Geld & Recht alle pijlers

Wat geven jullie uit voor een andere auto?

20-04-2019 21:02 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat bet het andere topic te lezen, dat met de vraag hoeveel eenieder van ons gespaard heeft. Sommige mensen schrijven daar ook bij dat ze hun huis deels afgelost hebben of net een andere auto gekocht hebben. Dat bracht mij op de vraag: hoeveel geld geven jullie uit aan een andere auto? (En hoe verhoudt zich dat tot jullie spaargeld?)

TO trapt af: wij hebben circa 65.000 spaargeld- en nog een wat beleggingen maar die zijn bij wijze van pensioen. Ons huis is voor de helft afgelost. Ik wil graag een nieuwe auto en ben bereid er 30.000 aan uit te geven.
Ik heb toen ik 18 was een auto gekocht van 7000 euro, ik had toen iets meer dan 10.000 euro spaargeld. Ik had echt een auto nodig voor werk en school en 5 jaar later heb ik hem nog steeds. Ben nog steeds blij met deze uitgave. Liever een duurdere auto dan heel veel onderhoudskosten.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er helemaal aan of het de auto voor man is (160 km per werkdag) of mijn auto vervangen moet worden (40 km per werkdag).
Man koopt altijd grotere auto’s, momenteel een hybride, met al die geinige opties. Ik wil altijd een zo klein mogelijke auto en de enige optie die ik neem als dat niet standaard is, is airco.

Voor man een Max. van 45.000 (en dan moet het helemaal klaar zijn, inclusief set winterbanden met velgen). Ik ben altijd voor ruim onder de 14.000 klaar.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf. Meestal koop ik pas een andere auto als die waar in in rij het niet meer waard is om te repareren. En dan koop ik weer een goede tweedehands.

Een ander koopt nieuwe auto’s en doet ze weg op het moment dat ze er nog genoeg voor kunnen krijgen.

Ik geef niet meer dan 10.000 uit aan een auto. Vorige jaar een station/gezins auto gekocht voor 2.500 ( we hadden heeeel snel een andere nodig en te weinig tijd om goed over na te denken, deze rijdt zolang hij rijdt.) en een kleinere cabrio voor 7.000.

Ik rij de cabrio voor mijn werk, mijn man de gezinsauto.
Alle reacties Link kopieren
Heb mijn auto tweedehands voor 450 euro gekocht en 8 jaar later rijd ik er nog in. Soms heb je een goede deal maar ik heb sowieso geen spaargeld
Hier staat er standaard 10 à 15.000 euro geparkeerd voor een nieuwe auto.

Vereisten:
Degelijk, niet te oud, groot genoege koffer en tweedehands.
(De nieuwe versies van wat we ambiëren zijn niet te betalen / geven we 't geld niet aan :-).)


Spaargeld: Genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef een paar (twee of drie) duizend uit aan een witte raaf: een tweedehands die nog minimaal vijf jaar mee kan.
Anders tot duizend als er apk op zit.
Alle reacties Link kopieren
Gizmauw schreef:
20-04-2019 21:13
Heb mijn auto tweedehands voor 450 euro gekocht en 8 jaar later rijd ik er nog in. Soms heb je een goede deal maar ik heb sowieso geen spaargeld
Als je er niet te veel reparatiekosten aan hebt gehad in die tijd: fijne deal!

Ik heb tien jaar gereden in een auto die me 1500 euro kostte (geen klein autootje). Naast de apk en af en toe een beurt in al die tijd ongeveer 700 kosten aan gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hier kijken we altijd tot een een bedrah van rond de 10.000 euro. Een goede 2e hands. We kopen altijd wel met garantie. Een keer niet gedaan en dat bleek echt een flinke duurkoop.

Spaargeld; genoeg om veilig te voelen.
Onze auto is met inruilen vaak nog zo'n 5000-6000 euro waard (ziet er goed uit, geen hoge km stand e.d.) dus hoeft maar een beperkt bedrag 'bij om weer een andere te kopen.
Not my circus, not my monkeys
Dus je bent bereid zn 45% van je spaargeld in te leggen voor een nieuwe auto?

Elke 5 jaar kopen wij een nieuwe auto en investeren (bij inruil) daar 2500 extra bij. Zo ben ik op mn 18e begonnen met een auto van 1250 euro, op mn 23e eentje gekocht van om en nabij de 3750 (maar 2500 bijgelegd dus) en zo is het wat autos doorgegaan.
Veel minder dan in de eerdere reacties. Meestal koop ik een auto voor rond de 7.500 en krijg ik voor mijn oude auto om en nabij 1250 inruil. De nieuwe is dan circa 5 jaar oud met 80k op de teller.
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf 20.000 uitgegeven aan een auto vorig jaar. Dat was ongeveer de helft van m'n spaargeld. Het is wel de bedoeling dat die nog vele jaren meegaat, en wat ik eventueel aan een nieuwe uit ga geven weet ik nu echt niet. Ik zou er sowieso nooit voor lenen en er zeker niet al m'n spaargeld op stukslaan.
Alle reacties Link kopieren
We hebben een grote gezinsauto die de caravan moet kunnen trekken. Daar geven we tussen de 10.000 en 15.000 aan uit. En ik heb nog een auto, daar heb ik onlangs 3500 aan uitgegeven. Maar daarvoor zijn de enige eisen dat ie 5 deuren moet hebben, de kinderwagen er in past en airco heeft.
Ons spaargeld is nu 15.000, maar vorig jaar een huis gekocht, meubels vernieuwd en geklust. Liever heb ik rond de 25000 spaargeld staan.

Overigens vind ik het een sport om flink te onderhandelen op nieuwe auto's, de inruil of eventuele extra's. Laatste keer een trekhaak en vervangen van de distributieriem erbij onderhandeld en 250 extra inruil (of de nieuwe 250 goedkoper, net hoe je het ziet). En de keer ervoor set winterbanden erbij, trekhaak erbij en 2 jaar garantie inclusief onderhoudsbeurten IPV 1 en 1000 meer inruil gekregen dan in eerste instantie geboden werd. Dus dat verhoogt de eigenlijke waarde van de deal wel voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik rij nu in de duurste auto die ik ooit kocht, zo’n 10.000 euro.
Persoonlijk vind ik 15.000 zo’n beetje de max.

Ik doe zo’n 45.000km per jaar, en wil een fijne auto. Daarbij ben ik autogek, dus ik heb zeer specifieke wensen. Groot, dikke zescilinder dieselmotor en een luxe interieur moet ie hebben. Onderhoudskosten zijn niet zo belangrijk, ik krijg jaarlijks zo’n 7.500 euro kilometervergoeding. Twee maal per jaar een beurt van 1.500 ex. banden is prima.

Ja, ik ben erg tevreden met mijn Jaguar S-Type.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef rond de €5.000 uit aan een auto. Ik ga altijd wel voor de kleine zuinige auto's die maar één eigenaar hebben gehad en minder dan 50.000 km op de teller. Deze auto's zijn vaak al wel 8 jaar oud bij aanschaf, maar tot nu toe altijd redelijk onderhoudsvrij in al mijn auto's gereden.
kopjechino schreef:
20-04-2019 21:05
Ik heb toen ik 18 was een auto gekocht van 7000 euro, ik had toen iets meer dan 10.000 euro spaargeld. Ik had echt een auto nodig voor werk en school en 5 jaar later heb ik hem nog steeds. Ben nog steeds blij met deze uitgave. Liever een duurdere auto dan heel veel onderhoudskosten.

Had jij op je 18e al 10.000 euro spaargeld? Indrukwekkend. :O
7 jaar geleden voor 3000 eu een derdehands auto gekocht. Nooit problemen mee gehad, nauwelijks extra kosten, afgezien van nieuwe banden en/of een accu. Nu komt-ie voor het eerst niet door de keuring, er moet voor 5 á 600 eu aan versleuteld worden.
Deze week hebben we dus voor 3000 eu zo'n zelfde auto gekocht, maar dan wat recenter. Ik ben benieuwd of dat ook zo'n succesaankoop gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-04-2019 21:57
Had jij op je 18e al 10.000 euro spaargeld? Indrukwekkend. :O
Vriendin van mij ook. Driekwart daarvan kwam van (groot)ouders die dat voor hen opzij hadden gezet.
Zij vond dat doodnormaal...
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
20-04-2019 21:57
Had jij op je 18e al 10.000 euro spaargeld? Indrukwekkend. :O
Dat hebben mijn kinderen ook hoor, maar niet zelf gespaard.
Wij sparen vanaf hun geboorte voor twee dingen: voor studie, en voor een leuke start als ze op zichzelf gaan. Dat laatste mogen ze uitgeven aan een auto, aan meubilair voor een huis, wat ze zelf willen. Op is op.
Het bedrag wat staat voor studie is van ons, en mag alleen daaraan uitgegeven worden.
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
20-04-2019 22:03
Vriendin van mij ook. Driekwart daarvan kwam van (groot)ouders die dat voor hen opzij hadden gezet.
Zij vond dat doodnormaal...
Hier ook hoor, grootouders hebben geld opzij voor de kleinkinderen.
We beseffen dat dat niet voor iedereen normaal is, maar als het zo is, dan is dat wel een leuke start als je jong bent.

Mijn kinderen krijgen bijvoorbeeld van beide grootouders 1000 euro voor het rijbewijs.
Gezinsauto kostte hier 4250 en mijn autootje voor erbij 850. Man is automonteur geweest en werkt nu bij autobedrijf dus reparaties doet hij zelf of worden gedaan voor vriendenprijs.

Ik vind de bedragen die ik hier lees erg hoog. Is vast niet gemiddeld voor Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Zo weinig mogelijk. Ik vond de 4000 euro voor onze toyota ook veel te veel.
ik geef mn bek ook maar een douw
RikM schreef:
20-04-2019 21:57
Had jij op je 18e al 10.000 euro spaargeld? Indrukwekkend. :O
Yes, deels zelf gespaard (vanaf mijn 14e bijbaan, op mijn 16e mbo bbl (dus 4 dagen in de week werken) ongeveer 3 jaar lang) en deels gekregen van (groot)ouders.
Alle reacties Link kopieren
1,5 jr geleden 6000 betaald voor een 2ehands met nog geen halve ton op de teller. Ik hoop dat ik daar nog even mee kan doen en dat hij min 2000 oplevert als ik hem over een paar jaar inruil.
Dan hoop ik wel richting de 10.000 te hebben en een auto weer te kopen waar net het nieuw vanaf is. Misschien electisch of hybride als dat haalbaar is.

Ik eens 10.000 km per jaar dus de auto heeft meer te lijden van stilstand dan van veel gebruik.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige auto heb ik ongeveer een jaar, koste ongeveer 35.000,- en heeft nu ruim 80.000 km op de teller staan. Ik verwacht over twee jaar een nieuwe te kopen met vergelijkbaar budget
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven