouwen, samenwonen, ander inkomen, moet je dat gewoon direct aangeven. Zo voorkom je dat je een heel jaar moet terug betalen. Je kunt je inkomen ook beter iets te hoog inschatten zodat je nog iets terug krijgt na de definitieve berekening over dat jaar dan dat je het te laag inschat en je krijgt nog een naheffing.
Was dat maar waar.... huurtoeslag is een vooraf berekend bedrag. Je krijgt als het ware elke maand een voorschot. Is er in de loop van het jaar een verandering en kom je daardoor net over de ingromensgrens uit, zul je het hele jaar moeten terugbetalen omdat je jaarinkomen in zijn totaal dus te hoog was waardoor je dat jaar er dan geen recht meer op had. Zo heb ik mijn promotie in november afgewezen omdat ik anders alles terug had moeten betalen en ben ik na een paar jaar op 1 januari gaan samenwonen omdat de financiele consequenties te groot zouden zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven