Geld & Recht alle pijlers

Wat is een hoog gezinsinkomen?

21-04-2019 13:59 132 berichten
Ik heb het idee dat wij ergens in de middenklasse thuishoren (geen idee of dat waar is hoor)
Man werkt fulltime, ik parttime. Samen netto inkomen van 4000 euro en hypotheek van 1000 en 2 kinderen, 2 auto’s en elk jaar op vakantie.
Sparen beginnen we pas net mee door omstandigheden en we hebben door vrije beroepen in het verleden geen pensioen opgebouwd.
We wonen in een goede wijk waar iedereen het behoorlijk goed heeft waardoor mijn beeld wellicht gekleurd is. Daarnaast zijn wij ook al wat ouder (ruim 40+)
Wat is nou een hoog gezinsinkomen en ja ik snap dat een miljoen per jaar veel is maar ik bedoel maar ‘vanaf’.
En wat is gemiddeld (dus gezamenlijk en netto)
Boeiend.
Lucifer2018 schreef:
21-04-2019 14:01
Boeiend.
Nou ja dat vind ík wel 😆
2000 netto pp is volgens mij ongeveer modaal, dus dan doe je het met zijn tweeën op 4000 gewoon modaal denk ik? Met twee fulltime minimumlonen kom je op ongeveer 3230 per maand netto. Daar zit je boven.
Want?
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je twee auto's als je niet gespaard hebt? Of zijn het beide lease auto's? Verder heb ik geen idee wat gemiddeld is, ik kijk liever naar geluk ipv geld.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
-jolijn- schreef:
21-04-2019 14:04
2000 netto pp is volgens mij ongeveer modaal, dus dan doe je het met zijn tweeën op 4000 gewoon modaal denk ik? Met twee fulltime minimumlonen kom je op ongeveer 3230 per maand netto. Daar zit je boven.
Dat is best veel nog dan?
Wij zijn wel wo geschoold. Dan verdienen we dus idd gewoon gemiddeld. Zoiets vermoedde ik al.
Je beeld wordt nogal snel gekleurd als je omgeving het bovengemiddeld goed lijkt te hebben. Vandaar mijn vraag ook.
Waarom is het belangrijk? Kom je niet goed uit?
"Veel" is zo'n lastig begrip. Ik vind 800 per maand meer dan 2 fulltime minimumlonen niet veel. Ik vind modaal ook niet veel. Ik vind twee keer modaal ook niet veel. Maar "veel" is relatief en hangt af van je verwachtingen in het leven, je gewenste levensstandaard en misschien ook wel de vaste lasten die je bent aangegaan en waaraan je gehecht bent geraakt. En niet te vergeten: het hangt er ook vanaf wat je bereid bent ervoor te doen, erin te investeren en welk risico je bereid bent te nemen.
-jolijn- schreef:
21-04-2019 14:04
2000 netto pp is volgens mij ongeveer modaal, dus dan doe je het met zijn tweeën op 4000 gewoon modaal denk ik? Met twee fulltime minimumlonen kom je op ongeveer 3230 per maand netto. Daar zit je boven.
4000 netto is natuurlijk niet modaal maar 2x modaal.
En dit is belangrijk, omdat?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
21-04-2019 14:14
Waarom is het belangrijk? Kom je niet goed uit?
"Veel" is zo'n lastig begrip. Ik vind 800 per maand meer dan 2 fulltime minimumlonen niet veel. Ik vind modaal ook niet veel. Ik vind twee keer modaal ook niet veel. Maar "veel" is relatief en hangt af van je verwachtingen in het leven, je gewenste levensstandaard en misschien ook wel de vaste lasten die je bent aangegaan en waaraan je gehecht bent geraakt. En niet te vergeten: het hangt er ook vanaf wat je bereid bent ervoor te doen, erin te investeren en welk risico je bereid bent te nemen.
Eens. Het is veel interessanter om te kijken naar wat jullie onder aan de streep overhouden. Dus al je vaste lasten aftrekken en wat houd je dan over voor extraatjes?
Ik verdien nog geen eens modaal, maar ja ik werk ook parttime. Maar het is voor mij wel ruim voldoende om alles te kunnen doen wat ik wil na aftrek van de vaste lasten. Maar ja, ik woon heel goedkoop, ik heb geen kinderen of huisdieren, geen andere dure terugkerende kosten zoals voor als je chronisch ziek bent. Als ik morgen besluit dat ik op kort termijn een reis wil maken van 3.000 euro dan kan dat gewoon. Dus relatief gezien ben ik rijk en is mijn inkomen hoog. (Zelfs zonder het inkomen van mijn partner erbij.)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Voor WO geschoold vind ik dat jullie weinig verdienen

Hier mbo en hbo samen €4600
(Waarvan beiden 32 uur werken)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me in jullie geval drukker maken over je pensioen.

En inderdaad wat is hoog? Hier altijd met 2 kinderen geleefd van 1 iets boven modaal salaris. En toch gingen we vaak 3x per jaar op vakantie, hebben een eigen huis, caravan en alles wat ons hartje begeerd. Scheelt dat we niet materialistisch zijn, en het ons niet boeit dat onze auto 12 jaar is en die van de buren nieuw.

Geniet van je gezin en het feit dat je gezond bent, vind ik veel belangrijker dan een dikke bankrekening.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
21-04-2019 14:04
2000 netto pp is volgens mij ongeveer modaal, dus dan doe je het met zijn tweeën op 4000 gewoon modaal denk ik? Met twee fulltime minimumlonen kom je op ongeveer 3230 per maand netto. Daar zit je boven.
Maar bij TO is het 1 fulltime en 1 parttime inkomen.
Samen zitten ze ruim boven modaal, best hoog dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-04-2019 14:22
Maar bij TO is het 1 fulltime en 1 parttime inkomen.
Samen zitten ze ruim boven modaal, best hoog dus.
maar voor viva begrippen is dit wel heel weinig hoor.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-04-2019 14:23
maar voor viva begrippen is dit wel heel weinig hoor.
Dat is ook weer waar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb ergens gelezen dat de middenklasse de groep mensen is met een gezamenlijk inkomen van tussen de 35.000 en de 60.000 euro bruto per jaar.

Met 4000 netto aan gezamenlijk inkomen per maand lijkt me dat je daar ruim boven zit.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 21-04-2019 14:25
2.22% gewijzigd
Solomio schreef:
21-04-2019 14:24
Dat is ook weer waar.
zeker ook omdat er geen spaargeld is en maar twee auto’s
Alle reacties Link kopieren
Ter vergelijking: ik heb 1200 netto per maand.
Gelukkig krijg ik vette toeslagen, dus mag ik niet klagen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
We betalen nog wat dingetjes af wat en hebben 1000 hypotheek en de standaard dingen verder.
Proberen nu te sparen en hebben 200 pw te besteden denk ik?
Kinderen zitten op sport en muziek.

Mijn levensstandaard zou veel hoger kunnen liggen maar meer verdienen is ons helaas nog niet gelukt :-)
Ik voel me niet rijk, eerder normaal.
anoniem_385230 wijzigde dit bericht op 21-04-2019 14:26
1.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-04-2019 14:25
zeker ook omdat er geen spaargeld is en maar twee auto’s
En niet te vergeten: slechts 1x per jaar op vakantie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal ... uishouden/
Maar vooruit je krijgt een schouderklopje.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 21-04-2019 14:28
18.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In combinatie met het andere topic dat je recent hebt geopend (over een gat in je pensioen), kan je dus stellen dat je vanaf nu nog zo'n 20 jaar kunt sparen om straks een redelijk inkomen te hebben ná pensionering.

Als je na pensioenering plm. 70% van je huidige inkomen wil kunnen besteden, dan is je richtbedrag voor later dus zo'n 2800,- netto per maand.

Om de AOW die jullie dan ontvangen aan te vullen tot dit bedrag, zal je per maand 1200,- extra nodig hebben (per jaar 14.400).
Voor 18 pensioenjaren dus een kleine 260.000,- euro nodig, want er is blijkbaar géén pensioenfonds(en) met ongeveer dit gespaarde bedrag aanwezig?

Als je vanaf nu elk jaar plm. 13.000,- euro spaart, kun je dat halen.
Dus dan zou je moeten gaan leven van 3000,- netto per maand m.i.v. heden.

Dat hoeft natuurlijk niet, maar dan weet je dat je het ná pensionering met "alleen een AOW" zal moeten doen.
Ik neem aan dat er dan géén medelijden zal zijn en/of compensaties volgen: vanaf de jaren '80/'90 is immers voldoende bekendheid en voorlichting gegeven over pensioenen.

Burgers die zelf gedurende 45-50 jaar lang forse premies moesten betalen voor een aanvullend pensioen én altijd de volle AOW premie hebben betaald, zullen in opstand komen als zij dan moeten inleveren voor mensen die alles altijd op z'n beloop hebben gelaten.
BonnieM- schreef:
21-04-2019 14:25
We betalen nog wat dingetjes af wat en hebben 1000 hypotheek en de standaard dingen verder.
Proberen nu te sparen en hebben 200 pw te besteden denk ik?
Kinderen zitten op sport en muziek.

Mijn levensstandaard zou veel hoger kunnen liggen maar meer verdienen is ons helaas nog niet gelukt :-)
Ik voel me niet rijk, eerder normaal.
als je geen pensioen opbouw hebt heb je ook geen 4000 netto, of heb je daar je pensioenreservering al vanaf getrokken
Is inderdaad gewoon te googlen. Vind maar een rare vraag.

Proost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven