Geld & Recht alle pijlers

Samenwonen, hoe de kosten verdelen.

20-04-2019 18:23 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mensen,
Ik heb een vraagje. Mijn vriend en ik gaan binnenkort samenwonen. Ik heb al twee kinderen en we hebben er samen sinds kort ook eentje.
Al die tijd hadden we twee huishoudens door bepaalde omstandigheden en ieder onze eigen vaste lasten. Maar nu dus binnenkort helemaal samen
Hij werkt 40 uur en ik de helft. Ik krijg nog alimentatie voor de oudste twee.
We zouden alles op een hoop kunnen doen maar ik vind dat hij niet ook voor mijn 2 oudste kids alles hoeft te betalen.
Ook wil ik zelf ergens een stukje zelfstandigheid bewaren. Hoe maak je een eerlijke verdeling?
Iemand serieuze tips?
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk betekent niet liegen.

Wat jullie rechtvaardig vinden, of aanvaardbaar, bepalen jullie zelf. Daar bestaat geen enkele norm voor
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Eigen lasten voor jezelf (zorgverzekering, telefoon abonnementen, etc). Gezamenlijke lasten door 2 (bv energie, water huur of hypotheekrente, gemeentelijke belastingen). Variabele kosten naar rato (vakantie, uit eten, boodschappen ed).
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en TO, wat hier dus verder aan verdelingen als “eerlijk” gaat komen: allemaal privé-voorkeuren zonder enige algemene geldigheid. Daar kies je uit wat jou bevalt, en dat presenteer je aan je partner als “ eerlijk, objectief, want iemand op internet zei het”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt dus twee kinderen en je hebt er samen een maar woont nog niet samen?

Apart.
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
20-04-2019 18:31
Eigen lasten voor jezelf (zorgverzekering, telefoon abonnementen, etc). Gezamenlijke lasten door 2 (bv energie, water huur of hypotheekrente, gemeentelijke belastingen). Variabele kosten naar rato (vakantie, uit eten, boodschappen ed).
Thanks hier kunnen we wel iets mee.
Thanks voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
20-04-2019 18:37
Jij hebt dus twee kinderen en je hebt er samen een maar woont nog niet samen?

Apart.
Bijzonder he... als het anders is dan standaard. Leve 2019!
Alle reacties Link kopieren
:rofl: dat zei ik :bunny:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
20-04-2019 18:33
Oh ja, en TO, wat hier dus verder aan verdelingen als “eerlijk” gaat komen: allemaal privé-voorkeuren zonder enige algemene geldigheid. Daar kies je uit wat jou bevalt, en dat presenteer je aan je partner als “ eerlijk, objectief, want iemand op internet zei het”
Nee hoor, we hadden het er net samen over. Welke manieren er allemaal zijn. Een keer rond vragen en opties lezen die we zelf nog niet bedacht hadden... En als er iets bijstaat wat ons samen bevalt borduren we zelf op verder.
Bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
Brabo1979 schreef:
20-04-2019 18:37
Thanks hier kunnen we wel iets mee.
Thanks voor je reactie.
Overigens zou ik wel een gezamenlijke rekening nemen, bovenstaande berekening doen en dan ieder standaard een bepaald bedrag overmaken naar de huishoudrekening, waar dus alles vanaf geïncasseerd wordt.

Alles op de eigen rekening is van jezelf. Grote uitgaven in overleg.

Succes en veel plezier met samen wonen!
Alle reacties Link kopieren
Zalmsnipper schreef:
20-04-2019 18:47
Overigens zou ik wel een gezamenlijke rekening nemen, bovenstaande berekening doen en dan ieder standaard een bepaald bedrag overmaken naar de huishoudrekening, waar dus alles vanaf geïncasseerd wordt.

Alles op de eigen rekening is van jezelf. Grote uitgaven in overleg.

Succes en veel plezier met samen wonen!
Ja daar waren we het idd al over eens!
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Sowieso niet alles op 1 hoop. Jij hebt kinderen uit een andere relatie. Gewoon 50/50 en je betaalt voor je eigen kids, aangezien je daar ook alimentatie voor krijgt. Ik zou een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten openen en voor jullie gezamenlijke kind. Overige kosten is voor ieder zichzelf.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 20-04-2019 18:51
0.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen; alle gezamenlijke kosten (incl sparen en vakanties ed) naar rato van jullie inkomen op een gezamenlijke rekening storten, en dan stort jij daar nog extra de alimentatie voor jouw kinderen bij. Op die manier zijn de extra kosten voor hen ook gedekt, en draait het huishouden verder op 5 personen.
Het hangt ook een beetje van de hoogte van de inkomens af. Is er genoeg of kom je net aan rond? Ik zou de grote uitgaven voor de oudste kinderen doen van de alimentatie en kinderbijslag. Kgb ga je waarschijnlijk kwijt raken omdat je geen alleenstaande ouder meer bent.
Overige lasten naar rato van het inkomen en persoonlijke kosten ieder voor zich. Ik zou verder niet moeilijk doen over de boodschappen of vakanties, door daar een verdeelsleutel per persoon te doen, gewoon naar rato.
Nou ja, als ik echt zou moeten kiezen zou ik blijven latten. Voor niemand leuk, een samengesteld gezin.
Als je samen een huishouding voert, maakt het naar mijn mening helemaal niets uit welke manier je kiest. De meestverdienende zal altijd meer betalen. Je laat de ander namelijk niet op een houtje bijten. Of de meestverdienende nu elke maand meer betaalt of volgend jaar de dure vakantie helemaal betaalt, het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer.
Zijn jullie inkomens verder wel redelijk in verhouding? Ik zou wel zorgen dat je in het gezin ongeveer evenveel geld aan alle kinderen besteedt (naar leeftijd en behoefte uiteraard). Het lijkt me niet leuk voor de verhouding tussen de broers en zussen als jongste bijvoorbeeld veel eerder een nieuwe fiets kan krijgen omdat vriend veel meer verdient dan jij binnenkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Esther- schreef:
20-04-2019 18:59
Zijn jullie inkomens verder wel redelijk in verhouding? Ik zou wel zorgen dat je in het gezin ongeveer evenveel geld aan alle kinderen besteedt (naar leeftijd en behoefte uiteraard). Het lijkt me niet leuk voor de verhouding tussen de broers en zussen als jongste bijvoorbeeld veel eerder een nieuwe fiets kan krijgen omdat vriend veel meer verdient dan jij binnenkrijgt.
Ja is redelijk naar verhouding.
Mijn kinderen zijn voor hem gevoelsmatig als die van hem zelf.
Het gaat al jaren heel goed. Anders hadden we nooit samen nog voor een kindje gekozen. Soms loopt het leven zo dat je keuzes maakt( vooral als je al kids hebt uit een eerder huwelijk) om niet gelijk het happy samengestelde gezin uit te hangen binnen de kortste keren.
Dus ik snap de meeste reacties ook wel..maar goed dit was niet mijn vraag om daar een mening over te willen weten van anderen.
Dan had ik een ander topic moeten openen .

Dit ging puur over de financiën.
En dan moet je wel een helder beeld van de situatie geven.
Eens met jollyrider, mijn eigen idee zou zijn:
Alimentatie op je eigen rekening houden of liefst nog een rekening apart ervoor en daar de kosten van jouw kinderen af.

Bij een enigszins vergelijkbaar salaris zou ik dit verder doen:

Alle verdere vaste lasten bij elkaar optellen, inclusief reserveringen voor zaken die jullie belangrijk vinden zoals onderhoud huis, gezamenlijke vakanties etc .
Dat bedrag in zijn geheel aftrekken van het totaalbedrag van jullie beider salaris.
Het restbedrag dat overblijft delen door 2.
Dat laatste bedrag houden jullie op je eigen rekening, de rest is dus voor de rekeningen. Ik zou daar een gezamenlijke en/of rekening voor openen.
Optie 1: ieder houdt evenveel over voor eigen uitgaven
Optie 2: ieder legt evenveel in voor huishouduitgaven
Optie 3: ieder legt naar rato van inkomen in.

Voor alledrie de opties zijn argumenten te verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Tsja ik denk dat ik toch voor gewoon alles samen op 1 hoop zou gaan.
Maar zou er gewoon geen zin in hebben om na te moeten denken als je op vakantie of uit eten gaat.
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe jullie beide met geld om gaan, als de een graag geld uit geeft en de ander veel spaart is het wel lastig.
Maar ik hou gewoon van niet te moeilijk doen en samen is samen en dan zorg je voor elkaar
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat jullie inkomen redelijk naar verhouding is.

Dus jij verdient met je part time baan ongeveer net zo veel als hij full time?

Jij hebt van je inkomen meer mensen te onderhouden dan hij. Als je niet wil dat hij meebetaald aan jouw oudste 2 kinderen dan zal je dus meer moeten verdienen dan hem om de extra kosten die jij hebt vour je kinderen te kunnen betalen. Dat extra bedrag kan ook de kinderalimentatie en de kinderbijslag en kgb voor de oudste kinderen zijn.

Is het niet zo dat jij meer geld inbrengt dan komt het er in de praktijk op neer dat hij toch meebetaald aan de oudste kinderen. Is het niet rechtstreeks dan is het wel omdat jij minder betaald aan de hypotheek of huur. Of omdat jij niet meer bijdraagt aan de energiekosten dan hem. Wat dan wel zou moeten omdat je oudste 2 ook energie verbruiken. Of hij betaald toch mee omdat er zonder zijn salaris niet genoeg was overgebleven om samen naar het theater te gaan.

Kortom je kan alles net zo goed op ded grote hoop gooien. Tenzij je alles zo strikt gescheiden houdt dat je echt in situaties terecht komt dat de ene partner iets leuks gaat doen en de ander moet zeggen sorry ik kan niet mee want mijn geld is op. Of dat de ene partner in dure merkkleding kan lopen en de andere in zeeman kleding.

Of dat jongste inderdaad meer krijgt dan de oudste 2.

En die situaties moet je niet willen binnen een relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven