Geld & Recht alle pijlers

Gaten in je pensioen/geen pensioen. wat moet je regelen?

18-04-2019 20:36 61 berichten
Wij hebben een beetje een getroebleerd werkverleden. Ik heb altijd als zzp'er gewerkt in de kunst en geen pensioen opgebouwd (verdiende te weinig etc) en pas sinds dit jaar voor het eerst in loondienst gegaan. Man zelfde verhaal. We zijn nu rond de 50 en hebben geen/weinig pensioen opgebouwd. Man heeft sinds een aantal jaar wel een vaste (vrij goede)baan. Maar al met al houdt het niet over als we straks 65/67 zijn.
We hebben wel een eigen huis maar ook pas sinds 2 jaar. We betalen niet extra af.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we iets op kunnen bouwen zodat we als we straks met pensioen zijn toch wat geld hebben. Nu hebben we het vrij goed maar dat is ook pas voor het eerst sinds een aantal jaren en we hebben vooralsnog nog niks gespaard.
Ik weet niet eens wat ons gezamenlijk aow wordt. Ik weet niet eens of je, net als bij een uitkering, meer aow krijgt als stel, en minder als alleenstaande. Ik weet helemaal niks realiseer ik me nu. Ik heb jaren niet meer dan 200 euro inkomsten per maand gehad. Als ik eens op de site kijk dan zie ik dat een aow dus hoger is dan mijn inkomen was. Lijkt me haast niet?
En mijn mans inkomen? Hij wil graag bijsparen maar op de meest lucratieve manier zonder er nu aan onderdoor te gaan. Wat willen we? En wat zijn dingen waar we aan moeten denken? We willen ook dingen regelen voor als wij of een van ons straks komt te overlijden. We hebben ook kinderen. Als een van ons komt te overlijden willen we dat de ander hier kan blijven wonen. Etc etc.
Wie wil er meedenken?
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:13
Reden: privacy
97.92% gewijzigd
op www.mijnpensioenoverzicht.nl kan je dat toch gewoon zien, hoeveel het wordt?
Je moet je geld voor je laten werken. Dus besparen, en alles wat je bespaart opzij zetten in aandelen oid. Zodat het geld groeit. Vroeger kon dat ook met een spaarrekening, maar dat heeft nu niet zo veel zin meer.
Tessaa schreef:
18-04-2019 20:40
200 euro per maand? Dan zijn jullie vast gewend om zuinig te leven. AOW zal dan voldoende zijn?
Nou mijn man deed het iets beter. Maar we hebben niet altijd verstandige keuzes gemaakt. En sinds een tijdje is er een stabiel inkomen maar dat pensioengat is zo groot, ik besef me dat we daar echt wat aan moeten doen. En de tijd begint ineens te dringen.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens praten met een financieel adviseur.
Die kan goed voor je op een rijtje zetten wat je inkomen wordt;
-bij pensioenleeftijd
-bij (eerder) overlijden van 1 van beide
En van daaruit kan je kijken wat je evt nog zou willen aanvullen. Maar gezien je leeftijd (je hebt immers niet nog jaaaaaren om iets op te bouwen) ben ik wel benieuwd of het überhaupt nu nog lonend is om geld in één of andere regeling te pompen. Maar goed, dat kan de adviseur je vertellen.
En je kan zelf alvast kijken op www.mijnpensioenoverzicht.nl
COtweepuntnul schreef:
18-04-2019 20:43
Je moet je geld voor je laten werken. Dus besparen, en alles wat je bespaart opzij zetten in aandelen oid. Zodat het geld groeit. Vroeger kon dat ook met een spaarrekening, maar dat heeft nu niet zo veel zin meer.
Ja ik vind dit heel interessant maar ik weet er helemaal niks van. Dus hoe kan ik me goed en eerlijk laten voorlichten?
Mijnpensioenoverzicht is uit de lucht momenteel
Alle reacties Link kopieren
Bouw jij nu pensioen op in je huidige baan of alleen je man.
Verbaasd me dat je zelf niet op Google al hebt gekeken wat de hoogte van het aow is.
Je kan ook kijken op mijnpensioenoverzicht.nl

Je hebt het erover dat je man wil besparen om te sparen voor later. Zijn er ook mogelijkheden om meer inkomsten te genereren?
piepp schreef:
18-04-2019 20:46
Ga eens praten met een financieel adviseur.
Die kan goed voor je op een rijtje zetten wat je inkomen wordt;
-bij pensioenleeftijd
-bij (eerder) overlijden van 1 van beide
En van daaruit kan je kijken wat je evt nog zou willen aanvullen. Maar gezien je leeftijd (je hebt immers niet nog jaaaaaren om iets op te bouwen) ben ik wel benieuwd of het überhaupt nu nog lonend is om geld in één of andere regeling te pompen. Maar goed, dat kan de adviseur je vertellen.
En je kan zelf alvast kijken op www.mijnpensioenoverzicht.nl
Ja daar waren wij ook wel een beetje bang voor. Maar we willen in ieder geval wel IETS doen. We hebben nu een vrij goed inkomen. Dus er moet toch iets mogelijk zijn? Gek hoe meer geld hebben went maar straks weer een aantal stappen terug doen ineens je de stuipen op het lijf jaagt.
laborantje schreef:
18-04-2019 20:49
Bouw jij nu pensioen op in je huidige baan of alleen je man.
Verbaasd me dat je zelf niet op Google al hebt gekeken wat de hoogte van het aow is.
Je kan ook kijken op mijnpensioenoverzicht.nl

Je hebt het erover dat je man wil besparen om te sparen voor later. Zijn er ook mogelijkheden om meer inkomsten te genereren?
Nee. Hij werkt al fulltime. En hij werkt echt heel veel. Meer uren heeft hij niet op een dag. Hij heeft ook nog een gezin.
Meer inkomsten? Hij heeft net een promotie gehad. Dat is op zijn leeftijd sowieso al heel wat. Ik denk dat hij wel zo'n beetje aan zijn plafond zit.
Ik ben momenteel afgekeurd/langdurig ziek.
Alle reacties Link kopieren
Ik doelde meer op jouw voor meer inkomsten. Maar met afgekeurd is meer werken geen optie.
Momenteel is de hoogte van een koppel samen in de aow 1481 netto.
Hij kan nu nog ongeveer 15 jaar pensioen opbouwen bij zijn huidige werkgever dus dan komt er nog een paar 100 euro bovenop die 1481.
Kijk dan op de site van de SVB voor de hoogte van de AOW.
Alle reacties Link kopieren
Investeren in wat aandelen en obligaties?
Zijn jullie getrouwd?

Anders zou ik voor jullie huis ook es een notaris raadplegen.
laborantje schreef:
18-04-2019 20:57
Ik doelde meer op jouw voor meer inkomsten. Maar met afgekeurd is meer werken geen optie.
Momenteel is de hoogte van een koppel samen in de aow 1481 netto.
Hij kan nu nog ongeveer 15 jaar pensioen opbouwen bij zijn huidige werkgever dus dan komt er nog een paar 100 euro bovenop die 1481.
Dankjewel. En: au!
Belg007 schreef:
18-04-2019 21:05
Zijn jullie getrouwd?

Anders zou ik voor jullie huis ook es een notaris raadplegen.
Ja we zijn getrouwd.
Pinda-Kaas schreef:
18-04-2019 21:01
Investeren in wat aandelen en obligaties?
Heb je tips?
BonnieM- schreef:
18-04-2019 20:36
Ik heb altijd als zzp'er gewerkt in de kunst en geen pensioen opgebouwd (verdiende te weinig etc) en pas sinds dit jaar voor het eerst in loondienst gegaan.


Huh?

BonnieM- schreef:
18-04-2019 20:52
Ik ben momenteel afgekeurd/langdurig ziek.



Jammer dat je zolang bent doorgegaan als ZZP-er, met zo weinig inkomsten. Maar ja, gedane zaken...
BonnieM- schreef:
18-04-2019 21:12
Heb je tips?


Verdiep je in indextrackers (erf's), dat is veilig beleggen met een behoorlijk rendement.
Lees deze blog eens: https://www.financieelonafhankelijkblog ... beginners/
Super, dankjewel. Ik ga even volgende week een afspraak met een financieel adviseur maken. Ik weet niet eens waar ik moet beginnen met zoeken. Ik wil iemand die me eerlijk voorlicht en geen gekke lijfrentes of woekerpolissen door de maag splitst. Ik wil het wel graag gauw geregeld hebben. Er is een zaadje geland en ik ben heel onrustig nu merk ik.
Oh ik zie die link net. Ik heb echt nul verstand van beleggen. Als ik de eerste paar zinnen al lees raak ik van de leg. Is er niet gewoon een adviseur die dit voor ons kan uitzoeken?
BonnieM- schreef:
18-04-2019 20:48
Ja ik vind dit heel interessant maar ik weet er helemaal niks van. Dus hoe kan ik me goed en eerlijk laten voorlichten?
https://www.financieelonafhankelijkblog ... nederland/ lees dit eens
:high5: :high5: :high5: :high5: :high5:
Marana-- schreef:
18-04-2019 21:14
Verdiep je in indextrackers (erf's), dat is veilig beleggen met een behoorlijk rendement.
Lees deze blog eens: https://www.financieelonafhankelijkblog ... beginners/
:high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven